Voertuigen Nederlands Indië en Nieuw Guinea

Auteur Topic: Voertuigen Nederlands Indië en Nieuw Guinea  (gelezen 2074 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

j.scheele

• Gast
Gepost op: 21 februari 2006, 12:59:09
Wie kan mij wat meer vertellen over de landrover brandweerwagen die in
Nieuw Guinea dienst deed bij de marine??
kronenburg??? bouwjaar??enz??
andere info over brandweerwagens is ook welkom.

Jan

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2006, 13:43:10
Jan

welke bedoel je. er zijn namelijk een paar landrovers gebruikt in Nieuw Guinea. dus zou ik graag willen weten welke je bedoeld.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

j.scheele

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2006, 15:29:07
Ik heb deze foto op internet gezien en het lijkt mioj een kronenburg voertuig???
Maar ik begrijp dat jij veel meer gegevens hebt van brandweervoertuigen in de
ex. overzeese gebiedsdelen???
Ik vind elke info waardevol.

Jan

foto van Biak.info.nl

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2006, 15:48:40
Jan

dat is inderdaad een door Kronenburg opgebouwde Landrover 86. deze kleine autospuit met voorbouwpomp was echter van de gouvernementsbrandweer en niet van de marine. deze hadden alleen een paar landrover 86 met een poederblusinstallatie in dienst daar in Nieuw-Guinea. de Landrover autospuit welk ook nog met schuim kon blussen (had een schuimmerger achterop zitten) stond gestationeerd in de brandweerpost bij Hollandia Haven, waar ook de werkplaatsen en de scheepswerf was van het gouvernement. het materieel van de marine stond op enkele vliegvelden gestationeerd. de Landrover is vermoedelijk uit 1955. het werd in combinatie met een watertankwagen ingezet bij de brandbestrijding. zo als je ziet heeft het dezelfde stijl van opbouw als de Willy's jeep autospuitjes die Kronenburg bouwde en leverde aan enkele brandweerkorpsen en ook nog een serie aan de luchtmacht.

de modelbouwer

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2006, 20:20:07
Niet overal op Nieuw Guinea was het zo preffesioneel. Mijn vader was werkzaam in Merauke en was daar enige tijd chef garage van de landmacht. Klinkt meer dan het was! Ze hadden een kleine draagbare motorspuit en een ton schuimvormendmiddel. Hiermee mocht niet te vaak geoefend worden, want er werd geen nieuw schuimvormendmiddel geleverd! Dit alles stond bij de landingsstrip en werd vervoerd in een Jeep-aanhanger. Hij heeft verder nooit verteld over andere blusmiddelen in Merauke.

Jeroen

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2006, 14:01:09
voor zover mijn informatie reikt. heeft de landmacht en de luchtmacht in Nieuw-Guinea nooit de beschikking gehad over gemotorieerde brandblusmaterieel. zijn waren ook maar een korte periode in Nieuw-Guinea. de marine en het korps mariniers hebben vanaf 1945 tot 1963 op Nieuw-Guinea dienst gedaan. daarnaast waren er ook niet erg veel wegen in Nieuw-Guinea. een hoop vervoer ging dan ook via de lucht of over het water. waarbij gebruik werd gemaakt van een aantal lichte transportvliegtuigen van de Kroonduif en een aantal landingsvaartuigen van de marine en een aantal watervliegtuigen welk ook van de marine waren, namelijk van de MLD. later kwamen er een paar Dakota's van de luchtmacht bij. tijdens de crisis in Nieuw-Guinea werden er 22 Hawker Hunter straaljagers gestationeerd en een tweetal Alouette II helicopters t.b.v. SAR en de verbinding met de vooruitgeschoven radarposten. wat betreft het brandblusmaterieel was men hoofdzakelijk aangewezen op het aanwezigen materieel van de marine. dit bestond uit een 4 a 5 Landrovers met poederblusinstallaties en een DAF YC328 crashtender. daarnaast stond op het grote vliegveld van Hollandia nog een tweetal FWD crashtenders met Kronenburg opbouw.

j.scheele

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2006, 16:22:28
Louis,

bedankt in ieder geval voor de info. Hoe klein ook en de hoeveelheid van het materiaal maakt niet uit voor mij, het was toch een stukje van Nederland, dus van onze brandweer geschiedenis.
Maar ik begrijp dat jij veel meer weet over deze zaken en ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.
Laat eens wat los, als je wilt uiteraard??????
Ik ben erg benieuwd naar dit deel van de geschiedenis.

Jan

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2006, 20:21:18
Jan,

ik kan wel iets meer vertellen over de brandweer in voormalig Nederlandse Indie en Nederlands Nieuw-Guinea. maar gezien mijn werk voor de werkgroep brandweer historie lijkt het mijn beter dan ik dat niet zo op het internet neer zet. gezien het feit dat dit een mooi project is voor de werkgroep brandweer historie. natuurlijk wil ik je tewillen zijn. alleen doen ik dat even niet over het forum. zo als ik net heb uitgelegd. ik moet natuurlijk wel zorgen dat als er in de toekomst een project opgestart word over dit onderwerp dat er dan ook mensen zijn die het boekwerkje ook nog willen hebben om de informatie tot hem te nemen. het is dan niet handig als ik alles al hier op het forum heb geplaatst. dan wil niemand meer die boekjes hebben.

j.scheele

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2006, 09:30:38
uiteraard begrijp ik dat, zeker als er in de toekomst (mogelijk) leesvoer in een boekvorm verschijnt. Ik ben al blij om te weten dat er over deze hoofdstukken van de brandweer geschiedenis toch nog wat te vinden is.

Dus als iemand anders aanvullingen heeft graag naar de werkgroep brandweerhistorie sturen.
(Mag uiteraard ook op het forum geplaatst worden)

Jan