Hyperventilatie

Auteur Topic: Hyperventilatie  (gelezen 9456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2011, 00:09:45
Mijn ervaring met HVS is dat het over het algemeen niet ernstig wordt bevonden omdat het toch wel goedkomt (het stopt of pt raakt bewusteloos en gaat dan weer normaal ademen) maar wat men zich vaak niet bedenkt is dat hyperventilatie in principe een symptoom is en dus geen probleem op zich..

Je doelt op achterliggende problematiek zoals stress, verdriet, onverwerkte trauma(s) etc?
Klopt, heb al zeer vaak meegemaakt dat iemand met HVS zijn of haar hart ineens uitstort.

maar wat men zich vaak niet bedenkt

De ambu-bemanning bedenkt dat i.i.g. wel degelijk.  ;)

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2011, 00:16:43
Je doelt op achterliggende problematiek zoals stress, verdriet, onverwerkte trauma(s) etc?
Klopt, heb al zeer vaak meegemaakt dat iemand met HVS zijn of haar hart ineens uitstort.
Precies! Heb ook wel eens gehoord dat hyperventilatie een gevolg kan zijn van een fysiek probleem, maar ik zou zo niet meer kunnen oplepelen wat.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2011, 00:22:45
Dat lepel ik ook zo 123 niet even op.

Wel hebben HVS-klachten vaak veel gelijkenissen met hartklachten. Pijn op de borst, uitstraling, tintelingen etc. Daardoor denken veel HVS-klanten dat er iets mis is met het hart, wat de klachten zal verergeren. Immers, men raakt steeds angstiger, waardoor de klachten alleen maar toenemen; in dit soort gevallen een bevestiging voor de patiënt dat het inderdaad het hart betreft. Vaak, na het maken van een hartfilmpje en andere controles, kun je de patiënt een beetje gerust stellen. Zuurstof goed, bloeddruk in orde, hartfilmpje okee....dat stelt vaak erg gerust.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2011, 08:56:46
Pathologische oorzaken Hyperventilatie:

Pulmonaal:
(spontaan)pneumothorax
astma bronchiale
pneumonie

Cardiaal:
Hartfalen
Pericarditis

Neurologisch:
tumoren van de medulla oblongata (ademhalingscentrum)

Endocrinologisch:
een verstoring van de zuur-base evenwicht.

Wellicht dat er meer zijn, maar dit is wat me nu te binnen schiet.

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2011, 12:14:28
Interessant, dat wist ik nog niet. (nog nooit meegemaakt) Ben benieuwd.  O0
HVS-jes genoeg, maar nog nooit iemand buiten bewustzijn meegemaakt. HVS blijft me verbazen..
Ik zeg idd ook altijd bij lessen dat het slachtoffer na enige tijd het bewustzijn verlies en dat dan de HV vanzelf overgaat. De vraag is echter of dat helemaal waar is. Ik heb vorig jaar ergens een artikel gelezen wat syncope als gevolg van HVS alleen in twijfel trekt.

In oudere discussies hier op het forum is dat al eens besproken en wordt een mechanisme besproken dat me plausibel lijkt. Ik zal eens kijken of ik het bewuste artikel kan vinden.

Mijn ervaring met HVS is dat het over het algemeen niet ernstig wordt bevonden omdat het toch wel goedkomt (het stopt of pt raakt bewusteloos en gaat dan weer normaal ademen) maar wat men zich vaak niet bedenkt is dat hyperventilatie in principe een symptoom is en dus geen probleem op zich..
Vaak zijn het EHBO'ers (ook ervaren) die zich nog wel eens laten 'beetnemen' door de heftige presentatie. Met name jonge meisjes kunnen zich zeer dramatisch presenteren, waarbij de paniek ook overslaat op de hulpverleners. Professionals kunnen vaker terug vallen op hun ABCDE, ervaring, goed doorvragen en meetwaarden.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 22 juni 2011, 12:17:05
Wat ik in mijn tekst niet heel duidelijk gezegd had, maar in de bovenstaande posts al wel wat blijkt:

Hyperventilatie is een symptoom, geen aandoening op zich. Het is een uiting van of bij een onderliggend lijden. Dat kan een paniekaanval zijn, het hyperventilatiesyndroom, maar ook de bovengenoemde ernstigere oorzaken, zoals metabole ontregelingen, hart en longproblomen en diverse traumata. De dingen die CM noemt zijn denk ik wel de meest voorkomende ernstige oorzaken van hyperventilatie als symptoom.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2011, 12:23:21
Behandel nu een de meeste hyperventilatie nu eens als een paniek aanval..  En dan heb je 99% gevallen opgelost..

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 22 juni 2011, 12:27:40
Gevonden: http://www.ntvg.nl/publicatie/spraakverwarring-over-flauwvallen/volledig

In dit nieuwsartikeltje uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde wordt het proefschrift van Roland Thijs (Leids Universitair Medisch Centrum): Syncope, an integrative physiological approach (24 september 2008) aangehaald. Hij liet proefpersonen een half uur stevig hyperventileren, geen van deze personen viel flauw of verloor het bewustzijn.

Daarnaast nog een aardig artikel http://www.ntvg.nl/publicatie/39hyperventilatiesyndroom39-veelal-goed-behandelbare-paniekstoornis. Ik weet niet of jullie via die link ook de volledige tekst kunnen zien?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2011, 12:36:00
Dat is waar, maar kijken naar de persoon die voor je zit is ook belangrijk.
Veel hyperventilatie is op te lossen maar soms ook niet.

Zo heb ik op een festival eens een beveiliger toegewezen gekregen die gecollabeerd was en door de ehbo in het veld was doorgestuurd, omdat hij zou hyperventileren. Meneer lag bij mij op de brancard en was niet helemaal lekker, maar gaf zelf aan dat de technieken die hij kende en die de andere ehbo-ers hadden aangedragen echt niet veel hielpen, en kwam daarbij nog wel redelijk uit zijn woorden. Deze man was eind 30 en licht corpulent en ik kreeg van zijn verhaal een niet pluis gevoel. Ik heb toen onze ALS verpleegkundige erbij gevraagd en meneer is na een 12 afleidingen ECG met verdenking longembolie naar het ziekenhuis vervoerd.

Zo zie je dat je voorzichtig moet zijn met dit soort dingen en zeker een poging kunt wagen, maar als het geen zoden aan de dijk zet hulp vragen, bij jonge mensen wellicht eerst nog een collega, bij oudere mensen met risicofactoren professionele hulp.

@ lunatum: de hyperventilatie sec is natuurlijk ook niet het enige probleem bij de meeste hyperventilanten, de onderliggende oorzaak, stress, emotie kan iemand ook doen flauwvallen zonder dat er hyperventilatie aanwezig is, het is een verzameling van alles wat denk ik de syncope veroorzaakt. Wat dan wel weer raar is dat er soms ook een apneu kan optreden bij deze mensen (in mijn ervaring).
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2011, 12:42:43
...
@ lunatum: de hyperventilatie sec is natuurlijk ook niet het enige probleem bij de meeste hyperventilanten, de onderliggende oorzaak, stress, emotie kan iemand ook doen flauwvallen zonder dat er hyperventilatie aanwezig is, het is een verzameling van alles wat denk ik de syncope veroorzaakt. Wat dan wel weer raar is dat er soms ook een apneu kan optreden bij deze mensen (in mijn ervaring).

Klopt, dat is wat het volgende artikel beschrijft: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19587129 (gratis toegankelijk). Hier wordt allereerst een mooi overzicht gegeven van het begrip flauwte/syncope met uitgebreide uitleg over de symptomen. Tevens wordt gezegd dat:
Citaat
Hyperventilation frequently precedes tilt-induced syncope (Lipsitz et al., 1998; Carey et al., 2001; Martinon-Torres et al., 2001). Current thought is that hyperventilation by itself is not a sufficient physiological stressor to induce syncope in healthy subjects (Thijs et al., 2008a), but it may well play a role in patients with frequent vasovagal syncope, since cerebral vasoconstriction and systemic vasodilatation is exaggerated in these patients (Norcliffe-Kaufmann et al., 2008).

Ofwel: de syncope bij hyperventilatie is waarschijnlijk meer vasovagaal, dan veroorzaakt door de hyperventilatie alleen. Het komt dus inderdaad voor, ook onze observaties in het veld. Houdingsverandering is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak.