Dat is waar, maar kijken naar de persoon die voor je zit is ook belangrijk.
Veel hyperventilatie is op te lossen maar soms ook niet.
Zo heb ik op een festival eens een beveiliger toegewezen gekregen die gecollabeerd was en door de ehbo in het veld was doorgestuurd, omdat hij zou hyperventileren. Meneer lag bij mij op de brancard en was niet helemaal lekker, maar gaf zelf aan dat de technieken die hij kende en die de andere ehbo-ers hadden aangedragen echt niet veel hielpen, en kwam daarbij nog wel redelijk uit zijn woorden. Deze man was eind 30 en licht corpulent en ik kreeg van zijn verhaal een niet pluis gevoel. Ik heb toen onze ALS verpleegkundige erbij gevraagd en meneer is na een 12 afleidingen ECG met verdenking longembolie naar het ziekenhuis vervoerd.
Zo zie je dat je voorzichtig moet zijn met dit soort dingen en zeker een poging kunt wagen, maar als het geen zoden aan de dijk zet hulp vragen, bij jonge mensen wellicht eerst nog een collega, bij oudere mensen met risicofactoren professionele hulp.
@ lunatum: de hyperventilatie sec is natuurlijk ook niet het enige probleem bij de meeste hyperventilanten, de onderliggende oorzaak, stress, emotie kan iemand ook doen flauwvallen zonder dat er hyperventilatie aanwezig is, het is een verzameling van alles wat denk ik de syncope veroorzaakt. Wat dan wel weer raar is dat er soms ook een apneu kan optreden bij deze mensen (in mijn ervaring).