Hyperventilatie

Auteur Topic: Hyperventilatie  (gelezen 9457 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 22 juni 2011, 12:43:55
Behandel nu een de meeste hyperventilatie nu eens als een paniek aanval..  En dan heb je 99% gevallen opgelost..
Ten dele kan ik me daar in vinden, maar voordat je uitgaat van een paniekaanval als oorzaak, moet je wel eerst met enige zekerheid ernstige oorzaken hebben kunnen uitsluiten.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 22 juni 2011, 12:46:59
Ten dele kan ik me daar in vinden, maar voordat je uitgaat van een paniekaanval als oorzaak, moet je wel eerst met enige zekerheid ernstige oorzaken hebben kunnen uitsluiten.

Sterker nog, de diagnose HVS mag alleen worden gesteld als alle andere oorzaken zijn uitgesloten.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #32 Gepost op: 22 juni 2011, 12:47:36
Klopt, dat is wat het volgende artikel beschrijft: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19587129 (gratis toegankelijk). Hier wordt allereerst een mooi overzicht gegeven van het begrip flauwte/syncope met uitgebreide uitleg over de symptomen. Tevens wordt gezegd dat:
Ofwel: de syncope bij hyperventilatie is waarschijnlijk meer vasovagaal, dan veroorzaakt door de hyperventilatie alleen. Het komt dus inderdaad voor, ook onze observaties in het veld. Houdingsverandering is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak.

dan zijn we het eens ;) :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 22 juni 2011, 12:50:33
Ik zal het maar eens ongenuanceerd roepen :

Hyperventilatie in de EHBO is ergekomen door dat er ergens iemand ooit, "De Dokter" napraat, en hyperventilatie een interresant woord klinkt, hebben we dat woord in de EHBO opgenomen en door in de anastesie boeken te neuzen, hebben iets gevonden over het snel in en uit ademen..
En we kijken dan slechts naar 1 verschijnsel, en dat ene verschijnsel lossen we op, door iemand te willen laten stikken.. en dan zijn er nog mensen die er een hypoxic drive theorie aanvast knopen
 >:D >:D

Laten we het gewoon simpel houden : (dat is ook de aanbeveling uit diverse wetenschappelijk stukken)

De Hyperventilatie in de eerste Hulp is een paniek aanval,  en daar slimme en zeer simpele truukjes voor om daar wat aan te doen..  Metname geruststellen.. en dat zo effectief..  Om effectief gerust te stellen, moet je misschien wat psychologie truukje toepassen..

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 22 juni 2011, 12:54:12
Ik snap Rescue wel en ben het ook met hem eens, hij wil af van de aandacht voor de ademhaling en zich richten op de paniek, los die op (of kalmeer althans) en de ademhaling volgt wel. Is er geen spraken van paniek/angst denk dan eerst aan ernstigere oorzaken en ook bij paniek/angst blijf de ernstigere oorzaken in het achterhoofd houden.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 22 juni 2011, 13:44:53
Ik snap Rescue wel en ben het ook met hem eens, hij wil af van de aandacht voor de ademhaling en zich richten op de paniek, los die op (of kalmeer althans) en de ademhaling volgt wel. Is er geen spraken van paniek/angst denk dan eerst aan ernstigere oorzaken en ook bij paniek/angst blijf de ernstigere oorzaken in het achterhoofd houden.

En ik moet zeggen dat ik het daar ook wel mee eens ben, er wordt vaak erg gefocust op het symptoom en niet zozeer op de onderliggende oorzaak van HVS. Ik moet wel zeggen dat het op evenementen waar het druk is op de post het vaak lastig is om die tijd die je daarvoor nodig hebt ook echt te vinden.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #36 Gepost op: 22 juni 2011, 13:59:44
Over drukte gesproken, mijn collega's ervaren het werk op evenementen soms als druk omdat ze niet altijd beseffen dat mensen best even kunnen wachten op die pleister, en zetten daarom veel druk op zichzelf om snelsnel te werken.
Ook op zo'n evenement kun je rustig de tijd nemen om die persoon te helpen, je meot als het ware gewoon een minitriage uitvoeren  en op basis daarvan bepalen wie je eerst moet helpen en wie even kan wachten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 22 juni 2011, 23:41:05
Behandel nu een de meeste hyperventilatie nu eens als een paniek aanval..  En dan heb je 99% gevallen opgelost..

Inderdaad, alle metabole- en andere interne oorzaken ten spijt is bijna 95% procent* van de HVS casussen terug te voeren op psychosociale stress.... en voornamelijk bij jonge dames tussen 14 en 20 jaar met liefdesverdriet, ruzie rond vriendjes en met ouders/vrienden/werkgever/docent. Vaak veel paniek en weinig rust/kalmte. Menige HVS-er heeft al een ademhalingstraingssessie achter de rug bij een fysiotherapeut. De tip van Carl  1 seconde door neus inademen, 3 seconden vasthouden en 3 seconden uitblazen is goede methode tbv ademtherapie. Ook de genoemde hyperfree kan redelijke resultaten geven, met een gezonde dosis suggesite en magistrale verpleegkunde erbij ;-)

* dit is mijn natte vinger non-evidence based ervaring, nouja nonevidenced...ik was er wel bij natuurlijk ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 23 juni 2011, 09:43:51
Citaat
* dit is mijn natte vinger non-evidence based ervaring, nouja nonevidenced...ik was er wel bij natuurlijk

Dat noemen we anecdotal evidence, Joffry. Ik vind het toch verrekte makkelijk dat jullie zoveel Engels gebruiken.... hoef ik minder moeite te doen ;D ;D ;D ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2011, 09:45:27
Citaat
Met name jonge meisjes kunnen zich zeer dramatisch presenteren, waarbij de paniek ook overslaat op de hulpverleners.

Moi.....nooit 0098 ;) :-X