Waarschuwing voor dronken cardioloog

Auteur Topic: Waarschuwing voor dronken cardioloog  (gelezen 10993 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 24 februari 2006, 22:59:23
http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina/0,7100,10-1-1--3036782-1589-454034-,00.html

Waarschuwing voor dronken cardioloog
Annalaura Molducci
heemstede-De cardioloog in het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp die dronken was tijdens zijn oproepdienst, heeft een waarschuwing gekregen. Hij is nog wel aan het werk. Dat heeft voorzitter O. Suttorp van de raad van bestuur gisteren gezegd.

Het ziekenhuis stelde twee weken geleden een onderzoek in na een verklaring van een politieagent in een zaak tegen een piketarts die de dronkenschap zou hebben geprobeerd te verdoezelen. Deze arts is woensdag overigens vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

Suttorp: ,,We hebben inmiddels een gesprek met gehad en de arts zegt dat hij tijdens zijn dronkenschap niet aan het werk was maar dat hij zijn dienst heeft geruild. Hij heeft ons zijn agenda laten zien waarin dat staat. Maar we hebben daarvan geen bewijs kunnen vinden in de ziekenhuisadministratie. We hebben het ook nagevraagd bij collega's maar ook zij konden zich dat niet herinneren. We gaan er dus van uit dat hij wel dienst had. Hij is niet in het ziekenhuis aan het werk geweest maar onder zijn verantwoordelijkheid zijn wel patiënten opgenomen door een arts-assistent. Dat kan ook absoluut niet.''

Volgens Suttorp is een waarschuwing op zijn plaats omdat de man verder van onberispelijk gedrag is en hij bekend staat als een zeer goede cardioloog. Ook heeft hij een blanco dossier. Verder zijn er tijdens de bewuste avond dat hij dronken was geen fouten gemaakt. ,,En dit voorval heeft zich anderhalf jaar geleden afgespeeld en daarna is er ook niets meer gebeurd.''

De cardioloog werd vorig jaar veroordeeld tot duizend euro boete wegens dronken rijden in september 2004. Suttorp: ,,Toen hebben we wel met elkaar gesproken, maar toen wisten we niet dat hij ook dienst had.''

De inspecteur volksgezondheid nodigt de cardioloog binnenkort uit voor een gesprek, zegt woordvoerster Francien van ter Beek van de IGZ. ,,We willen eerst zijn verhaal horen en dan pas besluiten we of we alsnog zelf een onderzoek instellen'', zegt ze. Dat gesprek moet over een maand hebben plaatsgevonden. Volgens woordvoerster T. Zwiers van het openbaar ministerie in Haarlem is het geen strafbaar feit als een arts dronken aan het werk is. Strafrechtelijk kan hij daarvoor dan ook niet worden vervolgd.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2006, 19:55:58
Tja, onverantwoordelijk van de arts. Als je oproepbaar bent is (overmatig) gebruik van alcohol een slechte en gevaarlijke zaak. Mocht het aantoonbaar blijken dan zal hij vanzelf daarvoor op de vingers getikt worden.

Wat betreft het dronken rijden, ook onverantwoordelijk, maar dat staat los van zijn medische beroep, heel wat mensen rijden gewoon terwijl ze te veel op hebben. :-X

Ik vraag me alleen een beetje af wat de bedoeling is van de plaatsing van dit artikel op dit forum. Is het nou de bedoeling dat we massaal de cardioloog gaan afzeiken? Zo ja, sluit dan de topic, we hebben maar een beperkte kennis van de feiten en dat leidt alleen maar tot ongenuanceerde reacties. Niet echt de bedoeling lijkt me. ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2006, 01:33:46
Tja, onverantwoordelijk van de arts. Als je oproepbaar bent is (overmatig) gebruik van alcohol een slechte en gevaarlijke zaak. Mocht het aantoonbaar blijken dan zal hij vanzelf daarvoor op de vingers getikt worden.

Wat betreft het dronken rijden, ook onverantwoordelijk, maar dat staat los van zijn medische beroep, heel wat mensen rijden gewoon terwijl ze te veel op hebben. :-X

Ik vraag me alleen een beetje af wat de bedoeling is van de plaatsing van dit artikel op dit forum. Is het nou de bedoeling dat we massaal de cardioloog gaan afzeiken? Zo ja, sluit dan de topic, we hebben maar een beperkte kennis van de feiten en dat leidt alleen maar tot ongenuanceerde reacties. Niet echt de bedoeling lijkt me. ;)

Waarom vindt jij dat ik dit onderwerp zou moeten sluiten (niet zou moeten plaatsen) en onderwerpen over bijv het dragen van reddingsvesten, het niet aangekleed zijn van OVD's, enz niet.....

Trouwens het is een artikel uit een krant. Zou die krant dit ook niet mogen plaatsen volgens jou???

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2006, 02:58:07
Dit soort gebeurtenissen gingen vroeger  en gaan veelal heden ten dage, heel snel de doofpot in.
Tijd om ze eruit te laten ontsnappen  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2006, 10:36:41
Waarom vindt jij dat ik dit onderwerp zou moeten sluiten (niet zou moeten plaatsen) en onderwerpen over bijv het dragen van reddingsvesten, het niet aangekleed zijn van OVD's, enz niet.....

Trouwens het is een artikel uit een krant. Zou die krant dit ook niet mogen plaatsen volgens jou???
Hij vraagt zich af wat de meerwaarde is. Zoals hij zegt: als het is om de cardioloog af te zeiken, dan vind ook ik het hulpverleningsforum daar niet de juiste plek voor. We kunnen wel met z'n allen het vingertje opheffen en hard 'foei' roepen (in iets krachtigere termen en met een andere vinger dan de wijsvinger), maar wat heeft het voor zin? PdR en ik ontkennen zeker niet dat ook artsen grove fouten kunnen maken, maar om nou iedere arts die dat doet aan de schandpaal te nagelen... Kunnen we ook mooi met ehbo-ers doen. Ik kan een forum vullen met fouten van mijzelf en mijn collega's.

Probeer eens het blaadje 'medisch contact' te pakken te krijgen, daarin wordt iedere keer een tuchtrechtzaak gepubliceerd. Dát zijn manieren om fouten openbaar te maken op een manier waarop iedereen er iets aan heeft, omdat medische fouten geanalyseerd worden, en er een wijze les uit getrokken kan worden. Dat een cardioloog ooit de fout in zou zijn gegaan op een domme manier... What's the message?
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2006, 11:32:51

Ik wil uiteraard deze geschiedenis niet in de doofpot stoppen, in tegendeel, door het vermijden van de doofpot cultuur en opener te zijn over gemaakte fouten zullen artsen en verpleegkundigen eerder geneigd zijn om (eigen) fouten te melden. Dat zorgt voor een positieve sfeer op de werkvloer en kunnen in de toekomst dergelijke fouten voorkomen worden.

Kranten mogen plaatsen wat ze willen, dat is vrijheid van meningsuiting (helaas hot item...), dat geldt ook voor jou en ieder ander op dit forum. Wat ik jammer vind aan dit soort artikelen op dit forum -dit is niet de eerste- is dat er een stroom van berichten op gang komt die vaak weinig genuanceerd zijn. Wat is daar de meerwaarde van?

In het artikel worden weinig feiten genoemd, het zijn allemaal maar wat vage gegevens, afkomstig van de politie, collega's van het ziekenhuis en de cardioloog zelf.
Het door Delta genoemde blad 'Medisch Contact' schrijft veel genuanceerder over zaken die voor het tuchtcollege zijn gekomen, waarin ook duidelijk de feiten worden aangegeven. Ik heb in het artikel bijvoorbeeld nergens zien staan dat bewezen is dat hij op dat moment meer dan het toegestande promillage alcohol in zijn bloed had, wel een essentieel feit.
In MC worden namen, plaatsen en dergelijke vervangen door Meneer A te B. Zodat niet te herleiden is wie de persoon in kwestie is.

Denk niet dat ik het gedrag van de cardioloog wil goedpraten, integendeel, het is onverantwoordelijk, zowel het rijden onder invloed als alcohol in het bloed hebben tijdens dienst.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2006, 13:48:51
Waarom wel: beveiligers op de Bahama's?
en het wel hebben over de brandweermannen die zelf pyromaan blijken te zijn
en het wel hebben over de politieman die de fout is ingegaan omdat ..... :-X (verzin maar wat)

Ik ben het met Joffry eens...vroeger ging dat de doofpot in.
Waarom mag dit niet gepubliceerd worden?
opzich kan er juist wel een leuke discussie uit ontstaan....

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2006, 14:55:54
(...)

Kranten mogen plaatsen wat ze willen, dat is vrijheid van meningsuiting (helaas hot item...), dat geldt ook voor jou en ieder ander op dit forum. Wat ik jammer vind aan dit soort artikelen op dit forum -dit is niet de eerste- is dat er een stroom van berichten op gang komt die vaak weinig genuanceerd zijn. Wat is daar de meerwaarde van?

(...)

Jij was de eerste die reageerde...  ;D ;) Verder heb ik zelf totaal geen interpretatie of tekst bij gezet. Alleen copy / paste van een kranten artikel.

Waar wordt het nu 'sensationeel' gemaakt op dit forum??

Mag over iedereen ongenuaceerd gepubliceerd worden (zie bericht SEH zustertje) en over artsen alleen genuanceerd en alleen in vakbladen?? Volgens mij mag ik me als 'klant' van een ziekenhuis toch wel informatie hebben over wie in me 'gaat' snijden of me gaat onderzoeken....

Pas geleden was er ook een kranten artikel over co-assistenten gynecologie die bij patiënten onder narcose bepaalde zaken uitprobeerden zonder toestemming van de patiënt zelf. Blijkbaar was deze praktijk wel bekend onder de gynecologen maar werd er niets aan gedaan.... Pas toen de media er 'opsprong' werd het erkend....

Ik geloof niet dat iemand zijn / haar vriendin naar zo'n ziekenhuis wil sturen waar ze zaken doen zonder toestemming.... ;) Toch handig als zulke zaken in de media komen.... kan je er bij je gesprek er naar vragen of ze zulke dingen doen!  ;) :-X

7194

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2006, 15:05:45
"Zuster, oh zuster..... wat een vreemd ritme   *hik*   "

"Ja dokter, dat komt omdat u het strookje ondersteboven houdt".

"ohhh *hik*   "

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2006, 16:06:05
Er is al wat eerder over artsen (en 112 telefonistes) geschreven op het forum...

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11908.0