Waarschuwing voor dronken cardioloog

Auteur Topic: Waarschuwing voor dronken cardioloog  (gelezen 10989 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2006, 17:49:41
Helaas kun je ook door zorgvuldig en goed te handelen voor de tuchtrechter gesleept worden... iedere patient kan jou namelijk dagen als hij/zij ontevreden is. En zelfs als het volkomen duidelijk is dat je goed hebt gehandeld, ben je nog een heleboel tijd kwijt aan het opstellen van je verweerschrift(en) en andere papieren rompslomp. Ik ben opgegroeid in een artsenfamilie, en ik ken legio voorbeelden van patienten die volkomen 'onterecht' een klacht indienden bij het tuchtcollege, terwijl de arts(en) naar hun beste mogelijkheden hadden gehandeld, maar simpelweg iemand niet beter konden behandelen (en ook volledig in hun gelijk gesteld werden door het tuchtcollege).

ik kan dat goed begrijpen, maar dat is in de rest van de maatschappij niet anders, voor de strafrechter verschijnen ook ieder jaar honderden mensen die vrijgesproken worden maar wel veel kosten kwijt zijn aan advocaten en vrije dagen etc.
Dat is nu eenmaal het nadeel van het rechtsysteem, maar alternatieven zie ik ook niet.
Overigens zie ik tussen de zaken die het tuchcollega behandeld niet veel zaken waar helemaal niets aan de hand is, ik vele gevallen zouden de betrokkenen het een volgende keer toch anders aanpakken en dat is dan toch weer winst.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2006, 19:47:38
ik kan dat goed begrijpen, maar dat is in de rest van de maatschappij niet anders, voor de strafrechter verschijnen ook ieder jaar honderden mensen die vrijgesproken worden maar wel veel kosten kwijt zijn aan advocaten en vrije dagen etc.
Dat is nu eenmaal het nadeel van het rechtsysteem, maar alternatieven zie ik ook niet.
Overigens zie ik tussen de zaken die het tuchcollega behandeld niet veel zaken waar helemaal niets aan de hand is, ik vele gevallen zouden de betrokkenen het een volgende keer toch anders aanpakken en dat is dan toch weer winst.

Jacques

Waarom dan niet voor het 'normale' rechtssysteem kiezen.... Het OM bepaald welke zaken voor de rechter komen en welke niet..... Als het OM besluit om de zaak niet door te zetten heb je ook geen advocaat nodig....  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2006, 20:03:04
Ehm hangt van de berichtgeving af. Maar beide fouten op zich vind ik niet echt verschillend.

Waarom komt een arts dan voor het tuchtcollege en komt een brandweerchauffeur voor de rechter? ??? Beiden maken een fout die samenhangt met hun beroep!

Michelle1983

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2006, 20:32:44
Waarom komt een arts dan voor het tuchtcollege en komt een brandweerchauffeur voor de rechter? ??? Beiden maken een fout die samenhangt met hun beroep!

Artsen komen ook voor de rechter hoor, afhankelijk van de situatie. Net zoals de verpleegster uit het Verpleegsterarrest. Het grote verschil is dat voor artsen een Tuchtcollege bij wet is opgericht en voor de brandweer niet (de noodzaak voor artsen is ook groter!)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2006, 22:37:12
Artsen komen ook voor de rechter hoor, afhankelijk van de situatie. Net zoals de verpleegster uit het Verpleegsterarrest. Het grote verschil is dat voor artsen een Tuchtcollege bij wet is opgericht en voor de brandweer niet (de noodzaak voor artsen is ook groter!)

OK!  :)

Dus als een arts een grove fout maakt kan er gewoon aangift gedaan worden bij justitie?? ??? Gebeurt dat vaak? Neemt de politie / OM de aangifte op of wordt er vaak geweigert en verwezen naar het medisch tuchtcollege??  :)

Michelle1983

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 28 februari 2006, 08:34:51
Dus als een arts een grove fout maakt kan er gewoon aangift gedaan worden bij justitie?? ??? Gebeurt dat vaak? Neemt de politie / OM de aangifte op of wordt er vaak geweigert en verwezen naar het medisch tuchtcollege??  :)

Ja men kan altijd aangifte doen, politie is verplicht die op te nemen. Vervolgens bekijkt het OM of ze de zaak voor laat komen of niet. Daarbij is het mogelijk dat zowel de rechtbank als het medisch tuchtcollege een bepaalde zaak op zich neemt, maar niet erg opportuun. Het OM zal dat vaak dan ook niet laten gebeuren (en dan heeft het tuchtcollege voorrang). Uiteraard is wel van belang, dat de zaak valt binnen een normaal strafrechtelijk feit, wil het OM er iets mee kunnen. De meeste zaken in recente jaren betroffen twijfelachtige gevallen van euthanasie, maar het gebeurt dus wel.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2006, 00:03:44
http://www.telegraaf.nl/buitenland/34929361/Dronken_chirurg_wilde_opereren.html

Dronken chirurg wilde opereren
AMSTERDAM - Een stomdronken chirurg die in Oakland in de Amerikaanse staat Californië op het punt stond aan een operatie te beginnen, is door zijn collega's en de politie overmeesterd en gearresteerd.

Dat heeft The Oakland Tribune donderdag bericht.

De beschonken Federico Castro-Moure sloeg door toen een verpleegster weigerde hem een man te laten opereren die onder meer zijn enkels had gebroken bij een val. De patiënt verkeerde volgens Castro-Moure in levensbedreigende toestand. Twee collega's spraken hem tegen.

Castro-Moure begon te schreeuwen en te vloeken en haalde uit naar de collega's en politieagenten die hem uiteindelijk wisten te overmeesteren. De politie sloot Castro-Moure voor een aantal uur op in een cel.

Het ziekenhuis heeft hem op non-actief gesteld.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2006, 00:28:59
Erg jammer dat de betreffende chirurg zo buiten zijn boekje is gegaan. Betuigt in ieder geval niet van een professionele attitude.
Maar goed dat ziekenhuispersoneel en politie adequaat hebben opgetreden om erger te voorkomen. Laten we hopen dat hier les uit getrokken wordt.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2006, 11:01:48
Welke les?  ???
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2006, 11:04:13
Welke les?  ???
dat als je dienst hebt geen alcohol of andere genotsmiddelen moet gebruiken misschien?  ;)