HIV kan je er in ieder geval niet van oplopen, hepatitis mogelijk wel. Ik zal wat uit m'n verpleegkundeboeken voor je overtypen:
Hepatitis A. Besmetting vindt vooral plaats via feces (ontlasting) en in veel mindere mate via urine en bloed. De ziekte is erg besmettelijk en kan epidemisch worden. De incubatietijd bedraagt 2 tot 6 weken.
Hepatitis B. Dit is een ernstige vorm van leverontsteking. Dit virus bevindt zich in bloed, speeksel, urine, feces, sperma, vaginaal vocht en moedermelk. Besmetting kan plaatsvinden via bloed-bloed contact en bloedproducten en sekuseel contact. Bij contact met bloed is hepatitis B 100 keer besmettelijker dan HIV. De incubatietijd bedraagt 2 tot 6 maanden. Van hepatitis B kan je volledig genezen, echter pas na 2 tot 5 jaar. Soms is er geen genezing mogelijk.
Hepatitis C. Dit is ook een ernstige vorm van leverontsteking, het lijkt daarmee veel op hepatitis B. De besmettingswijze en de besmettelijkheid zijn dezelfde als bij hepatitis B. In 80% van de gevallen ontwikkeld zich een chronische hepatitis.
Er zijn nog meer soorten hepatitis, namelijk D, E, G en GB, maar die zal ik je besparen. Ik kan er niet echt uit opmaken dat je door de urine besmet kan worden, in ieder geval is de urine bij hepatitis B en C wel besmet.
Handschoenen lijkt me best een goeie optie. Ik heb zelf vrij sterke blauwe handschoenen. Ze heten Hygoclean disposable nitrile gloves powder free. Dus zonder poeder, is wel prettig tegen stinkende handen. En 2 paar van die handschoenen over elkaar kan makkelijk en werkt ook prettiger dan dat je er van die werkhandschoenen over doet. Stel dat je van die werkhandschoenen over die andere handschoenen aan doet, dan ben je nog niet vrij van gevaar. Ik heb me laten vertellen door de GGD dat bloed met hepatitis B 30 dagen besmettelijk blijft. Nu zit je meer in de urine dan in het bloed, maar toch iets om in je achterhoofd te houden!
Succes d'r mee!
Christian