Blijkbaar snap je mij niet, wil je mij niet snappen of ben ik niet duidelijk genoeg....
Maar nogmaals:
Ik trek de schending niet in twijfel.
Euh, volgens mij doe je dat wel:
Ik weet vrijwel zeker dat geen rechter (strafrecht of civielrecht) hier ook maar iets mee gaat doen. Voor jou is het vervelend maar ik vind het geen echte schending van eventueel copyright oid...
en
Ik vraag me af in hoeverre er copyright op de foto zit
Dat het is gebeurd ben ik met je eens. Een foto is juridisch ook een 'goed' Zelfs digitale foto's kunnen gezien worden als goederen. Zo worden tegenwoordig virtuele goederen in spellen zelfs gezien als een 'goed' wat gestolen kan worden. De foto is in deze niet gestolen. De originele eigenaar heeft deze nog in zijn bezit. Om een diefstal te hebben moet een goed worden weggenomen en moet de oorspronkelijke eigenaar deze niet meer 'onder zich' hebben.
Los van economische zaken zit er iemand mooi weer te spelen met jouw inzet/kosten. Een bijkomend probleem is dat anderen gebruik maken van de foto op een wijze waar je geen zeggenschap over hebt. Dat kan weer andere zaken tot gevolg hebben.
Uit je verhaal wordt het me niet helemaal duidelijk maar diefstal is ook een misdrijf. Waar het dupliceren van een foto onder valt dat weet ik niet. Ik heb geen zin om het wetboek van strafrecht daarvoor te doorzoeken. Het is wel strafbaar en zal vast genoemd staan in het wetboek van strafrecht. Het enige wat ik betwijfel is of er vervolgd zal worden.
Dat je niet het hele wetboek wilt doorspitten kan ik me voorstellen. Ik wil dat namelijk ook niet. Maar wees dan zo verstandig om niet zo stellig het copyright onderuit te halen ;-)
Zeker ook om de redenen die RML benoemt. Foto's kunnen niet 'uniek' genoeg zijn etc. En in alle eerlijkheid vind ik dit zo'n foto. Als ik google op traumaheli vind ik tientallen van dergelijke foto's.
De desbetreffende foto heb ik nooit gevonden omdat niet duidelijk wordt aangegeven waar deze staat. Maar het wel of niet uniek zijn is aan de rechter, maar dat kan m.i. nog steeds niet betekenen dat een andere met jouw foto aan de haal gaat. Zeker niet als fotografen onderling.
Er is alleen wat ingezoomd, meer niet. Maar als je al gewoon wat gaat vergelijken is het zo te zien.
En ook daar gaat het fout. Dat valt onder de aantasting van
persoonlijkheidsrechten.