Zwelgje, ik betwijfel of je daar echt mee weg komt. NikonDirk heeft een sterk punt dat je reproduceert. De mate waarin kan van belang zijn. Alleen de foto fotograferen is puur reproductie. De foto fotograferen binnen de context van een website of een krantenpagina toont al heel anders. Echter heb je dan ook direct te maken met de voorwaarden van de website c.q. krant.
Nieuwswaarde is een subjectief begrip, en ook onderwerp van veel rechtszaken geweest. Persoonlijk denk ik dat Nederlandse rechters, in het algemeen, het belang van nieuwsgaring en publicatie boven het auteursrecht stellen.
Dat baseer ik op het gebruik van onderwerpen en afbeeldingen waar merkenrecht op rust, binnen nieuwsgaring. Daar zijn ook rechtszaken over gevoerd. In de meeste van die zaken, heeft de rechter het belang van nieuwsgaring boven het belang van de (merken) rechthebbenden gesteld. Niet "1 op 1" vergelijkbaar, maar biedt wel overeenkomsten in grote lijnen.
(Voor de duidelijkheid: ik heb het nu alleen over de context als een "werk" zelf onderwerp van het nieuws is.)
Dat gezegd hebbende, begrijp ik natuurlijk dat niet elk geval het zelfde is, het zal om de details gaan. Ik beweer zeker niet dat nieuwsgaring altijd het hoogste belang is.
Zelf zal ik mijn vingers er niet aan willen branden, door er maar van uit te gaan dat auteursrecht niet van toepassing is.
Of iets een reproductie is of niet, is een andere discussie. Daar zijn ook rechtszaken gevoerd waarbij het volgens mij om details ging als "belichting, invalshoek" etc ging...