Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 43023 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 26 juni 2011, 16:22:26
Gewoon een factuur opmaken en versturen naar diegen die je foto's heeft gejat.
Betalen ze niet, dan incassobureau inschakelen. Er zijn er in Nederland die op basis van No-Cure-No-Pay werken. Krijg je je geld dan niet, dan kost het je ook niets, krijg jij je geld wel, dan betaald de dief ;)

Tot nu toe was het verzenden van een factuur voldoende om mijn geld alsnog te krijgen O0
Gaat een beetje lastig een factuur opmaken zonder adressering richting een twitter account?

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #91 Gepost op: 26 juni 2011, 16:31:07
Gaat een beetje lastig een factuur opmaken zonder adressering richting een twitter account?
Je zult onderzoek moeten plegen wie er achter dat account zit. De tijd die het onderzoek kost breng je vervolgens in rekening ;-)

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 26 juni 2011, 16:33:21
Je zult onderzoek moeten plegen wie er achter dat account zit. De tijd die het onderzoek kost breng je vervolgens in rekening ;-)
Ja. In dit geval kan dat, maar er zijn een hoop twitteracounts die eigenlijk naamloos zijn. Dus bijvoorbeeld twitter.com/fkvl . Dat laatste vind ik wel een goeie :D

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #93 Gepost op: 26 juni 2011, 17:14:11
Ja. In dit geval kan dat, maar er zijn een hoop twitteracounts die eigenlijk naamloos zijn. Dus bijvoorbeeld twitter.com/fkvl . Dat laatste vind ik wel een goeie :D
? ? ?

Kesu

• Forum gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 26 juni 2011, 19:25:49

En als je er alsnog niet uitkomt gaat de rekening naar Twitter  ;) Zo heeft (ik dacht) Kennisnet eens een rekening van mij gehad. Een basisschoolleerling heeft voor een spreekbeurt een website bij hen gemaakt, daarbij zijn een aantal foto's van mij gebruikt. Nu klinkt het erg lullig om daarvoor een rekening te sturen, maar als men het netjes vraagt mogen mijn foto's kosteloos gebruikt worden. Als je te lui bent om even een mailtje te sturen of even te bellen krijg je gewoon een rekening.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 27 juni 2011, 11:12:35
? ? ?
Ik doel op de tijd die het kost om uit te zoeken in rekening brengen ;)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #96 Gepost op: 28 juni 2011, 08:11:14
Ik doel op de tijd die het kost om uit te zoeken in rekening brengen ;)

Dus bijvoorbeeld twitter.com/fkvl . Dat laatste vind ik wel een goeie :D
Je verwijst naar een niet bestaand twitter-account wat een variatie is op het mijne. En bij de mijne is het nazoeken niet zo moeilijk ;-)

RML

• Junior gebruiker
  • **
    • Louman.net
Reactie #97 Gepost op: 28 juni 2011, 13:42:41
Je moet je ook goed afvragen wat er te halen valt, hoeveel mensen hebben de foto gezien, zijn er commerciele doelen mee bereikt?

Dat zal meegelden in een eventuele rechtszaak. Als je foto ongevraagd bij RTL Boulevard terecht komt is dat een grotere 'schade' dan op een Twitter account van een onbekend persoon die totaal geen aandacht krijgt.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #98 Gepost op: 28 juni 2011, 21:52:07
Je moet je ook goed afvragen wat er te halen valt, hoeveel mensen hebben de foto gezien, zijn er commerciele doelen mee bereikt?

Dat zal meegelden in een eventuele rechtszaak. Als je foto ongevraagd bij RTL Boulevard terecht komt is dat een grotere 'schade' dan op een Twitter account van een onbekend persoon die totaal geen aandacht krijgt.

Als ik een zak snoep steel in ene winkel is de economische schade ook erg klein. Maar dan komen er wel twee agenten die een procesverbaal moeten schrijven. Vervolgens krijg ik een boete van +/- 170 Euro. Waarom niet als er een foto wordt gejat?

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 28 juni 2011, 21:56:53
Als ik een zak snoep steel in ene winkel is de economische schade ook erg klein. Maar dan komen er wel twee agenten die een procesverbaal moeten schrijven. Vervolgens krijg ik een boete van +/- 170 Euro. Waarom niet als er een foto wordt gejat?
Een goed stelen is iets anders dan een duplicaat maken, naar mijn mening een kromme vergelijking
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.