Hulpverlening bij waterongevallen door TS.

Auteur Topic: Hulpverlening bij waterongevallen door TS.  (gelezen 47292 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gepost op: 3 maart 2006, 15:08:19
In hoe verre is de bemanning van een TAS opgeleid om hulp te verlenen bij een waterongeval? deze vraag naar aanleiding van het leze van de concept leidraad basis brandweer zorg. Hierin wordt beschreven dat een tankautospuit een grijpredding moet kunnen uitvoeren bij een waterongeval waarbij het slachtoffer zich niet meer dan 15 m uit de kant begeeft en niet dieper dan 1,5 m. Mijn verwachting is dat dit duidelijk meerwaarde heeft omdat de tas meestal eerder aanwezig zal zijn als de WOW. Hoe denken jullie over dergelijke inzetten? En zijn mogelijk forumgangers welke ervaring hiermee hebben?

9910001


9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2006, 16:52:14
Hier wordt bij een waterongeval zowel een TS als de duikers geallarmeert.Aangezien de duikers voor ons uit Bunschoten vandaan komen,zijn wij als eerste terplaatse en zullen de eventuele redding moeten doen(als dat mogelijk is)
Ligt er iemand direct bij de kant zijn we instaat om die erzelf uit te halen,we hebben op de TS 2 waadbroeken(Laarzen die tot je middel reiken) en daarmee kom je een heel eind het water in zeker hier ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2006, 19:48:33
Ik heb er geen direct repressieve ervaring mee...

Maar ik weet wel dat deze taak ook onderdeel wordt van het oefenprogramma conform de nieuwe leidraad oefenen.

http://www.werkenvoorveiligheid.nl/cms/show/id=616734

De nieuwe oefenkaarten zijn onderweg  ;)

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2006, 21:51:44
In hoe verre is de bemanning van een TAS opgeleid om hulp te verlenen bij een waterongeval? deze vraag naar aanleiding van het leze van de concept leidraad basis brandweer zorg. Hierin wordt beschreven dat een tankautospuit een grijpredding moet kunnen uitvoeren bij een waterongeval waarbij het slachtoffer zich niet meer dan 15 m uit de kant begeeft en niet dieper dan 1,5 m. Mijn verwachting is dat dit duidelijk meerwaarde heeft omdat de tas meestal eerder aanwezig zal zijn als de WOW. Hoe denken jullie over dergelijke inzetten? En zijn mogelijk forumgangers welke ervaring hiermee hebben?

9910001

15 meter en 1,5 meter diep, daar loop je niet echt meer doorheen vind ik......ik vraag me af waarom we nu ineens de bemanning van een TS het water in willen sturen terwijl we prachtige duikteams hebben??


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2006, 23:42:47
15 meter en 1,5 meter diep, daar loop je niet echt meer doorheen vind ik......ik vraag me af waarom we nu ineens de bemanning van een TS het water in willen sturen terwijl we prachtige duikteams hebben??


Jaja baasje,

Maar er zijn ook korpsen die een duikteam van een ander korps oproepen, heb je dan ook wel eens aan de aanrij-tijden gedacht  :-\

In veel gevallen zal deze toch echt wel lang zijn, als ik nu de situatie in Zeeuws-Vlaanderen neem (bij jou ook zeker wel bekend) dan heb je soms wel eens rijtijden van >15 min.
Dan zijn waadbroeken een goede uitkomst voor een snelle eerste inzet of het voorbereidende werk.

Greets Robert
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2006, 10:51:07
Jaja baasje,

Maar er zijn ook korpsen die een duikteam van een ander korps oproepen, heb je dan ook wel eens aan de aanrij-tijden gedacht  :-\

In veel gevallen zal deze toch echt wel lang zijn, als ik nu de situatie in Zeeuws-Vlaanderen neem (bij jou ook zeker wel bekend) dan heb je soms wel eens rijtijden van >15 min.
Dan zijn waadbroeken een goede uitkomst voor een snelle eerste inzet of het voorbereidende werk.

Greets Robert

ouwe baas,

ik snap je verhaal helemaal en weet ook dat de aanrijtijden soms langer zijn dan dat de eerste TS ter plaatse kan zijn. Maar wat ik meer bedoelde aan te geven is waarom we daar nu ook weer iets voor moeten gaan oefenen. We hebben een duikteam wat er voor opgeleid en getraind is om in het water te werken, en in mijn ogen moet je leken daarvoor niet gaan gebruiken. Waar leg je de grens bedoel ik. Inschatten wanneer iets 15 meter is en anderhalve meter diep is vanaf de kant niet altijd even duidelijk. Wat als er onverwachts een kuil ligt onderwater en je loopt daar met je waadbroekje? Er zijn talloze voorbeelden te noemen waarin het verkeerd kan gaan. Ik denk persoonlijk dat wanneer bij een waterongeval het slachtoffer of auto te water binnen hadnbereik is, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ladder over een brede sloot o.i.d. je dat met de bemanning van een TS kan oplossen maar in gevallen dat je 15 meter uit de kant zit dit gewoon door duikers moet laten uitvoeren.

Als voorbeeld een auto die anderhalve meter diep in het water ligt, dan zal je toch de deur moeten openmaken, gordels los moeten maken en noem maar op. In een waadbroek krijg je hier toch een groot probleem denk ik wil je snel en veilig een slachtoffereruit halen zonder daarbij overbodige risico's te nemen. Je heb geen duiktoestel, veiligheidsvoorzieningen of iets dergelijks bij je dus ja.............


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2006, 14:24:58
ouwe baas,

ik snap je verhaal helemaal en weet ook dat de aanrijtijden soms langer zijn dan dat de eerste TS ter plaatse kan zijn. Maar wat ik meer bedoelde aan te geven is waarom we daar nu ook weer iets voor moeten gaan oefenen. We hebben een duikteam wat er voor opgeleid en getraind is om in het water te werken, en in mijn ogen moet je leken daarvoor niet gaan gebruiken. Waar leg je de grens bedoel ik. Inschatten wanneer iets 15 meter is en anderhalve meter diep is vanaf de kant niet altijd even duidelijk. Wat als er onverwachts een kuil ligt onderwater en je loopt daar met je waadbroekje? Er zijn talloze voorbeelden te noemen waarin het verkeerd kan gaan. Ik denk persoonlijk dat wanneer bij een waterongeval het slachtoffer of auto te water binnen hadnbereik is, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ladder over een brede sloot o.i.d. je dat met de bemanning van een TS kan oplossen maar in gevallen dat je 15 meter uit de kant zit dit gewoon door duikers moet laten uitvoeren.

Als voorbeeld een auto die anderhalve meter diep in het water ligt, dan zal je toch de deur moeten openmaken, gordels los moeten maken en noem maar op. In een waadbroek krijg je hier toch een groot probleem denk ik wil je snel en veilig een slachtoffereruit halen zonder daarbij overbodige risico's te nemen. Je heb geen duiktoestel, veiligheidsvoorzieningen of iets dergelijks bij je dus ja.............

Hoelang is een werpklos.......  ;) ??? :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2006, 14:34:40
Hoelang is een werpklos.......  ;) ??? :P

euhm 20 - 25 meter ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2006, 15:07:42
Waarom is een duikvoertuig eigenlijk nodig? Wat biedt dit aan uitrusting meer dan een TS? Gaat dat alleen over ademlucht of ook over andere middelelen?

Anders zou je ook bijv. twee wetsuits in de kazerne kunnen hangen. Van één tasbemanning doen twee mensen zo'n wetsuit aan. Die kunnen dan wel met geschikte kelding te water gaan en een redding (aan het wateroppervlak) uitvoeren. Duiken is dan niet mogelijk (een korte duik nemen eventueel wel). Je moet dan wel een geschikt voertuig hebben om de 'redders' op te vangen na de inzet. Je kan dan m.i. een geschikte redding uitvoeren met een zeer korte responsetijd.

Is het een heel stom idee of valt dat mee?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2006, 15:15:21
Waarom is een duikvoertuig eigenlijk nodig? Wat biedt dit aan uitrusting meer dan een TS? Gaat dat alleen over ademlucht of ook over andere middelelen?

Anders zou je ook bijv. twee wetsuits in de kazerne kunnen hangen. Van één tasbemanning doen twee mensen zo'n wetsuit aan. Die kunnen dan wel met geschikte kelding te water gaan en een redding (aan het wateroppervlak) uitvoeren. Duiken is dan niet mogelijk (een korte duik nemen eventueel wel). Je moet dan wel een geschikt voertuig hebben om de 'redders' op te vangen na de inzet. Je kan dan m.i. een geschikte redding uitvoeren met een zeer korte responsetijd.

Is het een heel stom idee of valt dat mee?
Brandweerduiker zijn is een specialisatie,waar je een aparte opleiding voor moet hebben gehad.En zo,n duikopleiding is nog vrij pittig.Een waterongevallenwagen heeft behalve de uitrusting voor de duikers ook nog andere zaken aan boord.Zoals zuurstofkoffer etc.

Vaak hebben beroepskorpsen een duiktaak,en een aantal vrijwilligerskorpsen,en moeten zij meteen een deel van de regio verzorgen.
En je geeft het zelf aan "je moet dan wel een geschikt voertuig hebben om de redders op te vangen na een inzet"en daar is die waterongevallenvoertuig uitermate geschikt voor.Zodra de duikers klaar zijn met hun taak kan dat voertuig weer inrukken,terwijl de TS vaak langer terplaatse blijft om te helpen bij de verdere bewrging