Hulpverlening bij waterongevallen door TS.

Auteur Topic: Hulpverlening bij waterongevallen door TS.  (gelezen 46082 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #60 Gepost op: 4 april 2006, 20:26:51
Bij ons word bij een melding "voertuig te water" een TS, HV, WO, OVD gealarmeerd. DIt is dan de TS van de betreffende gemeente waar het incident is. De HV van het dichtsbijzijnde korps. Het WO team van de dichtsbijzijnde gemeente en de ovd die over het gebied gaat. De ervaring leert dat de TS als eerste ter plaatse gaat en die probeert zoveel mogelijk sporen vast/veilig te stellen zodat wanneer de WO terplaatse komt er een zo goed mogelijk beeld gegeven kan worden waar het voertuig te water is geraakt. Afzetting word verzorgt. Eventueel licht word gereed gemaakt bij avond/nacht. Tevens word de schuifladder van de TS geplaatst om zo de duikers te water te kunnen laten gaan en er weer uit. Eventuele al uit het wrak bevrijde personen worden opgevangen en verzorgt. Duikteam zal dan inmiddels ter plaatse gaan komen en die kunnen direct aan de slag, alles is voor wat betreft de ts kan doen gedaan. Vervolgens gaat de bemanning van de ts de duikteam assisteren met bv de oranje bak gereed te maken zodat daar eventueel een slachtoffer in gelegt kan worden en uit het water gehaald kan worden. En dan duurt de inzet voort en zullen er kleine hand en spandiensten vericht moeten worden. De uitrukken die ik meegemaakt heb was er altijd voldoende werk voor de bemanning van de TS.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 16 april 2006, 18:28:30
Het past wel aardig in dit topic denk ik:

Hoe wordt er opgetreden in een ongeval met drijfzand? (iemand zakt erin weg bijvoorbeeld)
Komen daar ook duikers voor? En hoe pak je zoiets uberhaupt aan? Je kan er niet lopen en ook niet varen.
Ik dacht zelf aan iets van een ladder neer leggen ofzo, dat moet je bij iemand die door het ijs gezakt is ook doen, maar ik ben benieuwd hoe dat gedaan wordt...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #62 Gepost op: 18 april 2006, 10:43:41
Ligt er een beetje aan denk ik................indien binnen de vlucht van een redvoertuig dan zou dat ook een optie zijn om die te gebruiken.....................


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 18 april 2006, 18:56:25
Ligt er een beetje aan denk ik................indien binnen de vlucht van een redvoertuig dan zou dat ook een optie zijn om die te gebruiken.....................
Dan mag je hopen dat het slachtoffer binnen een metertje of 10,20 ligt,want anders ga je dat echt niet redden met al die beveiligingen op het redvoertuig  :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #64 Gepost op: 18 april 2006, 20:46:15
Dan mag je hopen dat het slachtoffer binnen een metertje of 10,20 ligt,want anders ga je dat echt niet redden met al die beveiligingen op het redvoertuig  :-X


als je mag kiezen tussen 20 meter kluunen of een redvoertuig weet ik de keus wel vriend ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 19 april 2006, 17:08:36
Maar het komt er dus op neer dat het grotendeels improviseren is? Er is geen procedure voor?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #66 Gepost op: 19 april 2006, 17:28:15
Maar het komt er dus op neer dat het grotendeels improviseren is? Er is geen procedure voor?

Maar voor elke procedure kan elke "gek" wel weer een casus bedenken, alwaar de gewenste inzet weer niet van toepassing is. Zo is het nu eenmaal in hulpverleningsland. Ik heb zelf recent nog bij een beknelling gestaan, waarbij ik dacht van:'"hoe kan dit?" en "hoe krijgen we hem hier uit?" Maar met veel improvisatie en overleg lukte het na anderhalf uur de persoon te bevrijden.

Nu zijn hulpverleningen op, in en rond het water altijd al moeizamer. Waarschijnlijk omdat ze niet standaard zijn en er een standaard procedure op wordt losgelaten. Edoch handelen alle hulpverleners naar beste kunnen en kennis. Aan de kennis ligt het meestal niet, maar aan het kunnen uitvoeren.

Zo ook bij incidenten waar een oppervlakte redding van toepassing kan zijn. De optie voor een redding middels redvoertuig is mij nieuw, of beter, nooit verder over nagedacht. Misschien kan er een drenkeling brancard aan de korf van het redvoertuig/ hoogwerker geplaatst worden, waarop/in een nr 4 plaats neemt en zo de drenkeling probeert veilig te stellen. Oke de praktische uitvoering door de beveiligingen van het redvoertuig kan problemen geven, maar tis een optie die veiliger is dan ongeoefend te water gaan of jezelf af te laten zakken in drijfzand.

RR (uitrukvoorstel: rij de kazerne helemaal leeg.)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #67 Gepost op: 19 april 2006, 23:21:16
Maar het komt er dus op neer dat het grotendeels improviseren is? Er is geen procedure voor?

procedures zijn er om van af te wijken..................toch ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 20 april 2006, 19:56:39
Indien slachtoffer nog bij bewustzijn is kan je er een lijn overheen lopen en een slachtoffer er zo uit halen. Ook de optie met een redvoertuig behoort tot de optie waarneer deze gelijk wordt meegealarmeerd.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #69 Gepost op: 24 december 2006, 19:39:00
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15276.0

Bij bovenstaande link nog een andere discussie over brandweerduikers  ;)