Ja, zeker duidelijk. Misschien ben ik dat niet helemaal geweest. Ik bedoel namelijk zeker niet dat TS bemanning moet gaan duiken zonder ademlucht en WO ter ondersteuning enz. Ik bedoel meer dat je een wetsuit aan zou kunnen trekken voor die reddingen van niet verder dan 15mtr uit de kant en 1,5 mtr diep. Dan hoeft een brandwacht niet in z'n onderbroek het water in te springen. Die redding "binnen de marges" zal toch uitggevoerd moeten worden, waarom dan niet in een wetsuit is zo'n beetje mijn redenering.
Nog even terugkomend op snelle reddingen etc.,
Er lopen al langer discussies over het al dan niet aanwezig hebben van een reddend zwemmer in een duikteam en wat de voor- en nadelen daarvan zijn:
- bijv.: oppervlakte slachtoffer en brandwacht van TS gaat naar het SO, bij aankomst bij het slachtoffer verdwijnt deze onderwater, brandwacht staat machteloos toe te kijken in het water,
Machteloos sta je helaas toch, of je nou op de kant staat of in het water
Tjah dat een duikvoertuig andere materialen mee voert mogen duidelijk zijn neem ik aan. Maar om even wat dingen te noemen die relevant zijn en niet op de TS liggen (volgens de BIZA bepakking):
- duiksets uiteraard
- zuurstof koffer
- isolatiepakketten en opwarm elementen om slachtoffers op te warmen etc.
- redlijnen
- gereedschappen t.b.v. het verwijderen van ramen en lossnijden van slachtoffers
- Duikset zou niet nodig zijn als de 'redder' alleen oppervlaktereddingen doet.
- Is zo'n zuurtofkoffer ook aanwezig op de ambu of is dat wat anders?
- Isolatiemateriaal heeft een ambulance toch in ieder geval?
- Op elke tas is wel een touw aanwezig (toch?), is die niet te gebruiken als redlijn?
- Op een TAS is toch ook wel een lifehammer aanwezig? Daarmee kan je in ieder geval een ruit intikken en een gordel mee lossnijden.
Zowieso zou je natuurlijk een WO moeten laten meerijden voor het opvangen van de redders (en voor het overnemen van de redding als die nog niet afgelopen is), maar een eertse snelle redding heb je dan in ieder geval uitgevoerd.
(Maar goed dat ik geen brandweerkorpscommandant wordt, dan krijg je een heel eigenaardig korps
)