Voor de Brandwachten in een TAS is het misschien moeilijk om te water te gaan, maar hoe verkoop je dat aan omstanders die wel in het water liggen. Zie de Brouwersvaart Haarlem, waar 8 omstanders een op z'n kopliggende auto omdraaien naar zijligging, de bestuurder eruit halen en op de zijkant van het voertuig de bestuurder gaan reanimeren.
Wij hoeven helemaal niks te verkopen, een brandweerorganisatie, of wie dan ook is gebonden aan protocollen, en gaat voor eigen veiligheid. Als ik in brandweerfunctie ben, zou ik dus anders te werk gaan als in een privesituatie. Omstanders kunnen inderdaad met gevaar voor eigen leven doen wat ze willen..........wij willen als hulpverleners met evenveel mensen terugkomen als waarmee we er zijn gekomen. Uiteraard stellen we alles in het werk om iemand te helpen, maar zodra ons eigen veiligheid in het geding komt, houdt het op.
FF voor de duidelijkheid, elke ambulance heeft zuurstof aan boord, heeft onderkoelingspakketten in de auto, heeft een redklos, maar sterker nog, in elke regio er een ambulance meerijd als er een auto te water is. In mijn regio wel tenminste. Dus "nazorg" voor de brandweer is er altijd. Maar meestal moet er nazorg zijn voor de politie, omdat zij wel altijd "zonder nadenken" het water induiken.
De brandweer verschuilt zich teveel naar de duikers. Maar de brandweer heeft tot taak het redden van mens en dier. Maar tegen de tijd dat de duikers uiteindelijk ter plaatse zijn, is het geen redden meer, maar bergen. En dat is geen brandweertaak. Dus moet de TAS eigenlijk beter uitgerust worden voor oppervlakte reddingen. Of er moet een snellere inzetbaarheid komen.
wij verschuilen ons helemaal niet. wij denken eerst aan onszelf, en aan onze taken die in ons vermogen liggen, en dan pas komt het slachtoffer, hoe hard dit ook klinkt, het is de bittere waarheid. Dat de aanrijtijden te lang zijn m.b.t. een duikploeg ben ik zeker met je eens, maar dat is niet ons pakkie an, dan moet je bij de overheid zijn. Wij hebben inderdaad de taak het redden van mens en dier, maar niet ten koste van ons eigen veiligheid. Als er iets mis is gegaan in brandweerland, heeft dit in de meeste gevallen te maken met het niet nastreven om je eigen veiligheid voorop te stellen. Hier is ook het laatste woord nog lang niet over gevallen.
Het komt er bij jou een beetje op neer, dat wij moedwillig een slachtoffer laten verdrinken.
Maar op het strand zie je ook nooit een duiker van de brandweer, als er een drenkeling is. Nee, de reddingsbrigades voeren daar een oppervlakte redding uit, zonder allemaal poespas. Met minimale middelen redden zij mensen van de verdrinkingsdood en vaker dan een brandweer die het gehele jaar "paraat" is voor een gehele hulpverleningsregio.
Ik vergelijk appels ook niet met peren. Iedere organisatie voert zijn of haar werkzaamheden uit a.d.v. diens eigen protocollen.
RR (die meerdere mensen zwemmend gered heeft)
Petje af