Vliegtuig neergestort Noordzee Wijk aan Zee (Loos alarm) 03/03/'06 14:40

Auteur Topic: Vliegtuig neergestort Noordzee Wijk aan Zee (Loos alarm) 03/03/'06 14:40  (gelezen 11777 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Ja, ziet er altijd mooi uit!  :)
Misschien kan ik je hiermee troosten?  :-[  ;)
http://www.kazernewillem.nl/BestormingAdvakabo.wmv

Bonfire int klein  ::)


Rene112

  • Gast
Ik heb eerder vanavond persoonlijk van de OvD-G gehoord dat zij met een voertuig van de KNRM over het strand is vervoerd ;)

Hoe multidisciplinair wil je het hebben?

groeten,
René de Caluwé


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Moet je ook niet gaan vliegen met zo'n groot geval in bebouwd gebied. Heb zelf ook van die vliegtuigen. Binnen de bebouwde kom mag je al niet vliegen, en met de verzekering is het ook oppassen. Schade van modelvliegtuigen aan derden wordt vaak gedekt, maar dan stellen ze wel een grens van een maximaal 15 kg wegend toestel. Daar zit je best snel aan, ookal is het toestel van piepschuim. Moet er niet aan denken als je zo'n ding op je hoofd krijgt.
Maar het ziet er wel super uit moet ik zeggen 8)


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Eigenaren niet verantwoordelijk voor consternatie

Regio - Bij de verwarring omtrent het neerstorten van een vliegtuig in Wijk aan zee zaterdag zijn geen wetten overtreden, dat bleek uit politieonderzoek.

Zaterdag meldden getuigen dat ze een Air France toestel hadden zien neerstorten maar later bleek het om een schaalmodel van vier meter te gaan van een inwoner uit Santpoort-Zuid en Wormerveer.

Het is in de duinen niet verboden om met een vliegtuigje op lage hoogte te vliegen. De mannen hebben met het 15 kilo zware tempex model geen wetgeving overtreden.



www.abradio.nl
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Ik heb eerder vanavond persoonlijk van de OvD-G gehoord dat zij met een voertuig van de KNRM over het strand is vervoerd ;)

Hoe multidisciplinair wil je het hebben?

groeten,
René de Caluwé

Kijk dat zijn de berichten. :)
Alleen snap ik de tijdsbalk niet


Bommie

  • Gast
Behoorlijk vliegtuigje zeg :o :o


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina/0,7100,10-1-1--3050089-1589-454034-,00.html

Met een model-jumbo aan je voeten
van onze verslaggever Dirk-Jan Kaan
santpoort-zuid-Daar sta je dan op een duin bij Wijk aan Zee. Twee boze politieagenten aan je zijde, een traumahelikopter in de lucht en een neergestorte Boeing aan je voeten.

Constant Godefroy uit Santpoort-Zuid en Thijs Versloot uit Wormerveer hebben het afgelopen zaterdag allemaal meegemaakt.

Jumbo
Het door Versloot gebouwde modelvliegtuig werd door een voorbijganger aangezien voor een heus passagierstoestel, een neerstortende jumbo bovendien. Nadat de passant het 'onheil' had gemeld, rukten de nooddiensten onvervaard uit.

Verwarring
,,De verwarring is aan de ene kant erg overdreven maar ook wel een beetje begrijpelijk'', zegt Santpoorter Godefroy achteraf. ,,Als er een echt vliegtuig was neergestort, zou je toch denken dat Schiphol het als eerste zou weten. Die zien zo'n vliegtuig wel van de radar verdwijnen. Daar is niet naar geïnformeerd. Maar het modelvliegtuig brengt je wel makkelijk in verwarring. Van afstand is het voor een leek niet van echt te onderscheiden.''

Dat bleek zaterdag wel. Maar in plaats van om een echte jumbo ging het om een drie meter lange replica. ,,Hij weegt vijfien kilo en bestaat grotendeels uit piepschuim, je moet het zien als een vlieger. Wij hebben niks fout gedaan.''

Hulpdiensten
Internetfora van modelbouwers stonden meteen bol van ingezonden berichten. Er werd onder meer gesuggereerd dat de eigenaar van het vliegtuig - Zaankanter Versloot - voor de kosten van de hulpdiensten moet opdraaien. Maar, zo zegt Versloot, daarvan is geen sprake. ,,De zwever is voor één dag in beslag genomen. Er bleek niks mis mee te zijn, ik heb hem weer terug gekregen.''

Ook de nodige grappen werden niet geschroomd. 'Ik denk dat mijn volgende model een traumahelikopter wordt. Lekker vertrouwd, veilig rondvliegen', grapt een forumbezoeker.

Rob Keij, van modelbouwhandel RCT-models in Velserbroek, heeft zo zijn bedenkingen. ,,Met een zweefvliegtuig van vijftien kilo ga je niet op het strand vliegen. Het mag zelfs niet eens. Er is in fora veel discussie over de exacte regelgeving. Veel mensen maken hun eigen regels, dat kan voor gevaar zorgen.''

Serieus
De schrik zat er afgelopen weekeinde aardig in bij de twee hobbyvliegers. ,,De verrassing was groot, dit is niet iets wat je plant'', aldus Godefroy. ,,Ondanks dit loze alarm, moeten we hier wel serieus mee omgaan.'' Om verwarring te voorkomen zullen de twee voortaan de nodige instanties inlichten voordat ze de lucht weer in gaan.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Ik heb eerder vanavond persoonlijk van de OvD-G gehoord dat zij met een voertuig van de KNRM over het strand is vervoerd ;)

Hoe multidisciplinair wil je het hebben?

groeten,
René de Caluwé


 :) mmm ik neem aan dat je de OvD-G bedoeld die ook lid is als opstapper bij KNRM Wijk aan Zee .. ;)


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
'Wereldberoemd' dankzij Boeing van piepschuim
 
Van onze verslaggever richard walraven
wormerveer-Er ligt een gevaarte van piepschuim in het woonkamertje in de Oranjestraat in Wormerveer. Een cameraploeg sluipt er omheen. Thijs Versloot ziet het glimlachend aan en geeft geduldig uitleg. Opnieuw vertelt hij hoe de politie, massaal uitgerukt, hem en zijn vliegtuig meenamen van het strand bij Wijk aan Zee. ,,Ik word nog wereldberoemd zo'', grapt Versloot.

In de woonkamer, de staart steekt uit in de keuken, ligt een bundel van vijftien kilo piepschuim en plaktape. Een exacte replica van een Boeing 747. Thijs Versloot nam met lineaal de maten (schaal 1 op 18) over van een afbeelding op zijn pc en bouwde het gevaarte na. Van veraf precies het silhouet van het vliegtuig van Air France. Van dichtbij iets dat het meest lijkt op een kloeke sinterklaassurprise. ,,Het is bepaald geen praalwagen. Puur functioneel. Ik vlieg er alleen mee'', aldus Versloot.

Verslingerd
Het is hem er niet om te doen geweest een flauwe grap uit te halen. De 25-jarige Wormerveerder, in het dagelijks leven brandweerman op vliegbasis Soesterberg, is gewoon helemaal verslingerd aan vliegen. Het liefst vlieg hij zelf - in zweefvliegtuig, paraglider of paramoteur - maar daarvoor stond er afgelopen zaterdag te veel wind. ,,Dan heb ik mijn modelzweefvliegtuig als alternatief.''

Op het strand is overduidelijk dat het gevaarte van vier bij vier meter geen echte jumbo is. ,,Maar van een afstand, bijvoorbeeld uit het dorp Wijk aan Zee, is dat misschien een ander verhaal geweest.'' Feit is dat een wandelaar het zweefvliegtuig aanziet voor een heus vliegtuig dat neerstort.

De hulpdiensten rukken groot uit, maar vinden op het strand Thijs en zijn vriend Constant uit Santpoort-Zuid. Ze mogen, vliegtuig incluis, mee naar het politiebureau.

Geschrokken is hij er niet van. ,,Ik ben wel wat gewend en wist dat ik niets verkeerds had gedaan. Eigenlijk moest ik wel om lachen. Maar we hebben niet expres de orde verstoord. Daar vind ik vliegen veel te leuk voor.''

Dat de media zich op hem hebben gestort ziet hij ook al geamuseerd aan. ,,Maar dat ik zoveel aandacht krijg, snap ik niet. Het is gewoon piepschuim met tape in de vorm van een Boeing. Dat kan iedereen maken. Daarom heb ik ook voor Air France gekozen, dat heeft als enige een witte romp. Gamma heeft immers geen blauwe KLM-tape en het moet niet te veel werk worden.''

Versloot spreekt van een uit de hand gelopen hobby. Het begon op 6-jarige leeftijd met kleine zweefvliegtuigjes.

,,Ik heb er inmiddels zo'n 80 gebouwd. En ik had mijn zweefvliegbrevet al voor ik mocht brommer rijden, op mijn veertiende. Wat er zo fascinerend aan is? Ik zoek de vrijheid en de rust van het vliegen. Het is heerlijk om als een vogel boven het duin te scheren, zonder je druk te maken over allerlei regeltjes.''

Een hobby die hij niet van plan is op te geven. Binnenkort is hij ongetwijfeld weer bij het duin - de opstijgende zeewind is nodig om het gevaarte te laten vliegen - te vinden. Restricties zijn er niet.

,,Onder de 25 kilo heb je geen vergunning nodig, maar ik heb de politie wel beloofd dat ik even bel als ik ga vliegen. Maar eerst moet ik de boel goed bij elkaar tapen. Hij kan niet zo goed tegen politiebusjes.''Foto Joop Boek

Bron www.nhd.nl


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]