Vliegtuig neergestort Noordzee Wijk aan Zee (Loos alarm) 03/03/'06 14:40

Auteur Topic: Vliegtuig neergestort Noordzee Wijk aan Zee (Loos alarm) 03/03/'06 14:40  (gelezen 12200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
:) mmm ik neem aan dat je de OvD-G bedoeld die ook lid is als opstapper bij KNRM Wijk aan Zee .. ;)
Ik vond dat dus al vreemd, KNRM is geheel niet gealarmeerd


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Hulpdiensten: 'We konden toch geen risico lopen met dat vliegtuig?'

Van onze verslaggever richard walraven
wijk aan zee-Dertig hulpverleningsvoertuigen en een helikopter rukken uit. De burgemeester is al gewaarschuwd. Voor wat achteraf een modelvliegtuig blijkt te zijn. Overdreven? Of juist alert ingrijpen? ,,We konden toch niet het risico lopen dit niet serieus te nemen?'', stelt de politie Kennemerland.

Modelvlieger Thijs Versloot snapt het niet helemaal. ,,Eén belletje met Schiphol en ze hadden kunnen weten dat er geen vliegtuig van de radar was verdwenen'', vertelt hij daags na het incident met zijn replica-Boeing op het strand van Wijk aan Zee. Maar liefst zestien brandweerauto's, tien politieauto's, vier ambulances en de traumahelikopter zijn onderweg als de politie ontdekt dat er geen jumbojet is neergestort, maar dat twee mannen met hun modelvliegtuig spelen.

Woordvoerder F. Kluit van de politie Kennemerland, vindt het geen overdreven reactie van de hulpdiensten. ,,We hebben op hetzelfde moment verschillende meldingen gekregen, die met elkaar overeenkwamen. Bij één zo'n melding zijn we wel heel bezorgd, maar rukken we niet op deze manier uit. In dit geval kun je niet anders dan zo snel mogelijk je mensen er heen sturen.''

Van een fout wil de politie niet spreken. ,,Ik denk dat de hulpdiensten juist een compliment verdienen, dat ze zo snel onderweg zijn. Dat het dan een zweefvliegtuig blijkt te zijn, tja dat is een uniek incident. Het schijnt het enige modelvliegtuig van deze afmetingen in Nederland te zijn. We beschouwen het als een onverwachte test, waar we tevreden op terug kunnen kijken.''

Contact met Schiphol is er volgens Kluit 'ongetwijfeld' geweest. ,,Maar als Schiphol dan zegt: er is geen Boeing weg. Moet je dan maar niet gaan? Zo'n risico kun je toch niet lopen?''

Burgemeester Weterings van Beverwijk is het daarmee eens. ,,Het is goed als mensen melding doen als ze een vliegtuig in zee zien zakken. En het is goed dat 112 de zaak zo serieus behandeld heeft. Dit vliegtuig was zeker van afstand bijna niet van echt te onderscheiden. Bovendien zijn er afspraken gemaakt met de modelvliegers, dat ze even waarschuwen als ze weer gaan vliegen.''

Bij de politie kunnen ze de humor van het incident wel inzien. ,,Of we er om gelachen hebben? Achteraf wel, natuurlijk. Maar de collega's die er op af zijn gegaan, zijn echt flink geschrokken. Je hart zit in je keel als je op zo'n melding af moet. Ik ben zelf bij de vliegtuigramp in de Bijlmermeer geweest. Een paar uur later weliswaar, maar als ik er aan denk staat mijn haar nog altijd overeind. Nog los van de daadwerkelijke slachtoffers, zoiets wens je geen collega toe'', aldus Kluit.

bron: www.nhd.nl


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
érg leuke interviews, moet ik zeggen :)


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Ik vond dat dus al vreemd, KNRM is geheel niet gealarmeerd

Omdat dat ook niet meer nodig was! Bleek al snel om radiografisch bestuurbaar vliegtuig te gaan. AC stond wel op het punt van, maar hoefde dus al niet meer.
KNRM staat nu eenmaal niet boven aan het lijstje " te alarmeren diensten" in dit geval.
Daarbij, vliegtuig zou in de duinen liggen, NIET in zee!


Bart S

  • Gast
En zo ziet het eruit als zo'n ding vliegt.... ik kan me voorstellen dat je dan als leek denkt dat het om een echt vliegtuig gaat...

http://media.mediabum.com/fm/airbus.wmv


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Omdat dat ook niet meer nodig was! Bleek al snel om radiografisch bestuurbaar vliegtuig te gaan. AC stond wel op het punt van, maar hoefde dus al niet meer.
KNRM staat nu eenmaal niet boven aan het lijstje " te alarmeren diensten" in dit geval.
Daarbij, vliegtuig zou in de duinen liggen, NIET in zee!

De eerste meldingen waren dat het vliegtuig in zee gestort was., luister ook maar bij die link.
Dat de KNRM niet boven aan het lijstje staat is dus een mooi verbeterpunt. Uit ervaring weet ik dat de brandweer en ambulance direct en terrecht naar het incident rijdt. Op het strand stopt dit op de strandopgang, gevolg met 2 a 3 ambulances/brandweerwagens staat de opgang vol en kan er niets en niemand meer doorheen.
Daarom mijn vraag of de brandweer een opstel terrein op kreeg.
Ga je daarna pas een KNRM of reddingsbrigade alarmeren heb je een groot probleem.
Nogmaals dit is naar aanleiding van verschillende oefeningen die wij ltidisiplinaire hebben gehad.
Ook tijdens een incident met meerdere ambulances isdit voorgekomen.