gecertificeerde bouwplan beoordeling

Auteur Topic: gecertificeerde bouwplan beoordeling  (gelezen 3709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 5 maart 2006, 17:38:37
http://www.bwtinfo.nl/bwti_com/e2f439917cea3f566175056b9dce6f30.php?tread=1140084680.4983&tid1=algemeen&tid2=&kid=forum&o=2&page=

Blijkbaar is er een ontwikkeling aan de gang dat 'bedrijven' de bouwplantoets mogen doen en dat de gemeente alleen nog maar de vergunning hoeft te verstrekken zonder zelf de beoordelen.
Wat vinden jullie deze ontwikkeling? Zou hoofdstuk 2 van het BB ook gecertificeerd kunnen worden? Welke randvoorwaarden zouden jullie aan deze bedrijven willen stellen?

meer is te lezen over dit onderwerp op:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18258&ref=http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&safe=off&rls=GGGL,GGGL:2005-09,GGGL:nl&q=gecertificeerde+bouwplantoetsing&spell=1#65

of google:
http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&safe=off&rls=GGGL,GGGL:2005-09,GGGL:nl&q=gecertificeerde+bouwplantoetsing&spell=1




pro

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2006, 22:32:56
Ook hoofdstuk 2 kan m.i. prima door private instanties worden getoetst.
krijgt de brandweer eindelijk tijd om eens in het echt te controleren.

momenteel wordt er door de gemeente en de brandweer te vele tijd besteed aan papieren beoordelingen.
met een gecertificeerde beoordelaar kan de brandweer meer buiten gaan spelen, volgens mij worden de meeste fouten nog in de bouw/installatie zelf gemaakt (al dan niet bewust).

het vergt wel wat aanpassing van diverse partijen, maar het kan zeker een verbetering zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2006, 22:53:28
Ook hoofdstuk 2 kan m.i. prima door private instanties worden getoetst.
krijgt de brandweer eindelijk tijd om eens in het echt te controleren.

momenteel wordt er door de gemeente en de brandweer te vele tijd besteed aan papieren beoordelingen.
met een gecertificeerde beoordelaar kan de brandweer meer buiten gaan spelen, volgens mij worden de meeste fouten nog in de bouw/installatie zelf gemaakt (al dan niet bewust).

het vergt wel wat aanpassing van diverse partijen, maar het kan zeker een verbetering zijn.

Ik ben nog niet echt overtuigt van je argumenten....  ;) Wat zie jij als voordelen/nadelen (aan ieder voordeel zit een nadeel  ;))

Als er door bedrijven getoetst kan worden.... waarom kunnen die zelfde bedrijven dan ook geen toezicht houden??  ;) :)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2006, 08:25:53
Ik had die discusie op BWTinfo al gelezen en die van Hooft wordt weer aardig onderuit gehaald.

Het is toch van de belachelijke dat bepaalde architecten denken dat ze goed kunnen tekenen.
Hoe vaak kom ik wel niet tekeningen tegen waar van alles op ontbreekt.
En dan moeten de aannemers ook nog exact gaan bouwen volgens die tekening.
Ik zie mijn geest al dwalen. DAT ZAL NOOIT GOED KOMEN.

en spreek uit eigen ervaring.


Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2006, 09:45:30
Waarom zou het goed toetsen van een bouwplan aan het bouwbesluit voorbehouden zijn aan gemeente-ambtenaren. Iemand toetst niet per definitie slecht omdat ie geen gemeente-ambtenaar is, net zomin als iemand per definitie goed toetst omdat ie wel gemeente-ambtenaar is. Helaas komt geen enkele functie met een kwaliteitsgarantie.

Ik werk momenteel voor een bureau dat graag in de toekomst gecertificeerd toetser wil worden. Op dit moment toetsen wij regelmatig plannen voor architecten en tekenbureau's die graag willen dat hun plan zo goed mogelijk klopt op het moment dat de bouwvergunning aangevraagd wordt. En inderdaad zijn die plannen niet allemaal perfect, maar goed, daarvoor komen ze ook bij ons. Onlangs kreeg ik commentaar op een toets van een preventie-medewerker van de brandweer die het plan in het kader van de bouwvergunning voor zijn neus kreeg. Helaas was zijn kennis niet helemaal up-to-date (hij ging nog uit van regelgeving die in NEN 6082 te vinden is en die niet overgenomen is in het Bouwbesluit 2003) en na enige uitleg van de huidige regelgeving kon hij zich vinden in mijn beoordeling. Dit is niet bedoeld als kritiek op de betreffende man, want die probeerde gewoon zijn werk goed te doen, maar als voorbeeld dat het overal mis kan gaan.

Sterker nog: op dit moment zijn er niet veel gemeenten die een bouwplan toetsen aan ieder artikellid dat van toepassing is. Heb je bijvoorbeeld wel eens geteld hoeveel artikelleden er van toepassing zijn voor een simpele eengezinswoning? Dat zijn er 379! Veel gemeenten hebben simpelweg niet genoeg tijd om al die artikelleden te toetsen. Vandaar dat er in de praktijk op verschillende niveau's getoetst wordt (meer info daarover op bwtinfo.nl onder CKB) of dat er artikelen niet getoetst worden omdat men die van ondergeschikt belang acht (wat misschien ook wel zo is). Zonder een oordeel over de beoordelingssystematiek van de gemeenten te geven vind ik dat toetsingsbureau's zich dat laatste niet kunnen veroorloven. Natuurlijk kan ik niet voor andere bureau's spreken, maar wij toetsen aan alle van toepassing zijnde artikelleden. Daarop is onze toetsingssystematiek dan ook gebaseerd.

Verder worden de toetsingen van gemeentes gecontroleerd door de VROM-inspectie. Ook voor de toetsingen van bureau's zal er een controle-systeem moeten komen, bijvoorbeeld d.m.v. certificering. En wanneer een bureau zijn werk niet goed doen, zal het daarvan ook de consequenties moeten ondervinden, net zoals bij gemeentes nu het geval is. Ik denk dat de bureaus net zo goed in staat zullen zijn om een kwalitatief goede toets af te leveren als de gemeente, waarbij het certificeringssysteem als garantie kan dienen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2006, 11:24:51
ik kan me d'r wel in vinden.
gaan wij toch de controle en handhaving doen.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2006, 12:06:41
ik kan me d'r wel in vinden.
gaan wij toch de controle en handhaving doen.

cu,
Loe

Waarom zouden dit straks ook niet gecertificeerd kunnen worden.....  ::) ::) Hoeven ze bij de brandweer alleen goede administratieve krachten aan te nemen....  ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2006, 16:51:25
Waarom zouden dit straks ook niet gecertificeerd kunnen worden.....  ::) ::) Hoeven ze bij de brandweer alleen goede administratieve krachten aan te nemen....  ;)
nog beter  ;)
gaan we terug naar onze kerntaak net als de politie, alleen blussen en mensen redden enzo...

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2006, 20:44:27
nog beter  ;)
gaan we terug naar onze kerntaak net als de politie, alleen blussen en mensen redden enzo...

cu,
Loe

Waarom kan de gemeente geen bedrijf inhuren (Falck  ;)) die dat voor een vast bedrag doet.....  ;) Volgens mij zijn we een beetje bezig onze eigen baan op te heffen als we alles naar het bedrijfsleven toe gooien.....  :-X :-X


Target77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2006, 21:50:16
Waarom kan de gemeente geen bedrijf inhuren (Falck  ;)) die dat voor een vast bedrag doet.....  ;) Volgens mij zijn we een beetje bezig onze eigen baan op te heffen als we alles naar het bedrijfsleven toe gooien.....  :-X :-X

Kom maar op met die opdrachten......ben wel geen Falck maar toch!  :P :D :D