slagadelijke bloeding

Auteur Topic: slagadelijke bloeding  (gelezen 7921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Gepost op: 8 maart 2006, 22:11:19
wie o wie kan me helpen.

gisteren tijdens de wedstrijd hadden we een slagadelijke bloeding in  de oksel.

hoe behandel je dit?

wij hebben er een doek in zijn oksel geduwt en heb zijn arm zo hard mogelijk dicht te knijpen

flappus  niet elke verandering is een verbetering

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2006, 22:46:37
Arteria subclavia proberen dicht te duwen (die onder het sleutelbeen), anders flink wat gazen en watten in de oksel en arm naar beneden duwen.
Arts  www.alphalog.nl

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2006, 22:47:09
je mag toch niet meer dicht drukken op een wedstrijd?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2006, 22:47:36
Jawel.
Arts  www.alphalog.nl

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2006, 22:49:37
ze zijn toch uit het oranje kruis moetje gehaald het slagaderdichtdrukken?

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2006, 23:15:46
De druk punten voor de slagaders zijn inderdaad uit het oranje kruis boekje gehaald.
Ze vermelden dat druk op de wond voldoende moet zijn om de bloeding te laten stoppen.
Vorige week hoorde ik weer, dat de drukpunt nog wel gebruikt mag worden en deze in de herhalingslessen weer naar vooren gehaald mag worden.
Maar op de wedstrijden, ben ik bang dat ze dan het nieuwe oranje kruis boekje zullen hanteren, dus dan houdt dit in, inderdaad druk op de wond uitoefenen.
En zoals Delta al aangaf, met wat gazen of eventueel een snelverband in de oksel duwen en arm naar beneden.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2006, 23:29:27
Naar wat ik begrepen heb zullen de slagaderdrukpunten weer terugkomen in het OK-boekje.
Dus in dat geval iid de Slagader onder het sleutelbeen afdrukken zoals Delta zei.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2006, 23:37:32
Het aloude verhaal: Oranje Kruis is niet de wet, en dan nog: in de gevorderde ehbo-er worden ze gewoon genoemd. In onze herhalingslessen van het RK ook trouwens.
Arts  www.alphalog.nl

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2006, 23:52:51
Tja, het EHBO diploma is een diploma voor iedereen. Dat betekent dat het ook te doen moet zijn voor de meeste mensen.
Dus dan moet je het niet te uitgebreid maken, denk maar aan winkeliers, leerkrachten, krantenlopers, taxichauffeus, anwb medewerkers. Het is volgens mij niet de bedoeling dat zij na een EHBO cursus opeens professionele hulpverleners moeten zijn, maar dat ze in ieder geval weten wat te doen bij een ongeval. EHBO is eigenlijk de basisstof die iedereen zich eigen zou moeten maken en als je meer wilt dan dat, wordt je EHV'er en volg je de extra cursussen zodat je meer weet en kunt en een goede professionele attidue kunt neerzetten.
Maar ik begin nu wel erg af te dwalen....

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2006, 00:37:57
Tja, het EHBO diploma is een diploma voor iedereen. Dat betekent dat het ook te doen moet zijn voor de meeste mensen.
Dus dan moet je het niet te uitgebreid maken, denk maar aan winkeliers, leerkrachten, krantenlopers, taxichauffeus, anwb medewerkers. Het is volgens mij niet de bedoeling dat zij na een EHBO cursus opeens professionele hulpverleners moeten zijn, maar dat ze in ieder geval weten wat te doen bij een ongeval. EHBO is eigenlijk de basisstof die iedereen zich eigen zou moeten maken en als je meer wilt dan dat, wordt je EHV'er en volg je de extra cursussen zodat je meer weet en kunt en een goede professionele attidue kunt neerzetten.
Maar ik begin nu wel erg af te dwalen....

Flauwe kul, je bent niet aan het afdwalen, maar je slaat de spijker juist op de kop.
Als je de basisschool achter de rug hebt, dan ga je verdere opleidingen volgen, die een gaat daarin verder dan de ander.

Dat het uit het basisboekje is gehaald betekent alleen maar dat het niet meer tijdens de basisopleiding wordt aangeleerd.