Nu komt er iemand vers van de EHBO-cursus af... Valt een man met de fiets voor zijn neus. Zijn bovenbeen staat in een abnormale stand en wordt langzaam dik/ blauw...
En dan?
Heb dit een paar maanden geleden meegemaakt bij mij hier voor het huis. Een oudere man gevallen. Buurtbewoner belt 112, zij sturen eerst de politie, die moet dan constateren of er een breuk is of niet.
Ik ben erbij geroepen, heb gekeken, bij controle blijk het bovenbeen gebroken te zijn. Bovenbeen dikker dan het andere been, dus inwendige bloeding. Pols werdt al iets slechter, nog niet echt heel erg. Man was nog wel goed bij kennis. Buurtbewoner belt weer 112. Ja de politie is onderweg. Zij verder kletsen dat er toch echt een ambu moet komen, nee eerst de politie afwachten. Tot de buurtbewoner zegt dat ik bij de EHBO bent, O, we zullen een ambulance sturen. Dus toen kon het wel ineens.
Bovenbeen werdt dikker, pols werdt nog iets minder, man bleef gelukkig nog goed bij kennis en ik had niet het idee dat hij al daverd in een shock was, gelukkig. Politie komt ter plaatse via een zandweg. Doen verders niets dan alleen maar wat informeren. Komt ambu terplaatse uiteraard ook via het zandweggetje. Ik de chauffeur maar verteld dat hij beter om kon rijden zodat de ambu dichter bij gezet kan worden.
Afijn, de man is dus naar het ziekenhuis vervoerd met een gebroken bovenbeen.
Ik heb zelf geen liesslagader dicht gedrukt, de buurtbewoners hadden de man op een stoel gezet,
ik vondt het nu niet echt verstandig om die man weer op de grond neer te leggen. Gelukkig bleef hij goed bij kennis en ik denk dat het allemaal wel goed is afgelopen.
Heb er verders ook niets meer over gehoord.