slagadelijke bloeding

Auteur Topic: slagadelijke bloeding  (gelezen 7694 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

kader5701

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2006, 11:21:46
het verwijderen uit het basisboekje is niet alleen gebeurd om de stof te vereenvoudigen, maar ook omdat er bijkomde schade kan ontstaan tijdens het dichtdrukken. overigens is de bhv zeker geen verdieping van de EHBO-stof, die opleiding stelt nóg minder voor.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2006, 15:40:47
het verwijderen uit het basisboekje is niet alleen gebeurd om de stof te vereenvoudigen, maar ook omdat er bijkomde schade kan ontstaan tijdens het dichtdrukken.
Dat ben ik niet met je eens. De basistechnieken die nu aangeleerd worden om een bloeding te stelpen zullen in de meeste gevallen tot het gewenste effect leiden.

Het dichtdrukken van slagaders hoeft niet tot schade te leiden als het goed aangeleerd wordt. Als dit onderwerp aan de orde komt, dan druk ik bij elke cursist de slagaders dicht terwijl een collega de puls controleert. Het is namelijk geen kwestie van hard drukken, maar van op de goede plaats drukken....
Maar zelfs als er schade ontstaat is het gevolg daarvan aanzienlijk kleiner dan de schade die ontstaat als iemand leegloopt.
Zeker als op de plaats van de bloeding ernstige bijkomende letsels zijn.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2006, 16:46:51
Nu komt er iemand vers van de EHBO-cursus af... Valt een man met de fiets voor zijn neus. Zijn bovenbeen staat in een abnormale stand en wordt langzaam dik/ blauw...

En dan?  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2006, 16:59:16
Nu komt er iemand vers van de EHBO-cursus af... Valt een man met de fiets voor zijn neus. Zijn bovenbeen staat in een abnormale stand en wordt langzaam dik/ blauw...

En dan?  ::)

Heb je een probleem,want volgens mij heeft dan een botdeel de slagader in het bovenbeen doorgeprikt.En is dat persoon driftig bezig dood te bloeden :-\


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2006, 17:04:03
Heb je een probleem,want volgens mij heeft dan een botdeel de slagader in het bovenbeen doorgeprikt.En is dat persoon driftig bezig dood te bloeden :-\
Lijkt mij ook. Ehm... je blijft bij het so, zie dat hij bleek wordt enzo en pijn heeft dus je belt 112 en hoopt er het beste van.........  

::)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2006, 17:17:33
Of er komt iemand langs die de drukpunten nog wel heeft geleerd en deze met succes kan toepassen.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2006, 18:30:13
Nu komt er iemand vers van de EHBO-cursus af... Valt een man met de fiets voor zijn neus. Zijn bovenbeen staat in een abnormale stand en wordt langzaam dik/ blauw...

En dan?  ::)


Heb dit een paar maanden geleden meegemaakt bij mij hier voor het huis. Een oudere man gevallen. Buurtbewoner belt 112, zij sturen eerst de politie, die moet dan constateren of er een breuk is of niet.   :-X Ik ben erbij geroepen, heb gekeken, bij controle blijk het bovenbeen gebroken te zijn. Bovenbeen dikker dan het andere been, dus inwendige bloeding. Pols werdt al iets slechter, nog niet echt heel erg. Man was nog wel goed bij kennis. Buurtbewoner belt weer 112. Ja de politie is onderweg. Zij verder kletsen dat er toch echt een ambu moet komen, nee eerst de politie afwachten. Tot de buurtbewoner zegt dat ik bij de EHBO bent, O, we zullen een ambulance sturen. Dus toen kon het wel ineens.
Bovenbeen werdt dikker, pols werdt nog iets minder, man bleef gelukkig nog goed bij kennis en ik had niet het idee dat hij al daverd in een shock was, gelukkig. Politie komt ter plaatse via een zandweg. Doen verders niets dan alleen maar wat informeren. Komt ambu terplaatse uiteraard ook via het zandweggetje. Ik de chauffeur maar verteld dat hij beter om kon rijden zodat de ambu dichter bij gezet kan worden.
Afijn, de man is dus naar het ziekenhuis vervoerd met een gebroken bovenbeen.
Ik heb zelf geen liesslagader dicht gedrukt, de buurtbewoners hadden de man op een stoel gezet,  :-\ ik vondt het nu niet echt verstandig om die man weer op de grond neer te leggen. Gelukkig bleef hij goed bij kennis en ik denk dat het allemaal wel goed is afgelopen.
Heb er verders ook niets meer over gehoord.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2006, 19:05:47
Fijne CPA melkdamer is dat..., of ging t vanaf de 112 lijn direct via de poitie? De politie is geen rondrijdend screeningscentrum...  als emn de CPA goed informeert over het letsel dan kan de CPA besluiten om direct de ambu te sturen ook al vindt de politie het allemaal maar mee vallen via de telefoonlijn...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2006, 19:18:07
Fijne CPA melkdamer is dat..., of ging t vanaf de 112 lijn direct via de poitie? De politie is geen rondrijdend screeningscentrum...  als emn de CPA goed informeert over het letsel dan kan de CPA besluiten om direct de ambu te sturen ook al vindt de politie het allemaal maar mee vallen via de telefoonlijn...
Het gebeurt vaker in Utrecht  :-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2006, 19:59:07
het verwijderen uit het basisboekje is niet alleen gebeurd om de stof te vereenvoudigen, maar ook omdat er bijkomde schade kan ontstaan tijdens het dichtdrukken. overigens is de bhv zeker geen verdieping van de EHBO-stof, die opleiding stelt nóg minder voor.

Treat first what kills first. (zou eigenlijk bij de vijf regels moeten staan).
Schade die mogelijk kan ontstaan bij dichtdrukken is volgens die regel ondergeschikt aan de slagaderlijke bloeding. Afdrukken dus.