Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 70569 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #100 Gepost op: 3 juni 2006, 22:19:00
Vervolg:

Referentieperiode
Op grond van de huidige richtlijn is het al mogelijk toe te staan dat de basisreferentieperiode van 4 maanden bij CAO naar 12 maanden wordt verlengd. Nederland kan instemmen met de tekst voor een nieuw art. 19, waarmee het mogelijk wordt gemaakt de referentieperiode ook bij wet te verlengen tot maximaal 12 maanden. Het gebruik van de opt out clausule zou hierdoor beperkt kunnen worden.

Combineerbaarheid van werk en gezinsleven
Nederland staat positief tegenover het principe dat in het voorgestelde art. 2b is vastgelegd, hoewel Nederland van mening is dat dit onderwerp eigenlijk niet thuishoort in een richtlijn die gaat over de veiligheid en gezondheid. Het kan echter akkoord gaan met de voorgestelde tekst.

Artikel 24a (evaluatie)
Nederland steunt de Oostenrijkse voorstellen met betrekking tot de evaluatieprocedure, zoals geformuleerd onder deel 2). Het Oostenrijkse Voorzitterschap borduurt daarmee voort op het voorstel van het Nederlandse Voorzitterschap in 2004. Het Nederlandse
Voorzitterschapvoorstel voorzag in een samenwerkingsprocedure tussen lidstaten en sociale partners, waarbij de Commissie na X jaar zou rapporteren over het gebruik van de opt out. Het Oostenrijkse Voorzitterschap stelt nu in onderdeel 2) van artikel 24 a voor dat de Commissie na uiterlijk 5 jaar rapporteert over de toepassing van de richtlijn, waaronder met name de opt out. Het voorstel voorziet voorts in een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de lidstaten en de sociale partners om de toepassing van de opt out te monitoren. Dit is in lijn met de Nederlandse wensen.

Krachtenveld

Voor een aantal lidstaten, waaronder het VK, is het handhaven van de opt out in de richtlijn essentieel. Het VK werd hierin tot nu toe gesteund door Duitsland, Italië en een groot aantal nieuwe lidstaten. In het algemeen zijn deze lidstaten van mening dat de lidstaten de volledige vrijheid moeten hebben om de opt out in te voeren.

De voorstanders van geleidelijke afschaffing van de opt-out (waaronder met name Frankrijk en Zweden) vinden dat de een maximum arbeidstijd van gemiddeld 48 uur in combinatie met de mogelijkheden voor een referentieperiode van maximaal 12 maanden al voldoende mogelijkheden Zij hebben tot nu toe gepleit voor een overgangsperiode waarin afwijking slechts bij CAO mogelijk is. De indruk bestaat dat deze lidstaten langzamerhand afstand nemen van hun pleidooi voor uitfasering. In het algemeen pleiten zij er nu met name voor om het feit dat de opt out een uitzondering vormt duidelijk naar voren te laten komen in de richtlijn.

Beide kampen zijn ongeveer even groot. Voor een aantal lidstaten (Denemarken, Ierland, Slovenië en Nederland) geldt daarnaast dat zij omwille van een compromis bereid zijn zich flexibel op te stellen.

Aanleiding voor het opnieuw agenderen van de arbeidstijdenrichtlijn is dat er nu mogelijk enige beweging zit in de eerder ingenomen standpunten van de lidstaten, waardoor een compromis (met behoud van de opt out, onder voorwaarden) wellicht mogelijk is.

Algemene toelichting

De arbeidstijdenrichtlijn (2003/88/EG) bevat een aantal minimumvoorschriften inzake arbeids- en rusttijden met het oog op de bescherming van de gezondheid en de veiligheid van werknemers. Bepaald is onder meer dat werknemers dagelijks een rusttijd moeten hebben van tenminste 11 aaneengesloten uren en dat de arbeidstijd per week gemiddeld maximaal 48 uur mag bedragen (artikel 6 van de richtlijn). In artikel 22 van de richtlijn is verder bepaald dat lidstaten de mogelijkheid hebben om artikel 6 van de richtlijn (maximum arbeidstijd 48 uur) niet toe te passen. Daarbij is ondermeer als uitdrukkelijke voorwaarde gesteld dat dit slechts is toegestaan wanneer de werknemer daarmee instemt (opt out).

Voor Nederland is herziening van de richtlijn van belang om de gevolgen van de uitspraken van Hof in de zaken Simap en Jaeger te kunnen wegnemen. In deze uitspraken bepaalde het Hof dat de volledige periode die tijdens een aanwezigheidsdienst op de arbeidsplaats wordt doorgebracht, als arbeidstijd in de zin de van de richtlijn moet worden beschouwd. Zonder aanpassing van de regelgeving zouden de gevolgen voor sectoren waar in aanwezigheids- diensten wordt gewerkt aanzienlijk zijn (Kamerstukken II 2003/04, 29376, nr. 2 en Kamerstukken II 2005/06, 29376, nr. 7). Omdat na de uitspraken van het Hof met het huidige personeelsbestand veel minder aanwezigheidsdiensten kunnen worden gedraaid, zouden extra medewerkers moeten aangetrokken wat aanzienlijke extra kosten tot gevolg heeft. Bovendien zou dit vanwege het gebrek aan voldoende gekwalificeerd en deskundig personeel niet eenvoudig te realiseren zijn.

Nederland heeft vanaf het begin het standpunt ingenomen dat de richtlijn op het punt van aanwezigheidsdiensten moet worden aangepast, aangezien de definitie van arbeidstijd in de richtlijn onvoldoende ruimte biedt om rekening te houden met het onderscheid tussen `wachten' en daadwerkelijk werkzaamheden verrichten. Inzet van Nederland daarbij is om een duurzame oplossing te creëren voor de problemen die zijn ontstaan na de uitspraken van het Hof, zonder dat daarvoor toepassing van de opt out noodzakelijk is (Kamerstukken II 2003/04, 29376, nr. 2).

Wat betreft de opt out heeft Nederland het standpunt ingenomen dat het geen voorstander is van een opt out regeling, maar dat het bereid is om te accepteren dat deze regeling onderdeel blijft uitmaken van de richtlijn, omdat andere lidstaten dit noodzakelijk vinden. Nederland zal erop blijven aandringen dat aan de toepassing van de opt out strenge voorwaarden worden verbonden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #101 Gepost op: 3 juni 2006, 22:23:10
Als alle tijd nu 'werktijd' wordt is dan het volgende ook van toepassing?????  ??? ??? ::) ::) ;) ;D

http://www.unie.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=12700

(...)

Nachtarbeid
Ook voor de nachtdienst – in het nieuwe wetsvoorstel een dienst waarin meer dan één uur arbeid wordt verricht tussen 00.00 u. en 6.00 u. – geldt dat de rusttijden beperkt en de arbeidstijden verruimd zijn. Volgens het wetsvoorstel mag een nachtdienst in de regel niet langer duren dan 10 uur. Dit komt overeen met de huidige overwerkregeling. Als over een periode van 16 weken minstens evenzoveel nachtdiensten gedraaid worden, mag in die periode de gemiddelde arbeidstijd per week maximaal 40 uur bedragen. De rusttijd na een nachtdienst die ná 2.00 u. eindigt, bedraagt ten minste 14 uren of, ten hoogste één maal per week, 8 uur. Maximaal 5 maal per 14 dagen en 22 maal per 52 weken mag hiervan afgeweken worden. De nachtdienst mag dan maximaal 12 uur bedragen en de werknemer moet in aansluiting op die dienst ten minste 12 uur rust hebben.

Ten aanzien van de nachtdienst geldt verder dat de rusttijd na drie of meer nachtdiensten ten minste 46 uur bedraagt. Een reeks van diensten mag niet boven de 7 of, als daarover collectief afspraken zijn gemaakt, boven de 8 uitkomen als zo een reeks ten minste één nachtdienst omvat. Per 16 weken mogen niet meer dan 36 nachtdiensten gedraaid worden, tenzij cao-partijen of werkgever en ondernemingsraad hierover andere afspraken maakten. In dat laatste geval mogen per 52 weken niet meer dan 140 nachtdiensten gedraaid worden óf geldt een maximum van 38 uur werk per 2 weken.

(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 3 juni 2006, 22:26:02
Al wat ouder bericht van 9 mei

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article325036.ece

dinsdag 09 mei 2006
Minder werk is duurder

WATERWEG - De brandweer Waterweg wacht voorlopig met het invoeren van het nieuwe rooster. Per 1 juni gaat de nieuwe arbeidstijdenwet in. Brandweercommandant Spruit voorziet problemen wat betreft vrijwilligers.

De brandweer Waterweg zal het komend half jaar nog het oude rooster hanteren. Dat heeft commandant Spruit laten weten.

In juni gaat de nieuwe arbeidstijdenwet in. ,,Zo lang er nog onzekerheid bestaat, gaan we niet alles overhoop gooien,’’ aldus Spruit. Zo loopt in Rotterdam een proces tegen de gemeente over deze kwestie.

In de nieuwe wet staan nog maar vier regels over de maximum arbeidstijd. De wet schrijft een maximum arbeidstijd voor van twaalf uur per dienst en zestig uur per week. In een periode van vier weken mag een werknemer gemiddeld maximaal 55 uur per week werken en per zestien weken 48. ,,Ergens achter een bureau zijn regels bedacht,’’ vindt Spruit.

Hij vreest problemen wat betreft vrijwilligers als het rooster wordt aangepast. Als voorbeeld noemt hij vrijwilligers met een hoofdbetrekking elders. Bijvoorbeeld een brandweerman die in Schiedam werkt en in Brielle woont - en daar vrijwilliger is - zal dat niet meer kunnen doen, volgens Spruit. ,,Hij mag maar 48 uur werken.’’

Het rooster aanpassen voor het brandweerpersoneel in vaste dienst zal financiële consequenties hebben, denkt Spruit. In het nieuwe rooster moeten brandweerlieden minder uren draaien. ,,Als je dus met hetzelfde aantal mensen het werk moet doen, lukt dat niet meer,’’ legt hij uit. Dat zou betekenen dat meer mensen in dienst moeten worden genomen, wat weer extra kosten met zich meebrengt.

Van commotie binnen de brandweer Waterweg over de nieuwe wet is geen sprake, zegt Spruit. De SP stelde daarover schriftelijke vragen aan het Schiedamse college. ,,Wij hebben goed overleg gehad tussen de korpsleiding en de ondernemingsraad. Ook waren er bijeenkomsten voor personeel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #103 Gepost op: 20 juni 2006, 19:14:59
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=58116

Proefprocedure arbeidstijden bij de brandweer
12.06.2006

Het College voor Arbeidzaken, de Abvakabo en de gemeente Den Haag bereiden gezamenlijk een proefprocedure voor over de arbeidstijden bij de brandweer.

 

De vraag die aan de rechter voorgelegd zal worden is of de bezoldiging van de brandweerlieden die de maatwerkregeling niet willen ondertekenen, en van wie de arbeidsduur dus teruggebracht wordt naar 48 uur per week, verlaagd mag worden.

 

Het College voor Arbeidszaken adviseert gemeenten om, in afwachting van de rechterlijke uitspraak, zich alvast te beraden op de organisatorische en personele gevolgen van aanpassing van de roosters aan de gewijzigde regels van het Arbeidstijdenbesluit. Het College voor Arbeidszaken en de bonden zullen op korte termijn een advies doen uitgaan over hoe om te gaan met de bestaande roosters en de gewijzigde regels totdat de rechter een uitspraak gedaan heeft in de proefprocedure. Tot die tijd is het verstandig geen definitieve wijzigingen in de bestaande roosters door te voeren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #104 Gepost op: 20 juni 2006, 19:17:30
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=21608&it=4

Uitkomst onderzoek aanwezigheidsdiensten bij de brandweer

Op initiatief van het College voor Arbeidszaken is in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de NVBR onderzoek verricht naar de aanwezigheidsdiensten bij de brandweer. Aanleiding voor dit onderzoek vormde de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen in de zaak-Jaeger.

Uit het onderzoek blijkt - op basis van een bijschatting voor de non-respons - dat in totaal 60 van de 235 korpsen gebruik maken van aanwezigheidsdiensten. Aanwezigheidsdiensten komen vooral voor in middelgrote (50.000 – 100.000 inwoners) en grote gemeenten (meer dan 100.000 inwoners). In gemeenten met meer dan 100.000 inwoners wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van aanwezigheidsdiensten.

De exacte omvang van de financiële gevolgen van het Jaeger-arrest is lastig in beeld te brengen; dit is afhankelijk van de oplossing die gevonden kan worden voor de te veel gewerkte uren. Het meest dure alternatief is vervanging van het drieploegensysteem door een vierploegensysteem; de kosten hiervan bedragen op basis van de onderzoeksgegevens enkele tientallen miljoenen euro's. Het College voor Arbeidszaken beraadt zich op minder kostbare alternatieven.

Het onderzoek naar aanwezigheidsdiensten kunt u hier downloaden:
Quickscan aanwezigheidsdiensten brandweer. http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Marz/CVA/Brandweer/Eindrap%20mrt.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #105 Gepost op: 26 juni 2006, 22:15:10
http://www.telegraaf.nl/binnenland/43954181/OM_mag_overtredingen_langer_vervolgen.html

do 1 jun 2006, 20:28
OM mag overtredingen langer vervolgen
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie krijgt in de toekomst langer de tijd om overtredingen te kunnen vervolgen. Nu geldt daarvoor een maximale termijn van vier jaar en dat wordt tien jaar.

Minister Piet Hein Donner (Justitie) wil die termijn verlengen, omdat de ervaring leert dat een zaak na vier jaar soms nog niet volledig is afgerond. Hij heeft donderdag een wetsvoorstel met deze strekking naar de Tweede Kamer gestuurd. Het gaat om lichte zaken zoals een overtreding van het rijtijden- en het arbeidstijdenbesluit of de Vogelwet.

Het voorstel van Donner is een reparatie van een recente wijziging van de wet in januari van dit jaar. Daarbij werden verjaringstermijnen voor misdrijven en andere delicten gewijzigd. Zo gaan moordenaars niet langer vrijuit als ze na meer dan achttien jaar na de moord pas worden opgepakt. Dergelijke daders ontlopen hun berechting nooit.

Bij overtredingen was het voorheen zo dat een verjaringstermijn automatisch stopte als het OM de zaak aan de rechter had voorgelegd. De nieuwe wet beperkte de verjaring echter tot maximaal vier jaar, ongeacht de stand van zaken bij de rechter. Dit was een onbedoeld effect dat volgens Donner nu wordt hersteld.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #106 Gepost op: 5 juli 2006, 22:12:22
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article377481.ece/Marijnissen_verwacht_verkiezingen_op_22_november
 
Marijnissen verwacht verkiezingen op 22 november
DEN HAAG (ANP) - SP-leider Jan Marijnissen verwacht dat de nieuwe verkiezingen gehouden worden op 22 november. Hij zei dit maandagmiddag na zijn gesprek met informateur Lubbers. Ingewijden in CDA en VVD gaan ook uit van 22 november, of eventueel 29 november.

Marijnissen, die eerder pleitte voor een demissionair kabinet dat alleen lopende zaken afhandelt, heeft een beroep gedaan op Lubbers om bij de vorming van een missionair kabinet van CDA en VVD terughoudendheid te zijn.

Volgens Marijnissen moet zo'n minderheidskabinet de ,,macht niet misbruiken'' om besluiten door te drukken waar ,,een grote minderheid'' het niet mee eens is. Hij noemde de lagere winstbelasting, de samenwerking bij de bouw van het gevechtsvliegtuig JSF, de weg door het Naardermeer en soepeler wetgeving rond ontslag, arbeidstijden en arbeidsomstandigheden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #107 Gepost op: 16 juli 2006, 16:01:43
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=53654&t=53653

Auteur: laro  (---.adsl.wanadoo.nl)
Datum:   15-07-2006 23:23

Ach dat is niet het enige.
Rotterdam zou geen op/out regeling hebben vervolgens gaan we met het gehele korps over naar de veiligheidsregio ik krijg mijn ontslag en wordt gelijk weer aangenomen bij de veiligheidsregio voor 54 uur in de week en nu heb ik een brief thuis dat ik kan tekenen voor op/out en anders is de kans zeer groot dat we met 4 man op de wagen gaan rijden.
Het is gewoon 1 groot politiek spelletje waar wij de dupe van zijn.
Ik vraag mij dan ook af wat er nog zo aantrekkelijk is aan het brandweervak.
Zelf loop ik al weer te kijken voor een andere baan mocht het dusdanig veranderen kwa geld en rooster dan maak ik mijn overwegingen en stap ik op.
Voordelen heeft het niet meer, ik moet langer door werken en voor het salaris behoef ik ook niet te blijven.
Nee we gaan naar de klote lekker integer allemaal.

NEE derland.


firemanr

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 5 augustus 2006, 19:46:09
Als dit ook doorgetrokken wordt voor vrijwilligers, denk ik dat er veel ontslag nemen. Het is tenslotte niet mn vaste werkgever en zoveel betalen als mn werkgever doen ze ook niet. Ik kan het tegenover mn baas niet maken om te zeggen: sorry, maar ik heb gisternacht tot 2 uur staan pompen, dus ik kan niet in de vroegedienst (op mn werk). Zul je blije collega's krijgen, die afgelost moeten worden uit de nachtdienst en niet naar huis kunnen.... :-X :-X
Voorlopig heb ik er hier nog niks van gehoord en gaan we straks gewoon weer beginnen met ook nog eens les te geven...... 8)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #109 Gepost op: 5 augustus 2006, 20:31:38
volgens mij kunnen ze dat ook nie doen of ze moeten indd overal beroeps maken. maar dat zal wel niet
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt