Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 70536 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #220 Gepost op: 30 maart 2007, 21:21:52
http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/article1233836.ece

Tegenvaller van vier miljoen
Door PETER VAN DE STADT

ZOETERMEER - Een structurele tegenvaller van minstens vier miljoen euro per jaar. Dat slechte financiële nieuws heeft wethouder Edo Haan (financiën) de Zoetermeerse gemeenteraad vrijdag laten weten.
Oorzaken zijn hogere personeelskosten, minder geld van het rijk (gemeentefonds) en een geringere groei van het aantal inwoners.

,,De gemeente zal in de begrotingsperiode 2008-2012 dus rekening moeten houden met miljoenen aan bezuinigingen. Het getal van vier miljoen kan in de loop der jaren zelfs nog hoger worden, en kunnen groeien naar tien miljoen, door meer tegenvallende inkomsten van het rijk. Maar daar gaan we niet vanuit,’’ aldus wethouder Haan. Hij wil de bezuinigingen de komende jaren vooral zoeken in het eigen stadhuis. ,,We zullen nog efficiënter moeten gaan werken. Ik sluit daarbij niet uit dat er personeel op straat komt. Maar we gaan ons nog beraden op waar de pijnpunten precies komen te liggen.’’

Eén van de tegenvallers is het feit dat de nieuwe woningen in Zoetermeer door minder mensen worden bewoond. Haan: ,,Minder bewoners per huis scheelt ons gewoon inkomsten uit het gemeentefonds, namelijk 500 euro per burger.’’

Ook de nieuwe brandweer-cao (48 uur werken in plaats van 54 uur voor hetzelfde salaris) kost Zoetermeer geld. Er zullen tussen de tien en twintig brandweerlieden in de stad bij moeten komen: extra kosten één miljoen euro.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #221 Gepost op: 30 maart 2007, 23:30:35
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=57261&t=57256

Auteur: visophetdrogen  (---.adsl2.versatel.nl)
Datum:   30-03-2007 12:03




NIEUWSBRIEF BRANDWEER 30 MAART 2007



Leden ABVAKABO FNV positief over akkoord arbeidstijden
In vrijwel alle grote steden hebben wij de leden geraadpleegd over het Arbeidstijdenakkoord. Een hele grote meerderheid heeft voor het akkoord gestemd.

Een deel van de gemeenten kritisch over akkoord arbeidstijden
De VNG is vorige week gestart met het raadplegen van haar leden (alle gemeenten). De gemeenten kunnen tot uiterlijk 27 april 2007 stemmen over het akkoord. Als een meerderheid instemt met het akkoord, kunnen we overgaan tot ondertekening en is het akkoord definitief. We horen van verschillende kanten dat een aantal gemeenten zeer kritisch zijn over het akkoord en overwegen tegen te stemmen. De kritiek van gemeenten spitst zich toe op drie punten van het akkoord, te weten:
• 6 overuren: het akkoord benoemt nadrukkelijk het aantal van 6 overuren. Dit zou betekenen dat ook in gemeenten waar “minder” dan 54 uur per week wordt gewerkt, toch 6 overuren moeten worden betaald. Allereerst vinden wij het opvallend nu het geld kost dat gemeenten ineens geïnteresseerd zijn in het aantal uren dat een brandweerman/vrouw per week werkt. Ze blijken bijvoorbeeld in Haarlem en Leiden op minder uren uit te komen. Wij zijn er uiteraard niet op uit dat uren die niet zijn gemaakt, toch vergoed moeten worden. Maar wij hebben zeer sterk de indruk dat deze rekensommen niet kloppen. In Haarlem worden de feestdagen (ten onrechte) niet meegeteld en in Leiden worden te weinig vakantiedagen meegeteld. Laat ze maar aantonen, dat er minder dan 54 uur wordt gewerkt.
• 150% voor 6 uur per week vanaf 1 januari 2007: verschillende gemeenten zijn van mening dat 150% teveel/te duur is. Voor ons is dit een essentiële afspraak. Elk uur is er een, en 150% is de “normale” overwerkvergoeding in de meeste gemeenten. Al die gemeenten die daar nu over klagen, hadden veel eerder moeten beginnen (eind 2005) met de invoering van de 48-urige werkweek, dan hadden ze nu deze kosten niet gehad. Ze kunnen deze kosten beperken door de 48-urige werkweek versneld in te voeren (zoals Den Haag en Amsterdam van plan zijn). Als dit leidt tot langere aanrijtijden, is dat de verantwoordelijkheid van het politieke bestuur en niet de schuld van ABVAKABO FNV. Wij bieden de mogelijkheid het hele jaar 2007 nog te gebruiken voor de invoering (vanaf 1 juni 2006 is dat ruim 1,5 jaar). Dit akkoord biedt gemeenten de keuze.
• effectieve uren: verschillende gemeenten vinden de afspraak over de “invulling uren” te beperkt. Ze willen deze passage aanpassen, zodanig dat ze meer effectieve uren in het rooster kunnen plannen. Dit is voor ons onbespreekbaar. Wij merken daarbij nog maar eens op dat tientallen tekstvoorstellen tijdens de onderhandelingen over tafel zijn gegaan. Een komma verplaatsen op dit punt, laat staan een woord aanpassen, levert een onoverbrugbaar verschil van mening op.

Mocht een meerderheid van de gemeenten het akkoord afwijzen, dan zullen de acties en de kort gedingen worden hervat.

Kort Geding in Utrecht
Afgelopen woensdag heeft een kort geding plaatsgevonden van de gemeente Utrecht tegen de Ondernemingsraad. De gemeente vraagt de rechter om vervangende instemming van het rooster dat de OR heeft afgewezen. .

We houden jullie op de hoogte.

Ruud Kuin en Peter Wiechmann


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #222 Gepost op: 31 maart 2007, 17:05:29
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article1685424.ece

Brandweer: Nú korter werken

Gepubliceerd op 31 maart 2007, 07:49
haarlemmermeer -  Haarlemmermeer weigert op korte termijn een kortere werkweek in te voeren voor haar brandweerlieden. Een boze ondernemingsraad (OR) spande daarom een kort geding aan tegen de gemeente dat gisterern diende. De eis: onmiddellijke afschaffing van het oude 54-uursrooster.

 


Begin maart zijn de vakorganisaties met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) overeen gekomen, dat brandweerlieden in Nederland in de loop van dit jaar teruggaan van een 54- naar een 48-uursrooster, mét behoud van inkomen. Het akkoord maakte een einde aan acties onder de korpsen.

 
Tot ergernis van de OR van de gemeente Haarlemmermeer, blijkt de werkgever hier niet van plan om het akkoord snel uit te voeren. Pas in oktober wordt de 48-urige werkweek een feit. In de tussentijd wordt van de brandweerlieden verlangd dat zij het 54-urige rooster draaien, zonder dat daar een financiële compensatie tegenover staat.

 
De OR weigert hiermee in te stemmen. In kort geding heeft de raad de onmiddellijke invoering van het korte rooster geëist.

 
De eisende partij snapt dat de gemeente niet op stel en sprong het nieuwe rooster kan doorvoeren en stelt voor dat aan de brandweermannen en -vrouwen ieder afzonderlijk wordt gevraagd voorlopig nog 54 uur te blijven werken, waarbij het verschil wordt uitbetaald als overuren. Het voltallige korps is daartoe bereid, aldus de OR.

 
De gemeente beweert echter dat haar van die bereidheid niets is gebleken. Daar begreep de rechter niets van. ,,Zoiets is toch heel snel uit te zoeken?''

 
Bij monde van advocaat Wiebosch stak de gemeente een omslachtig verhaal af, waaruit moest blijken dat de weigering om het nieuwe rooster in te voeren, stoelt op zorg om de brandveiligheid. Door de kortere werktijden zou een tekort aan brandweerlieden ontstaan, dat niet door vrijwilligers kan worden opgevuld. Het korps zou nog zeker een half jaar nodig hebben om nieuwe korpsleden op te leiden.

 
Maar volgens advocaat Van der Stege, die de OR bijstond, wordt dit er door de gemeente alleen maar bijgesleept om geld in de zak te houden. ,,Haarlemmermeer wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.''

 
Uitspraak over twee weken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #223 Gepost op: 3 april 2007, 14:12:06
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/article1274604.ece

Brandweer heeft 5 ton nodig
door Rianneke Huibers

Dinsdag 3 april 2007 - DEN BOSCH - De Bossche brandweer heeft zes extra brandweerlieden nodig. Dat kost structureel 240.000 euro, waarvoor de gemeente Den Bosch moet opdraaien. Daarnaast kost het ook eenmalig 'een paar ton' om de gemaakte overuren uit te betalen.

De brandweer heeft voor deze bedragen een verzoek ingediend bij het college van B. en W. Tot een concreet raadsvoorstel heeft dat nog niet geleid, vertelt een woordvoerder. "Maar het college van B. en W. is zich ervan bewust dat er na het landelijk akkoord een uitbreiding nodig is om de kwaliteit van de brandweer te handhaven."
De vraag of de brandweer het geld krijgt, wordt behandeld in de voorjaarsnota, die half mei op de agenda van de gemeenteraad staat.
De brandweer heeft sinds 1 juni 2006 een nieuwe arbeidstijdenwet, opgelegd door de Europese Unie. Brandweerlieden in 24-uursdienst hebben formeel sindsdien een 48-urige in plaats van een 54-urige werkweek, maar dat was nog niet in de roosters verwerkt, omdat de korpsen nog worstelden met de financiële gevolgen voor het personeel.
Gemeenten en vakbonden sloten begin maart een akkoord over de nieuwe roosters voor de brandweer. De werkweek wordt korter, maar met behoud van het volledige inkomen, inclusief toeslagen. De brandweer werd daarbij ook verplicht de 6 overuren per week die de 39 brandweerlieden in 24-uursdienst hebben gemaakt tussen 1 juni en 31 december 2006, uit te betalen. Voor dezelfde overuren vanaf januari moet zelfs vijftig procent méér uitbetaald worden, wat neer komt op 9 overuren.
"Positief gezegd is dat bedoeld om ons te stimuleren om zo snel mogelijk de 48-urige werkweek in te voeren," zegt commandant Joost Knopper. Aanvankelijk wilde de brandweer dat niet doen, onder meer vanwege de geplande zomervakanties. Nu wordt daar toch een mouw aan gepast. "We hebben zes mensen erbij nodig om hetzelfde te kunnen doen als nu." Het college van B. en W. moet eerst akkoord gaan met de vacatures. Vanaf januari 2008 gaat de Bossche brandweer helemaal op een nieuw roostersysteem over.
Landelijk is een lobby op gang gekomen om de extra kosten door de nieuwe Europese regels te laten dragen door de landelijke overheid, in plaats van door de gemeenten. Grote korpsen zoals Rotterdam en Amsterdam hebben namelijk sinds de nieuwe wet ongeveer 60 man extra personeel nodig.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #224 Gepost op: 11 april 2007, 22:45:27
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=57333&t=57333

Auteur: vuurmol  (---.adsl2.versatel.nl)
Datum:   10-04-2007 09:17

Dinsdag 10 april is de gemeente en het MT buiten spel gezet.Het MT heeft namelijk besloten om 2 posten te sluiten van de 4 beroeps met allerlei wazige redenen.
Maar zoals verwacht is dit voor ons de jongens van de uitrukdienst onaanvaardbaar,en hebben zelf alle voertuigen bemand .
Want er mag niet gespeeld worden met onze eigen veiligheid en die van de burgers van Utreg.
Dus utreg wees gerust de echte brandweer mannen die van die grote rode auto;s waken over jullie en laten jullie niet vallen zoals Mevrouw Brouwer dat doet.

Meer nieuws volgt na 11.00 uur


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #225 Gepost op: 13 april 2007, 18:31:47
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article688243.ece/Rechter_voorkomt_nieuw_rooster_brandweer_Utrecht

Rechter voorkomt nieuw rooster brandweer Utrecht
(Novum) - De gemeente Utrecht mag voorlopig geen nieuw dienstrooster invoeren voor de brandweer in de gemeente. De brandweerlieden hebben bezwaar tegen het nieuwe rooster en hebben een bodemprocedure opgestart. In afwachting van de uitspraak wilde de gemeente het rooster vast invoeren, maar de rechtbank stak daar vrijdag een stokje voor. Er moet worden gewacht op de uitspraak in de bodemprocedure.

De gemeente Utrecht heeft de werkweek van de brandweer teruggebracht van 54 naar 48 uur en besloot direct een nieuw rooster in te voeren waarmee de brandweer in een vier-ploegendienst gaat werken. Nu de rechter heeft geoordeeld dat dat niet mag, blijft het noodrooster van kracht totdat uitspraak is gedaan in de bodemprocedure. De gemeente vindt dat de veiligheid met het noodrooster niet kan worden gegarandeerd.

Ook de rechtbank in Haarlem deed vrijdag uitspraak in een geschil tussen brandweerlieden en een gemeente. Brandweerlieden in de gemeente Haarlemmermeer mogen van de rechter niet langer meer dan 48 uur per week werken. De rechtbank bepaalde dat een 54-urige werkweek met ingang van volgende maand uit den boze is, tenzij de gemeente met iedere brandweerman of – vrouw individueel overeenkomt langer te werken waarbij de overuren worden uitbetaald.

De brandweer in Haarlemmermeer spande een kort geding aan tegen de gemeente omdat die de roosters niet aanpaste, ondanks een Europese Richtlijn die een maximum aantal werkuren per week voorschrijft van 48 uur. De gemeente wilde wel een nieuw rooster instellen, maar vond dat er eerst nieuwe brandweerlieden moesten worden aangetrokken om de brandveiligheid te waarborgen. Haarlemmermeer wilde het rooster dan ook pas per 1 oktober invoeren.

In verschillende steden voerde de brandweer in februari actie tegen de 54-urige werkweek. De Haagse brandweer spande een proefproces aan tegen de gemeente en kreeg gelijk. In diverse gemeenten, waaronder Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Maastricht, is de arbeidstijd al teruggebracht tot 48 uur. In enkele andere gemeenten lopen nog procedures.



http://www.ad.nl/utrecht/article1277031.ece

 vrijdag 13 april 2007
Nieuw rooster brandweer hoeft nog niet ingevoerd
Door RENÉ CAZANDER

UTRECHT - De Utrechtse brandweer blijft tot een uitspraak bij de kantonrechter de komende maanden werken op basis van het huidige noodrooster. Ze won gisteren het kort geding, dat de gemeente (als werkgever) tegen haar had aangespannen.
De brandweerleiding wil een nieuw dienstrooster invoeren. Het personeel is hier tegen. Het nieuwe rooster gooit het sociale leven van de brandweerlieden overhoop.

Volgens de brandweertop is met het huidige rooster de brandweerzorg in de stad niet meer te waarborgen. De OR bestrijdt dit. Door verlofdagen op te sparen en de compensatiedagen beter te spreiden, is de veiligheid in de ogen van de OR wel gegarandeerd.

De rechter is van oordeel dat de gemeente niet aannemelijk heeft gemaakt dat de zorg in gevaar is. Er is geen dringende reden om nu tot invoering van het nieuwe rooster over te gaan, meent de rechter.

Hij vindt dat de gemeente het oordeel van de kantonrechter in de bodemprocedure moet afwachten. Eerst wordt het geschil half mei voorgelegd aan de Bedrijfscommissie. Die bemiddelt en adviseert bij meningsverschillen tussen ondernemer en ondernemingsraad.

Als beide partijen naar aan leiding van dit onafhankelijke advies er nog niet uitkomen, is de kantonrechter (de bodemprocedure) de volgende stap.

Tot dan hebben de brandweertop en OR afgesproken elke dag minimaal dertig man beschikbaar te hebben voor de uitruk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #226 Gepost op: 13 april 2007, 18:49:45
LJN: BA2930,Voorzieningenrechter Rechtbank Haarlem , 133140 / KG ZA 07-115

 LJN: BA2930,Voorzieningenrechter Rechtbank Haarlem , 133140 / KG ZA 07-115   Print uitspraak
Datum uitspraak:   13-04-2007
Datum publicatie:   13-04-2007
Rechtsgebied:   Civiel overig
Soort procedure:   Kort geding

Inhoudsindicatie:   Op grond van het huidige Arbeidstijdenbesluit mag een werknemer hoogstens 48 uur per week werken. De werknemer kan kiezen voor een “opt out”, op basis waarvan dan (uiteraard tegen betaling van de extra uren) gemiddeld maximaal 60 uur per week mag worden gewerkt. Het op dit moment nog door de Brandweer gebruikte dienstrooster, dat gebaseerd is op een 54-urige werkweek, is in strijd met dit regime. De OR heeft op die grond de instemming aan dat rooster onthouden. De voorzieningenrechter heeft vastgesteld dat de gemeente tot de invoering van het nieuwe rooster zonder in strijd met de huidige regels te handelen een 54-uursrooster zou kunnen handhaven, wanneer zij gebruik zou maken van het aanbod van het brandweerpersoneel om met ieder van hen individueel een opt out regeling te treffen. Dat zal echter niet gaan zonder dat de gemeente de te maken overuren beloont. De voorzieningenrechter oordeelt dat de mogelijkheid bestaat dat op korte termijn een uniforme landelijke regeling wordt bereikt. Het belang van de gemeente bij een dergelijke regeling krijgt dan ook in zoverre voorrang dat de OR (op dit moment) niet kan verlangen dat verdere uitvoering van het 54-uursrooster achterwege blijft totdat met het betrokken personeel overeenstemming over opt out is bereikt. Wel moet de gemeente de zekerheid bieden dat de gemaakte overuren in de periode dat het overleg loopt, zullen worden gecompenseerd voor het geval daarover landelijk geen overeenstemming zal worden bereikt. Waar gewerkt wordt, moet immers ook betaald worden. De vordering wordt gedeeltelijk en onder voorwaarden toegewezen.
Uitspraak
vonnis
RECHTBANK HAARLEM

Sector civiel recht


zaaknummer / rolnummer: 133140 / KG ZA 07-115

Vonnis in kort geding van 13 april 2007

in de zaak van

DE ONDERNEMINGSRAAD VAN DE GEMEENTE HAARLEMMERMEER,
gevestigd te Haarlemmermeer,
eiser,
procureur mr. M.A. Smid,
advocaat mr. R. van der Stege te Utrecht,

tegen

de publiekrechtelijke rechtspersoon
GEMEENTE HAARLEMMERMEER,
zetelend te Hoofddorp, gemeente Haarlemmermeer,
verweerster,
procureurs mrs. R.J. Wiebosch en L.P. van der Molen.


Partijen zullen hierna de OR en de gemeente genoemd worden.

1.  De procedure

1.1.  Het verloop van de procedure blijkt uit:
- de vrijwillige verschijning van partijen
- de conclusie van eis
- de mondelinge behandeling
- de pleitnota van de OR
- de pleitnota van de gemeente.

1.2.  Ten slotte is vonnis bepaald.

2.  De feiten

2.1.  Door de gemeente wordt onder meer een Gemeentelijke Brandweerdienst (hierna: de Brandweer) in stand gehouden. Ten behoeve van de onderneming waartoe deze dienst behoort is de OR ingesteld.

2.2.  De Brandweer maakt gebruik van een roostersystematiek waarbij de brandweerlieden in 24-uursdiensten werken. Tijdens deze diensten dienen de brandweerlieden gedurende 24 uur beschikbaar te zijn voor hun werkzaamheden en dienen zij aanwezig te zijn in de kazerne om, indien nodig, onmiddellijk te kunnen uitrukken.
2.3.  Met inachtneming van de genoemde 24-uursdiensten heeft de gemeente de afgelopen jaren roosters voor de Brandweer opgesteld waarbij, over een kalenderjaar bezien, de brandweerlieden gedurende gemiddeld 54 uur per week op de kazerne verbleven.

2.4.  De arbeidsomstandigheden van de Brandweer worden onder meer bepaald door hetgeen daaromtrent is opgenomen in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit (hierna: ATB).

2.5.  Met ingang van 1 juni 2006 is in artikel 4.8.1 lid 3 sub b van het Arbeidstijdenbesluit (hierna: ATB) bepaald dat de werkgever de arbeid zodanig dient te organiseren dat de werknemer in elke periode van 26 achtereenvolgende weken ten hoogste gemiddeld 48 uren per week arbeid verricht. Deze bepaling is gebaseerd op de Europese Richtlijn 2003/88, voorheen Richtlijn 93/104, en de daaruit voortgevloeide jurisprudentie.

2.6.  Op grond van artikel 4.8.2 ATB kan, in afwijking van het bepaalde in artikel 4.8.1 lid 3 sub b ATB, een individuele werknemer uitdrukkelijk schriftelijk akkoord gaan met een zogeheten opt outregeling, op basis waarvan gemiddeld maximaal 60 uur per week kan worden gewerkt.

2.7.   Ingevolge artikel 27 lid 1 onder b van de Wet op de Ondernemingsraden (hierna: WOR) behoeft de ondernemer de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling of wijziging van een werktijdregeling. In dat kader heeft de gemeente de OR bij brief d.d. 15 januari 2007 om instemming verzocht met het rooster voor 2007, welk rooster gebaseerd is op een 54-urige werkweek.

2.8.  De OR heeft onder verwijzing naar de hiervoor vermelde regelgeving bij brief d.d. 7 februari 2007 aan de gemeente bericht dat hij zijn instemming onthoudt aan het door de gemeente voorgestelde rooster.

2.9.  Het College van Arbeidszaken van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, tot welke vereniging ook behoort de gemeente Haarlemmermeer, enerzijds en de vakorganisaties anderzijds hebben op 7 maart 2007 een onderhandelaarsakkoord bereikt met betrekking tot een regeling van de arbeidstijden van brandweerlieden.
De kernpunten van dit akkoord zijn:
? de gefaseerde invoering van het 48-uursrooster in de loop van 2007 (uiterlijk per 1 januari 2008), afhankelijk van de lokale situatie in een gemeente;
? de vergoeding van de sinds 1 juni 2006 gemaakte en de tot de invoering per uiterlijk 1 januari 2008 nog te maken uren boven de 48 uur volgens de in het akkoord neergelegde systematiek;
? de mogelijkheid om bestaande roosters tot invoering van het 48-uursrooster door middel van het tekenen van opt out verklaringen door individuele brandweerlieden te continueren.
De onderhandelaars hebben tot 27 april 2007 de tijd gekregen om hun achterban te raadplegen over dit akkoord.

2.10.  Bij brief d.d. 29 maart 2007 heeft de gemeente de OR conform artikel 27 lid 1 sub b WOR een rooster ter instemming voorgelegd dat is gebaseerd op een 48-urige werkweek. In de brief schrijft de gemeente dat de invoering van een dergelijk rooster consequenties heeft voor het niveau van de brandweerzorg en dat het voor de handhaving van het huidige niveau van brandveiligheid noodzakelijk is om extra brandwachten aan te trekken. Gezien de tijd die gemoeid is met de werving en opleiding van nieuwe brandwachten en de noodzaak om het niveau van de brandweerzorg tot de daadwerkelijke tewerkstelling van deze nieuwe brandweerlieden te handhaven, kan het rooster niet eerder dan per 1 oktober 2007 worden ingevoerd, zo schrijft de gemeente.

3.  Het geschil

3.1.  De OR vordert - samengevat -
I  de gemeente te veroordelen om binnen twee dagen na betekening van dit vonnis uitvoering te geven aan de door haar met betrekking tot de Brandweer Haarlemmermeer vastgestelde werktijdenregeling, waarbij wordt uitgegaan van een werkweek van 54 uur;
II  de gemeente te gebieden om, binnen twee dagen na betekening van dit vonnis, met inachtneming van de vigerende wet-en regelgeving een werktijdenregeling vorm te geven met betrekking tot de Brandweer Haarlemmermeer en deze ter instemming voor te leggen aan de OR;
III de gemeente te veroordelen tot het betalen van een dwangsom ten gunste van de Nederlandse Brandwondenstichting bij het niet voldoen aan het onder I en II bepaalde.

3.2.  De gemeente voert verweer. Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.

4.  De beoordeling

4.1.  De OR heeft aan zijn vordering ten grondslag gelegd dat er voor de Brandweer met onmiddellijke ingang een rooster dient te worden ingevoerd op basis van een 48-urige werkweek, omdat het voorgestelde 54-uursrooster in strijd is met het geldende recht en de OR daaraan zijn instemming heeft onthouden.

4.2.  Gezien de Europese en nationale regelgeving als vermeld sub 2.4 en 2.6 zijn
54-uursroosters, behoudens het gebruik van de opt out-mogelijkheid, strijdig met de thans geldende maximale arbeidsduur, hetgeen ook door de gemeente is erkend.
Aldus is het gevorderde sub I, dat naar zijn aard spoedeisend is, in beginsel toewijsbaar.
Een belangenafweging kan evenwel tot een andere uitkomst leiden.

4.3.  de gemeente heeft aangevoerd dat het onmogelijk is om het voorgestelde 48-uursrooster (hiervoor sub 2.10) met het huidige aantal beroepskrachten uit te voeren zonder dat dit ingrijpende consequenties heeft voor het niveau van de brandweerzorg binnen de gemeente. Om die reden kan de invoering van een dergelijk rooster volgens de gemeente in ieder geval niet vóór 1 oktober 2007 plaatsvinden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #227 Gepost op: 13 april 2007, 18:51:33
VERVOLG

4.4.  Volgens de OR is het mogelijk om per direct invulling te geven aan de 48-urige werkweek wanneer de gemeente een drietal door de OR aangedragen, ter zitting nader uiteengezette oplossingen zou benutten. Een clustermanager repressie van de Brandweer heeft namens de gemeente ter zitting echter gemotiveerd aangegeven dat de drie door de OR genoemde varianten op de huidige invulling van het rooster op zichzelf genomen weliswaar mogelijk zijn, maar dat deze alle zouden leiden tot aantasting van de kwaliteit van de brandweerzorg en daarmee tot verlaging van de brandveiligheid.
De OR heeft dit betoog onvoldoende bestreden en in zekere zin zelfs beaamd, zodat de conclusie voorshands niet anders kan zijn dan dat het niveau van de brandweerzorg in gevaar komt wanneer op dit moment al een 48-uursrooster zou worden ingevoerd.
Dat is een consequentie die de voorzieningenrechter niet aanvaardbaar acht, ook niet indien aan de OR zou moeten worden toegegeven dat de gemeente eerder had kunnen beginnen met het toewerken naar een aangepast rooster. De voorzieningenrechter heeft ter zitting de indruk gekregen dat het Brandweerpersoneel er ook zo over denkt.
In beginsel dient de gemeente derhalve in de gelegenheid te worden gesteld om extra brandwachten aan te trekken en op te leiden alvorens over te gaan tot een 48-urige werkweek.

4.5.  Ter zitting is komen vast te staan dat de gemeente thans doende is om nieuw brandweerpersoneel te werven en op te leiden, hetgeen enige tijd in beslag neemt, zodat de gemeente er waarschijnlijk niet in zal slagen om vóór 1 oktober 2007 te beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel.
De OR heeft dat niet bestreden maar betoogd dat er één alternatief is dat meebrengt dat reeds op korte termijn kan worden voldaan aan de eisen die uit het huidige ATB voortvloeit, te weten het gebruik van de opt out regeling. Zij heeft medegedeeld dat een inventarisatie binnen het brandweerpersoneel heeft uitgewezen dat het personeel bereid is om op basis van opt out het huidige 54-uursrooster zolang dat nodig is te continueren, om aldus zeker te stellen dat het huidige niveau van de brandweerzorg wordt gehandhaafd, indien de aldus gemaakte overuren worden uitbetaald.

4.6.  De gemeente heeft betoogd dat de door de OR aldus aan haar stellingname ten grondslag gelegde opstelling van het personeel illustreert dat het bezwaar tegen de continuering van de huidige werktijdenregeling tot 1 oktober 2007 met name ligt in de arbeidsvoorwaardelijke sfeer. De gemeente meent dat dit aspect van de problematiek buiten het kader van bevoegdheden van de OR valt en dat de gemeente daarom niet gehouden is om daarover met de OR te onderhandelen.

4.7.  Op zichzelf kan aan de gemeente worden toegegeven dat de OR geen bevoegdheden heeft met betrekking tot de regeling van de primaire arbeidsvoorwaarden van het in de onderneming werkzame personeel. Dat brengt echter niet mee dat de door de hiervoor vermelde, door de OR als feit gepresenteerde en door de gemeente als zodanig niet voldoende bestreden, opstelling van het brandweerpersoneel in het kader van de hier aan de orde zijnde belangenafweging buiten beschouwing moet blijven.
Die opstelling heeft immers tot gevolg dat de gemeente reeds op dit moment een 48-urige werkweek zou kunnen invoeren, c.q. binnen de grenzen van de wet een 54-uursrooster zou kunnen handhaven, indien en zodra zij ervoor zou kiezen om met iedere individuele brandweerman schriftelijk een opt outregeling overeen te komen. Dat zal niet gaan zonder dat zij de te maken overuren op een redelijk niveau honoreert, maar dat is op zichzelf geen reden om te oordelen dat bij afweging van de betrokken belangen doorslagggevende bezwaren bestaan tegen een voorziening die de gemeente dwingt om deze mogelijkheid tot het op peil houden van de brandweerzorg te benutten. Ook inzet van ander personeel kost immers extra geld.

4.8.  Daarmee komt het aan op de vraag of er andere redenen zijn waarom het kiezen van deze uitweg niet van de gemeente kan worden verlangd.
De gemeente heeft betoogd dat de bezoldiging van overwerkuren een aspect van de invoering van het nieuwe regime betreft waarover op landelijk niveau overleg plaatsvindt, welk overleg geleid heeft tot het reeds genoemde akkoord van 7 maart 2007.
De gemeente acht het van belang dat omtrent het vraagstuk van de honorering van het brandweerpersoneel onder het nieuwe regime landelijk uniforme afspraken worden gemaakt en is van opvatting dat een aanbod tot opt out tegen honorering op basis van het ontwerpakkoord dat overleg zou kunnen doorkruisen en daarmee het belang van uniformiteit zou kunnen ondergraven. De gemeente heeft erop gewezen dat het onderhandelaarsakkoord voorziet in honorering van de feitelijk gewerkte uren met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2006 en heeft de verwachting uitgesproken dat dit akkoord zal worden aangenomen. De gemeente heeft op die grond ook betoogd dat de OR geen spoedeisend belang heeft bij de gevraagde voorziening.

4.9.  Dit laatste betoog faalt. De OR heeft ingevolge artikel 28 WOR onder meer tot taak te zorgen voor de naleving van de arbeids- en rusttijden. De vordering moet geacht worden uit hoofde van die taakomschrijving te zijn ingesteld. Bezien vanuit het perspectief van de geldende bepalingen komt de huidige arbeidstijdenregeling erop neer dat de volgens die regeling tewerkgestelde brandweerlieden een deel van hun tijd onbezoldigd werken.
De omstandigheid dat men bereid is om die tijd bezoldigd te werken brengt weliswaar mee dat de voorziening er in feite toe strekt om een einde te maken aan de mogelijkheid om de onbezoldigde terbeschikkingstelling van de bovenwettelijke uren af te dwingen, maar dat ontneemt daaraan niet het spoedeisend belang.

4.10.  Uiteindelijk komt het aldus aan op een afweging van het indirect aan de OR toevertrouwde belang van het brandweerpersoneel bij duidelijkheid dat hun overuren behoorlijk zullen worden gehonoreerd voordat ze door de gemeente kunnen worden gedwongen die uren nog langer te spenderen, tegenover het mede aan de gemeente als participant in het voormelde landelijke arbeidsvoorwaardenoverleg toevertrouwde publieke belang bij een ordelijke voortzetting en afronding van de besluitvorming over nieuwe en op dit punt uniforme arbeidsvoorwaarden voor het brandweerpersoneel.

4.11.  Waar de mogelijkheid bestaat dat op korte termijn een uniforme regeling wordt bereikt, mag dat laatste belang in zoverre prevaleren dat de OR niet kan verlangen dat verdere uitvoering van de huidige werktijdenregeling achterwege blijft totdat met het betrokken personeel overeenstemming over opt out is bereikt. Wel mag worden verlangd dat de gemeente de zekerheid biedt dat de gemaakte overuren op een redelijk niveau zullen worden gehonoreerd indien die compensatie uiteindelijk niet als uitvloeisel van het overleg gestalte zal krijgen.
Een en ander is een uitvloeisel van de gedachte, enerzijds, dat het belang van uniforme regelingen niet kan afdoen aan het in het arbeidsrecht verankerde uitgangspunt dat een werkgever, behoudens bijzondere omstandigheden, van zijn werknemers niet kan verlangen dat overwerk wordt verricht, zonder dat daarvoor redelijk wordt betaald, anderzijds, dat wel denkbaar is dat men er op landelijk niveau (op dit punt) niet uitkomt, maar niet dat men elkaar vindt in de opvatting dat waar wordt overgewerkt, niet behoeft te worden betaald.

4.12.  Ter beantwoording van de vraag wat redelijk is, zal aansluiting worden gezocht bij de inhoud van het hiervoor vermelde onderhandelaarsakkoord. Gegeven het feit dat de vergoeding voor overuren in dat akkoord is gesteld op het onderste niveau van de in artikel 3.2.1. lid 5 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en uitwerkingsovereenkomst voor de sector gemeenten opgenomen staffel, kan niet worden gezegd dat de overuren aldus voor de gemeente te duur zouden zijn.

4.13.  De hiervoor gemaakte afweging zal op na te melden wijze in het dictum van dit vonnis tot uitdrukking worden gebracht. Daarbij zal de gemeente enige tijd worden gegeven om zich op de veroordeling in te stellen.

4.14.  Gegeven het feit dat de gemeente kort voor de zitting een voorstel voor een 48-urige werkweek ter instemming aan de OR heeft voorgelegd, zal het gevorderde sub II bij gebrek aan belang worden afgewezen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #228 Gepost op: 13 april 2007, 18:52:44
VERVOLG

4.15.  De voorzieningenrechter acht voldoende aannemelijk dat de gemeente uit zichzelf zal voldoen aan hetgeen waartoe zij zal worden veroordeeld, zodat er geen grond bestaat voor toewijzing van de gevorderde dwangsom.

4.16.  De gemeente zal als de grotendeels in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld. De kosten aan de zijde van de OR worden begroot op:
- dagvaarding  EUR    0,00
- vast recht    251,00
- salaris procureur    816,00
Totaal  EUR   1.067,00

5.  De beslissing

De voorzieningenrechter

5.1.  verbiedt de gemeente om na 30 april 2007 uitvoering te geven aan de door haar met betrekking tot de Brandweer vastgestelde werktijdenregeling waarbij wordt uitgegaan van een werkweek van 54 uur,

5.2.  bepaalt dat de OR aan de veroordeling sub 5.1 niet langer rechten kan ontlenen indien en zodra de gemeente haar schriftelijk heeft laten weten dat zij bereid is de sedert 13 april 2007 tot het moment van invoering van het 48-uursrooster in de gemeente Haarlemmermeer door het brandweerpersoneel gemaakte overuren als volgt te vergoeden:
- indien voor 1 december 2007 wordt voorzien in een landelijke uniforme regeling van deze materie, op basis van die regeling;
- indien niet voor 1 december 2007 wordt voorzien in een zodanige regeling, op basis van het hiervoor genoemde onderhandelaarsakkoord;
welke vergoeding uiterlijk 31 december 2007 door de gemeente zal worden uitbetaald,

5.3.  veroordeelt de gemeente in de proceskosten, aan de zijde van de OR tot op heden begroot op EUR 1.067,00,

5.4.  verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad,

5.5.  wijst het meer of anders gevorderde af.

Dit vonnis is gewezen door mr. A.H. Schotman en in het openbaar uitgesproken op 13 april 2007.?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #229 Gepost op: 13 april 2007, 18:54:11
LJN: BA2872,Voorzieningenrechter Rechtbank Utrecht  , 226044 / KG ZA 07-139   Print uitspraak
Datum uitspraak:   13-04-2007
Datum publicatie:   13-04-2007
Rechtsgebied:   Ambtenarenrecht
Soort procedure:   Kort geding
Inhoudsindicatie:   De Gemeente Utrecht moet door gewijzigde wetgeving het werkrooster van de brandweerdienst wijzigen. De brandweerlieden hebben bezwaar tegen het nieuwe rooster van de Gemeente en de Ondernemingsraad heeft er niet mee ingestemd. De kantonrechter moet nu beslissen, maar de Gemeente vordert in kort geding dat zij het nieuwe rooster alvast mag invoeren. De voorzieningenrechter oordeelt dat de Gemeente de uitspraak van de kantonrechter moet afwachten.
Uitspraak
vonnis
RECHTBANK UTRECHT

Sector handels- en familierecht

zaaknummer / rolnummer: 226044 / KG ZA 07-139

Vonnis in kort geding van 13 april 2007

in de zaak van

de publiekrechtelijke rechtspersoon
GEMEENTE UTRECHT,
zetelend te Utrecht,
eiseres,
procureur mr. L.J. B?hmer,
advocaat mr. S.A. Tan te Rotterdam,

tegen

DE ONDERNEMINGSRAAD VAN DE BRANDWEER UTRECHT,
kantoorhoudende te Utrecht,
verweerder,
procureur mr. R. van der Stege.


Partijen zullen hierna de Gemeente en de Ondernemingsraad genoemd worden.

1.  De procedure
1.1.  Het verloop van de procedure blijkt uit:
-  het concept van de dagvaarding
-  de vrijwillige verschijning van partijen
-  de mondelinge behandeling ter zitting van 22 maart 2007
-  de wijziging van de eis
-  pleitnota en producties van de Gemeente
-  pleitnota en producties van de Ondernemingsraad
-  de aanhouding ten behoeve van nader overleg tussen partijen
-  de voortzetting van de mondelinge behandeling ter zitting van 28 maart 2007
-  de aanvullende pleitnota en aanvullende producties van de Gemeente
-  de aanvullende productie van de Ondernemingsraad.

1.2.  Ten slotte is vonnis bepaald.


2.  De feiten
2.1.  De brandweerlieden die bij de Gemeente in dienst zijn, hebben jarenlang gewerkt op basis van een werkweek van gemiddeld 54 uur en een inroostering in 24-uursdiensten, waarbij elke 24-uursdienst werd gevolgd door 48 vrije uren. Op deze wijze werd elke brandweerman telkens in een cyclus van drie weken voor zeven 24-uursdiensten ingeroosterd. Teneinde te komen tot een fictieve, voor ambtenaren geldende werkweek van
- laatstelijk - 36 uur met een daaraan verbonden voltijdssalaris werd het gemiddelde van 54 diensturen per week omgerekend door die uren te verdelen in actieve werkuren, wachturen en slaapuren, en aan ieder van die drie soorten diensturen een bepaalde waarde als werkuur toe te kennen, hetgeen aangeduid wordt als de weging van de diensturen. Daarnaast werden in voorkomende gevallen extra werkzaamheden als overwerk verricht en uitbetaald.

2.2.  In 1985 heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan haar leden een advies uitgebracht over de weging van de diensturen van brandweerlieden, dat inhield dat een werkuur, een wachtuur en een slaapuur respectievelijk als 1 werkuur, 0,5 werkuur en 0,25 werkuur zouden worden berekend. De Gemeente heeft dit advies toen niet gevolgd en heeft voor een andere weging van de diensturen gekozen, te weten respectievelijk 1 werkuur, 2/3 werkuur en 1/3 werkuur. De gekozen weging is niet in een regeling of op andere wijze schriftelijk vastgelegd, doch is nadien wel altijd door de Gemeente toegepast.

2.3.  De gewijzigde Europese en Nederlandse wet- en regelgeving op het gebied van arbeidstijden heeft voor de Gemeente en voor andere gemeenten waar in de brandweerdienst op basis van een werkweek van gemiddeld 54 diensturen werd gewerkt, de noodzaak meegebracht de gemiddelde werkweek voor de brandweerlieden terug te brengen tot gemiddeld maximaal 48 uur, te berekenen over een periode van 26 weken.

2.4.  De Gemeente heeft in het voorjaar van 2006 een roostercommissie ingesteld om voor de brandweerdienst een nieuw rooster te ontwerpen dat aan de gewijzigde regelgeving betreffende de arbeidstijden zou voldoen. Dit heeft geleid tot twee roosters, die als rooster Utrecht-1 en rooster Utrecht-2 worden aangeduid. Rooster Utrecht-1 omvat - kort gezegd - alleen 24-uursdiensten. Rooster Utrecht-2 omvat naast 24-uursdiensten ook dagdiensten. De roosters vormen een werktijdenregeling, die ingevolge artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden (WOR) onderworpen is aan de instemming van de Ondernemingsraad.

2.5.  Bij brief van 13 december 2006 heeft de Gemeente aan de Ondernemingsraad de roosters Utrecht-1 en Utrecht-2 toegezonden. Op 4 januari 2007 heeft de Gemeente tijdens een overlegvergadering alleen rooster Utrecht-2 aan de Ondernemingsraad ter instemming aangeboden. Bij brief van 6 februari 2007 heeft de Ondernemingsraad aan de Gemeente meegedeeld niet met rooster Utrecht-2 in te stemmen. Partijen hebben nog nader overleg gevoerd, waarbij onder meer ook een alternatief rooster, aangeduid als Utrecht-4, aan de orde is gekomen, doch dit overleg heeft niet tot overeenstemming geleid.

2.6.  De Gemeente heeft per 1 januari 2007 een noodrooster ingevoerd. Dit noodrooster, ook aangeduid als het noodverband, omvat alleen 24-uursdiensten en was slechts bedoeld voor de maanden januari en februari 2007, omdat de Gemeente de invoering van het nieuwe rooster had gepland op 1 maart 2007.

2.7.  De Gemeente heeft eind maart 2007 bij de Bedrijfscommissie een verzoek tot bemiddeling ingediend als bedoeld in artikel 36 WOR.


3.  Het geschil

3.1.  De Gemeente vordert na wijziging van de eis samengevat - dat aan haar als voorlopige voorziening wordt toegestaan om met onmiddellijke ingang het rooster Utrecht-4 in te voeren, dan wel om het rooster Utrecht-2 in te voeren, indien binnen een bepaalde termijn niet alle individuele werknemers de zogeheten ?opt-out? als bedoeld in artikel 4.8:2 Arbeidstijdenbesluit hebben geaccepteerd, welke ?opt-out? voor invoering van het rooster Utrecht-4 vereist is.