Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 71750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #230 Gepost op: 13 april 2007, 18:54:24
VERVOLG

3.2.  De Ondernemingsraad voert verweer. Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.


4.  De beoordeling
4.1.  Vooropgesteld moet worden dat de roosters waar het in dit geding om gaat, een werktijdenregeling vormen, waarvoor ook volgens de Gemeente op grond van artikel 27 WOR de instemming van de Ondernemingsraad is vereist. Nu de Ondernemingsraad niet met het door de Gemeente voorgestelde rooster Utrecht-2 heeft ingestemd, dient de Gemeente volgens artikel 27, lid 4, WOR aan de kantonrechter vervangende toestemming te vragen, doch voorafgaand aan dit verzoek aan de kantonrechter moet de Gemeente op grond van artikel 36 WOR eerst nog aan de Bedrijfscommissie om bemiddeling vragen. Gelet op deze uitdrukkelijk voorgeschreven rechtsgang en op de daarbij tevens voorgeschreven criteria waaraan de kantonrechter het verzoek om vervangende toestemming dient te toetsen, moet het oordeel over de (on)redelijkheid van de weigering van de Ondernemingsraad en over de bedrijfsmatige noodzaak voor de Gemeente om definitief tot invoering van het rooster in kwestie over te gaan, aan de kantonrechter als bodemrechter worden overgelaten.

4.2.  Het kan derhalve in dit kort geding alleen gaan om de vraag of aan de Gemeente moet worden toegestaan om ondanks het ontbreken van de instemming van de Ondernemingsraad en het duidelijke gebrek aan draagvlak bij de brandweerlieden toch tijdelijk, te weten tot aan een beslissing van de bodemrechter, het rooster Utrecht-4 dan wel het rooster Utrecht-2 in te voeren. Op dit punt stelt de Gemeente dat het oordeel van de bodemrechter niet kan worden afgewacht, omdat volgens haar bij voortzetting van het noodrooster (i) de brandvoorziening in gevaar komt en (ii) er een onaanvaardbare ongelijkheid ontstaat tussen de rechtspositie van de brandweerlieden en die van de andere ambtenaren van de Gemeente. De Ondernemingsraad heeft gemotiveerd betwist dat het oordeel van de bodemrechter niet kan worden afgewacht.

4.3.  Overwogen wordt dat enkel het door de Gemeente gestelde probleem van de brandweervoorziening in aanmerking kan worden genomen, nu van het niveau van die brandweervoorziening de veiligheid van het publiek en van de brandweerlieden zelf afhankelijk is. Het probleem van de rechtspositie kan thans - anders dan de Gemeente stelt - geen rol spelen. Dit probleem betreft onder meer de weging van de verschillende soorten diensturen en de vraag of omgerekend een 36-urige werkweek wordt behaald. Deze aspecten zijn op de brandweervoorziening als zodanig niet van invloed en leiden ook anderszins niet tot gevolgen waardoor het oordeel van de bodemrechter niet afgewacht zou kunnen worden.

4.4.  Aldus blijft te beoordelen over of de tijdelijke voortzetting van het noodrooster tot een onaanvaardbare vermindering van het niveau van de brandvoorziening leidt. Op dit punt stelt de Gemeente dat bij voorzetting van het noodrooster (i) de bezetting van het aantal voertuigstoelen per 24 uur zodanig zal verminderen dat ??n van de brandweerkazernes moet worden gesloten en (ii) de mate van geoefendheid niet op een verantwoord peil kan worden gehouden. Daardoor ontstaan onaanvaardbare risico?s zowel voor de veiligheid van de burgers als voor de veiligheid van de brandweerlieden zelf, aldus de Gemeente.

4.5.  De Gemeente heeft deze risico?s, tegenover de gemotiveerde betwisting daarvan door de Ondernemingsraad, onvoldoende aannemelijk gemaakt. Daarvoor is het volgende van belang.

4.6.  De door de Gemeente berekende onderbezetting van de voertuigstoelen en de daaruit voortvloeiende sluiting van ??n van de kazernes is door de Ondernemingsraad gemotiveerd betwist. De Ondernemingsraad heeft met name gesteld en berekend dat in het noodrooster meer voertuigstoelen per 24 uur bezet worden dan in de roosters die de Gemeente thans wil invoeren. Voor zover de Ondernemingsraad daarbij - zoals de Gemeente heeft gesteld - onvoldoende rekening zou hebben gehouden met de structurele afwezigheidsfactor, dan brengt dat op zich zelf nog niet mee dat in het noodrooster minder voertuigstoelen per 24 uur bezet worden dan in de door de Gemeente verkozen roosters, terwijl dat door de Gemeente ook onvoldoende nader is onderbouwd. In dit opzicht is dan ook niet aannemelijk geworden dat het veiligheidsniveau bij een tijdelijke voortzetting van het noodrooster lager is dan bij invoering van de door de Gemeente verkozen roosters. Voorts geldt dat volgens de Gemeente begin maart 2007 een nieuwe groep brandweerlieden met de opleiding is begonnen en dat nog meer nieuwe mensen zullen volgen. Dat zal niet op korte termijn, maar wel op den duur tot een uitbreiding van de bezetting van de voertuigstoelen leiden.

4.7.  Ten aanzien van het oefenen heeft de Gemeente gesteld dat het noodrooster daarvoor onvoldoende ruimte biedt. Zij wijst daarvoor met name op de overgelegde rapportage over het onderzoek naar de geoefendheid bij elk van de zeven posten van de Brandweer Utrecht. Uit dit onderzoek blijkt echter dat niet alleen in de situatie van het noodrooster, maar ook in de afgelopen vier jaar de mate van geoefendheid niet aan de gestelde eisen voldeed. Dat het noodrooster in het bijzonder tot vermindering van de geoefendheid zou leiden, valt uit de rapportage niet af te leiden. Daarbij komt dat volgens de Ondernemingsraad door een effici?nter gebruik van de oefenuren een aanzienlijke verbetering van de geoefendheid kan worden bereikt, hetgeen door de Gemeente niet is weersproken.

4.8.  De genoemde feiten en omstandigheden maken niet of onvoldoende aannemelijk dat de voortzetting van het noodrooster direct of op korte termijn het risico van vermindering van het veiligheidsniveau meebrengt. Niet uit te sluiten valt dat dit risico op langere termijn zal ontstaan, doch dan geldt, allereerst, dat de voorzetting van het noodrooster - anders dan de stellingen van de Gemeente inhouden - niet geldt voor onbepaalde tijd, maar uiterlijk tot aan de uitspraak van de bodemrechter, welke uitspraak binnen een redelijke termijn kan worden verkregen, gezien de strikte termijnen die in de desbetreffende procedure zijn voorgeschreven. Voor rekening van de Gemeente moet blijven dat zij die procedure pas eind maart 2007 heeft ingesteld, nadat de Ondernemingsraad reeds op 6 februari 2007 de verzochte instemming had geweigerd. Voorts geldt dat de brandweerlieden - volgens de onweersproken stelling van de Ondernemingsraad - bereid zijn hun verlof op te schorten, indien dit uit oogpunt van veiligheid nodig zal zijn. Dan zou weliswaar - zoals de Gemeente heeft gesteld - het probleem van een stuwmeer aan verlofuren kunnen ontstaan, doch gezien de geplande uitbreiding van het aantal brandweerlieden zal dat probleem in de loop van de tijd weer opgelost kunnen worden.

4.9.  Het voorgaande leidt tot het oordeel dat het veiligheidsniveau waarin het noodrooster bij een voortzetting tot aan de uitspraak van de bodemrechter voorziet, in vergelijking met de door de Gemeente verkozen roosters geen dringende reden vormt om thans tot invoering van ??n van de laatstbedoelde roosters over te gaan. Dit geldt te meer, nu aannemelijk is dat die roosters niet op eenvoudige wijze weer teruggedraaid kunnen worden ingeval de bodemrechter de vervangende toestemming niet verleent.

4.10.  De vordering zal derhalve worden afgewezen.

4.11.  De Gemeente zal, als de in het ongelijk gestelde partij, in de proceskosten worden veroordeeld. De kosten aan de zijde van de Ondernemingsraad worden begroot op:
- vast recht  EUR  251,--
- salaris procureur  --  816,--
Totaal   EUR  1.067,--


5.  De beslissing
De voorzieningenrechter

5.1.  wijst de vordering af;

5.2.  veroordeelt de Gemeente in de proceskosten, aan de zijde van de Ondernemingsraad tot op heden begroot op EUR 1.067,--;

5.3.  verklaart dit vonnis wat de kostenveroordeling betreft uitvoerbaar bij voorraad.




Dit vonnis is gewezen door mr. M. van Delft-Baas en is in het openbaar uitgesproken op 13 april 2007.?

  w.g. griffier        w.g. rechter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #231 Gepost op: 18 april 2007, 20:50:53
http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=26084

18-4-2007

De ondernemingsraad van de brandweer maakt zich zorgen over de veiligheid in Noord. Van de twee brandweerkazernes is die aan de IJdoornlaan regelmatig gesloten wegens personeelstekort.
Het tekort aan brandweermannen is het gevolg van de 48-urige werkweek die de 54-urige werkweek heeft vervangen. Door kazerne Remmerdenplein in Zuidoost te sluiten en op twee andere kazernes structureel twee man minder te plaatsen, moest dit opgevangen worden.
Die maatregelen zijn volgens de raad niet voldoende. De brandweer is nu minder flexibel. Door nieuwe aanwas zal het probleem wel gaan verbeteren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #232 Gepost op: 19 april 2007, 16:24:34
Brandweer wint geding gemeente

Haarlemmermeer - De gemeente Haarlemmermeer heeft bakzeil gehaald in haar pogingen om het brandweerkorps tot oktober zes overuren per week niet uit te betalen. De Haarlemse rechtbank heeft dat beslist in het kort geding van de gemeentelijke ondernemingsraad tegen de gemeente Haarlemmermeer. Daarnaast heeft de rechter de gemeente verplicht om met iedere brandweerfunctionaris een gesprek aan te gaan of hij of zij bereid is de extra overuren tot die periode in te vullen.
De uitspraak is het gevolg van de problematiek rondom de extra uren betreffende de 48-urige werkweek. Landelijk was door de vakorganisaties en de Vereniging Nederlandse Gemeenten afgesproken dat deze als norm zou gelden en dat de huidige 54-urige werkweek hiermee werd teruggebracht. In de periode vanaf deze overeenkomst tot de invoering van het nieuwe rooster per aanstaande oktober, zouden dan alle extra uren als overwerk worden uitbetaald. De Haarlemmermeerse gemeente wilde dit extra niet honoreren en de brandweerlieden verplichten om gewoon volgens het reguliere 54-uurrooster te werken. Reden was de zorg om brandveiligheid in de gemeente.
De Ondernemingsraad van de gemeente Haarlemmermeer is verheugd over de uitspraak van de rechter dat de 54-uursregeling nu is afgeschaft. Het korps blijft weliswaar bereid om extra uren te draaien maar dan wel met inachtneming van een aanvullende uurhonorering. Die voorwaarde heeft de rechter al meegenomen in het vonnis. Als voor 1 december aanstaande overigens een landelijke afspraak wordt bereikt over het betalen van deze overuren, dan moet ook de gemeente Haarlemmermeer zich aan deze overeenkomst houden.

Bron: Nieuwsblad Haarlemmermeer, 19 april 2007.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #233 Gepost op: 21 april 2007, 14:54:44
Volgens mij heb je ook rust uren...  ::) ???

http://www.bndestem.nl/bergenopzoom/article1335079.ece

Beroepsbrandweer vrijwillig
door Mariëtte den Engelse

Zaterdag 21 april 2007 - BERGEN OP ZOOM - Bij het brandweerkorps in Bergen op Zoom dreigde een tekort aan vrijwilligers te ontstaan. Dat gat is echter inmiddels opgevuld door beroepskrachten.

Plaatsvervangend commandant Nico Koolen van de brandweer Bergen op Zoom en Roosendaal legt uit: "Het beroepspersoneel werkt 24 uur op en 48 uur af. Dus na een volle dag werken zijn beroepskrachten twee dagen vrij. Een aantal van hen heeft aangegeven op die dagen als vrijwilliger beschikbaar te willen zijn. Dan zijn ze buiten dienst." Volgens Koolen is dat toegestaan.

Bij de brandweer Bergen op Zoom en Roosendaal werken momenteel 48 beroepskrachten, 24 in Bergen op Zoom en 24 in Roosendaal. "Daarnaast kunnen we een beroep doen op ongeveer honderd vrijwilligers." Voor de vrijwilligers is er de afgelopen jaren het een en ander veranderd. "Met name in Bergen op Zoom. Daar gingen vrijwilligers in het verleden ook al met de eerste uitruk mee. Vier jaar terug is besloten dat de eerste tankauto altijd met beroepskrachten vertrekt. Die zijn op de kazerne en dan kun je sneller vertrekken."

Koolen beaamt dat het steeds moeilijker wordt om vrijwilligers voor de brandweer te werven. "De eisen voor vrijwilligers, maar ook voor beroepskrachten worden steeds strenger."

Daarbij zijn mensen minder snel beschikbaar, meent Koolen. "Vroeger werkten de mensen in de plaats waar ze woonden. Bij een lokaal bedrijf of een lokale winkelier. Dat is steeds minder vaak zo. Dat maakt mensen moeilijker inzetbaar.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #234 Gepost op: 21 april 2007, 21:34:18
http://www.almerenu.nl/Home/&/9515/

    
Almere stemt in met onderhandelaarsakkoord 24-uursdienst brandweer
   

BrandweeralmereStad2.jpg Het Almeerse college van B en W heeft ingestemd met het onderhandelaarsakkoord over de arbeidstijden binnen de 24-uursdienst brandweer. De sociale partners hebben dit onderhandelaarsakkoord gesloten. De sociale partners zijn de vakbonden namens de werknemers en het College voor Arbeidszaken (CvA) van de VNG namens de gemeenten.

Door een wijziging van het Arbeidstijdenbesluit met ingang van 1 juni 2006 moeten de roosters van de uitrukdienst van de brandweer zo gewijzigd worden, dat de gemiddelde arbeidsduur wordt teruggebracht van 54 naar 48 uur per week. Er was verschil van mening over de financiële gevolgen van de invoering van de 48-urige werkweek.

Namens de gemeenten was het CvA van mening, dat vermindering van de werkweek van 54 naar 48 uur evenredige gevolgen voor het salaris zou moeten hebben. De vakbonden vonden dat de vermindering van de werkweek geen gevolgen voor het salaris zou moeten hebben. De rechter heeft besloten dat het geen gevolgen voor het salaris mag hebben. Daarop is nu het onderhandelaarsakkoord gebaseerd.
   
   

Dit akkoord is nu voorgelegd aan de gemeenten, waaronder Almere. Het college stemt in met het akkoord maar wil met twee punten een duidelijk signaal aan CvA/VNG afgegeven:

- in een volcontinue rooster moeten de zaterdag en zondag reguliere werkdagen zijn;  ::) ::) ???

- alleen de ingeroosterde uren boven de 48 uur komen voor nabetaling in aanmerking.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #235 Gepost op: 30 april 2007, 22:21:12
http://www.enschede.tctubantia.nl/118769/wervingsactie_voor_brandweer_is_succes_bijna_tweehonderd_reacties

geplaatst: 30-4-2007, 08:15 door TCTubantia3

Wervingsactie voor brandweer is succes: bijna tweehonderd reacties

>>Elke extra maand dat de Enschedese brandweerlieden nog in een 54-uursrooster werken, kost dat de gemeente 45.000 euro. Dat kan oplopen tot 720.000 euro.

ENSCHEDE - De 63 beroepsbrandweerlieden van het Enschedese korps mogen niet meer worden ingeroosterd voor 54 uur per week. Dat is het gevolg van het nieuwe Arbeidstijdenbesluit. Volgens dat besluit moeten er nieuwe werkroosters komen voor maximaal 48 uur per week. Het is lange tijd onduidelijk geweest wanneer het besluit in werking moest treden, maar onlangs verschafte de rechter duidelijkheid. Per 1 juni 2006 hadden de roosters er moeten zijn. Enschede streeft er nu naar dat uiterlijk 1 januari 2008 volgens de nieuwe regels wordt gewerkt. Dat geeft het korps nog even de tijd om zich op de andere werkwijze voor te bereiden. Het betekent bijvoorbeeld dat er vijf tot tien nieuwe 'beroeps' kunnen worden aangenomen. Een personeelsadvertentie leverde volgens woordvoerster Wendy Wagenvoort 187 reacties op. "Best veel", vindt ze. "We zijn nu bezig met de eerste selectie." Het nieuwe Arbeidstijdenbesluit heeft financiële consequenties voor de brandweer. De teveel gewerkte uren, vanaf 1 juni 2006 tot de invoering van het andere werkrooster, moeten (deels) met terugwerkende kracht worden uitbetaald. Ervan uitgaande dat de 48-uursroosters er per 1 januari zijn, kost dat het korps (lees: de gemeente) 720.000 euro aan na te betalen overwerkvergoeding. Daarnaast zal de teruggang van de arbeidsduur volgens brandweercommandant S. Wevers tot structurele meerkosten leiden. Immers, dezelfde beschikbaarheid van de brandweer, vraagt de inzet van meer mensen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #236 Gepost op: 1 mei 2007, 21:39:59
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=57449&t=57449

Auteur: ladder49  (---.cable.casema.nl)
Datum:   30-04-2007 10:25

Eindelijk !

Het MT van Utrecht heeft een motie van wantrouwen aan haar broek gekregen. Terecht, want het is een zooitje. Trots ben ik er niet op want Utrecht loopt hierdoor wel schade op, dankzij een stelletje amateurs. Maar ik ben bang dat wanneer zij elders aan de slag gaan, niets geleerd hebben en ook die stad/gemeente of dorp met hun bizarre ideeen om zeep zullen helpen.Hoezo competentieprofiel....?

Dan volgt hier de motie van wantrouwen,


OR-Brandweer Utrecht
T.a.v. de voorzitter
p/a Belcampostraat 10
3544 NG UTRECHT



Datum: 27 april 2007
Betreft: Motie van wantrouwen tegen MT-Brandweer Utrecht



Geachte mevrouw / mijnheer de Voorzitter,

Middels dit schrijven willen wij, via u, een motie van wantrouwen indienen tegen enkele leden van het managementteam (MT) van Brandweer Utrecht die een relatie hebben met de afdeling repressie. Vooral door de afgelopen periode en de manier waarop het MT is omgegaan met de problematiek over het gewijzigde arbeidstijdenbesluit (ATB) is de bekende “druppel” in de emmer gevallen, én overgelopen. De kloof die tussen de korpsleiding en de incidentbestrijders is ontstaan heeft dermate grote vormen aangenomen dat deze onzes inziens onoverkoombaar is geworden en daardoor daarom niet meer op een aanvaardbaar niveau zal terugkeren!

Om deze motie van wantrouwen kracht bij te zetten is er tevens een lijst rondgegaan om te bekijken hoeveel personen de motie steunen en daaruit blijkt dat ongeveer 70% van de incidentbestrijders de motie steunt. Dit percentage is inclusief het middenkader!

De motie van wantrouwen is om de volgende redenen (in willekeurige volgorde):

1. Het terugbrengen van de minimale bezetting van 28 naar 20 personen, wat als gevolg heeft dat de veiligheid van de burgers van Utrecht nu ècht in gevaar dreigt te komen, om nog maar niet te spreken over de eigen veiligheid van de incidentbestrijders zelf! Dit alles in het licht van het feit dat de ondernemingsraad te kennen heeft gegeven dat er oplossingen mogelijk zijn waardoor dit niet nodig hoeft te zijn.
2. Het in het kort geding uitgesproken wantrouwen in de oprechtheid van de (leden van de) ondernemingsraad.
3. Het doen uitgaan van een persbericht waarin grofweg vermeld werd, althans dit is wel zo door de pers opgevat / gepubliceerd, dat de incidentbestrijder van de stad Utrecht het niveau van brandweerzorg van inferieur belang vond ten aanzien van een “sociaal rooster”.
4. Het onzes inziens verschaffen van incomplete / onjuiste informatie in relatie tot het dienstrooster aan zowel de pers als aan het College van B&W en de gemeenteraad.
5. Het niet serieus nemen van de handreikingen die de ondernemingsraad gedaan heeft om uit de impasse te komen.
6. Het gebrek (volledig!) aan vertrouwen en geloofwaardigheid bij de incidentbestrijders en het middenkader.
7. Het ter zitting ingebrachte document m.b.t. de geoefendheid bevat gegevens van veel oud- collega’s die reeds geruime tijd uit dienst zijn en de afdeling repressie heeft deze gegevens ondanks deze wetenschap toch als “productie” ingebracht bij het kort geding m.b.t. het dienstrooster. De aangegeven referentieperiode van 6 jaar staat volledig niet in verhouding met het net 6 maanden lopende project betreffende de ploeginstructeurs.
8. Wij nemen het de betreffende MT-leden bijzonder kwalijk dat zij het ATB niet kennen of niet wensen te begrijpen, maar wel plegen te kennen.
9. Wij vinden de keuze om juist in deze periode van het jaar, die men toch al in 2005 had kunnen zien aankomen, 3 oefenweken te Zweden te plannen welke zoals bekend toch al enorm veel druk geven op de minimale bezetting en dit dan zonder de huidige personele problemen.
10. Alles wat tot op heden gebeurd is heeft onzes inziens alle schijn van een voor opgezet plan.
11. Sommige leden van het MT “beschadigen” (bewust) personen die niet “in de pas meelopen”.
12. De repressieve MT-leden creëren bewust onduidelijk- / onzekerheid en daarmee onrust ten aanzien van het werkrooster door de invoeringsdatum alsmaar voor zeer korte perioden vooruit te schuiven.
13. Verder is de roosterproblematiek, in de ogen van de eerder genoemde MT-leden, allemaal “de schuld” van de vakbonden, terwijl wij van mening zijn lang genoeg te zijn voorgelogen door onze overheid. Wij hebben nu eindelijk ons gelijk gehaald en het is de dienstleiding die verzuimd heeft om adequaat in te spelen op de aangekondigde wijziging van het arbeidstijdenbesluit. Zelfs na de invoering van het nieuwe arbeidstijdenbesluit heeft men onzes inziens geen duidelijke acties ondernomen om meer personeel in dienst te nemen, danwel het zittende personeel op een correcte wijze te verzoeken hiervoor ruimte te bieden.
14. De MT-leden lijken geen “gevoel” of een band meer te hebben met het eigen personeel.
15. Ideeën vanaf de werkvloer worden niet gehoord, laat staan uitgevoerd of geprobeerd. Een voorbeeld hiervan is misschien wel het sporten. Het voorstel was om in de zomer maanden buiten te gaan sporten om zodoende wellicht budget te creëren voor zaaluur in de wintermaanden. Welnu, de sportzaal in de zomer maanden wordt niet langer gehuurd, maar dit komt niet terug in de wintermaanden. Het is zelfs zo ver gegaan dat op de maandag en vrijdag zowel geen accommodatie als sportinstructeur meer wordt ingehuurd en hierdoor onze conditie mogelijk verslechterd.
16. Er wordt adhok beleid bedacht én direct ingevoerd, zonder de OR hierin te kennen. Bijvoorbeeld: “HBT-bevelvoerder” en de “OVD-stage” voor enkele brandmeesters.
17. Er worden zaken toegezegd en vervolgens, zonder tegenbericht, toch niet of anders uitgevoerd.


Wij vertrouwen er op dat u gepaste actie zult ondernemen richting de korpsleiding en het gemeente bestuur met deze motie van wantrouwen.



In afwachting van uw, hopelijk spoedige, reactie verblijven wij,
hoogachtend,


Uitrukpersoneel Brandweer Utrecht



CC. College van Burgemeester en Wethouders
Gemeenteraad Utrecht
Secretaris Commissie van Overleg, de heer H. Schaap
Centrale Ondernemingsraad Utrecht, de heer M. Veltman
Regiobestuurder ABVAKABO FNV, de heer M. Jansma
Regiobestuurder CNV Publieke Zaak, de heer B. Schnoor


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #237 Gepost op: 5 mei 2007, 18:42:33
http://www.nieuws.nl/460547

Dinsdag duidelijkheid voor brandweerlieden
Uitgegeven op woensdag 02 mei 2007 om 18:16:04
   print in printvriendelijk formaat    email dit bericht aan een vriend

(Novum) - Brandweerlieden weten volgende week waar ze aan toe zijn. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) beslist dinsdag over de 48-urige werkweek voor de brandweer, waarover twee maanden geleden een voorlopig akkoord met de vakbonden werd bereikt. Dat meldt vakbond Abvakabo FNV woensdag.

De deadline voor de VNG lag oorspronkelijk op 27 april en is om niet nader toegelichte redenen uitgesteld. Vakbondsleden hebben in overgrote meerderheid met het akkoord ingestemd.

Begin maart bereikten de vakbonden en de VNG na een slepend conflict een akkoord over de invoering van een 48-urige werkweek voor de brandweer, waarvoor de maanden daarvoor actie werd gevoerd. Ook lopen diverse rechtszaken over de brandweerroosters.

In het zogenoemde onderhandelaarsakkoord staat dat de brandweer korter gaat werken voor hetzelfde loon. Met terugwerkende kracht behouden brandweermannen hun salaris van de 54-urige werkweek. Uren die de brandweermannen sinds 1 juni vorig jaar te veel hebben gewerkt, krijgen ze volgens het akkoord uitbetaald. Dat is de datum waarop het Arbeidstijdenbesluit voor aanwezigheidsdiensten werd aangepast.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #238 Gepost op: 8 mei 2007, 19:55:01
Ook de groene mannetjes mogen straks maar 48 uur werken.....  ;)

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/49007

FNV niet akkoord met uitzondering arbeidstijden Defensie

Defensie wil dat zij uitgezonderd wordt van de regels in het nieuwe Arbeidstijdenbesluit. Dit zou nadelig zijn voor werknemers, dus ABVAKABO FNV gaat daar niet mee akkoord. 'In de sector gemeenten hebben wij een akkoord over de invoering van de 48-urige werkweek voor de brandweer. Zij zijn gemiddeld 6 uur minder aanwezig en behouden het volledige inkomen. In de overgangsperiode, blijven ze 54 uur werken en de overuren worden daarbij met terugwerkende kracht vanaf 1 juni 2006 vergoed als overwerk', aldus het FNV.

Volgens het FNV heeft het ministerie van Defensie gewacht op de ontwikkelingen bij de gemeenten. Nu blijkt dat het resultaat Defensie niet bevalt, zoeken zij andere `oplossingen'. Defensie heeft het FNV een voorstel voorgelegd waarin stond dat voor alle defensieonderdelen een uitzondering moest worden gemaakt op het Arbeidstijdenbesluit; anders gezegd, binnen Defensie moest alles blijven zoals het was. Zij hadden hierover overleg gevoerd met het ministerie van Sociale Zaken.

Het FNV heeft dat voorstel van tafel geveegd. Er zijn volgens de bond geen enkel argumenten waarom Defensie uitgezonderd zou moeten worden van het Arbeidstijdenbesluit. Het maximum van gemiddeld 48 uur aanwezigheid geldt ook voor Defensie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #239 Gepost op: 8 mei 2007, 19:55:36
http://www.destentor.nl/apeldoorn/article1387438.ece

Gemeente tast diep in beurs

APELDOORN - De nieuwe arbeidsvoorwaarden van de brandweer kosten de gemeente Apeldoorn over vorig jaar 115.000 en over dit jaar 389.000 euro.

Het dagelijks bestuur van de gemeente wil hiermee instemmen, want de kwaliteit van de brandweerzorg moet onaangetast blijven, vindt het college van burgemeester en wethouders. De arbeidstijd van brandweermedewerkers in 24-uursdienst wordt vastgesteld op 48 in plaats van 54 uur per week. Deze aanpassing is nodig gezien de Europese richtlijnen op dit gebied.

De brandweerlieden gingen niet akkoord met een bijbehorende salarisverlaging. Op landelijk niveau dreigden er acties. Maar inmiddels is er tussen de werkgevers en de vakbonden een akkoord bereikt over de gevolgen van het Arbeidstijdenbesluit van de brandweerorganisatie.

Het gemeentebestuur zal zich daar aan conformeren.