http://www.weidijk.com/brandweerinactie/VNG-brief%20met%20kenmerk.htmlBijlage 2 bij VNG-brief met kenmerk MARZ/CvA/U200600297, Lbr. 06/37
Maatwerkregeling arbeidstijden brandweer
Om deze, aan u voorgelegde keuze wat te vereenvoudigen, hebben wij de brief voorzien van wat commentaar en suggesties. Uitgangspunt is dat hiermee het eenzijdige door de VNG geschetste beeld wat meer in evenwicht is. Voor nadere informatie:
www.brandweerinactie.nlInleiding
Per 1 juni 2006 wordt de arbeidstijdenwetgeving gewijzigd. Deze wetswijziging heeft gevolgen voor de brandweer. In deze brief informeren wij u over deze wijziging en leggen wij u de keuze voor om deel te nemen aan de maatwerkregeling die daar een onderdeel van is.
Achtergrond
Als gevolg van een aantal Europese rechterlijke uitspraken wordt de Nederlandse regelgeving over aanwezigheidsdiensten aangepast. Daarmee voldoet deze regelgeving eindelijk aan de Europese Richtlijn 93/104EG uit 1993, waaraan Nederland zich verbonden heeft. In de huidige situatie is het ten onrechte zo, dat de uren in een aanwezigheidsdienst waarin gewacht of geslapen wordt, aangemerkt worden als rusttijd. Dit gaat veranderen. Alle uren die doorgebracht worden in een aanwezigheidsdienst zijn voortaan arbeidsuren in de zin van het Arbeidstijdenbesluit. *Tegelijkertijd wordt het aantal uren dat wekelijks gewerkt mag worden, wanneer er aanwezigheidsdiensten worden verricht, uitgebreid naar 48*.
*Wat wordt hier bedoeld? (kies de uitleg die u het best uitkomt)
1e het aantal uren wordt teruggebracht naar 48 (we werken nu ongeveer 54-56 uur)
2e men probeert werknemers in 24-uursdienst ook daadwerkelijk alle 24 uur te laten werken.
3e vanaf 1 juni zijn alle 48 uren volledig betaalbaar omdat er geen verschil meer is tussen de uren.
Handhaving huidige praktijk
De regering vindt het van groot belang dat in sectoren waarin gebruikgemaakt wordt van aanwezigheidsdiensten waaronder de brandweer de bestaande onrechtmatige praktijk zo veel mogelijk kan worden voortgezet. Daarom is in de wet een maatwerkregeling opgenomen. Deze maatwerkregeling maakt het mogelijk dat bij de brandweer *de huidige roosters en daarmee de uitbuiting van de werknemers gehandhaafd blijven.
*(Verwar hier de huidige roosters niet met de 24-uursdiensten. Misschien wil de VNG dit wel suggereren om u angst aan te jagen, maar de huidige 24-uursdiensten kunnen ook in stand worden gehouden bij een 48-urige werkweek)
Maatwerkregeling
Er kan alleen van de maatwerkregel gebruik worden gemaakt wanneer u daarmee instemt. Wanneer u instemt, betekent dit dat uw huidige betrekkingsomvang ongewijzigd wordt voortgezet en dat uw huidige bezoldiging geen wijzing ondergaat. Als u niet instemt met de maatwerkregeling, wordt uw betrekkingsomvang zodanig aangepast dat u nog slechts maximaal 48 uur per week aanwezig bent op de werkplek. Omdat uw formele betrekkingsomvang wordt aangepast, zal ook uw *bezoldiging worden bijgesteld. *Ook dit is suggestief en bedoeld om u angst aan te jagen. Niet instemmen met de opt/out mag niet leiden tot nadeel voor de werknemer. De AbvaKabo FNV zal de eerste werkgever die overgaat op het inhouden van bezoldiging, voor de rechter dagen. Bovendien wordt op deze manier een onrechtmatige druk uitgeoefend op de werknemer om maar vooral te kiezen voor de opt/out. Dit is niet toegestaan.
Periode waarvoor de individuele afspraak geldt
Uw instemming met de maatwerkregeling geldt voor een periode van 26 weken en gaat in op 1 juni 2006. Na het verstrijken van deze periode wordt de overeenkomst telkens voor de duur van 26 weken stilzwijgend verlengd. Wanneer u op enig moment beslist dat u geen instemming meer wilt geven voor de maatwerkregeling, dan moet u dit uiterlijk zes weken voor het verstrijken van de termijn schriftelijk hebben gemeld bij het college van B en W. Na afloop van de lopende periode wordt uw betrekkingsomvang en uw bezoldiging aangepast en wordt u maximaal 48 uur per week ingeroosterd.
Individuele keuze kenbaar maken
Als bijlage bij deze brief ontvangt u een keuzeformulier. U wordt gevraagd dit formulier in te vullen en te ondertekenen, en binnen twee weken te retourneren aan de afdeling P&O van de gemeente.
Conclusie:
De VNG brief is een eenzijdige en mogelijk onwettige voorstelling van zaken. Er wordt gesuggereerd dat het niet kiezen voor de opt/out onvermijdelijk leidt tot vermindering van bezoldiging en verandering van rooster (lees opheffen 24-uursdiensten) Bovendien wordt van u verwacht dat u uw keuze kenbaar maakt binnen twee weken na ontvangst van het formulier (sommige korpsen willen zelfs voor 31 maart uw antwoord)
Wij hebben dus een andere mening:
1. De richtlijn is bedoeld ter bescherming van de VEILIGHEID en het WELZIJN van de werknemers. Puur uit financiλle overwegingen lapt onze werkgever (lees onze OVERHEID die toch een voorbeeldfunctie vervuld) de zorg om uw gezondheid aan zijn laars en probeert deze al jaren durende omissie ten koste van U recht te breien. Bedenk dat dit de tweede maal (afbraak van de FLO) is dat onze overheid @!#$ heeft aan de brandweermensen als er een paar centen bespaard kunnen worden.
2. De stelling, dat niet kiezen voor de opt/out automatisch leidt tot een vermindering van de bezoldiging is misschien wel een wens van de werkgevers, maar daarmee nog zeker geen vaststaand feit. Daar tegenover stellen wij dat, nu alle uren worden aangemerkt als arbeidstijd, de weg vrij is om (via de rechter) te gaan strijden voor een volledige betaling van al deze gewerkte uren.
3. De werkgevers willen u laten denken dat de 24-uursdienst verdwijnt als u niet kiest voor de opt/out regeling. Dit is absolute onzin, ook bij een 48-urige werkweek is een 24-uursdienst mogelijk.
4. De werkgevers willen u laten beslissen binnen 14 dagen omdat anders het rooster vastloopt of de verlofperiode niet doorgaat of welke smoes ze ook maar kunnen verzinnen. Bedenkt dat de richtlijn dateert uit 1993 en dat de werkgever zonder meer verplicht is deze na te leven. Bedenkt dat de huidige discussie alweer loopt sinds augustus 2002. Bedenkt dat vanaf het begin aan de werkgevers is aangeboden om dit probleem te bespreken. Bedenkt dat alle energie en tijd van de werkgevers is gaan zitten in het ontkennen van het probleem, het tijdrekken in de hoop op een aanpassing van de richtlijn en uiteindelijk, in uiterste wanhoop, het opvoeren van de druk op de werknemers.
5. En nu willen ze u laten geloven dat ze in tijdnood komen bij het zoeken naar een oplossing. Ze willen, in hun ongelooflijke arrogantie, u laten opdraaien voor hun laksheid en weigering om de realiteit onder ogen te zien. Tekent u even voor de opt/out dan kunnen wij weer fijn achterover leunen. DACHT HET NIET!!!
6. De werkgevers spelen in op uw zorg over uw inkomen en uw mogelijke wens tot het behoud van de 24-uursdiensten. U wordt daarom bestookt met suggestieve en eenzijdige informatie die uw zorgen mogelijk nog versterken. Dat alles is alleen maar bedoeld om u te laten kiezen voor de opt/out en om u af te leiden van rechtvaardiger (maar misschien wat duurdere) oplossingen.
7. Teken dus NIET voor de opt/out regeling om zodoende de werkgever te dwingen om tot betere afspraken te komen. Als extra hierbij de aangepaste Maatwerkregeling
Rechtvaardige werkregeling arbeidstijden bij de brandweer gemeente
.
Ondergetekende:
Naam
Adres
Functie
Betrekkingsomvang
Stemt ermee in dat zijn arbeidstijd niet meer dan 48 uur per week bedraagt.
Het volgende is van toepassing:
1. Deze regeling komt voort uit de wens om de veiligheid en het welzijn van de werknemers te waarborgen.
2. In elke periode van 26 achtereenvolgende weken kan de arbeidstijd ten hoogste gemiddeld 48 uren bedragen.
3. De instemming van de medewerker heeft tot doel het bij het brandweerkorps gebruikelijke 24-uurs dienstrooster te kunnen continueren. De instemming leidt er niet toe dat de medewerker hierdoor in inkomen achteruit gaat. Onder het gebruikelijke rooster wordt verstaan het rooster zoals dat gold in de periode van 26 weken voorafgaand aan de ingangsdatum van deze maatwerkregeling.
4. De instemming is verleend voor een periode van 26 weken, ingaande 1 juni 2006, en wordt telkens stilzwijgend verlengd voor de duur van 26 weken, tenzij de medewerker uiterlijk 6 weken voor het verstrijken van een periode het college schriftelijk heeft meegedeeld zijn instemming in te trekken.
5. De bezoldiging inclusief toelagen wordt als gevolg van deze maatwerkregeling niet gewijzigd tenzij de medewerker aangeeft dat alle gewerkte uren dienen te worden uitbetaald.
6. Indien de medewerker geen aanwezigheidsdiensten meer verricht, vervalt deze maatwerkregeling.
7. De instemming heeft geen invloed op de rechten op compensatie van de medewerker die voortkomen uit het in gebreke blijven van de werkgever bij de inwerkingtreding van de Europese Richtlijn 93/104.
Datum
.
Plaats
.
Handtekening
.