Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 70734 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 12 mei 2006, 13:52:28
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=36570

Brandweerlieden in gelijk gesteld
De roosters van de Rotterdamse brandweer voldoen niet aan nieuwe Europese regels. De werkweken zijn te lang.  
 
uitgegeven: 13:05 12-05-2006 gewijzigd: 13:05 12-05-2006  


Dat heeft de rechtbank in Rotterdam bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de OR van de brandweer. De korpsleiding moet de roosters nu gaan aanpassen. De Europese richtlijn gaat komende maand in. Dat betekent dat alle korpsen in Nederland dan hun roosters op orde moeten hebben.



Volgens de vakbond Abvakabo zit er nog weinig schot in. De bon overweegt een landelijk proefproces om eem oplossing af te dwingen.
 


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #81 Gepost op: 12 mei 2006, 15:06:43
Dat is zaak 1.
Nu de zaak van Fred nog winnen. Die is over 5 dagen.

Het was natuurlijk te verwachten dat we deze zouden winnen. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er hoger beroep wordt aangetekend.
Ik neem aan dat de gemeentes  dit niet zo maar klakkeloos overnemen. En ik ben nu ook benieuwd hoelang het nog gaat duren voordat de roosters inderdaad veranderd zijn. Dat kan nog wel even gaan duren ben ik bang voor.

Ed :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 12 mei 2006, 15:13:42
Dat is zaak 1.
Nu de zaak van Fred nog winnen. Die is over 5 dagen.

Het was natuurlijk te verwachten dat we deze zouden winnen. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er hoger beroep wordt aangetekend.
Ik neem aan dat de gemeentes  dit niet zo maar klakkeloos overnemen. En ik ben nu ook benieuwd hoelang het nog gaat duren voordat de roosters inderdaad veranderd zijn. Dat kan nog wel even gaan duren ben ik bang voor.

Ed :)


minimaal 6 uurtjes overwerk per week.... dat tikt lekker aan...  ;)


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #83 Gepost op: 12 mei 2006, 15:41:10
minimaal 6 uurtjes overwerk per week.... dat tikt lekker aan...  ;)

Je vergeet de 12 uur die we vanaf de 36 tot de 48 uur werken die tegenwoordig aangemerkt worden als arbeidstijd. ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 12 mei 2006, 15:44:47
Je vergeet de 12 uur die we vanaf de 36 tot de 48 uur werken die tegenwoordig aangemerkt worden als arbeidstijd. ;)



Zo!!! 12 + 8 = 18 overuren per week.... Dat wordt tijd voor een tweede huis in spanje....  ;D ;D ;) (zou de brandweer ook 'zwart' uitbetalen.....??  ;D ;D ;D ;D)


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #85 Gepost op: 12 mei 2006, 16:47:46
Zo!!! 12 +8  = 18 overuren per week....

zie je dat ze op kantoor niet kunnen rekenen ! haha  :D ;D :D


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 12 mei 2006, 17:57:20
zie je dat ze op kantoor niet kunnen rekenen ! haha  :D ;D :D


 


antwoord is toch 20  :P :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 12 mei 2006, 18:44:45
zie je dat ze op kantoor niet kunnen rekenen ! haha  :D ;D :D


 


 :-[ :-[ :-[


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 12 mei 2006, 19:06:29
:-X :-X :-X :-X

Je werkt 48 uur en je gaat met minder dan de dagdienst (36 uur) naar huis. Ik geloof dat het een hete zomer gaat worden.

http://www.weidijk.com/brandweerinactie/OPT-OUT%20brief%20gemeente%20%60s-Hertogenbosch%20Doc1.doc


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #89 Gepost op: 12 mei 2006, 19:08:23
http://www.weidijk.com/brandweerinactie/Rechtbank%20Rotterdam%20steunt%20OR%20Brandweer.html

 Rechtbank Rotterdam steunt OR Brandweer

Op 11 mei jl. wees de Rechtbank Rotterdam vonnis in de zaak die de OR van de Gemeentelijke Brandweer Rotterdam had aangespannen tegen de werkgever, de gemeente Rotterdam. De OR vond al lange tijd dat de gemeente niet kon doorgaan met de huidige roosters. In die roosters werkt een brandweerman 24 uur en heeft dan 48 uur vrij. Het was immers duidelijk dat die roosters, van gemiddeld 54 uur per week, in strijd waren met de Europese richtlijn. Na eerdere pogingen om duidelijkheid te krijgen besloot de OR uiteindelijk de rechter om een uitspraak te vragen. De OR vorderde dat de gemeente voor heel 2006 roosters zou opstellen die binnen de 48 uur per brandweerman per week zouden blijven.

De Rechtbank vond het niet meer van belang of de gemeente nu in strijd met het Europese recht had gehandeld of niet. Per 1 juni 2006 is de zaak met de komst van het nieuwe arbeidstijdenbesluit immers helder: je mag maximaal 48 uur per week op je werk zijn. De OR krijgt van de Rechtbank dus gelijk en de roosters moeten per 1 juni 2006 worden aangepast. Wel houdt de Rechtbank rekening met een praktisch punt. Samengevat blijkt het spreekwoord, dat je geen oude schoenen moet weggooien voor je nieuwe hebt, ook voor roosters te gelden.

Eén punt maakte de rechter verder duidelijk. De gemeente had gesteld dat brandweerlieden feitelijk onder de 48 uur per week blijven, omdat je de uren verlof en ziekte niet bij de arbeidstijd zou moeten meerekenen. De Rechtbank schoof dit argument aan de kant: de arbeidstijd in de zin van het arbeidstijdenbesluit is de formele arbeidstijd (inclusief aanwezigheidsdienst en eventueel vermeerderd met overwerk), waarbij dus ook ziekte en verlof meetellen.

Ook een ander argument van de gemeente schoof de Rechtbank opzij. De gemeente had gesteld dat de OR geen recht van spreken had, omdat het geschil gaat over de arbeidstijd van individuele brandweerlieden.

Dan de praktische kant. De roosterwijziging heeft grote gevolgen en de werkgever heeft tijd nodig om de zaken op orde te brengen. Je kunt niet zomaar ‘een blik nieuwe brandweerlieden opentrekken’ om gaten in roosters te vullen en de veiligheid van de burgers mag ook niet in gevaar komen. Maar ook tegenover het eigen personeel is het zorgvuldig om een nieuw rooster tijdig bekend te maken. Daarbij komt dat de huidige roosters al heel lang worden gebruikt. Volgens de werkgever naar volle tevredenheid. De rechtbank vindt dat die situatie dus nog wel even kan voortduren, zodat de gemeente zich op een verantwoorde manier kan voorbereiden op een nieuw rooster. Voorkomen moet worden dat de brandweer in een onmogelijke situatie terechtkomt. Dat zou het geval zijn als ze de oude roosters niet meer mogen gebruiken, maar nog geen nieuwe hebben.

Conclusie: de OR heet gelijk en de brandweer moet er alles aan doen om een nieuw rooster op te stellen en dat aan de OR voor te leggen. Dat moet zorgvuldig gebeuren en kan dus nog wel even duren. Daarom heeft de OR onvoldoende belang om nu de zaak met een dwangsom onder druk te zetten.