Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 72569 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #90 Gepost op: 12 mei 2006, 19:11:50


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #91 Gepost op: 12 mei 2006, 23:39:41
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article314420.ece/Rechter_keurt_rooster_Rotterdamse_brandweer_af

 Rechter keurt rooster Rotterdamse brandweer af
ANP

ROTTERDAM -  De Rotterdamse rechtbank heeft vrijdag de werkroosters van de brandweer in die stad afgekeurd. Gemiddeld werken brandweerlieden 54 uur per week sinds wacht- en slaapdiensten ook als werktijd zijn aangemerkt door het Europese Hof, terwijl de Europese norm op maximaal 48 uur ligt.

Volgens de rechter mag de werkgever de 54-urige werkweek niet met vakantie- en verlofdagen verrekenen om alsnog aan de regels te voldoen.

Abvakabo FNV voelt zich gesterkt door de uitspraak. De bond bindt de strijd aan met alle brandweerkorpsen om een einde te maken aan de te lange werkweken van brandweerlieden. De Abvakabo wil nu, desnoods via een proefproces, een landelijke oplossing afdwingen.

Volgens de Abvakabo weten gemeenten al tijden dat de huidige roosters voor brandweerlieden in strijd zijn met het Europees recht en dat ze tot 1 juni de tijd hebben om dit op te lossen. Maar tot ergenis van Peter Wiechmann van de vakbond zijn de korpsen en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tot nu toe niet bereid om hierover goede afspraken te maken met de bond of de ondernemingsraad.

Volgens Wiechmann is door de uitspraak van de voorzieningenrechter in Rotterdam ‘de laatste strohalm’ in het verzet van de werkgevers weggemaaid.

Minister Aart Jan de Geus staat vanaf 1 juni uitzonderingen op de Europese regel toe als individuele werknemers instemmen met een langere werkweek. Volgens de Abvakabo wordt brandweerlieden nu persoonlijk gevraagd of ze instemmen met hun huidige werkweek van 54-uur. ‘Maar als ze dat weigeren, dreigen ze als deeltijder te worden aangemerkt met alle gevolgen van dien voor hun loon en opbouw van pensioen’, stelt Wiechmann.

De FNV-bond eist dat de brandweerlieden bij een 48-urige werkweek hun oude salaris houden en dat ze extra beloond voor uren die ze meer willen werken. Maar volgens secretaris Ina Sjerps van de VNG kan het niet zo zijn dat brandweerlieden op deze manier meer gaan verdienen voor hetzelfde werk.

De VNG voelt er ook weinig voor om alle roosters ‘op stel en sprong’ aan te passen. De Europese Arbeidstijdenrichtlijn staat namelijk binnenkort op de agenda in Brussel om aangepast te worden. Volgens Sjerps zijn EU-regeringen geschrokken dat het Europese Hof wacht- en slaapdienste,n die veel voorkomen bij de brandweer en in de zorg, als werktijd aanmerkt. ‘Er is gerede kans dat al snel de huidige roosters gewoon weer kunnen.’


fireman77

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 13 mei 2006, 21:34:22
Citaat
De VNG voelt er ook weinig voor om alle roosters ‘op stel en sprong’ aan te passen. De Europese Arbeidstijdenrichtlijn staat namelijk binnenkort op de agenda in Brussel om aangepast te worden. Volgens Sjerps zijn EU-regeringen geschrokken dat het Europese Hof wacht- en slaapdienste,n die veel voorkomen bij de brandweer en in de zorg, als werktijd aanmerkt. ‘Er is gerede kans dat al snel de huidige roosters gewoon weer kunnen.’

Arrogantie ten top van onze vrienden van de VNG.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #93 Gepost op: 16 mei 2006, 00:53:20
Vertragingstaktieken.....  :-X :-X :-X

http://www.weidijk.com/brandweerinactie/AANPASSING%20ROOSTERS%20BIJ%20DE%20BRANDWEER%20AANHOUDEN.html

AANPASSING ROOSTERS BIJ DE BRANDWEER AANHOUDEN

 Per 1 juni a.s. wordt het Arbeidstijdenbesluit gewijzigd. Het College voor Arbeidszaken heeft gemeenten bij ledenbrief van 13 maart jl. geïnformeerd over de gevolgen van deze wijziging voor, onder meer, de brandweer. Bij gemeenten en brandweerkorpsen heerst veel onduidelijkheid over de inrichting van de roosters per 1 juni a.s.. In dit bericht informeren wij u over de laatste stand van zaken.

Bij beroepsbrandweerkorpsen wordt gewerkt met aanwezigheidsdiensten van 24 uur, waarbij medewerkers gemiddeld 54 uur per week aanwezig zijn op de werkplek. Op grond van de nieuwe regels worden alle uren die een werknemer op de werkplek doorbrengt aangemerkt als arbeidstijd. De maximale arbeidsduur bedraagt per 1 juni a.s. gemiddeld 48 uur per week wanneer er aanwezigheidsdiensten verricht worden. Voor beroepsbrandweerlieden is het toegestaan meer dan 48 uur te werken, op voorwaarde dat de individuele medewerker daarmee instemt.

Aanleiding voor de wijziging van het Arbeidstijdenbesluit is de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen over de uitleg van het begrip arbeidstijd in de Europese Richtlijn, die gaat over een aantal aspecten van de organisatie van de arbeidstijd. Het Hof heeft bepaald dat alle uren die doorgebracht worden op de werkplek, ook als de werknemer geen werkzaamheden hoeft te verrichten, aangemerkt worden als arbeidstijd. In het huidige Arbeidstijdenbesluit worden uren in een aanwezigheidsdienst waarin gewaakt of geslapen wordt beschouwd als rusttijd.

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de jurisprudentie van het Hof destijds voorgesteld om de richtlijn aan te passen en wel op een zodanig manier dat de bestaande praktijk in Nederland (en andere Europese landen) gehandhaafd zou kunnen blijven. De plannen tot wijziging van de Richtlijn zijn ondanks lobby van de Nederlandse regering en de VNG telkens vooruitgeschoven, zodat aanpassing van nationale wetgeving uiteindelijk noodzakelijk is geworden.

Recentelijk is echter bekend geworden dat Oostenrijk het onderwerp arbeidstijden op de agenda van de Sociale Raad heeft geplaatst en dat er mogelijkerwijs op korte termijn besloten wordt tot wijziging van de Richtlijn. Medio juni van dit jaar zal bekend worden of wijziging van de Richtlijn doorgang zal vinden. Indien hiertoe besloten wordt zal het gehele (wetgevings)proces nog ongeveer een half jaar in beslag nemen.

Met het oog op deze ontwikkelingen adviseert het CvA gemeenten om voorlopig pas op de plaats te maken ten aanzien van aanpassing van de roosters. Nu er een gerede verwachting is dat de Richtlijn gewijzigd wordt, zodat de huidige praktijk weer past in binnen de Europese regelgeving, is het verstandig even de ontwikkelingen af te wachten, voordat beslissingen genomen worden met definitieve gevolgen. Daar komt bij dat de rechter in Rotterdam vandaag een voor dit dossier belangwekkende uitspraak heeft gedaan. Over de inhoud van deze uitspraak en de consequenties daarvan voor de arbeidstijden en de roosters bij de brandweer worden gemeenten op de kortst mogelijke termijn geïnformeerd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #94 Gepost op: 22 mei 2006, 15:32:15
http://www.nvbr.nl/fe/ReadFile.aspx?ContentID=818&ObjectID=7045&Type=1&File=0000000452_Verslag%20ATB%2015%20mei.pdf

Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg & Rampenbestrijding


Verslag van de bijeenkomst ATB in relatie tot gekazerneerde vrijwilligers op 15 mei 2006 bij de NVBR te Arnhem

Aanwezig: vertegenwoordigers van de korpsen Berkel en Rodenrijs, Doetinchem, Leidschendam-Voorburg, Lelystad, Nieuwegein, Purmerend, Zaanstad, Zeist

1. Aanleiding
Thomas Faber opent de vergadering en heet de aanwezigen van harte welkom. Aanleiding voor deze bijeenkomst zijn vragen van korpsen met gekazerneerde vrijwilligers. De eerdere bijeenkomsten over het ATB stonden met name in het teken van de beroeps. Centrale vraag tijdens deze bijeenkomst: hoe ga ik als management van een korps met gekazerneerde vrijwilligers om met het nieuwe ATB?

2. Doel bijeenkomst
Het doel van de bijeenkomst is het creëren van een platform om vragen te stellen informatie uit te wisselen en om meer duidelijkheid te krijgen over de consequenties van het nieuwe ATB. Doel is niet om oplossingen aan te dragen want die zijn er (nog) niet: er is teveel onduidelijk rond het nieuwe ATB en het ATB is voor meerdere uitleg vatbaar. Bovendien heeft ieder korps verschillende vormen van aanwezigheidsdiensten en verschillende afspraken met bestuur, medewerkers en hoofdwerkgevers.

3. Soorten brandweermensen
Zonder volledig te willen zijn kunnen verschillende 'typen' brandweermensen worden onderscheiden:

• Vrijwilliger vrije instroom
• Vrijwilliger geconsigneerd (bijvoorbeeld thuis piketregeling)
• Vrijwilliger gekazerneerd
• Beroeps in dagdienst
• Beroeps 24-uursdienst
• Beroepsmensen in een dienstconstructie langer dan een dagdienst en korter dan een 24 uurs dienst.

Deze bijeenkomst beperkt zich tot de vrijwilliger die gekazerneerd is.

4. Interpretatie ATB
Kort samengevat: arbeidstijd is tijd die 'in hiërarchie' wordt uitgevoerd. Hieronder valt bijvoorbeeld ook tijd die wordt besteed als examinator. Men mag gemiddeld 48 uur per week werken in een blok van 26 weken. Per week moet er sprake zijn van minimaal 90 uur rust. De eis van minimaal 90 uur per week rust betekent dat korpsen een spoedreparatie moeten uitvoeren aan hun zomerroosters, waarbij veelal sprake is van 24 uur op 24 uur af. Een recente uitspraak van de rechter in Rotterdam heeft nieuwe inzichten gegeven. De rechter heeft gezegd dat 48 uur bruto tijd is (vakanties en ziektes moeten hier van af worden getrokken). De rechter is van mening dat Nederland daarmee roomser is Europa. Thomas Faber is benieuwd wat minister de Geus zal doen met deze nieuwe informatie.

5. Nieuwe ATW
De nieuwe arbeidstijdenwet is in de maak. In deze wet schuilt mogelijk nog een probleem voor de brandweer, namelijk dat de tijd die wordt besteed tijdens een uitruk meetelt als arbeidstijd.

6. Consequenties voor gekazerneerde vrijwilligers
Gekazerneerde vrijwilligers lopen al snel aan tegen het plafond van 48 uur per week. De tijd in de kazerne telt immers mee als arbeidstijd. De enige oplossing van tijdelijke aard is de opt-out regeling. Indien de hoofdwerkgever, de vrijwilliger èn de brandweer een opt-out regeling ondertekent blijft de bestaande situatie voor gekazerneerde vrijwilligers gehandhaafd. De opt-out regeling biedt tevens de kans voor het brandweermanagement
om de afspraken zowel met de vrijwilligers als met de hoofdwerkgevers op papier te zetten. Wederzijdse rechten en plichten worden vastgelegd.
Indien de opt-out niet wordt getekend komt de gekazerneerde vrijwilliger boven de 48 uur gemiddeld per week uit en zijn de vrijwilliger en de brandweer in overtreding.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #95 Gepost op: 22 mei 2006, 15:36:03
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1140&ContentId=815

16 mei 2006
 
Nieuwe ontwikkelingen arbeidstijden
Per 1 juni a.s. wordt het Arbeidstijdenbesluit gewijzigd. Het College voor Arbeidszaken heeft gemeenten bij ledenbrief van 13 maart jl. geïnformeerd over de gevolgen van deze wijziging voor, onder meer, de brandweer.

Bij gemeenten en brandweerkorpsen heerst veel onduidelijkheid over de inrichting van de roosters per 1 juni a.s. Hierbij informeren wij u over de laatste stand van zaken.

Wijziging van het Arbeidstijdenbesluit
Bij beroepsbrandweerkorpsen wordt gewerkt met aanwezigheidsdiensten van 24 uur, waarbij medewerkers gemiddeld 54 uur per week aanwezig zijn op de werkplek. Op grond van de nieuwe regels per 1 juni a.s. worden alle uren die een werknemer op de werkplek doorbrengt aangemerkt als arbeidstijd. De maximale arbeidstijd bedraagt per 1 juni a.s. gemiddeld 48 uur per week wanneer er aanwezigheidsdiensten verricht worden. Voor beroepsbrandweerlieden is het toegestaan meer dan 48 uur per week te werken, op voorwaarde dat de individuele medewerker daarmee instemt.

Aanleiding voor de wijziging van het Arbeidstijdenbesluit is de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen over de uitleg van het begrip arbeidstijd in de Europese richtlijn die gaat over een aantal aspecten van de organisatie van de arbeidstijd. Het Hof heeft bepaald dat alle uren die doorgebracht worden op de werkplek, ook als de werknemer geen werkzaamheden hoeft te verrichten, aangemerkt worden als arbeidstijd. In het huidige Arbeidstijdenbesluit worden uren in een aanwezigheidsdienst waarin gewaakt of geslapen wordt beschouwd als rusttijd.

Ontwikkelingen in Europa
De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de jurisprudentie van het Hof destijds voorgesteld om de richtlijn aan te passen en wel op een zodanige manier dat de bestaande praktijk in Nederland (en andere Europese landen) gehandhaafd zou kunnen blijven. De plannen tot wijziging van de richtlijn zijn ondanks lobby van de Nederlandse regering en de VNG telkens vooruitgeschoven, zodat aanpassing van het Arbeidstijdenbesluit uiteindelijk noodzakelijk is geworden.

Recentelijk is echter bekend geworden dat Oostenrijk het onderwerp arbeidstijden op de agenda van de  regeringsleiders heeft geplaatst. Mogelijkerwijs zal op korte termijn besloten worden tot wijziging van de richtlijn waardoor de bestaande roosterpraktijk in stand kan blijven. Medio juni van dit jaar zal bekend worden of wijziging van de richtlijn doorgang zal vinden. Indien hiertoe besloten wordt zal het gehele Europese (wetgevings)proces nog ongeveer een half jaar in beslag nemen.

Uitspraak rechter in Rotterdam
Op 11 mei jl. heeft de rechter in Rotterdam een belangwekkende uitspraak gedaan over de vaststelling van een werktijdenregeling bij de Rotterdamse brandweer. De Ondernemingsraad van de brandweer van de gemeente Rotterdam (OR) had de rechter gevraagd om bij wijze van voorlopige voorziening de gemeente Rotterdam te verbieden een werktijdenregeling voor de brandweer vast te stellen waarbij wordt uitgegaan van een 54-urige werkweek. De rechter heeft de vordering van de OR afgewezen.

De OR heeft weliswaar het gelijk aan zijn zijnde op het punt dat het bestaande rooster uitgaat van werkweken van meer dan 48 uur per week en dat die roosters per 1 juni a.s. aanpassing behoeven, andere factoren wogen voor de rechter zwaarder.

De rechter overwoog dat roosterwijzigingen aanzienlijke organisatorische en personele consequenties hebben. De gemeente heeft volgens de rechter tijd nodig om één en ander in orde te maken. Gelet op de publieke taak van de brandweer en de in verband met die taak betrokken belangen is het relevant dat de overgang naar een nieuw rooster verantwoord verloopt in die zin dat op geen enkel moment de veiligheid in het geding komt doordat sprake is van onvoldoende bemanning in kwalitatief dan wel kwantitatief opzicht. De rechter overwoog voorts dat het rooster zoals dat nu geldt bij de brandweer Rotterdam, al jaren gehanteerd wordt en dat gesteld noch gebleken is dat zich hierbij feitelijke problemen voordoen op het gebied van gezondheid en veiligheid. De rechter stelde vervolgens dat de OR het rooster al geruime tijd gedoogt en niet valt in te zien waarom dit gedogen niet nog enige tijd kan worden voorgezet zodat de gemeente in de gelegenheid gesteld wordt op een verantwoorde wijze over te gaan op een nieuw rooster.

Het verweer van de brandweer dat niet het rooster maar het feitelijk aantal gewerkte uren (na aftrek van vakantie en ziekte) van de personeelsleden als uitgangspunt genomen moet worden faalde overigens. De gemeente beriep zich hierbij op artikel 16 van de Richtlijn waarin staat dat: ?de perioden van overeenkomstig artikel 7 toegekende jaarlijkse vakantie en de perioden van ziekteverlof worden niet meegerekend of zijn neutraal voor de berekening van het gemiddelde?.

Het oordeel van de rechter was als volgt. Anders dan de gemeente betoogd heeft betekent deze bepaling uit de Richtlijn niet dat perioden van vakantie en ziekteverlof niet behoren tot de arbeidstijd, doch dat die perioden buiten de berekening van het gemiddelde blijven. De arbeidstijd in de zin van de ATB is derhalve de formele arbeidstijd (inclusief aanwezigheidsdienst en eventueel vermeederd met overwerk).

 Uitspraak Rechtbank Rotterdam, 11 mei 2006
http://www.nvbr.nl/fe/ReadFile.aspx?ContentID=815&ObjectID=7025&Type=1&ContentID=813&ObjectID=7014&Type=1&File=0000000449_Vonnis_11_mei_2006.pdf

Aanpassing roosters aanhouden
Met het oog op de ontwikkelingen in Europa adviseert het CvA gemeenten om voorlopig pas op de plaats te maken ten aanzien van daadwerkelijke aanpassing van de roosters. Nu er een gerede mogelijkheid  is dat de Richtlijn gewijzigd wordt, zodat de huidige praktijk weer past in binnen de Europese regelgeving, is het verstandig even de ontwikkelingen af te wachten, voordat beslissingen genomen worden met definitieve gevolgen. Het CvA informeert gemeenten zodra er meer duidelijkheid is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #96 Gepost op: 27 mei 2006, 00:08:25
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=53133&t=53133

Auteur: timer  (83.119.25.---)
Datum:   26-05-2006 23:52

Op woensdag 31 mei van 13.30 tot 14.30 (Troelstrazaal) wordt er door de vaste Kamercommissie Sociale Zaken met de Geus gesproken over de aanwezigheidsdiensten. Dit naar aanleiding van de brief van Bruls en het antwoord van de minister.

Het is openbaar. Het maakt vast indruk als jullie er met een behoorlijke club zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #97 Gepost op: 2 juni 2006, 20:26:45
http://www.nrc.nl/anp/economie/article338225.ece

Voorlopig geen Europese regeling maximale werkweek

LUXEMBURG (ANP) - Er komt voorlopig geen Europese afspraak voor de maximale duur van een werkweek. Een groep van elf EU-landen, onder aanvoering van Luxemburg, wil niet dat Groot-Brittannië werknemers maximaal 65 uur per week kan laten werken.

Zij vonden zestig uur de maximale grens. Ook wilden de tegenstanders tijdens overleg, donderdagavond en vrijdagochtend in Luxemburg, dat de Britten op termijn een maximum van 48 uur moeten invoeren. De komende EU-voorzitter Finland moet nu een oplossing zien te vinden voor het probleem dat al ruim drie jaar aansleept.

Nederland stelde bij monde van minister Aart-Jan de Geus van Sociale Zaken dat hij een compromis van huidig voorzitter Oostenrijk ,,acceptabel'' vond. Ook De Geus beet zich twee jaar geleden als EU-voorzitter al de tanden stuk op de kwestie. Hij denkt dat het nu moeilijk zal worden hierover de komende jaren een compromis te bereiken. Ook het Europees Parlement moet uiteindelijk nog met de zaak instemmen.

Wachttijden

Volgens De Geus ,,deert het Nederland niet'' dat er geen compromis is bereikt. Hij heeft bovendien ook al een nationale regeling ingevoerd waardoor werkgevers op persoonlijke basis met personeel in bijvoorbeeld ziekenhuizen afspraken kunnen maken over wachttijden, de uren waarbij werknemers wel aanwezig zijn, maar niet echt werken.

Dit was nodig nadat het Europese Hof van Justitie vorig jaar bepaalde dat de uren die bijvoorbeeld verplegers of verzorgers 's nachts oproepbaar zijn in een ziekenhuis wel degelijk gelden als werktijd. De Geus vreest wel dat er door het uitblijven van een Europees compromis nu 25 nationale regelingen komen, ,,hoewel dat niet echt schadelijk zal zijn voor de interne markt in Europa''.

De Britten bleven donderdagnacht hardnekkig vasthouden een maximale werkweek van 65 uur, berekend over een gemiddelde van drie maanden. Ook diverse nieuwe EU-lidstaten willen langere werkweken dan 48 uur mogelijk maken om de economie zo flexibel mogelijk te houden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #98 Gepost op: 2 juni 2006, 20:29:43
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2006/06/01/f088.htm

Socialistische Partij

De Geus schoffeert brandweerlieden en brengt gemeenten in problemen

01-06-2006 * Om uitspraken van het Europees Hof en Nederlandse rechters te omzeilen heeft minister de Geus vandaag het arbeidstijdenbesluit voor de brandweer aangepast. Volgens de rechters mogen brandweerlieden niet langer dan 48 uur per week werken en paraat zijn. Nu zijn zij in de praktijk 54 uur van huis, maar de minister wil dat ze gaan tekenen voor 60 uur per week. "De minister neemt een loopje met de rechten van brandweerlieden en brengt de gemeenten in de problemen," stelt SP-Kamerlid Jan de Wit.

Jan de Wit De norm van 48 uur is al in 1919 internationaal afgesproken om de gezondheid niet in gevaar te brengen en een sociaal leven mogelijk te maken. Minister De Geus wil nu dat brandweermannen `vrijwillig' tekenen dat zij tot maximaal 60 uur per week aanwezig zijn. Tijdens een overleg met de minister heeft de SP, in navolging van de Vereniging Nederlandse gemeenten, gevraagd om het besluit in te trekken. "De minister pakt niet alleen de brandweerlieden, maar brengt ook gemeenten in een onhoudbare positie. Als brandweerlieden niet tekenen - daar ziet het naar uit - krijgen de gemeenten de roosters niet vol en ontstaat er onderbezetting. Ik vrees voor de consequenties voor de veiligheid."

Volgens de SP moet de minister met de gemeenten en vakbonden overleggen om roosters te maken waarbij gegarandeerd is dat brandweerlieden niet langer dan 48 uur paraat hoeven te zijn, extra brandweerlieden worden opgeleid en de gemeenten daarvoor de financiën te verschaffen. De minister weigert dat en probeert de lange werktijden van de brandweer te legitimeren door vandaag in Europees overleg over de arbeidstijden akkoord te gaan met mogelijkheden om de maximale arbeidstijd van 48 uur niet alleen voor brandweerlieden, maar voor iedereen te kunnen omzeilen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #99 Gepost op: 3 juni 2006, 22:18:44
Dit is dus het voorstel wat het NIET gehaald heeft onder het oostenrijkse voorzitterschap!!! Dit wordt het dus NIET!!!!

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2006/05/31/r428.htm

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Bijlage: Notitie stand van zaken richtlijn arbeidstijden

Nederlandse inzet
In algemene zin is Nederland verheugd dat het Oostenrijkse Voorzitterschap een voorstel heeft gedaan met als doel het bereiken van een politiek akkoord:

Nederland wil dat de problematiek rondom Simap/Jaeger wordt opgelost door een herziening van richtlijn 2003/88
De herziening moet zo snel mogelijk tot stand worden gebracht
Nederland is bereid te accepteren dat de opt out in de richtlijn blijft staan, mits er strengere voorwaarden worden verbonden aan de toepassing.

Opt out
De opt out is het hardste punt in de onderhandelingen. Er is gedurende de laatste raadsvergaderingen steeds gesproken over een opt out op individuele basis. Dit in verband het ontbreken van een traditie van het maken van uitzonderingen op collectief niveau in het VK en nieuwe lidstaten.
Nederland heeft zelf geen behoefte aan een dergelijke opt out. De Nederlandse wetgeving biedt een betere bescherming. Er is ook geen sprake van interferentie. De uitkomsten raken de rechtspositie van de Nederlandse werknemers dus niet.
Aangezien een akkoord over de aanpassing van de richtlijn tot nu toe is uitgebleven, treden de gewijzigde Nederlandse regels voor aanwezigheidsdiensten per 1 juni a.s. in werking. Onderdeel van deze aanpassing is de invoering van de opt out voor aanwezigheidsdiensten. (Kamerstukken II 2005/06, nrs. 6 en 7).
Voor Nederland geldt dat het op basis van de nu door het Oostenrijkse Voorzitterschap voorgestelde aanpassingen van de definities de opt out niet meer nodig zou hebben om de belangrijkste problemen rond aanwezigheidsdiensten op te lossen. Het ziet in de invoering van de opt out dan ook niet meer dan een tijdelijke oplossing. Nederland blijft de voorkeur geven aan een structurele oplossing door middel van en aanpassing van de richtlijn. De Nederlandse inzet is dan ook nog steeds gericht op een zo spoedig mogelijke herziening van de richtlijn.

-

- Nederland is geen voorstander van een opt out regeling, maar is bereid om te accepteren dat deze regeling onderdeel blijft uitmaken van de richtlijn, omdat andere lidstaten dit noodzakelijk vinden. Nederland heeft dit standpunt ook uitgedragen in de Raad. Uitfasering van de opt out is op korte termijn namelijk niet haalbaar. Een evaluatie van de opt out voorzien van een horizon kan niet rekenen op voldoende draagvlak in de Raad. Een richtlijn met een overgangsfase en een evaluatiemoment is het maximaal haalbare. Nederland zet hier dan ook op in. Nederland zal zich in de Raad bovendien aandringen op de introductie van een cap (absoluut maximum) als een van de voorwaarden bij de toepassing van de opt-out. Nederland denkt hierbij aan een maximum van gemiddeld 60 uur per week berekend over 4 weken.

Overigens speelt in de Raad ook de vraag of de gemiddelde maximale arbeidstijd van 48 uur per week geldt per werknemer of per contract. Een groot aantal lidstaten is de mening toegedaan dat de norm geldt per contract. Werknemers met meer dan één werkgever kunnen dan uitkomen op een totaal aantal arbeidsuren dat meer bedraagt dan 48 uur per week.

Nederland heeft zich altijd op het standpunt gesteld, en de richtlijn ook op die manier geïmplementeerd, dat de maximale gemiddelde arbeidstijd van 48 uur per week geldt per werknemer. Deze interpretatie wordt door de Commissie onderschreven.

Aanwezigheidsdiensten
In de Raad bestaat al sinds enige tijd overeenstemming over aanpassing van de richtlijn in verband met problematiek rond aanwezigheidsdiensten. Voor Nederland geldt dat het op basis van de voorgestelde aanpassingen van de definities de opt out niet nodig heeft om de belangrijkste problemen rond aanwezigheidsdiensten op te lossen. Nederland kan dan ook instemmen met de voorgestelde wijzigingen van de artikelen 2, 2a, 17 en 18 van richtlijn 2003/88. Voorgesteld wordt om in de richtlijn twee nieuwe definities op te nemen; een voor aanwezigheidsdienst en voor `niet-actieve tijd' tijdens een aanwezigheidsdienst. Hiermee wordt een oplossing gevonden voor het meetellen van de niet actieve tijd voor de wekeljikse arbeidstijd, de dagelijkse en de wekelijkse rust. De niet actieve tijd telt niet mee, maar de lidstaten kunnen bij wet of CAO besluiten tot een andere weging van de actieve tijd. De kans op overschrijding van de grens van de gemiddelde arbeidstijd (inclusief overwerk) van 48 uur per week wordt hiermee beperkt. Voor zover een aanwezigheidsdienst leidt tot een inkorting van de voorgeschreven dagelijkse rust dient daarvoor compensatie plaats te vinden. Deze compensatie dient binnen een redelijke termijn plaats te vinden, dat ter beoordeling aan de nationale wetgever of CAO-partijen.