Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 71629 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 10 maart 2006, 23:42:39
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1197&ContentId=724

10 maart 2006
Geen uitstel voor Brandweer

Het is nu definitief: op 1 juni treedt het gewijzigde Arbeidstijdenbesluit in werking. Dit betekent dat vanaf 1 juni de nieuwe regels voor aanwezigheidsdiensten gelden.

De brandweer is er niet in geslaagd om uitstel te krijgen voor de inwerkingtreding van het nieuwe Arbeidstijdenbesluit (ATB). Per 1 juni 2006 zal het nieuwe ATB in werking treden. Dit heeft consequenties voor de roosters van de korpsen met aanwezigheidsdiensten. Normaalgesproken wordt eens per jaar een nieuw rooster opgesteld. Nu moet halverwege het lopende jaar een nieuw rooster worden gemaakt.

Over de precieze gevolgen voor de brandweer heeft de NVBR op 10 februari jl. informatiebijeenkomsten gehouden voor de commandanten van beroeps en vrijwilligerskorpsen.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2006, 23:43:23
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?ChapterID=1140&ContentID=697

Verslag informatiebijeenkomst Arbeidstijdenbesluit

Per 1 juni 2006 wordt het nieuwe Arbeidstijdenbesluit van kracht. Deze wet betekent een aantal belangrijke veranderingen voor de brandweer.
Verslag van de informatiebijeenkomst Arbeidstijdenbesluit op 10 februari 2006 te Arnhem.
Aanleiding

Per 1 juni 2006 wordt het nieuwe Arbeidstijdenbesluit van kracht. Deze wet betekent een aantal  belangrijke veranderingen voor de brandweer. Om haar leden te informeren heeft de NVBR op 10 februari informatiebijeenkomsten gehouden voor de commandanten van beroeps en vrijwilligerskorpsen. Zo'n 60 mensen hebben deze bijeenkomsten bezocht.
Veranderingen

In het nieuwe arbeidstijdenbesluit zijn drie veranderingen aangebracht:

   1. De maximale arbeidsduur voor werknemers met aanwezigheidsdiensten wordt in overeenstemming gebracht met artikel 6 van de Europese richtlijn. Concreet betekent dit dat de maximale werktijd over een periode van 26 weken maximaal 48 uur per week is. De maximale arbeidsduur van 48 uur geldt voor alle werkzaamheden die 'in hiërarchie' worden uitgevoerd. Dit betekent dat vrijwel alle nevenfuncties (bijv. instructeur en  examinator) meetellen.
   2. De dagelijkse rusttijd mag wettelijk niet meer tijdens de aanwezigheidsdienst worden genoten. Dit betekent dat dit op een later tijdstip moet worden gecompenseerd.
   3. Er is een zogenaamde 'opt-out clausule' opgenomen. Volgens deze clausule kunnen werknemers individueel - dus niet per CAO of een andere collectieve regeling - instemmen met een langere arbeidsduur.In het nieuwe Arbeidstijdenbesluit kunnen werknemers die een aanwezigheidsdienst draaien, instemmen met een maximale arbeidsduur van gemiddeld 60 uur per week, gerekend over een periode van 26 weken.

Conclusies

Het spreekt voor zich dat deze veranderingen verstrekkende gevolgen hebben voor de beroepskrachten en vrijwilligers bij de brandweer. Echter, de veranderingen zijn onvermijdelijk. Ruimte voor onderhandeling is er niet meer, de brandweer moet voldoen aan haar wettelijke verplichtingen.

Vanuit de professie staan twee uitgangspunten centraal:

    * Handhaven van het zorgniveau: de toepassing van de veranderingen in het nieuwe Arbeidstijdenbesluit leiden hoogstwaarschijnlijk tot kostenverhoging. Deze kostenverhoging mag niet ten koste gaan van het zorgniveau.
    * Arbeidsrust: de omstandigheden waarin de nieuwe CAO tot stand is gekomen en de naweeën daarvan maakt dat oplossingen voor omgang met de veranderingen niet tot nieuwe onrust mogen leiden.

Hoewel het wettelijk verplicht is, is het een onmogelijke opgave om de veranderingen in de roosters voor 1 juni te realiseren. De argumenten hiervoor worden verzameld met als doel uitstel te realiseren om per 1 januari 2007 aan de wetgeving te kunnen voldoen. Hiervoor is het nodig eenmalig de werknemers de opt-out regeling te laten tekenen voor een periode van 6 maanden. Het is niet de bedoeling de opt-out regeling als structurele maatregel te hanteren.

De eindverantwoordelijkheid voor het toepassen van de veranderingen ligt bij het bestuur. Het brandweermanagement is verantwoordelijk voor de daadwerkelijke uitvoering in de brandweerorganisatie. Daarnaast heeft zij de taak om het bestuur vanuit haar professie te adviseren over oplossingen voor de problemen die het nieuwe Arbeidstijdenbesluit met zich mee brengen.

Hoewel het goed is om er in NVBR verband over de consequenties na te denken, kan pas daadwerkelijk iets worden gedaan als er een heldere opdracht ligt van bestuurders van de brandweer.
Afspraken

    * Vanuit de NVBR wordt bij het College van Arbeidszaken (waarin de werkgevers zijn vertegenwoordigd) aangedrongen middels een brief (wordt verstuurd in week 10) op een heldere en eenduidige opdracht om te voorkomen dat ieder korps zijn eigen oplossing moet vinden. De NVBR zal in het verzoek aan het College van Arbeidszaken aangeven dat vanuit professionele optiek het handhaven van het zorgniveau en handhaven van de arbeidsrust voorop staan. In deze brief wordt tevens aangedrongen op het opnemen van een opt-out regeling voor vrijwilligers.
    * De leden van de NVBR worden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Indien hiervoor aanleiding bestaat worden informatiebijeenkomsten georganiseerd.
    * De commandanten informeren hun eigen omgeving (ambtelijk en bestuurlijk) over de consequenties van het nieuwe Arbeidstijdenbesluit.
    * Het CvA stuurt een ledenbrief over het nieuwe Arbeidstijdenbesluit waarin alle details van de wetswijziging worden toegelicht naar alle gemeenten. Bij de ledenbrief zit een voorbeeld 'opt-out regeling'. Zodra de ledenbrief beschikbaar is wordt deze tevens op de website van de NVBR geplaatst.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2006, 23:46:32
http://nvbr.www3.site4u.nl/fe/ReadFile.aspx?ContentID=724&ObjectID=6267&Type=1&File=0000000393_STB10124.pdf

Besluit van 21 februari 2006, houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van het Besluit van 22 november 2005 tot wijziging van het Arbeidstijdenbesluit in verband met een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen betreffende aanwezigheidsdiensten (Stb. 605)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 februari 2006, Directie Arbeidsverhoudingen, nr. AV/IR/2006/12292;

Gelet op artikel II van het Besluit van 22 november 2005 tot wijziging van het Arbeidstijdenbesluit in verband met een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen betreffende aanwezigheidsdiensten (Stb. 605);
Hebben goedgevonden en verstaan:
Enig artikel
De artikelen van het Besluit van 22 november 2005 tot wijziging van het Arbeidstijdenbesluit in verband met een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen betreffende aanwezigheidsdiensten (St. 605) treden in werking met ingang van 1 juni 2006.
Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 21 februari 2006

Beatrix

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus

Uitgegeven de tweede maart 2006
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner


NOTA VAN TOELICHTING
Het Besluit van 22 november 2005 tot wijziging van het Arbeidstijdenbesluit in verband met een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen betreffende aanwezigheidsdiensten is op 6 december 2005 in Staatsblad 605 gepubliceerd. In de toelichting op artikel II van genoemd besluit is aangegeven, dat het voornemen bestaat het besluit met ingang van 1 maart 2006 in werking te laten treden. Voorts is aangegeven, dat de definitieve datum van inwerkingtreding na overleg met de bij het besluit betrokken sectoren zou worden vastgesteld. Inmiddels is na consultatie van de betrokken sectoren gebleken dat voor alle bij genoemd besluit betrokken sectoren een voorbereidingstijd van 6maanden volstaat om op de nieuwe regels te kunnen inspelen. Met inwerkingtreding van genoemd besluit met ingang van 1 juni 2006 wordt dit gerealiseerd.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2006, 23:48:50
Waar halen ze voor 1 juni een blik (beroeps)brandweermannen vandaan???

Hoe gaat het met de vrijwilligers die nu dankzij oefenavonden / oefeningen / opleidingen / wedstrijden / enz meer als 48 uur per week gaan werken??

Ik denk dat het nog een hete zomer gaat worden....

 ??? ??? ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2006, 00:01:53


Ik denk dat het nog een hete zomer gaat worden....

 ??? ??? ???
Tja,als de vlam maar niet in de pan slaat.Want dan moeten we voor aflossing zorgen  :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2006, 14:00:06
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=51988&t=51974

Auteur: N.Horsting  (---.speed.planet.nl)
Datum:   11-03-2006 10:30

Collega's,

Amersfoort heeft niet getekend voor de Opt Out. In Amersfoort is een inventarisatie geweest waarbij het personeel 3 keuzes zijn voorgelegt.

1= Maatwerkregeling (opt out) met behoud van huidige 24 uursrooster. Bij deze optie blijven de arbeidstijden gehandhaafd en blijven de vergoedingen en bijzondere verloven ongewijzigd.

2= Een 48-urige werkweek. Deze optie heeft consequenties voor het rooster inclusief bijzondere verloven en resulteerd in evenredige lagere vergoedingen (salaris en ORT). Bij deze optie zullen er dus minder 24-uursdiensten worden gedraaid. (uitroostering van ongeveer 17 diensten).

3= Een 36-urige werkweek. Deze optie heeft consequenties voor het rooster inclusief bijzondere verloven resulteert in aanpassen van de vergoedingen (ORT). In principe betekent dit afbouw van de ORT en de werkgever bepaalt de arbeidstijden aan de hand van de roostersterkte. Bij deze optie komen de wachturen dus niet meer voor.

De werknemers zijn verzocht op basis van bovenstaande opties een cirkel te zetten om de keuze die ze voor deze inventarisatie zouden maken.

Er zijn dus geen handtekeningen gezet!!.

Op basis van bovenstaande opties kan je je afvragen of je wel een keus hebt. 99% van de manschappen heeft dan ook optie 1 omcirkelt.

Met de vriendelijke groeten,

Nico Horsting
voorzitter CNV Brandweer


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2006, 22:42:23
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=51988&t=51974

Auteur: N.Horsting  (---.speed.planet.nl)
Datum:   11-03-2006 10:30

Collega's,

Amersfoort heeft niet getekend voor de Opt Out. In Amersfoort is een inventarisatie geweest waarbij het personeel 3 keuzes zijn voorgelegt.

1= Maatwerkregeling (opt out) met behoud van huidige 24 uursrooster. Bij deze optie blijven de arbeidstijden gehandhaafd en blijven de vergoedingen en bijzondere verloven ongewijzigd.

2= Een 48-urige werkweek. Deze optie heeft consequenties voor het rooster inclusief bijzondere verloven en resulteerd in evenredige lagere vergoedingen (salaris en ORT). Bij deze optie zullen er dus minder 24-uursdiensten worden gedraaid. (uitroostering van ongeveer 17 diensten).

3= Een 36-urige werkweek. Deze optie heeft consequenties voor het rooster inclusief bijzondere verloven resulteert in aanpassen van de vergoedingen (ORT). In principe betekent dit afbouw van de ORT en de werkgever bepaalt de arbeidstijden aan de hand van de roostersterkte. Bij deze optie komen de wachturen dus niet meer voor.

De werknemers zijn verzocht op basis van bovenstaande opties een cirkel te zetten om de keuze die ze voor deze inventarisatie zouden maken.

Er zijn dus geen handtekeningen gezet!!.

Op basis van bovenstaande opties kan je je afvragen of je wel een keus hebt. 99% van de manschappen heeft dan ook optie 1 omcirkelt.

Met de vriendelijke groeten,

Nico Horsting
voorzitter CNV Brandweer

Idd de beroeps bij ons is er erg druk mee en heeft een duidelijk standpunt gemaakt!!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2006, 22:53:11
Idd de beroeps bij ons is er erg druk mee en heeft een duidelijk standpunt gemaakt!!



En de vrijwilligers.... die mogen toch naast hun hoofdbetrekking toch ook totaal niet meer dan 48 uur werken? Gaan die wel de opt tekenen of blijven ze solidair met de beroeps?  ??? ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2006, 00:40:10
http://www.bac-brandweer.nl/

AANKONDIGING:

Op donderdag 13 april 2006 wordt er een landelijke O.R.-informatiedag georganiseerd door Abvakabo/FNV & CNV Publieke zaak om de problematiek omtrent de (nieuwe) Europese richtlijn met betrekking tot arbeidstijden duidelijker te maken. Wij vragen iedere ondernemingsraad of onderdeels-commissie een vertegenwoordiging samen te stellen van max. 2 personen om de daar gegeven informatie tot u te nemen en om eventueel vragen te stellen.
Meld uzelf aan via: or-infodag@bac-brandweer.nl als u aanwezig wilt zijn op deze landelijke O.R.-dag.
Klik hier voor de lokatie en tijd van de OR-infodag!

Mocht u dit lezen en het idee hebben dat uw O.R. hier niet van op de hoogte is?
Vertel hen dan van deze website EN de landelijke O.R.-informatiedag!

ADVIES:

De BAC-Brandweer en de Abvakabo/FNV adviseerd iedereen(!) om GEEN "Opt-Out" of "maatwerk" regelingen te ondertekenen! In de diverse arresten inzake de arbeidstijden staat immers vermeld dat het niet tekenen van de "Opt-out" geen nadelige gevolgen mag hebben...
Indien u lid bent van de Abvakabo/FNV willen wij u verzoeken om, indien uw werkgever voorstelt de bezoldiging te verlagen bij een rooster wat voldoet aan de Europese richtlijnen, dit per ommegaande te melden via: atb@bac-brandweer.nl zodat wij een helder beeld kunnen vormen van de aangedragen "oplossingen" van de diverse werkgevers! Op dit adres kunt u ook terecht met vragen over de Europese richtlijn.

Webmaster - BAC-Brandweer.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2006, 00:42:24
http://www.bac-brandweer.nl/Roosters/Roosters.htm

Roosters



De BAC-Brandweer, Abvakabo/FNV en vele collega's in het land vragen iedereen om de roosters die in het land ontworpen zijn op basis van een 48-urige werkweek in een 24-uurs dienst (of andere vormen), aan ons toe te sturen.
De rooster-commissie van de BAC-Brandweer zal dit vervolgens toetsen aan het Arbeidstijdenbesluit en u eventueel melden of het aangeboden rooster tot één van de mogelijkheden behoort.
Mogelijk dat, indien u een goed rooster aanlevert, wij u zullen vragen of wij uw rooster mogen plaatsen op deze website om zodoende uw collega's een "helpende hand" te bieden bij het maken van een dienstrooster voor het eigen korps...


U kunt uw rooster(s) zenden aan:roosters@bac-brandweer.nl