Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 71405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2006, 20:46:24
Het is ondertussen een heel verhaal geworden en het wordt er allemaal niet duidelijker op. In ieder geval hebben wij vanmiddag een paar uur gediscussieerd met de commandant en hoofd repressie over wat voor gevolgen dit voor de toekomst kan hebben.

De huidige situatie is dat je een werkweek heb van 54 uur (om precies te zijn 52,5 uur en een beetje). In de betaling van deze uren zit verschil van korps tot korps (percentage werk, wacht en slaapuren).

Gebleken is dat slaapuren ook als aanwezigheidsdiensten dienen te worden gezien maar dit los staat van de bezoldiging. We gaan dus niet meer verdienen nu blijkt dat deze uren ook als werkuren moeten worden gezien. Alles blijft dus bij hetzelfde wat dit betreft.

Gevolg hiervan is dat de Arbeidsomstandighedenwet nu ter sprake komt en blijkt dat we hieraan niet voldoen met betrekking tot de maximaal te maken uren. Dit is iets wat uit Europees verband komt en niet alleen geldt voor de brandweer (brandweer is hierin zelfs maar een minimaal deel) maar dus voor iedere beroepsgroep. In deze wet is opgenomen dat je maximaal 48 uur per week mag werken. Dit is ter bescherming van de werknemer om te voorkomen dat de werkgever je gaat uitbuiten door je eindeloos te laten werken. In diezelfde wet is tevens een artikel opgenomen dat het mogelijk maakt om toch meer te kunnen werken dan wettelijk is toegestaan, de zogenaamde opt/out regeling. Wanneer je met deze regeling akkoord gaat mag je maximaal 60 uur per week werken. Details zijn te lezen in de stukken van Palmpie hierboven.

Waar het nu omgaat is dat zowel werkgever als werknemer er niet beter van worden als de 24-uursdienst op de schop gaat. De werkgever gaat dit geld kosten en de werknemer zal minder gaan verdienen in het geval je kiest voor een 48 urige werkweek. Voor de werkgever zal het geld gaan kosten aangezien er functieplaatsen dienen te worden ingevuld.

Aangezien de wetgeving in 2008 weer gaat veranderen en “men” dit probleem hierin mee wil nemen is de opt/out regeling tot die tijd als tussenoplossing mogelijk.

De illusie om meer te gaan verdienen door te tekenen is sowieso niet haalbaar aangezien je tekent om dezelfde diensten te blijven draaien (54 uur per week) in een 24-uursrooster. Indien je niet tekent en dit op grote schaal zal gebeuren komt ook de werkgever in de problemen aangezien het rooster dan niet meer ingevuld kan worden. Als er door de overheid geen passende oplossing gevonden zal worden dan verzeker ik dat het uiteindelijk erop neer zal komen dat jan de brandwacht minder gaat verdienen en de werkgever meer personeel aan zal gaan nemen om toch tot een passend rooster te komen, en dan is het maar de vraag of je dan nog een 24-uursdienst hoeft te draaien.

Al met al ben ik er zelf nog niet uit wat wijsheid is omdat er nog teveel onduidelijkheden zijn. Op dit moment is het in ieder geval bij ons zo dat het merendeel nu niet zal tekenen als er geen duidelijke taal gesproken wordt wat dit voor de toekomst voor gevolgen gaat hebben. 1 ding is wel duidelijk: zowel de werkgever als de werknemer zitten niet te wachten op het afschaffen van de 24-uursdienst.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2006, 23:07:56
Toch is de regeling niet zomaar uit de lucht komen vallen. Eerstens had men het aan kunnen zien komen en tweedens is het werk zwaar, precies het argument wat de brandweervloer naar voren bracht toen niet meer met 55 met pensioen kon. Als er minder lang dienst gedraaid behoeft te worden en er meer brandweermensen aangetrokken moeten worden zal het werk er niet zwaarder op worden.

Of is het toch alleen maar een kwestie van geld?

Taxichauffeurs krijgen vaak bv een hongerloontje, aangevuld met 15 % van het opgereden bedrag en wat (steeds minder) fooiengeld.

Wat iedereen vergeet is dat als je (langdurig) ziek wordt of arbeidsloos/ongeschikt je al die toeslagen beter gewoon bij je salaris in had kunnen hebben.

Henk

Ed :)

• Forum gebruiker
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2006, 10:19:00
Beste shave,

Wat je commandant jouw verteld is natuurlijk wat hem ingefluisterd is door het VNG. Je weet wel, dat is dat instituut die volgens de europeese wetgeving de FLO aan banden willen hebben maar zelf al vanaf 1996 de europeese regels aan de laars lapt door ons teveel te laten werken en ons nu met een  formuliertje  afstand wil laten doen van onze rechten. Er loopt nog steeds een rechtzaak, die van Fred Hengst in Rotterdam, en zolang die uitspraak er niet is kan jouw commandant niet zeggen dat de uren die jij 'snachts op de kazerne doorbrengt niet betaald hoeven te worden. Het is toch vreemd dat als we overdags de kazerne aan het soppen zijn dat wel werktijd is maar als ik 'snachts aan het blussen ben het dan ineens slaapuren zijn en dus niet bezoldigt. En waarom is het zo dat als een vrijwilliger een 24 uurs kazernedienst komt draaien hij er wel 24 uur voor betaald krijgt en ik voor dezelfde 24 uur maar 16 uren uitbetaald krijg. Is in mijn ogen toch een scheve verhouding. Komt daarbij nog kijken dat de vrijwilliger daarna gewoon naar zijn baas gaat  en ik 11 uur rust moet houden, en dat terwijl de uren slaapuren zijn volgens jouw en mijn commandant.

Hoe je het ook went of keert, het gaat de werknemer geld kosten. Jij hebt een vaste aanstelling bij je baas. Je werkt gewoon fulltime. Dus dan kan je toch nooit minder salaris krijgen. Het kan niet zo zijn dat de werkgever jaren in overtreding is dan ineens ons maar kort op het salaris omdat hij moet voldoen aan de europeese wetgeving. Je hebt gelijk dat niemand zit te wachten op het afschaffen van de 24 uur dienst, maar hij is niet zo heilig dat het maar als wisselgeld gebruikt moet worden om zo door te blijven gaan. Want dat is waar de werkgever nu mee dreigt he. Kan je die brief van amersfoort nog herrinneren. Waren 3 opties.  1 - zo door blijven gaan met opt out. 2- 48 uur werken maar met inhouding salaris en de bijzondere verloven die niet meer gegarandeerd zijn. 3 - 36 uur werken.

Even een hele simpele redenering van mijn kant : optie 1 - werkgever kan kosteloos doorgaan met het rooster wat wij nu draaien. optie 2 - werkgever zal extra mensen aan moeten nemen. Dit kost een bak met geld. optie 3 - werkgever moet NOG meer mensen aannemen en kost nog veel meer geld. Dus welke optie zal je commandant ( en VNG )  nu door je strot proberen te drukken. Nog een leuk dreigementje die erin gebakken zit bij optie 2. Die bijzondere verloven die niet meer gegarandeerd kunnen worden. Waar komt dat ineens vandaag. Die verloven liggen CAO vastgelegd. Daar MOET de werkgever gewoon aan voldoen.

Al met al zoals het er nu voorstaat zou ik kiezen voor optie 3. Dat is een volcontinu rooster. Je werkt 36 uur en krijgt er 36 uur betaald, net zoals nu terwijl je er nu 54 uur voor werkt. En daarbij komt nog eens een dikke ORT regeling die beter is als de ORTfooi die we nu krijgen. 

Ed

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2006, 15:29:36
Hoi Ed,

Je heb helemaal gelijk hoor en ongetwijfeld zal onze baas een mooi verhaal presenteren in zijn ogen het juiste. Wij hebben ook aangegeven dat we vooralsnog niets gaan tekenen als er geen duidelijkheid wordt gegeven wat de gevolgen zullen zijn en noem maar op.......ik vrees dat het weer zover moet gaan komen  :'(

Gast48368

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2006, 19:46:02
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet als vrijwilligster......... ::) ::) ::)
Wij hebben geen ploegen, en in principe altijd dienst............. 8)
---------------------------------------------------------------------------------------------------->

Normen vrijwillige brandweer
   Oude ATB   Nieuwe ATB   Nieuwe ATB: maatwerkregeling
Aantal diensten         
Geregeld in artikel:    5.3:4   5.3:4   N.v.t.

Per week   1   1   1
Per 13 weken   10   13   13

Gemiddeld per week   0,8   1   1

Arbeidsduur per week         
Geregeld in artikel   N.v.t.   4.8:1   4.8:2

Over 26 weken, gemiddeld per week   -   48 uur   60 uur

Rusttijden         
Geregeld in artikel   N.v.t.   4.8:1   N.v.t.

Minimale rust   -   11 uur voor én na
   11 uur voor én na
Inkorting rust per week   -   1 maal geen rust   1 maal geen rust

Compensatie rust         
Geregeld in artikel   N.v.t.   4.8:1   N.v.t.

Minimale rust per week (vangnetregeling)   -   Totaal 90 uur per week, waarvan minstens:
1 maal 8 uur
+ 1 maal 10 uur
+ 4 maal 11 uur
+ 1 maal 24 uur   Totaal 90 uur per week, waarvan minstens:
1 maal 8 uur
+ 1 maal 10 uur
+ 4 maal 11 uur
+ 1 maal 24 uur

-------------------------------------------------------------------------------------

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2006, 19:53:47
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet als vrijwilligster......... ::) ::) ::)
Wij hebben geen ploegen, en in principe altijd dienst............. 8)
---------------------------------------------------------------------------------------------------->
(...)

Oefenen en inzetten (en cursussen??) worden denk ik straks allemaal gezien als werktijd....... ook als je gekazerneerd wordt, wordt dat gezien als werktijd.... Dus een week bij je werkgever 8 uurtjes per week overwerken houdt in dat je dan niet meer mag uitrukken / oefenen bij je hobby-werkgever.....volgens de ATB.... :-X

Of je moet de opt/out tekenen. Alleen is het dan onduidelijk of je werkgever je ook 60 uur mag laten werken......... ???

Rene112

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2006, 22:04:40
Dus een week bij je werkgever 8 uurtjes per week overwerken houdt in dat je dan niet meer mag uitrukken / oefenen bij je hobby-werkgever.....volgens de ATB....

Het gaat toch om het gemiddelde over 26 weken?
Dan mag je best een periode meer werken omdat je moet overwerken bij je baas en toch ook aan je hobby-verplichtingen wilt/moet voldoen.....  Als je gemiddels over dat halve jaar maar op maximaal 48 uur per week uitkomt... ;)

groeten,
René de Caluwé

Gast48368

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2006, 22:07:53
ehhhm.......'k ben zelf werkgever..........dus ik zou nog wel een beetje kunnen ritselen dus  ::) 8) ;D ;D ;D

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2006, 22:17:38
Het gaat toch om het gemiddelde over 26 weken?
Dan mag je best een periode meer werken omdat je moet overwerken bij je baas en toch ook aan je hobby-verplichtingen wilt/moet voldoen.....  Als je gemiddels over dat halve jaar maar op maximaal 48 uur per week uitkomt... ;)

groeten,
René de Caluwé

Ok! Wie heeft de verplichting om dit bij te houden?? Jij zelf, je werkgever of je hobby-werkgever??  ??? :)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2006, 08:46:28
Het lijkt mij dat de werknemer verplicht is dat op te geven aan z'n hobby werkgever, waarbij deze de stand bijhoudt en inzet naar ruimte. Hoewel de beperking van het aantal uren -heb ik begrepen- ingegeven is met als doel de verhoging van de veiligheid, lijkt het me niet dat iemand je er na bv een ongeval op kan pakken, door het tekenen van een opt out kan je die extra uren ineens wel veilig draaien...

Trouwens, dit speelt natuurlijk niet alleen bij de brandweer, voor reddingsbrigades rode kruis GHOR zal deze regel ook wel van toepassing zijn. Maar ik ga echt niet bijhouden hoelang die zoekaktie nu al duurt...

Henk