Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 71431 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #70 Gepost op: 24 april 2006, 23:45:53
Wat meer info voor de NIEUWE ATB die op 1 januari 2007 moet ingaan!:

http://www.rechtennieuws.nl/forum/portal/title/Minder+regels+in+nieuwe+Arbeidstijdenwet/article/7813/

Minder regels in nieuwe Arbeidstijdenwet
Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht Geplaatst: vr 21 apr 2006 14:51 door ergo sum
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Er gaan minder regels gelden voor het maximale aantal uren dat iemand mag werken en voor nachtarbeid. Verder verdwijnen de aparte regels voor overwerk uit de wet en worden afspraken over pauzes een zaak van werkgevers en werknemers. Deze voorstellen staan in het Wetsvoorstel vereenvoudiging arbeidstijdenwet van minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat in de Tweede Kamer is ingediend.

Het wetsvoorstel is deel van het kabinetsbeleid om het aantal regels terug te brengen. Door minder en eenvoudiger regels wordt de internationale concurrentiepositie van Nederland beter. Zeker voor industriële bedrijven, die vaak met ploegendiensten werken, zijn soepeler regels voor arbeidstijden belangrijk om met het buitenland te kunnen concurreren. Daarom beperkt de nieuwe wet zich zoveel mogelijk tot regels die nodig zijn voor de bescherming van de veiligheid, gezondheid en welzijn van de werknemer.

In de nieuwe Arbeidstijdenwet staan nog maar vier regels over de maximum arbeidstijd. De huidige wet kent nog twaalf verschillende regels. Zo schrijft de nieuwe Arbeidstijdenwet een maximum arbeidstijd voor van 12 uur per dienst en 60 uur per week. In een periode van 4 weken mag een werknemer onder de nieuwe wet gemiddeld maximaal 55 uur per week werken en per 16 weken gemiddeld 48 uur. Door deze versoepelingen krijgen werkgevers en werknemers meer ruimte de arbeidstijd per dag en per week zelf nader in te vullen.

Ook biedt de nieuwe wet werkgevers en werknemers de vrijheid zelf afspraken te maken over de praktische details van pauzes, zoals aantal en tijdstip(pen). Wel blijft in de wet bepaald dat bij diensten van 5,5 uur of langer er een pauze moet zijn. In het wetsvoorstel blijven de regels ongewijzigd die bepalen waneer er op zondag gewerkt mag worden.

Verder komt er meer ruimte bij nachtarbeid. Wel blijft de wet werknemers extra bescherming bieden: een nachtdienst mag in de regel niet langer zijn dan 10 uur. Voor werknemers die regelmatig nachtdiensten draaien, mag de werkweek over een periode van 16 weken gemiddeld niet meer dan 40 uur bedragen. Na één of meer nachtdiensten geldt een langere rusttijd. Ook het aantal nachtdiensten blijft beperkt: per 16 weken maximaal 36 diensten waarvan zeven nachtdiensten achter elkaar. Bij CAO of na een afspraak van de werkgever met de ondernemingsraad mag dit aantal worden verhoogd tot 140 nachtdiensten per jaar en acht nachtdiensten na elkaar.

Zo'n dubbele norm, waarbij de ruimere norm alleen mag worden toegepast na een collectieve afspraak (in een CAO of tussen werkgever en medezeggenschapsorgaan), is er in de nieuwe wet alleen nog voor het aantal nachtdiensten. Op andere punten kent de nieuwe wet, anders dan nu, nog maar één norm. Dit betekent dat het systeem van standaard- en overlegregeling, dat kenmerkend is voor de huidige Arbeidstijdenwet, zal verdwijnen.

Het wetsvoorstel is tot stand gekomen na raadpleging van de Sociaal-Economische Raad en volgt op hoofdlijnen het unanieme advies van de raad. Het kabinet wil de wet in laten gaan op 1 januari 2007. Voor sectoren die een CAO hebben afgesloten komt er een overgangsregeling. In deze sectoren wordt de nieuwe wet van toepassing op het moment dat die CAO in 2007 afloopt. Uiterlijk op 1 januari 2008 geldt de wet voor alle sectoren.

Wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet en de memorie van toelichting op wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidstijdenwet, Ministerie van SZW: http://docs.szw.nl/pdf/34/2006/34_2006_3_8965.pdf

Advies Raad van State over wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet, Ministerie van SZW:
http://docs.szw.nl/pdf/35/2006/35_2006_3_8966.pdf

Nader rapport over wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet, Ministerie van SZW:
http://docs.szw.nl/pdf/35/2006/35_2006_3_8967.pdf

Dossier Arbeidstijden, Ministerie van SZW:
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?view=ratio&set_id=123

Arbeidstijdenwet vereenvoudigt: minder werktijdenregels, Rechtennieuws.nl:
http://www.rechtennieuws.nl/forum/portal/title/Arbeidstijdenwet+vereenvoudigt%3A+minder+werktijdenregels/article/6541/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 24 april 2006, 23:53:41
Volgens mij is onderstaande de reperatie zodat de werkgever gewoon weer door kan gaan met de roosters zoals ze altijd waren....  :-X :-X :-X


Wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet en de memorie van toelichting op wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidstijdenwet, Ministerie van SZW: http://docs.szw.nl/pdf/34/2006/34_2006_3_8965.pdf

(...)

Consignatie
Artikel 5:9
1. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat consignatie uitsluitend aan een werknemer van 18 jaar of ouder wordt opgelegd.
2. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer in elke aaneengesloten periode van 28 maal 24 uren ten minste:
a. 14 maal een periode van 24 aaneengesloten uren geen consignatie wordt opgelegd, en
b. 2 maal een aaneengesloten periode van 48 uren geen arbeid verricht noch consignatie wordt opgelegd.
3. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer geen consignatie wordt opgelegd gedurende:
a. 11 aaneengesloten uren voor elke nachtdienst, en
b. 14 aaneengesloten uren na elke nachtdienst.
4. In aanvulling op artikel 5:7, tweede lid, onderdeel a, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat de werknemer aan wie consignatie is opgelegd ten hoogste 13 uren in elke periode van 24 aaneengesloten uren arbeid verricht.
5. In afwijking van artikel 5:7, tweede lid, onderdeel c, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat een werknemer aan wie in een periode van 16 aaneengesloten weken 16 of meer malen consignatie is opgelegd, welke consignatie telkens geheel of gedeeltelijk perioden tussen 00.00 uur en 06.00 uur omvat, in die periode van 16 aaneengesloten weken ten hoogste gemiddeld
40 uren per week arbeid verricht.
6. In plaats van het vijfde lid kan de werkgever de arbeid van een werknemer aan wie in een periode van 16 aaneengesloten weken 16 of meer malen consignatie is opgelegd, die telkens geheel of gedeeltelijk perioden tussen 00.00 uur en 06.00 uur omvat, ook zodanig organiseren dat de werknemer:
a. na de laatste oproep die is aangevangen tussen 00.00 uur en 06.00 uur, een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 8 uren, dan wel, indien zijn dienst aanvangt direct aansluitend op een oproep die is aangevangen tussen 00.00 uur en 06.00 uur, in de direct aaneengesloten periode van 18 uren welke periode begint om 06.00 uur, een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 8 uren, en
b. in die periode van 16 aaneengesloten weken ten hoogste gemiddeld 45 uren arbeid per week verricht.
7. Voor de toepassing van het tweede tot en met zesde lid vangt de arbeid tijdens consignatie aan op het moment van een oproep. Indien binnen een half uur na beëindiging van de arbeid die voortvloeit uit een oproep tijdens consignatie, opnieuw een dergelijke oproep wordt gedaan, is de tussenliggende tijd arbeid. Indien binnen een half uur een of meer malen arbeid voortvloeiend uit een oproep tijdens consignatie wordt verricht, wordt de arbeid geacht ten minste een half uur te bedragen.
8. De arbeid die voortvloeit uit een oproep tijdens consignatie wordt voor de toepassing van de artikelen 5:3, tweede lid, 5:4,  tweede of derde lid, 5:5, tweede lid, en 5:8, vijfde en zesde lid, alsmede va n de voorschriften bij of krachtens artikel 5:12 ten aanzien van de rusttijd en de pauze, buiten beschouwing gelaten.
9. Op de arbeid die voortvloeit uit een oproep tijdens consignatie is artikel 5:8, zesde tot en met negende lid, en de bij of krachtens artikel 5:12 gestelde regels ten aanzien van het aantal malen dat arbeid in nachtdienst wordt verricht, niet van toepassing.

Plotseling onvoorziene situaties
Artikel 5:10
1. Deze paragraaf en de daarop berustende bepalingen zijn niet van toepassing op een werknemer van 18 jaar en ouder die arbeid verricht in verband met een zich plotseling voordoende onvoorziene situatie waarbij personen ernstig letsel oplopen, dan wel daartoe de onmiddellijke dreiging bestaat, of buitengewoon ernstige schade aan goederen ontstaat, dan wel onmiddellijk dreigt te ontstaan, en die arbeid geen uitstel duldt en door andere maatregelen redelijkerwijs niet is te voorkomen. De artikelen 5:6, 5:7, tweede lid, aanhef en onderdeel c, en 5:9 zijn in afwijking van de eerste zin van toepassing.
2. De eerste zin van het eerste lid geldt slechts voor zover de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen een goede uitoefening van de in dat lid bedoelde arbeid belemmert.
3. Bij toepassing van dit artikel organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat de door een werknemer niet genoten dagelijkse of wekelijkse onafgebrokenrusttijd alsnog kan worden genoten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #72 Gepost op: 30 april 2006, 17:02:30
Toelichting over de toekomstige wijziging ATB op waarschijnlijk 1 januari 2007:

Kamerstuk 2005-2006, 30532, nr. 3, Tweede Kamer (104 Kb)  

(...)

Artikel 2:6
Artikel 2:6 van de huidige ATW betreffende de brandweer kan gelet op
recente jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen
niet in stand blijven. Het gaat in casu om de beschikking van het
Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen van 14 juli 2005 in de
zaak C-52/04, Personalrat der Feuerwehr Hamburg tegen Leiter der Feuer-
Tweede Kamer, vergaderjaar 2005–2006, 30 532, nr. 3 19
wehr Hamburg. In deze zaak speelt het volgende. De personeelsraad van
de Hamburgse brandweer vordert voor de nationale rechter nietigverklaring
van een CAO waarin van een arbeidsduur van 50 uur per week wordt
uitgegaan, omdat dit in strijd zou zijn met het in richtlijn 93/104/EG neergelegde
maximum van 48 uur (thans richtlijn 2003/88/EG). De brandweerleiding
betwist dat richtlijn 93/104/EG van toepassing is op de brandweer.
Het Hof van Justitie wijst erop dat voor de bepaling van de werkingssfeer
van richtlijn 93/104/EG moet worden gekeken naar richtlijn 89/391/EEG.
Daaruit blijkt een ruime werkingssfeer, met een uitzondering voor
bepaalde specifieke activiteiten van overheidsdiensten. Dit betekent dat
sommige van activiteiten van brandweerlieden van de werkingssfeer van
de richtlijn kunnen zijn uitgezonderd, maar niet hun volledige diensten.
In een eerdere zaak C-397/01 t/m C403/01, Pfeiffer e.a. (arrest van
5 oktober 2004) heeft het Hof van Justitie al geoordeeld dat de werkzaamheden
van ambulancepersoneel, ondanks het feit dat deze werkzaamheden
een onvoorzien karakter dragen, in beginsel niet behoren tot de
activiteiten die zijn uitgezonderd van de toepasselijkheid van de arbeidstijdenregelgeving.
Het Hof van Justitie ziet in de werkzaamheden van de
brandweer geen wezenlijke verschillen met die van het ambulancepersoneel.
Richtlijn 93/104/EG is dus van toepassing op de werkzaamheden
van de overheidsbrandweer, voor zover die bestaan uit het uitoefenen
van de normale taak van de brandweer. Slechts bij bijzondere
gebeurtenissen van een zodanige ernst en omvang dat het algemene
belang van de bescherming van de openbare orde en veiligheid en de
volksgezondheid tijdelijk moet prevaleren boven het belang van de
bescherming van de gezondheid en veiligheid van de brandweerlieden
(zoals natuurrampen, technologische rampen, aanslagen, grote ongelukken,
etc.) kan een uitzondering worden gemaakt. Overigens moet er
ook in die situaties voor worden gezorgd dat de veiligheid en gezondheid
van de werknemers zoveel mogelijk moet worden verzekerd met inachtneming
van de doelstellingen van richtlijn 89/391/EG. Met betrekking tot de
brandweer is thans in artikel 2:6 van de ATW een uitzondering gekoppeld
aan het repressieve optreden bij brand of ongevallen. Deze uitzondering is
gelet op de hierboven aangehaalde beschikking te ruim gesteld en niet
langer houdbaar. De uitzondering zal daarom komen te vervallen. Op
grond van de hierboven aangehaalde beschikking mag wel een uitzondering
worden gemaakt voor activiteiten van overheidsdiensten bij bijzondere
gebeurtenissen van een zodanige ernst en omvang dat het algemene
belang van de bescherming van de openbare orde en veiligheid en de
volksgezondheid tijdelijk moet prevaleren boven het belang van de
bescherming van de gezondheid en veiligheid van de brandweerlieden
(natuurrampen, technologische rampen, aanslagen, grote ongelukken,
etc.). Deze uitzondering is al vormgegeven in artikel 2:2 van de ATW
betreffende de toepassing van de ATW bij rampen. In overleg met het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal worden
bezien tot welke aanpassing van bepalingen in het ATB betreffende de
brandweer het schrappen van artikel 2:6 van de ATW moet leiden.

(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 2 mei 2006, 23:01:51
Het is nu mei..... en nog steeds niet verdiept in de problematiek..... wat een commandant.... :-X :-X :-X :'( :'( :'( :'(

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/meierij/article304286.ece

Verwarring over werktijden brandweerlieden
door Maartje van Lent

Dinsdag 2 mei 2006 - Meierij - Brandweermannen mogen vanaf 1 juni nog maximaal 48 uur per week werken. Dat staat in het nieuwe arbeidstijdenbesluit voor de brandweer. Een maatregel waarvoor de gevolgen voor de vrijwillige brandweerkorpsen in de Meierij nog niet goed zijn te overzien.
Zorgen maken brandweercommandanten Henk Meijs (Haaren), Jasper Derks (Boxtel) en Martijn Sonjé (Sint-Michielsgestel) zich vooralsnog niet. „Het lijkt erop dat de maatregel vooral gevolgen heeft voor beroepskorpsen waar mensen 24-uurs diensten draaien“, stellen zij. In het beroepskorps Den Bosch bijvoorbeeld is onrust ontstaan over het verlies van uren. Brandweerlieden gaan daar van gemiddeld 52,5 uur terug naar 48 uur wat een verlies van salaris betekent.
Het is de commandanten in de Meierij echter nog niet duidelijk of die 48 uur per week mogen worden overschreden als er brand uitbreekt. „Ik heb me er nog onvoldoende in verdiept, maar ik verwacht dat de repressieve taken, het daadwerkelijk uitrukken, buiten die 48 uur vallen. Dat was in ieder geval in het verleden zo“, stelt Meijs. Ook Derks verwacht dat die lijn wordt doorgezet. „Het zou toch vreemd zijn als we halverwege een brand moeten stoppen omdat de mannen aan hun uren zitten.“
Los van de uitrukken komen de vrijwillige brandweerlieden over het algemeen niet aan de 48 uur per week. Ook niet als ze daarnaast een fulltime baan elders hebben. Voor wie door extra taken gemiddeld meer uren per week draait, kunnen individueel meer uren vastgelegd worden waarbij het maximum op zestig uur per week komt te liggen. Als er al beschikbaarheidsproblemen ontstaan verwacht Sonjé die daarmee op te kunnen lossen. „Je mag toch verwachten dat onze vrijwilligers die het werk hobbymatig doen daar geen problemen mee hebben.“


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #75 Gepost op: 3 mei 2006, 20:52:57
Het is nu mei..... en nog steeds niet verdiept in de problematiek..... :-X :-X :-X :'( :'( :'( :'(


daar zijn ze commandant voor toch
 :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #76 Gepost op: 4 mei 2006, 15:46:53
Via het brandweer prikboard:

http://schiedam.sp.nl/bericht/060503-zorgen_over_werktijden_brandweer.html


Zorgen over werktijden brandweer

03-05-2006 • SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag stelde vandaag schriftelijke vragen aan het college ten aanzien van de werktijden van de brandweer vanaf 1 juni 2006. Op 1 juni worden de veranderingen binnen de arbeidstijdenwet van kracht. De SP-fractie maakt zich ernstig zorgen ten aanzien van de ruimte die deze veranderende wetgeving bied met betrekking tot de arbeidstijden van het brandweerpersoneel.

Hamerslag stelde onderstaande vragen aan het college.


   1. Bent u op de hoogte van de commotie die is ontstaan omtrent de arbeidstijden van het brandweerpersoneel, de bijbehorende Europese jurisprudentie en de opstelling van het Ministerie van Sociale Zaken, VNG en enkele gemeenten?
   2. Bent u het met de SP-fractie eens dat het verruimen van de arbeidstijden, zoals met name de VNG voorstelt (Opt-out-passage in het Arbeidstijdenbesluit), niet verplicht kan worden opgelegd?
   3. Welk standpunt heeft de gemeente Schiedam in deze kwestie ingenomen?
   4. Heeft het voormalige College van B&W reeds initiatief ondernomen in de richting van het brandweerpersoneel?
   5. Is er sprake van dat brandweerpersoneel in onze gemeente min of meer verplicht of wordt er op enige wijze druk wordt uitgeoefend (bijbvoorbeeld door te dreigen met salarisverlaging, afnemen van vakantiedagen, te stellen dat alle collega's het toch ook doen, of op enige andere wijze) bovenop de maximale 'Europese arbeidstijden' (48 uur) bij te tekenen?
   6. Is het College het met de SP-fractie eens dat langere aanwezigheid op de werkvloer en het hier uit voortvloeiende inkorten van rusttijden voor brandweerpersoneel, ten koste gaat van de kwaliteit van arbeid, en hier mee ten koste van de veiligheid van de stad?
   7. Kunnen wij inzage krijgen in eventuele correspondentie over deze kwestie tussen de gemeente en de brandweer?
   8. Aanpassing van het dienstrooster van brandweermannen kost extra geld of het gaat ten koste van de huidige bezetting. Naar de mening van de SP-fractie kan dit niet op het bordje van de gemeenten gelegd worden. Is het College bereid zich in te spannen om hier voor compensatie
      te krijgen uit het gemeentefonds?
   9. Welke andere stappen is het College bereid te nemen in de richting van bijvoorbeeld VNG en de landelijke overheid?
  10. Heeft het college andere dan hierboven genoemde oplossingen voor deze problematiek, en zijn er ten aanzien van deze oplossing reeds stappen ondernomen binnen het brandweerkorps?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #77 Gepost op: 10 mei 2006, 20:35:48
http://home.szw.nl/search97cgi/s97_cgi.exe?action=formgen&template=gen-v1-redirect.hts&xapp=alglok-v1&zdoctype=Offici%EBle+bijlage&xwords=arbeidstijden&zurl=http%3A%2F%2Fdocs.szw.nl%2Fpdf%2F35%2F2006%2F35_2006_3_9030.pdf

College van burgemeester en wethouders
van de gemeente Venlo
T.a.v. dhr. H.M.F. Bruls
Postbus 3434
5902 RK VENLO

Onderwerp Aanwezigheidsdiensten in het Arbeidstijdenbesliuit

Geachte heer Bruls,
In uw brief van 12 april jl. vraagt u zich af hoe u de veiligheid kunt garanderen, nu u ten
gevolgen van wijziging van het Arbeidstijdenbesluit, die op 1 juni a.s. inwerking treedt, vreest
voor een tekort aan personeel. Dit personeelstekort ontstaat, zo geeft u aan, doordat de
rusttijden van brandweerlieden tijdens aanwezigheidsdiensten voortaan als arbeidstijd geteld
moeten worden.
Naar aanleiding van uw brief deel ik u het volgende mede.

Wachturen of slaapuren tijdens aanwezigheidsdiensten mogen niet meer als rusttijd gelden
sinds het Jaegerarrest van 9 september 2003.
Het huidige Arbeidstijdenbesluit en de daarop
gebaseerde roosters blijken door die uitspraak van het Europese Hof van Justitie in strijd met
het Europese recht. Om deze strijdigheid met het Europese recht op te heffen is aanpassing van
het Arbeidstijdenbesluit en invoering van de mogelijkheid tot gebruikt van de opt out
noodzakelijk. Sinds het Jaegerarrest hebben diverse rechters bovendien delen van de
Nederlandse Arbeidstijdenwetgeving buiten toepassing verklaard.

Aanvankelijk bestond de verwachting dat in Europees verband zou worden gekomen tot een
aanpassing van de Europese Arbeidstijdenricht lijn. Het probleem van slaap- en
aanwezigheidsdiensten op de werkplek doorgebracht speelt immers in meerdere lidstaten. Om
die reden heeft Nederland zich sterk gemaakt voor een Europese oplossing. Achtereenvolgens
is het noch het Nederlandse, noch het Luxemburgse noch het Britse Voorzitterschap gelukt
aanpassing van de Europese arbeidstijdenrichtlijn te realiseren.
De Europese impasse duurt
voort, terwijl op nationaal niveau de onduidelijkheid over de geldende regels toeneemt. Met de
wijziging van het besluit wordt duidelijkheid gecreëerd over de van toepassing zijnde normen
en wordt de mogelijkheid geboden om met behulp van de opt out de bestaande roosters in
overeenstemming te laten zijn met het Europese recht. Ik wil benadrukken dat het gaat om een
tijdelijk reparatiebesluit, namelijk totdat er overeenstemming wordt bereikt over aanpassing
van de Europese arbeidsrichtlijn.

Ik verwacht dat na aanpassing van de richtlijn het Arbeidstijdenbesluit zodanig kan worden
aangepast dat wachttijd weer geheel of gedeeltelijk als rusttijd kan worden aangemerkt en het
gebruikt van de opt out niet langer nodig zal zijn.

De opt out, neergelegd in het Arbeidstijdenbesluit biedt de mogelijkheid om zoveel mogelijk
volgens dezelfde roosters te kunnen blijven werken. Werknemers kunnen op individuele basis
schriftelijk akkoord gaan met een gemiddelde arbeidstijd per week van meer dan 48 uur
(inclusief wacht- en slaapuren). Een verlengde arbeidstijd is toegestaan tot 60 uur gemiddeld
per week, wat voldoende zou moeten zijn daar in de meeste korpsen met beroepsbrandweer het
huidige gemiddeld aantal uren (inclusief wacht- en slaapuren) ingeval van 24- uursdiensten 54
uur bedraagt (zie hiervoor ook de ledenbrief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
van 13 maart jl.).

De wijzigingen in het Arbeidstijdenbesluit zijn met de desbetreffende sectoren en bonden
besproken en daarin zijn ook de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en de
VNG gekend. Ik ben mij ervan bewust dat de introductie van een opt out u als werkgever
afhankelijk maakt van de instemming van werknemers en daarmee een extra inspanning van u
vergt. Voor alle sectoren is in verband daarmee rekening gehouden met een voorbereidingstijd
van 6 maanden nadat de regels in december 2005 gepubliceerd zijn.
Voor uitstel van de nieuwe regels zie ik op dit moment geen aanleiding.

Omdat u uw brief in afschrift heeft gezonden aan de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijkrelaties, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, zal ik
hen ook een afschrift zenden van dit schrijven.

Hoogachtend,

de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,


(mr. A.J. de Geus)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #78 Gepost op: 10 mei 2006, 20:37:36
http://www.ad.nl/rotterdam/economie/article328188.ece

’Brussel’ heeft laatste woord in brandweerkwestie
Door GERT ONNINK

Minister De Geus (Sociale Zaken) rekent in de kwestie over de werktijden bij de brandweer in Nederland op een nieuwe Europese richtlijn over arbeidstijden. Omdat vanuit Brussel voorlopig geen zicht is op een akkoord, wordt per 1 juni het gewijzigde Arbeidstijdenbesluit van kracht.



DEN HAAG



Volgens die regel mag een medewerker in een aanwezigheidsdienst gemiddeld niet langer dan 48 uur per week werken. Een brandweerman maakt op de kazerne vaak een werkweek van 54 uur.

In een brief aan de gemeente Venlo maakt De Geus duidelijk dat het om een 'tijdelijk reparatiebesluit' gaat. ,,Ik verwacht dat na aanpassing van de richtlijn het Arbeidstijdenbesluit zodanig kan worden aangepast dat wachttijd weer geheel of gedeeltelijk als rusttijd kan worden aangemerkt,'' schrijft de CDA-bewindsman.

De door VNG voorgestelde maatwerkregeling ’opt out’, die uitgaat van behoud van de huidige werkroosters, zal dan ook niet langer nodig zijn, zegt De Geus.

De minister erkent dat de maatwerkregeling de werkgevers afhankelijk maken van instemming van de werknemers en ook extra inspanning van de korpsleiding vergt. Maar voor uitstel van de nieuwe regels ziet De Geus geen aanleiding.

Sommige korpsen in Nederland vrezen voor een tekort aan personeel en voor onveilige situaties. Bij de Rotterdamse rechtbank lopen op dit moment twee rechtzaken waarin de Rotterdamse brandweerman Fred van Hengst pleit voor betere arbeidsvoorwaarden.

Hij wil met Europese richtlijnen in de hand dat ook de Nederlandse wetgever erkent dat wachttijd volledige werktijd is. Ook stelt Van Hengst dat de Rotterdamse brandweer met ongeldige roosters werkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 10 mei 2006, 20:40:10
http://www.ad.nl/rotterdam/economie/article318143.ece

Werken of wachten, dat is de vraag

Is een brandweerman die tijdens zijn dienst op de kazerne moet wachten op een volgende uitruk aan het werk of niet? Over deze kwestie woedt al jaren een felle juridische twist.

GERT ONNINK

ROTTERDAM



De Rotterdamse brandweerlieden Fred van Hengst en Job de Zeeuw stellen – met Europese richtlijnen in de hand – dat een aanwezigheidsdienst van 24 uur volledige werktijd is.

De rechtbank doet deze maand uitspraak in een bodemprocedure die vakbond AbvaKabo FNV namens Van Hengst heeft aangespannen tegen de gemeente Rotterdam.

Een andere rechter in de Maasstad wijst vonnis in een kort geding van de ondernemingsraad van de brandweer tegen de korpsleiding over de geldigheid van het werkrooster van dit jaar.

Volgens Van Hengst, AbvaKabo FNV en enkele deskundigen is de zaak helder. De werkweek van een brandweerman mag gemiddeld niet langer zijn dan 48 uur. In de praktijk is deze hulpverlener 54 uur in de week in touw. Daarmee worden richtlijnen van Europa overtreden.

,,Er is dus geen enkele twijfel dat Nederland de richtlijn moet toepassen,'' stelt prof. dr. Klara Boonstra, bijzonder hoogleraar internationaal arbeidsrecht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

,,Het Europese Hof van Justitie staat boven ons recht. Maar de ministers Hoogervorst, Remkes en De Geus zeggen geen geld te hebben om de Europese regels uit te voeren.''

Het kabinet zat lange tijd stil, maar besloot uiteindelijk toch iets te doen.

Per 1 juni wordt het gewijzigde Arbeidstijdenbesluit (ATB) van kracht, waarin onder andere is vastgelegd dat ook bij de brandweer een maximale werkweek van gemiddeld 48 uur geldt.

De gemeente Rotterdam betwist dat de brandweermensen langer hebben gewerkt dan toegestaan.

Tijdens een kort geding van de ondernemingsraad, vorige maand, presenteerde raadsman mr. Simon Tan van het gemeentebestuur een lijst met werktijden van 269 werknemers over 2005. ,,Daaruit blijkt dat de mensen gemiddeld minder dan 48 uur per week werken. Als het toch meer mocht zijn, dan moeten ze maar naar de Arbeidsinspectie stappen.''

Bovendien, stelde Tan, gaat het ATB niet over werkroosters en heeft een ondernemingsraad niets te maken met arbeidstijden.

Advocaat mr. Rudi van de Stege van de ondernemingsraad doet de rekensom van collega Tan af als 'de grote verdwijntruc'.

Tan heeft de verlofuren, zoals vakantie en ziekte, niet meegeteld. Dat zou, net als bij alle werknemers gebeurt, wel moeten, meent Van de Stege.

Van Hengst en De Zeeuw, die de kwesties hebben aangezwengeld, wachten de uitspraken in spanning af. ,,Een brandweerman doet zwaar werk. Dat is bij de discussie over het functioneel leeftijdsontslag (FLO) door iedereen onderstreept.

Toch willen sommige werkgevers ons, onder dreiging van korten op salaris, laten tekenen voor een rooster van 54 uur. Dat is pure chantage en heeft binnen brandweer Nederland tot grote onrust geleid.''

Van Hengst ontkent dat het hem om geld te doen is. ,,Er is beweerd dat brandweerlieden slapend rijk willen worden. Die mensen weten kennelijk niet dat maar 36 van de 54 uur worden betaald. Die Europese richtlijn is er voor de veiligheid van het personeel. Dáár gaat het ons om.''

Adviseur Ico Kloppenburg van AbvaKabo FNV maakt een vergelijking met een verkoper in een winkel die even zonder klanten zit. ,,Zou die over die wachtperiode dan ook geen loon mogen ontvangen?''