"Déhora Consultancy Group: Verslag sectorbijeenkomst ATB aanwezigheidsdiensten 2006"
http://www.bac-brandweer.nl/publicaties/Dehora/Verslag%20sectorbijeenkomst%20ATB%20aanwezigheidsdiensten%202006.pdf(...)
Vraag en antwoorden
Stel dat de ene medewerker de opt-out regeling wel tekent en de ander niet. Krijgt iemand die 54 uur werkt dan meer betaald dan iemand die 48 uur werkt?In de wetswijziging zijn geen uitspraken gedaan over de arbeidsvoorwaardelijke invulling van de aanwezigheidsdiensten. De ATB zegt dus niets over de beloning hiervan. Het zegt alleen dat men een aantal uren per week minder op de kazerne aanwezig kan zijn, tenzij men de opt-out regeling ondertekent. Indien de werknemer niet instemt met de opt-out mag de werknemer hiervan geen enkel nadeel ondervinden, dus mag hij niet gekort worden op zijn salaris.
Zitten er knelpunten aan het tekenen van de opt-out regeling?Er kleeft een bedrijfsmatig knelpunt aan de opt-out regeling. Als niet iedereen tekent voor de regeling dan zal het korps allerlei werktijdregelingen moeten maken en deze planmatig op elkaar moeten passen.
Als iedereen tekent, kan in principe elk half jaar een aantal mensen hun opt-out regeling opzeggen, waardoor er nieuwe werktijdregelingen opgesteld dienen te worden. Dit is niet bevorderlijk voor de consistentie van de bedrijfsvoering.
Wat zijn de consequenties van de ATB-wijziging voor de vrijwillige brandweer?De aanpassing van de ATB heeft grote gevolgen voor de personele inzet van vrijwilligers. Bij het niet tekenen van de opt-out wordt arbeidsinzet van de vrijwilliger sterk beknot.
Een vrijwilliger die bij zijn hoofdwerkgever een arbeidscontract van 40 uur heeft, kan in dit geval nog slechts een keer in de drie weken een aanwezigheidsdienst van 24 uur draaien. Indien de vrijwilliger wel de opt-out regeling tekent, kan hij maximaal een arbeidsinzet bij zijn hoofdwerkgever hebben van 36 uur in het geval hij iedere week een aanwezigheidsdienst van 24 uur draait.
De brandweer is voor de vrijwilligers de secundaire werkgever. Is de brandweer dan evengoed verantwoordelijk voor zijn overtredingen van de Arbeidstijdenwet?Beide werkgevers zijn verantwoordelijk voor het naleven en registreren van de arbeidstijden van de vrijwilliger. Beide moeten op de hoogte zijn van alle uren die de vrijwilliger,
dus ook bij de andere werkgever, werkt.
Hoe zit dit eigenlijk met betrekking tot zelfstandigen die tevens vrijwilliger zijn bij de brandweer?
Zelfstandigen werken niet onder gezag en zijn dus zelf verantwoordelijk voor hun eigen uren. Voor de uren bij de brandweer moeten zij wel aan het Arbeidstijdenbesluit voldoen.
Vallen leidinggevenden ook binnen deze regeling?Iemand die minimaal meer dan tweemaal het minimumloon verdient en minimaal 75% van de tijd leiding geeft, valt buiten de regeling, tenzij deze persoon risicovol of nachtelijk werk verricht. Dan valt hij weer binnen de regeling. De CAO moet hierover in ieder geval duidelijkheid verschaffen. De redenatie hierachter is dat iemand die tweemaal het minimumloon verdient én 75 procent van de tijd leiding geeft, genoeg invloed heeft om zijn eigen boontjes te doppen.
NB. In het voorstel van de vereenvoudigde Arbeidstijdenwet is de grens van minimaal tweemaal het minimum loon aangepast naar driemaal het minimaal loon.
Is een bevelvoerder dan een leidinggevende?Waarschijnlijk komt hij niet aan minimaal 75 procent van de tijd leiding geven. Het hangt natuurlijk ook van af zijn functieomschrijving.
Bevelvoerders zijn voor het Arbeidstijdenbesluit geen leidinggevenden, ploegchefs zijn dat wel. Een meewerkend voorman wordt niet gezien als een leidinggevende.
Hoe gaat men binnen het nieuwe ATB eigenlijk om met 55-plussers en nachtarbeid?De wet zegt niets over leeftijd. Er kan echter extra regelgeving in de CAO zijn opgenomen aangaande de maximale leeftijd voor nachtarbeid.
Moeten wij als korpsen overgaan tot actie nu de ATB gewijzigd is?De uitgangspunten van de brandweerkorpsen zijn veiligheid van collega’s, veiligheid van burgers en kwaliteit van de brandweer. Gezien de patstelling die er in Europa heerst op het gebied van de aanwezigheidsdiensten, wacht men, dat wil zeggen VNG, de gemeenten en de brandweerkorpsen zelf, op beslissingen van hogerop. Er wordt met andere woorden gewacht wat er uit Europa komt. Er wordt dan ook regelmatig verschillende informatie van verschillende partijen gegeven, maar het is nog niet duidelijk welke informatie de juiste is.