http://www.ad.nl/rotterdam/economie/2781815/Brandweerman_wil__alle_uren_terug.htmldinsdag 18 november 2008
Brandweerman wil alle uren terug
Door GERT ONNINK
SCHIEDAM - De ruzie over de vergoeding van te veel gewerkte uren bij de brandweer sleept zich nog altijd voort. De Schiedamse brandweer Fred van Hengst heeft zijn zaak voorlegd aan het Hof in Den Haag.
Brandweerman Fred van Hengst (r.echts) met oud-collega én adviseur Job de Zeeuw. FOTO CEES KUIPER ,,Wachttijd op de kazerne is werktijd. Daar is iedereen het nu toch wel over eens. Daarom wil ik mijn te veel gewerkte uren terug. Niet in geld, maar in vrije tijd.’’
Fred van Hengst, brandweerman bij het korps Rotterdam-Rijnmond, zet zich al vanaf augustus 2002 in voor de arbeidstijden bij zijn dienst. De 50-jarige Schiedammer voerde actie tot aan de Europese Unie in Brussel, was in de Tweede Kamer en bij de gemeenteraad van Rotterdam.
Zijn strijd geldt inmiddels als een soort levenswerk. ,,Het gaat mij om het principe. Als ik een overtreding maak, dan legt de overheid mij een boete op. Al betaal ik een dubbeltje te weinig hondenbelasting,’’ geeft hij als voorbeeld. ,,Nu is de overheid in overtreding. Dan vind ik dat zij op haar beurt over de brug moet komen.’’
Het Gerechtshof in Den Haag buigt zich binnenkort over de zaak die Van Hengst en vakbond AbvaKabo FNV voeren tegen de gemeente Rotterdam. De voor vrijdag geplande zitting is gisteren uitgesteld. De brandweerman hoopt dat de zaak snel kan worden hervat.
Van Hengst heeft becijferd dat hij per jaar gemiddeld driehonderd uur te veel heeft gewerkt. Dat volgt uit de discussie over de lengte van de werkweek. ,,Dat stond op 54 uur, maar een Europese richtlijn heeft vastgelegd dat dat 48 uur moet zijn. Dus heb ik maar ook al mijn collega’s jaren lang te veel gewerkt. Dat willen we gecompenseerd zien.’’
De rechtbank in Rotterdam deed vorig jaar juni in een tussenvonnis eigenlijk geen uitspraak in het conflict. ,,De zaak is niet-ontvankelijk verklaard. Jammer, want nu weten we nog niks. Daarom mag het Hof een besluit nemen.’’
De kwestie over de arbeidstijden kwam bij Fred van Hengst pas goed aan het rollen in 2002 toen hij als lid van de ondernemingsraad een brief kreeg van korpschef Don Berghuijs. ,,Er was discussie over de vergoeding van overwerk. We hebben toen gezegd: laten we eerst eens een definitie vastleggen over arbeidstijd. Toen ben ik er goed ingedoken.’’ Uit verschillende Europese arresten bleek volgens Van Hengst dat ‘fysiek op de werkplek aanwezig zijn’ ook aangemerkt moet worden als arbeidstijd. ,,Vergelijk het met een winkelbediende. Die wacht op klanten. Stel dat er de hele dag niemand komt, zou die man of vrouw dan niets uitbetaald krijgen?’’
De Schiedammer, die 28 jaar bij de brandweer werkt, streeft naar genoegdoening. Hij spreekt namens driehonderd beroeps-collega’s in de regio Rotterdam en zon drieduizend in heel Nederland. Op het einde van de kwestie wil Van Hengst eigenlijk niet vooruitlopen, maar hij rekent snel voor dat bij winst zijn vroegpensioen wel eens een jaar eerder zou kunnen ingaan. Ook kan een vonnis financiële gevolgen hebben. ,,Misschien wel miljoenen euro’s. Daarom doe ik dit niet alleen voor mezelf, maar ook voor alle collega’s.’’