Arm uit de kom

Auteur Topic: Arm uit de kom  (gelezen 14280 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 5 april 2006, 22:43:35
Toen ik door een in tegenovergestelde richting spookrijdende brommer op een fietspad tegen een paaldje reed had ik een hersenschudding en een arm uit de kom. Ik heb hem er toen zelf weer in gekregen door mijn gebogen arm over mijn hoofd naar achteren te buigen (als bij gapen/uitstrekken). Maar de hersenschudding moest ik gewoon uitzieken  :(. Dat dit zo makkelijk ging kwam volgens de arts omdat er direkt na het er uitschieten er nog geen zwelling is. Behalve koeling is de faktor tijd dus een zeer belangrijke faktor. Ik zou geen tijd verdoen met het langs de dokterspost rijden maar zien dat ik meteen op de EH van een ziekenhuis kwam. Ik denk niet dat een huisarts iets kan aanvangen met een arm uit de kom en de tijd die je daar mee verdoet laat de zwelling/schade toenemen waarbij het steeds moeilijker wordt de arm terug te laten schieten.

Henk


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #11 Gepost op: 5 april 2006, 23:25:25
Ik zou geen tijd verdoen met het langs de dokterspost rijden maar zien dat ik meteen op de EH van een ziekenhuis kwam. Ik denk niet dat een huisarts iets kan aanvangen met een arm uit de kom en de tijd die je daar mee verdoet laat de zwelling/schade toenemen waarbij het steeds moeilijker wordt de arm terug te laten schieten.

Henk

Ik ken een paar gevallen die de huisarts zelf heeft opgelost. Dus dat hij hier niets aan kan doen is niet helemaal juist.

Ik weet niet hoe het bij jullie ziekenhuis geregeld is, maar in Venlo wordt je op de SEH als laatste behandeld indien je niet bent doorverwezen vanuit de HAP (uiteraard alleen als het geen spoedgeval is ;) ). Dus eerst even langs de huisartsenpost gaan kan zelfs tijd besparen...
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 5 april 2006, 23:27:54
Henk, een huisarts kan een schouder zonder al te veel moeite terugzetten ;) Heb je geen SEH arts voor nodig...
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2006, 02:15:23
Henk, een huisarts kan een schouder zonder al te veel moeite terugzetten ;) Heb je geen SEH arts voor nodig...

Ja hoor, laat de huisarts maar lekker aanmodderen met een geluxeerde arm... ??? :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 6 april 2006, 02:20:13
Het is niet nodig om 112 te bellen en een ambulance hoeft hiervoor al helemaal niet te komen. Je kunt zelf met het slachtoffer naar de SEH of huisartsenpost rijden (uiteraard vooraf wel even bellen). Indien jezelf geen vervoer hebt, of deze kunt regelen, bel dan liever een taxi...

Leon

Waar haal jij deze ''wijsheid'' vandaan? Het hangt er namelijk helemaal van af wat er precies aan t handje is  ;) iemand die forse pijn ervaart door een geluxeerde schouder (arm uit de kom) kan weinig tot zeer forse pijn ervaren, dat is dus individueel per patient. DE mate van pijn en de stand van de arm bepalen of iemand al dan niet ambulancezorg nodig heeft. Regelmatig is ambulancezorg nodig in die gevallen waarbij de patient forse tot zeer forse pijn ervaart en/of depatient ivm de stand van de arm niet makkelijk te vervoeren is. De AVP zal veelal intraveneuze pijnbestrijding en als het nodig is spierverslapping/sedatie toepassen zodat de arm gereponeerd kan worden (in juiste stand geplaatst) zodat pijn zo veel mogelijk wordt verminderd, en er tenslotte in de SEH een controlefoto of definitieve reponatie uitgevoerd kan worden.

Zo zie je maar weer dat niet iederen op de achterbank of achter op de fiets naar de huisarts..of SEH hoeft. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2006, 09:00:15
Waar haal jij deze ''wijsheid'' vandaan? Het hangt er namelijk helemaal van af wat er precies aan t handje is  ;) iemand die forse pijn ervaart door een geluxeerde schouder (arm uit de kom) kan weinig tot zeer forse pijn ervaren, dat is dus individueel per patient. DE mate van pijn en de stand van de arm bepalen of iemand al dan niet ambulancezorg nodig heeft. Regelmatig is ambulancezorg nodig in die gevallen waarbij de patient forse tot zeer forse pijn ervaart en/of depatient ivm de stand van de arm niet makkelijk te vervoeren is. De AVP zal veelal intraveneuze pijnbestrijding en als het nodig is spierverslapping/sedatie toepassen zodat de arm gereponeerd kan worden (in juiste stand geplaatst) zodat pijn zo veel mogelijk wordt verminderd, en er tenslotte in de SEH een controlefoto of definitieve reponatie uitgevoerd kan worden.

Zo zie je maar weer dat niet iederen op de achterbank of achter op de fiets naar de huisarts..of SEH hoeft. ;)

Tja, iemand die het "uitschreeuwt" van de pijn of een abnormale stand van de arm heeft zul je uiteraard niet zelf gaan vervoeren. Grote kans dat er dan ook wat meer aan de hand is.

Trouwens achter op de fiets zal ik geen patient vervoeren.  Fietst zo lastig... ;D
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2006, 09:58:32
Vorig jaar nog de ambu gebeld  voor een elleboog luxatie, de pijn was zo heftig dat wij er niets aan konden doen.
Hun waren blij dat ik ze gebeld had deze patient kon onmogenlijk door ons zelf vervoer worden.

Mochten er toch van die helden zijn die een arm zelf terug zetten zou ik adviseren niet doen, Doe je het toch laat het slachtoffer altijd even langs een arts gaan voor controle.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2006, 10:07:52
Mochten er toch van die helden zijn die een arm zelf terug zetten zou ik adviseren niet doen, Doe je het toch laat het slachtoffer altijd even langs een arts gaan voor controle.

Een EHBO'er moet dit -toch- niet doen. De kans is aanwezig dat er behalve luxaties ook (kleine) fracturen aanwezig zijn, even de kop terug in de kom duwen kan deze verergeren. Daarnaast loop je ook het risico om zenuwen te beschadigen.
Ik neem aan dat bij een schouderluxatie op de SEH vaak een röntgenfoto gemaakt wordt. Eerst langs de huisarts gaan is dan ook niet zo handig, is verspilling van tijd.

Ik ken een paar gevallen die de huisarts zelf heeft opgelost. Dus dat hij hier niets aan kan doen is niet helemaal juist.

Ik weet niet hoe het bij jullie ziekenhuis geregeld is, maar in Venlo wordt je op de SEH als laatste behandeld indien je niet bent doorverwezen vanuit de HAP (uiteraard alleen als het geen spoedgeval is ;) ). Dus eerst even langs de huisartsenpost gaan kan zelfs tijd besparen...

Bij mensen die regelmatig een luxatie hebben (en dat vaak ook zelf terug kunnen zetten) zal de huisarts idd wat kunnen doen. Bij een eerste keer lijkt het me niet verstandig.
Dat van de SEH in Venlo, ik kan me niet voorstellen dat dat zo in protocollen geregeld is. Is dat niet gewoon een verhaal uit de volksmond?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2006, 10:26:25
Godzijdank kun je bij ons (Gooi- en Vechtstreek) altijd langs de eerste hulp als het spoed eisend is en kun je dan de huisartsenpost links laten liggen.

Ik blijf er bij dat ik voor pathologische zaken een huisarts uitermate geschikt vindt...

Henk


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2006, 10:39:34
Pijn is  vaak de reden tot indicatie om een patiënt te vervoeren per ambulance.
Gang van zaken bij ons op de SEH is meestal eerst verhaal aan horen + foto maken.

Er worden verschillende methode's gebruikt om de arm terug te plaatsen en het gebeurd vaak genoeg dat dat niet zo makkelijk gaat en dat de repositie op de OK plaats vindt.
Zoals als eerder beschreven is het van belang hoe lang de luxatie al bestaat, als dit al een langere tijd is, krijg je hem er echt niet één twee drie in. :-X

Ook al heeft een huisarts of iemand zelf hem terug geplaatst, is het toch verstandig om een controle foto te laten maken.
Uit ervaring heb ik nu wel geleerd dat het verstandig is, als een patiënt verslapt wordt dit onder monitor bewaking gaat ;D
(en dat lijkt me op een huisartsen post toch moeilijker) want het zal niet de eerste patiënt zijn die iets te veel verslapt wordt ;)