GRIP 1 Treinbrand - Zwolle 13-03-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Treinbrand - Zwolle 13-03-2006  (gelezen 12813 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2006, 22:20:24
Tja, en dan heb je misschien een blusboot, moet je nog afwachten totdat de stroom van de bovenleiding is.... (en alsnog lijdzaam toezien hoe de trein langzaam affakkelt....)

Je hoeft niet te wachten tot de stroom van de bovenleiding is. Zolang je met het mondstuk van je straalpijp of waterkanon maar meer dan 7 meter van de bovenleiding bent verwijderd kun je gewoon beginnen met blussen. Als de stroom er vanaf is, kan je beginnen met de binnenaanval.

Een km afleggen met 75 mm is geen optie, hierdoor ontstaat er teveel verlies en heb je geen druk aan het eind van de slang. Je zal idd moeten gaan werken met een aanjaagverband m.b.v. een msa of draagbare motorspuit.

groetjes Hotdog.


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2006, 23:44:57
Ik heb gister toevallig een theorie avond gehad over optreden op en rond het spoor, en daarin werd idd verteld dat je je blussing altijd kunt aanvangen ook al staat er nog spanning op de bovenleiding wanneer je dit maar doet vanaf een afstand van 7m vanaf de bovenleiding (let hierbij wel op dat ook onderaan een trein stroomdraden kunnen lopen). Doe dit echter NOOIT met een waterkanon, door de grotere hoeveelheid en dichtheid van de straal zal deze nog wel geleiden op een afstand van 7m.

Over het aanvragen van het afschakelen van de bovenleiding staat officieel een tijd van minimaal 15min. Overleg bevelvoeder-RAC, RAC-hoofd verkeersleiding en weer terug.

Wat betrefd het aanvangen van de blussing, misschien had een blusboot idd wel kunnen zorgen voor een snellere inzet (de beschikbaarheid daarvan in het inzet gebeid is mij onbekend) als je denkt aan de 7m. regel. En anders had een DPu uitkomst kunnen bieden, als deze vlak na aankomst van de eerste Tas wordt gealarmeerd en snel terplaatse is heb je binnen enkele minuten water op je stralen. Maar ook de beschikbaarheid daarvan weet ik niet in dit gebied, en aan de anere kant ze zullen er daar in Zwolle uiteraard hun uiterste best voor hebben gedaan om zo snel mogelijk water te krijgen (misschien zit er wel een andere reden achter als waar wij nu aan denken?)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #32 Gepost op: 15 maart 2006, 06:44:25
Mischien een optie om blusleidingen op dat soort bruggen te plaatsen ( zoals bij flats )


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2006, 06:57:33
Tja onhandig van die noodremtrekker omdat hier te doen, een paar (6 a 8) seconden later was de trein van de brug afgeweest... :-[

Brandlucht schijnt al geroken te zijn nabij 't Harde, dus dan rijdt hij 25 kilometer met zo'n brandlucht en dan moet hij precies op een brug van enkele honderden (250??) meters tot stilstand komen  :(

Maarja ik ruik in een trein (in die overgangen tussen de rijtuigen) en buiten bij de remmen ook wel eens een brandgeur...


goud3634

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2006, 08:26:23
Mischien een optie om blusleidingen op dat soort bruggen te plaatsen ( zoals bij flats )

Schiet mij ineens te binnen, in Ridderkerk heb je 150 mm watertransportleiding onder een doorgaande weg gemaakt, lijkt me dat ook op plekken realiseerbaar kan maken waar dit nodig is.


Zoals bekend levert het uitrijden van een 150 mm-slang zeker bij langdurige inzetten een flinke belemmering op voor het verkeer, als hierbij een drukke verkeersader moet worden gekruist. Ook in Ridderkerk zou bij de grootschalige brandbestrijding op de twee bedrijventerreinen zo'n drukke verkeersader moeten worden afgesloten. Enkele korpsleden bedachten een unieke oplossing. Toen de betreffende hoofdweg wegens renovatie geheel was opgebroken werd inderhaast een plan gemaakt voor een vaste transportbuis onder het wegdek door, waar aan weerszijden een 150 mm-slangleiding aangekoppeld zou kunnen worden. Het plan werd voorgelegd aan de gemeenteraad en die gaf verrassend snel groen licht. Binnen twee weken was de aansluiting gerealiseerd. Een sterk staaltje van innovatie tussen brandweer, bestuur en afdelingen en een zeer praktische oplossing om zonder verkeersbelemmeringen toch met het grootschalig watertransport te kunnen werken.
 
Bron : brandweerridderkerk.nl


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2006, 15:03:17
meteen aanleggen op die brug !!!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2006, 16:33:51
meteen aanleggen op die brug !!!


De brug gaat waarschijnlijk toch tegen de vlakte, als de hanzelijn aangelegd wordt! Dat zal dus zonde van het geld zijn.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 18 april 2006, 23:14:18
http://www.destentor.nl/vpitems/article265166.ece

Toch onderzoek naar treinbrand bij Zwolle

ZWOLLE/DENHAAG - De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt de treinbrand op de IJsselbrug op 13 maart. Dat heeft de Raad gisteren besloten. Het gaat om een uitgebreid verkennend onderzoek. Aanleiding is dat dat Onderzoeksraad vermoedt dat er bij de treinbrand sprake is van structurele veiligheidstekorten.

Fotoalbum treinbrand: http://angel.destentor.nl/destentor/cgi-bin/imageFolio.cgi?direct=Treinbrand_Zwolle

Een stoptrein van Utrecht naar Zwolle vloog op 13 maart van dit jaar in brand. De negentig passagiers moesten zich lopend over de spoorbrug in veiligheid brengen. Foto's ANP en GPD
Ook worden uiteraard de oorzaken en de kans op herhaling bekeken. Als de deskundigen van de Raad hun vermoeden bevestigd zien, komt er een uitgebreide rapportage over het incident, inclusief aanbevelingen aan de betrokkenen.

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00131/Treinbrand_131604a.gif[/img]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2007, 23:52:03
http://www.destentor.nl/zwolle/article1001232.ece

'Werking noodrem verbeteren'
door Anne Boer

ZWOLLE - De Inspectie Verkeer en Waterstaat wil een onderzoek naar de werking van noodremmen in treinen. In veel treintypen kan de machinist een noodstop niet meer ongedaan maken, wanneer aan de noodrem is getrokken.

In maart vorig jaar zorgde een vastzittende noodrem voor een hachelijke situatie in een brandende stoptrein op de IJsselbrug bij Zwolle. Doordat passagiers aan de noodrem hadden getrokken, kon de machinist de trein niet van de brug af rijden, waardoor de evacuatie van de passagiers moeizaam verliep en de brandweer pas na anderhalf uur kon beginnen met blussen, waardoor de treinstellen uitbrandden.

Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is gebleken dat de brand is ontstaan door een gloeiend stuk kool van de stroomafnemer die verbonden is met de hoogspanningsbovenleiding. Het stukje kool is op de buisbalg gekomen tussen de rijtuigen. Dat het stuk kool kon afbreken, komt volgens de onderzoekers door de rijpvorming op die dag. 'Daardoor was er sprake van een slecht contact tussen stroomafnemer en bovenleiding. Het kool werd daardoor zeer heet en barstte in stukken.' De temperatuur werd zelfs zo hoog dat de houder voor het kool door de hitte is weggesmolten.

'Hierdoor is vermoedelijk de verbrokkeling ontstaan.' De schade en de risico's die zich voordoen bij brand in een trein zijn voor de Inspectie reden om een uitgebreid onderzoek in te stellen. Uit het onderzoek blijkt dat de brand op de spoorbrug behalve verbeteringen aan de noodrem geen aanleiding is voor maatregelen.
Volgens de onderzoekers verdient het wel aanbeveling goed te kijken naar de werking van de noodremmen in treinen. Omdat de machinist in dit geval de noodrem niet kon uitschakelen, strandde de trein midden op de brug. Brandweer en hulpverleners konden daardoor slecht uit de voeten.