Werken op de ambulance in België

Auteur Topic: Werken op de ambulance in België  (gelezen 11085 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2006, 12:18:34
En wat is medische schifting?  ???

Karim

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2006, 14:39:34
En wat is medische schifting?  ???

hehehe, da's nog leuk om dat als Nederland geregeld te krijgen.  :-X

Elke Belg die beroepsgewijs passagiers vervoerd (bus,taxi, ambulance enz) moet een medische schifting op z'n rijbewijs hebben.

Ze moeten dan een medische keuring ondergaan (net zoiets als je voor je vrachtwagen rijbewijs opgaat), krijgen daar een papiertje van mee, en moeten dan naar het gemeentehuis in hun woonplaats waar ze hun rijbewijs hebben afgehaald, en dan krijgen ze op de achterkant van hun rijbewijs een stempel, die dus betekend dat ze zo'n medisch onderzoek hebben ondergaan.
Dat is een medische schifting.  ;)

Maar dan kom je als Hollander en heb je een medische schifting nodig omdat je daar op de ambulance wilt rijden.
Het vinden van 'n arts voor dat onderzoek is geen probleem, maar daarna begint het gedoe.
Ik kon niet met dat papiertje van die arts naar mijn gemeentehuis om die medische schifting op m'n rijbewijs te laten zetten want hier zeggen ze van "medische wat??".
En ik kon ook niet naar de Belgische gemeente waar ik op de 100 reed want daar stond ik niet ingeschreven als inwoner van die gemeente.

Mijn 100 dienst is toen echt weken bezig geweest om dat uit te zoeken, bellen met allerlei instantie's enzo, en iedereen verteld natuurlijk weer iets anders.

Maar uiteindelijk werd er dan een Nederlandse huisarts in Meerssen (vlak tegen Belgische grens) gevonden waar ik dat onderzoek kon ondergaan, en het document wat hij dan ondertekende (en waarop het woord vrachtauto stond wat hij doorstreepte er en ambulance van maakte) zou dan geldig zijn als medische schifting in Belgie.

Dus uiteindelijk is het me toch gelukt.  Normaal stelt een medische schifting niet veel voor, zeker niet voor de belgen (onderzoekje doen, stempeltje laten zetten en klaar) maar om als Hollander dat geregeld te krijgen, wat een gedoe zeg.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2006, 14:43:33
Bureaucratie in de meeste letterlijke zin dus...  :-X

Karim

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2006, 14:48:01
Hallo heb ook even op hun site bij vacatures gekeken,maar wat verstaan ze onder het diploma DHC ????

Waar zie je dat staan dan (op welke website) ?

Bedoel je niet dipoma DGH, dat is de Dringende Geneeskundige Hulpverlening, de Belgische variant van de SOSA opleiding.

miv

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2006, 22:04:05
Wat houd zon medisch onderzoek in?
Wat zoeken ze allemaal? en waarnaar?

;D ;D ;D hopen dan op een leuke dokter assistent ;D ;D :D :D :D

Karim

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2006, 23:11:16
Leek op 't onderzoek wat je ook ondergaat voor 'n C of D rijbewijs.

Dus lengte, gewicht, bloeddruk, ogentest, gehoortest en verder wordt er nog even naar je hart en longen geluisterd en zal je wat vragen (medische geschiedenis, sport, familiekwalen, enz) moeten beantwoorden.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2006, 14:02:29
En Ziekenwagen 142, SIWHA, CK, 6e Mobiele, en Essen rijden ook voor 't HC 100 in't Antwerpse.

mm lekker overzichtelijk al die verschillende diensten en soorten vervoer  ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Karim

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2006, 15:15:49
mm lekker overzichtelijk al die verschillende diensten en soorten vervoer  ;-)

Ach, hier in Nederland had je vroeger ook heel wat privediensten toch  ;)

En die verschillen in soorten vervoer daar is Nederland ook 'n beetje heen aan't werken toch.  Hulpambulance's met minder opgeleid personeel enkel voor de B-ritten zodat de beter uitgeruste wagens (zowel qua materiaal als personeel) voor het spoedvervoer vrij blijven.

miv

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2006, 16:49:54
is er in antwerpen ook zoiets als een hap dienst. (neem aan dat eisen voor chauffeur daar wat lager liggen dan ambu)

Karim

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2006, 16:52:01
is er in antwerpen ook zoiets als een hap dienst. (neem aan dat eisen voor chauffeur daar wat lager liggen dan ambu)

Had ik al op de 1e pagina geantwoord  ;)

En aangezien ze in Belgie ook niet met HAP'en werken zijn er uiteraard ook geen hap-chauffeurs te vinden in Antwerpen.