Verhinderen

Auteur Topic: Verhinderen  (gelezen 4268 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Gepost op: 14 maart 2006, 17:59:59
Staat er een straf/boete op het expres verhinderen van de vrije doorgang van een onherkenbaar/burger politievoertuig met ogs op de snelweg??
Ik neem aan dat de betreffende chauffeurs wel inzien als iemand de ruimte heeft,maar om te sarren even links blijft rijden.


  Ta


Target77

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2006, 18:18:03
Staat er een straf/boete op het expres verhinderen van de vrije doorgang van een onherkenbaar/burger politievoertuig met ogs op de snelweg??
Ik neem aan dat de betreffende chauffeurs wel inzien als iemand de ruimte heeft,maar om te sarren even links blijft rijden.

Wat begrijp jij niet aan de wettelijke term "voorrangsvoertuigen"??  ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2006, 18:54:00
Wat begrijp jij niet aan de wettelijke term "voorrangsvoertuigen"??  ;)

Ik begrijp het wel....maar weet niet watvoor straf of boete erop staat!
Mijn collega kwam met een lulverhaal dat hij vanmiddag eens even lekker ging stangen en links bleef rijden,terwijl ze flink achterop liepen te douwen... :-X
Als het geen dikke duimen verhaal is dan had ik hem persoonlijk van de weg af geschopt als ik hen was.
Ik weet niet of ze op dat oment zijn kenteken mogen/kunnen noteren om er iets mee te doen.
Ik hoop namelijk zo dat hij er een hele dikke vette prent voor krijgt ... :)
  Ta


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2006, 19:13:18
Wat begrijp jij niet aan de wettelijke term "voorrangsvoertuigen"??  ;)
Dat is een beetje kort door de bocht...

In het RVV staat het volgende: (tekst van www.infopolitie.nl)
Citaat
Art. 50: Voorrangsvoertuigen.

Weggebruikers moeten
bestuurders van voorrangsvoertuigen
voor laten gaan.

Ook voertuigen die ten onrechte de signalen voeren zijn voorrangsvoertuigen. Degene, die deze signalen onterecht voert, is wel strafbaar, maar de weggebruikers hoeven zich niet het hoofd te breken of het gebruik van de signalen nu wel of niet terecht is. Als de signalen worden gebruikt, is het automatisch een voorrangsvoertuig.

Citaat
Artikel 92
1.   

Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 27, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61b, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, 82, 83 en 86b is een strafbaar feit.

Citaat
Artikel 13 wegenverkeerswet 1994
1.
Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels vastgesteld betreffende het gedrag van verkeersdeelnemers.
2.
In de bij die algemene maatregel van bestuur aangegeven gevallen kunnen bij ministeriële regeling voorschriften ter uitvoering van die regels worden vastgesteld.
Die algemene maatregel van bestuur is dus het RVV '90


Dan uit de wegenverkeerswet de strafbaarstelling artikel 177 WvW 1994

Citaat
Artikel 177
1. Overtreding van:
A.
b.
c.
d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt,

wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

Heb verder geen bonnenboekje hier, dus weet niet of er ook een mulderfeit van is....maar dit lijkt me voorlopig wel voldoende ;)

[edit]Alles is te vinden op internet, Feitcode   m R 486 voorrangsvoertuig niet voor laten gaan 130 euro met de auto.... kan dus gewoon gemulderd worden :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Target77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2006, 20:40:33
Als het geen dikke duimen verhaal is dan had ik hem persoonlijk van de weg af geschopt als ik hen was.
Ik weet niet of ze op dat oment zijn kenteken mogen/kunnen noteren om er iets mee te doen.
Ik hoop namelijk zo dat hij er een hele dikke vette prent voor krijgt ... :)

Daar hebben ze de horkenlijn voor....  ;) ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2006, 21:55:41
Daar hebben ze de horkenlijn voor....  ;) ;D

Ja,maar die is toch niet voor de gewone burger?  ???

En JVO,wat is een mulderfeit?
  Ta


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2006, 22:41:01
Sommige mensen raken toch nog echt in paniek van blauw licht en tatu tatu, echt onbegrijpelijk


Ja,maar die is toch niet voor de gewone burger?  ???

En JVO,wat is een mulderfeit?

http://members.lycos.nl/VanRuitenbeek/straf/mulder.htm

 ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2006, 22:54:39
Ja,maar die is toch niet voor de gewone burger?  ???

En JVO,wat is een mulderfeit?
De wet Mulder, vernoemd naar de initiator, is officieel de wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. In die wet is geregeld dat bepaalde overtredingen, die allemaal in een bijlage staan(het feitenboekje van de agent) afgedaan mogen worden door middel van een administratiefrechtelijke beschikking. Dat betekend dat het dus niet via de strafrechtelijke weg wordt afgehandeld, en dus geen justitie-capaciteit kost. Pas bij het in bezwaar gaan wordt de bon gezien door het openbaar ministerie. De instantie die dat allemaal regelt is het CJIB, van de enveloppen uit leeuwarden ;)
Het verhaal is natuurlijk nog langer, als je meer wilt weten moet je even op http://www.infopolitie.nl/verkeer/mulder/index.php kijken...
Daar hebben ze de horkenlijn voor....  ;) ;D
De horkenlijn is niet bedoeld voor het schrijven van bekeuringen als je in diensttijd bent, maar juist voor bekeuringen buiten diensttijd. Als je met ogs rijdt zul je volgens mij niet in dienst zijn.... en meestal met zijn 2en zodat de bijrijder even wat gegevens kan noteren....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Filip

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2006, 09:13:09
Even een vraagje, hierop.

Voorrangs voertuig rijdt als voerrangs voertuig zijnde door rood licht.
Bestuurder Piet rijdt door groen en komt in botsing met het voorrangsvoertuig.
Ik heb dan altijd gehoord dat in deze situatie het voorrangs voertuig schuldig is, aangezien deze door rood licht reed.
Klopt dit?


Michelle1983

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2006, 11:21:51
Nee, dat is niet zo. Per situatie zal moeten worden uitgezocht wie er zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk foutief heeft gehandeld. Er rust uiteraard wel een extra zorgplicht op de chauffeur van het voorrangsvoertuig, wat wel mee kan wegen bij de beoordeling.