Tankstation en blusmiddelen

Auteur Topic: Tankstation en blusmiddelen  (gelezen 4320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 7 maart 2006, 10:31:11
Wij krijgen een bouwaanvraag binnen van een tankstation aan de snelweg.

Daarbij willen zij 4 poederblussers op een karretje buiten voor de winkel plaatsen.
Lijkt handig maar is dat wel zo?

Nu staat het karretje hier en dan weer verderop. nooit op een vaste plaats.

Hoe zouden jullie hiermee om gaan?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2006, 10:39:31
In m,n werk kom ik veel bij benzinestations voor de controle van de blusmiddelen.En de blussers liggen in de meeste gevallen op de zogenoemde trolleykarretjes.Het voordeel van die karren is dat ze altijd bij de kiosk staan op een vaste plek,en dat de benzinepomphouder ze na sluitingstijd zo naar binnen kunnen halen ivm diefstal.

En daarmee kom ik meteen op het 2e punt,de karren met brandblussers worden altijd gesitueerdt bij de kiosk waar de pomphouder direct zicht heeft op de brandblussers.Dus mocht er een brandje zijn kan hij ze meteen grijpen,en de kans dat een brandblussers wordt gejat is ook een stuk kleiner.Worden de blussers op de pompeilanden geplaatst,verdwijnt er nogal eens 1 in een auto ,omdat de bestuurder daarvan wel een brandblusser kan gebruiken.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2006, 20:31:23
Je hebt rekken waar de blussers in liggen en die zijn meestal vrij lomp zodat ze vaak een vaste stek krijgen.
De steekkar-lookalike kaaretjes waar meestal 2 of 3 blussers op staan zijn een stuk kleiner en zie ik dan ook vaak een beetje in het verdomhoekje staan,maar wel altijd voor de shop.
Vind ik persoonlijk ook handiger dan bij de pomp zelf,omdat de blussers bij de shop door meer mensen en beter bereikbaar zijn bij brand dan wanneer de blusser tussen de auto's aan een pomp hangt.
  Ta


Roelof

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 08:19:42
Beste Guust,

Het is misschien wat van je af regelen/schuiven maar dat is een milieuvraagstuk. Ik zou niet weten op welke grond van het BB ik brandblussers zou kunnen eisen. Ook op grond van de (M)BV/(M)BBV zou ik het niet weten. Het zal ongetwijfeld staan in een ex 8.40 besluit.

Roelof


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 08:32:30
Beste Guust,

Het is misschien wat van je af regelen/schuiven maar dat is een milieuvraagstuk. Ik zou niet weten op welke grond van het BB ik brandblussers zou kunnen eisen. Ook op grond van de (M)BV/(M)BBV zou ik het niet weten. Het zal ongetwijfeld staan in een ex 8.40 besluit.

Roelof

Mee eens Roelof. Ik moet zeggen dat ik heel vaak vragen op mijn bordje krijg over de eisen van brandveiligheid bij gevaarlijke stoffen. Ik kan daar dan vervolgens geen antwoord opgeven, want anders kom ik in het vaarwater van mijn collega's van milieu.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2006, 08:53:26
Maar de bouwaanvraag komt wel op ons bordje te liggen en daarna zal ook Milieu er naar kijken.

Die komen vast en zeker terug met de vraag of "WIJ" dit goed genoeg vinden.
Wij moeten milieu toch adviseren??

In m,n werk kom ik veel bij benzinestations voor de controle van de blusmiddelen.En de blussers liggen in de meeste gevallen op de zogenoemde trolleykarretjes.Het voordeel van die karren is dat ze altijd bij de kiosk staan op een vaste plek,en dat de benzinepomphouder ze na sluitingstijd zo naar binnen kunnen halen ivm diefstal.

En daarmee kom ik meteen op het 2e punt,de karren met brandblussers worden altijd gesitueerdt bij de kiosk waar de pomphouder direct zicht heeft op de brandblussers.Dus mocht er een brandje zijn kan hij ze meteen grijpen,en de kans dat een brandblussers wordt gejat is ook een stuk kleiner.Worden de blussers op de pompeilanden geplaatst,verdwijnt er nogal eens 1 in een auto ,omdat de bestuurder daarvan wel een brandblusser kan gebruiken.

En Peter,  alles leuk en aardig maar wordt er 's nachts dan niet meer getankt??
Op dit pompstation wel en dan lijkt het mij niet toegestaan dat die brandblussers op het karretje naar binnen worden gereden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2006, 16:19:55


En Peter,  alles leuk en aardig maar wordt er 's nachts dan niet meer getankt??
Op dit pompstation wel en dan lijkt het mij niet toegestaan dat die brandblussers op het karretje naar binnen worden gereden.
Er zijn pompstations die de nachtelijke uren gesloten zijn,en dan gaan de blussers naar binnen.
In het geval waar jij het nu over hebt kun je dan beter een blusserkast adviseren,en dan een blusserkast die je middels een slot kan afsluiten.Achter een breekglaasje in de deur kan men in geval van brand de sleutel pakken die daar aan een haakje hangt en de kast openen.Deze manier wordt in veel gevallen gehanteerd bij pompstations  ;)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2006, 08:11:33
Ja daar heb ik ook al eens van gehoord en een andere collega kwam met een oplossing die ergens gebruikt zou zijn. n.m.

Ook een blusser in een beschermbak en dan aangesloten op een alarmsystem.
met een calamiteit springt de deur open.
maar dan komt de vraag; hoe weet het apparaat dat er een calamiteit is.

Rookmelders?  afslaan van de pompinrichting??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2006, 19:26:57
Ja daar heb ik ook al eens van gehoord en een andere collega kwam met een oplossing die ergens gebruikt zou zijn. n.m.

Ook een blusser in een beschermbak en dan aangesloten op een alarmsystem.
met een calamiteit springt de deur open.
maar dan komt de vraag; hoe weet het apparaat dat er een calamiteit is.

Rookmelders?  afslaan van de pompinrichting??
In die richting moet je inderdaad denken ja  ;) of een noodknop