Kosten inzet traumahelicopter

Auteur Topic: Kosten inzet traumahelicopter  (gelezen 83893 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2018, 08:34:45

Inderdaad, als daar vraag naar is niet alleen de LL's laten inzetten, maar ook vaker vanuit de andere traumacentra een arts laten inrijden (wanneer nodig!).
- Zwolle
- Enschede
- Utrecht
- Leiden
- Tilburg
- Maastricht


Oude discussie. Daardoor ontstaat er 'verdunning' en daarmee afname van exposure. Die exposure is nu precies wat de MMT-arts meerwaarde geeft pre-hospitaal.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2018, 08:37:18

Daarnaast dalen de kosten per vlucht wanneer je meer vluchten maakt.
-De bemanning is er toch al.
-Vaste afschrijving van materiaal kan onder meer patienten verdeeld worden.
-Opleidingskosten van personeel worden over meer patienten verdeeld.

Het kost je alleen meer kerosine en variabel onderhoud van de helikopter zal sneller zijn, maar in die tijd heb je ook meer vluchten gehad. Dus per vlucht blijven die cijfers gelijk.


De helikopter heeft wel meer onderhoud nodig. Je schrijft het voertuig dus sneller af.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2018, 08:52:24
De helikopter heeft wel meer onderhoud nodig. Je schrijft het voertuig dus sneller af.

Klopt, maar als een helicopter nu na (ik verzin even een getal) 20.000 vluchten is afgeschreven. Dan is hij wanneer je het aantal vluchten per dag verdubbeld wel 2x zo snel afgeschreven, maar nog steeds na 20.000 vluchten. De afschrijving per jaar is groter, maar per vlucht zal het niet veel schelen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2018, 09:06:54

Klopt, maar als een helicopter nu na (ik verzin even een getal) 20.000 vluchten is afgeschreven. Dan is hij wanneer je het aantal vluchten per dag verdubbeld wel 2x zo snel afgeschreven, maar nog steeds na 20.000 vluchten. De afschrijving per jaar is groter, maar per vlucht zal het niet veel schelen.


Dat betekent dus dat je twee keer zo snel een nieuw zult toestel moeten aanschaffen. Dat moet je wel doorberekenen in de totale kostprijs.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2018, 09:24:55
Dat betekent dus dat je twee keer zo snel een nieuw zult toestel moeten aanschaffen. Dat moet je wel doorberekenen in de totale kostprijs.

Natuurlijk, maar 2x zo veel vluchten betekent niet dat de totale kosten 2x zo groot worden.

Je helicopter schrijft misschien wel 2x zo snel af, maar je personeelskosten verdubbelen niet, je gebouwen niet, je hebt niet 2x zo veel standplaatsen nodig waar je huur betaalt.

Het totaal wordt natuurlijk duurder, maar per patient kan het goedkoper worden.



axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2018, 10:18:46
Per vlucht?

In dit artikel staat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
Citaat
de kosten die de Gezondheidsraad voor een medische interventie als maximum heeft berekend, die op ongeveer €80.000 liggen.
Ofwel: de kosten per vlucht mogen oplopen tot €80.000.

De conclusie van gemiddeld €30.000 is dan niet zo gek.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2018, 10:41:33
Na hoeveel vluchten moet een helikopter,anders dan bedrijfseconomische zaken, o.a veiligheidsapecten etc. worden vervangen ?

Er spelen verder een aantal zaken de “boekhoudkundig” ingeschatte periode afschrijving, de rente,de restwaarde, kosten aankoop nieuwe helikopter en de “technische” ontwikkeling van de reparatie en onderhoudskosten.
In het bedrijfsleven kennen we bedrijven die rekenen met een korte periode afschrijving, hoge inruilwaarde en lage kosten onderhoud en reparatie en andere bedrijven die rekenen met een lange levensduur tegen hogere kosten onderhoud en reparatie en lagere inruilwaarde. De vraag is of  in de helikopterbranche deze vrijheden mogelijk zijn.
In de luchtvaart wordt bijvoorbeeld gerekend met de aantallen starts en landingen, een groot vliegtuig (747) dat regelmatig grote afstanden vliegt kan/mag langer mee dan een 747 die vaak over korte afstanden vliegt en dus veel starts en landingen maakt.

Hoeveel vluchten per dag kan/mag een helikopter bemanning maken ?


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2018, 11:43:27
In de luchtvaart wordt bijvoorbeeld gerekend met de aantallen starts en landingen, een groot vliegtuig (747) dat regelmatig grote afstanden vliegt kan/mag langer mee dan een 747 die vaak over korte afstanden vliegt en dus veel starts en landingen maakt.

Hoeveel vluchten per dag kan/mag een helikopter bemanning maken ?

Een vergelijking met een 747 vind ik wat ver gezocht, aangezien deze vliegtuigen misschien 1 à 2 keer starten en landen in 24 uur.
Overigens zal bij een LL het aantal starts en landingen het meest belangrijk zijn, maar bij een 747 het aantal vlieguren.

Een LL (Airbus H135) kan maximaal 3,5 hrs vliegen op 700 L brandstof. De helikopter kan dus in 24 uur maximaal 5 vluchten maken van 3,5 hrs, omdat er ook getankt moet worden zodra ze weer op de grond staan. In werkelijkheid zal je een H135 nooit 3,5 uur zien vliegen, omdat ze een bepaald reserve in hun brandstoftanks moeten houden.
In principe telt 1 cm van de grond en weer terug ook als 1 vlucht, dat kan je pittig veel doen in 24 uur.  ;)

Hoeveel vluchten een LL maximaal op een dag kan vliegen zou ik niet durven zeggen, minimaal is 0x.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2018, 12:45:08
In dit artikel staat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_TeamOfwel: de kosten per vlucht mogen oplopen tot €80.000.

De conclusie van gemiddeld €30.000 is dan niet zo gek.

Die conclusie vind ik heel gek.
Je had net zo goed 75000 of 10 euro kunnen roepen.

Dat getal van 80.000 heeft ook niks met de kosten van de heli te maken. Het is een algemeen getal wat gebruikt wordt om te bepalen wat een behandeling mag kosten per gewonnen levensjaar. Dat getal wordt gebruikt om te zeggen dat een chemokuur van 75000 per gewonnenlevensjaar wordt vergoed, en een chemokuur van 85000 te duur is voor wat het oplevert. (maar als je er 2jaar langer door leeft is hij niet te duur).

Het getal zegt helemaal niks over wat een traumahelikopterinzet kost.

Overigens kun je een rondvlucht van een uur in een helikopter boeken voor nog geen 300,-
Inclusief piloot. Zelfs als de helicopter ban het mmt 2x duurder is, er een anesthesioloog in moet zetten, een verpleegkundige en apperatuur, zal dat echt wel een paar duizend euro per vlucht kosten. Maar geen 30.000.

 


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2018, 19:06:38
Niet vergelijkbaar. Aantal vluchten is lager.

Maar verder, jaarverslag van LL4 van het umcg uit 2005.
Daarin schrijven ze dat in dat jaar de totale kosten 3.2 miljoen zijn. Daarvoor hebben ze 591 heli en 134 auto inzetten gedaan in dat jaar.
Gemiddeld ongeveer 4500,- per inzet.
Zelfs als we de auto buiten beschouwing laten en zeggen dat de 3.2 miljoen alleen voor de 591 heli vluchten is kom je maar op 5400 ongeveer voor een vlucht.

link

Ja oude cijfers, maar wel echte cijfers van een lifeliner.