Kosten inzet traumahelicopter

Auteur Topic: Kosten inzet traumahelicopter  (gelezen 82916 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Florian van Hunnik

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2006, 21:49:15
Nee, een ambulance ook niet  ::)

Nou...je ziektenkostenverzekering dekt de kosten van ambulancehulp en -vervoer. Dus je betaalt er wel degelijk voor, alleen zijn die kosten indirect.
Hoe het zit met de kosten voor traumahelikopterzorg weet ik niet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2006, 23:11:59
Maar dat kost dus geen geld voor de gedupeerde, als jij nooit vervoerd word, betaal je net zoveel premie als dat je een keer per jaar met een hartinfarct naar het ziekenhuis word gereden!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Florian van Hunnik

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2006, 23:46:38
Maar dat kost dus geen geld voor de gedupeerde, als jij nooit vervoerd word, betaal je net zoveel premie als dat je een keer per jaar met een hartinfarct naar het ziekenhuis word gereden!

Tuurlijk, wat dat betreft heb je gelijk, maar dat geld komt niet uit te lucht vallen. Ambulancehulp is niet gratis (dat hoeft, en kan, natuurlijk ook niet), dus als er meer ambulancehulp gebruikt wordt, zal de premie voor iedereen stijgen (in principe). En natuurlijk worden die kosten niet alleen doorberekend aan de gedupeerde, want dat zou volledig indruisen tegen het solidariteitsprincipe waarop onze manier van zorgverzekeren gegrondvest is.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2018, 20:20:00
Zou dat kosten effectief zijn?
De LL staat er al, als je op die 6 traumacentra ook een auto permanent neerzet moet daar ook weer een team permanent klaar staan.
De heli en bemanning zijn er al.

Het kost ruwweg €30.000 om een Lifeliner (met arts) te laten vliegen.

Met de toename in het aantal vluchten, zoals Expert aangeeft, is het misschien handig om ook te kijken naar een ander (grondgebonden) vervoersmiddel voor de MMT's.

London Air Ambulance heeft naast een helikopter ook een auto tot hun beschikking, zelf vinden ze het erg handig omdat ze sneller bij sommige patiënten kunnen zijn.

Even terug naar het Topic;

London Air Ambulance ziet 5 patiënten per dag. London is een stad van 13 miljoen mensen.

  • Hoe kan het dan dat in Nederland het aantal vluchten steeds groter wordt?
  • Hoe kan het dan dat in Nederland de MMT's vandaag 32 keer hebben gevlogen?

In het document genaamd "Inzet- en cancelcriteria MMT-LNAZ-AZN" staat op pagina 13 het volgende:

Citaat
Na literatuurstudie kan worden geconcludeerd dat op dit moment met uitzondering van
de bewusteloosheid (Ringburg et al.1) nauwelijks Evidence Based inzetcriteria aanwezig
zijn voor MMT’s.

http://www.lnaz.nl/cms/Inzet-_en_cancelcriteria_MMT_-_LNAZ-AZN.PDF

Een quote van London Air Ambulance:
Citaat
"We've got one asset in London, we need to make sure we send it to the right person."

Omdat er evidence-based slechts gevlogen mag worden op bewusteloosheid, vraag ik mij af hoeveel bewusteloze patiënten vandaag hebben moeten wachten op een MMT, omdat het MMT met andere dingen bezig was.






ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2018, 20:21:41
Het kost ruwweg €30.000 om een Lifeliner (met arts) te laten vliegen.



Per vlucht?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2018, 20:27:18
In dit topic:
Citaat
https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12190.0.html
Worden heel andere bedragen genoemd.
Wel van 11 jaar geleden, maar toch.
Daar wordt geschat dat wanneer de lifeliners 24 uur per dag vliegen dit 34,9 miljoen gulden per jaar kan kosten. (16 miljoen euro)
Volgens de ANWB zijn er 2000 vluchten per jaar. (in 2000)
= 8000,- per vlucht.

Natuurlijk andere cijfers. Maar wel een heel andere orde van grote dan 30.000


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2018, 20:39:58
Daarnaast dalen de kosten per vlucht wanneer je meer vluchten maakt.
-De bemanning is er toch al.
-Vaste afschrijving van materiaal kan onder meer patienten verdeeld worden.
-Opleidingskosten van personeel worden over meer patienten verdeeld.

Het kost je alleen meer kerosine en variabel onderhoud van de helikopter zal sneller zijn, maar in die tijd heb je ook meer vluchten gehad. Dus per vlucht blijven die cijfers gelijk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2018, 21:01:49
In dit topic: Worden heel andere bedragen genoemd.
Wel van 11 jaar geleden, maar toch.
Daar wordt geschat dat wanneer de lifeliners 24 uur per dag vliegen dit 34,9 miljoen gulden per jaar kan kosten. (16 miljoen euro)
Volgens de ANWB zijn er 2000 vluchten per jaar. (in 2000)
= 8000,- per vlucht.

Natuurlijk andere cijfers. Maar wel een heel andere orde van grote dan 30.000

De totaalkosten worden bepaald door de investering,rente+afschrijving, onderhoud en reparatie,periodieke survey kosten, kosten brandstof en smeermiddelen en de bemanningskosten.
Rente plus afschrijving zijn vaste kosten en onafhankelijk van het aantal vlieguren/vluchten, de overige kosten, de variabele kosten genoemd, worden bepaald  door het aantal vlieguren/aantal vluchten.
Jouw rekensommetje kan pas worden gemaakt als bekend is hoeveel vluchten de lifeliners  per jaar maken.
Je kunt niet de geschatte totaalkosten (16 milj) niet delen door het aantal vluchten van  2000 om tot de kosten per vlucht te komen. Naarmate meer vluchten zullen de variabele kosten tov . de vaste kosten hoger worden, naarmate minder vluchten zullen de vaste kosten relatief hoger worden dan de variabele kosten.



ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2018, 21:26:08
De totaalkosten worden bepaald door de investering,rente+afschrijving, onderhoud en reparatie,periodieke survey kosten, kosten brandstof en smeermiddelen en de bemanningskosten.
Rente plus afschrijving zijn vaste kosten en onafhankelijk van het aantal vlieguren/vluchten, de overige kosten, de variabele kosten genoemd, worden bepaald  door het aantal vlieguren/aantal vluchten.
Jouw rekensommetje kan pas worden gemaakt als bekend is hoeveel vluchten de lifeliners  per jaar maken.
Je kunt niet de geschatte totaalkosten (16 milj) niet delen door het aantal vluchten van  2000 om tot de kosten per vlucht te komen. Naarmate meer vluchten zullen de variabele kosten tov . de vaste kosten hoger worden, naarmate minder vluchten zullen de vaste kosten relatief hoger worden dan de variabele kosten.

Dat zeg ik toch in mijn latere post.

Kosten per vlucht zijn altijd goedkoper bij een groter aantal vluchten dan bij een kleiner aantal vluchten omdat je alles efficiënter inzet en je vaste kosten over een groter aantal deelt.
De variabele kosten veranderen niet per vlucht afhankelijk van het aantal vluchten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2018, 21:35:40
De huidige kosten kun je overigens heel goed bepalen door het aantal vluchten te delen door de totale kosten.
https://nos.nl/artikel/2035062-cijfers-bevestigen-levensbelang-traumahelikopters.html
Artikel uit 2015 spreekt over 7000 vluchten in het totaal.

https://www.haarlemsdagblad.nl/haarlem-eo/supercool-de-traumaheli-lifeliner1
Artikel uit 2017 spreekt over totale kosten van 17 miljoen per jaar, voor de 4 helicopters
2428,- euro per vlucht dat vind ik heel erg meevallen!