het gaat mij te ver om opnieuw de discussie aan te gaan er is hier al heel veel over geschreven, zie ook de ander aangehaalde topics.
de politie utrecht gaat er bijvoorbaat vanuit dat brandweermensen dit bordje gaan gebruiken om regels te overtreden en als ''gekken'' naar de kazerne gaan rijden, zoals hier ook zo vaak wordt aangehaald.
ik vindt dit geheel ten onrechte, ik ga er nog steeds vanuit dat een brandweerman naar eer en geweten zich gedragende als normaal weggebruiker zich zo snel mogelijk naar de kazerne begeeft en geen overtredingen bewust gaat maken, echter sommige politie agenten denken hier anders over, een en ander natuurlijk versterkt door de bewust door pers en televisie aangehaalde situaties waar het wel eens wat ruwer gaat.
ik kan je gerust stellen een politie agent (lees alstublieft niet alle) buiten dienst rijdt ook wel als een dwaas zonder reden, of doet dingen die absoluut niet mogen zoals mensen achter in een gesloten bestelbus meenemen (geen stoel, geen gordel) en nog veel andere zaken.
het bordje kan ook begrip vragen van de medeweggebruiker om inderdaad iemand voor te laten gaan, volgende keer staat mischien jouw huis in de brand of ligt je moeder onder een vrachtauto, dan wil je ook dat ze haast maken.
als ik achteropkomen een blauw zwaailicht zie aankomen ga ik de eerste gelegenheid aan de kant of zelfs de berm in, uiteraard rekening houden met mijn eigen veiligheid en die van overige weggebruikers.
het bordje kan ook een door de politie inmiddels opgezette afzetting even open maken (het bekende voordeel van de twijfel) allemaal vanuitgaan dat de bestuurder ter goeder trouw is.
helaas zullen er ook mensen zijn die daar gebruik of zelfs misbruik van maken, maar dat hou je toch.
en wat die blauwe lichten en sirene betreft, veel mensen beginnen eigen rechter te worden en bepalen zelf wel of ze al dan niet opzij gaan, of hebben een mening dat iets niet mag, gun een ieder het voordeel van de twijfel, geef voorrang en anticipeer wat sneller.
het verband tussen lijkt mij duidelijk uit gelegd zelfs als jij van rechts komt krijg je niet altijd voorrang, het kon net(niet).