Brandweer Bordje

Auteur Topic: Brandweer Bordje  (gelezen 4009 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Gepost op: 15 maart 2006, 21:26:17
Altijd weer goed voor een discussie :)

Hier een artikel uit het BRUL Magazine
http://home.wanadoo.nl/rwp/pix-wan/Brandweer-bordje.jpg

Gast

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2006, 21:28:14
Weinig discussie nodig lijkt mij ;)

Strekking van het artikel lijkt mij duidelijk, vooral de laatste regels.
Het mag niet, dus doe het niet!!!

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2006, 21:51:28
Ik vind idd een bord, wat sprekend lijkt op het bordje vd politie: STOP POLITIE lijkt ronduit belachelijk dat er mensen zijn die dit in hun auto hebben, wat lost het op?  ::) ik ga echt niet aan de kant hoor als zo iemand achter me op komt rijden met dat bordje aan.....

overigens moet je (officieel) je gewoon aan de regels van het gewone verkeer houden, ook al ben je op weg naar de kazerne  ;) dus waarom zo een bordje? Kortom: overbodig.

Ik weet trouwens niet meer welk korps, maar ik meen dat er een keer hier op het forum stond dat in dat korps ieder lid er een had gekregen voor in zijn auto  ::)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2006, 22:02:17
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2006, 22:12:35
Ik weet trouwens niet meer welk korps, maar ik meen dat er een keer hier op het forum stond dat in dat korps ieder lid er een had gekregen voor in zijn auto  ::)

Ik dacht Gorkum (Gorichem)

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2006, 23:11:12
deze discussie zal nog heel veel gevoerd worden, ook de politie auto voldoet nog steeds niet aan diezelfde wet, maar zij mogen dit kennelijk wel.
dit is ook een aktie van de politie utrecht zelf, en wordt niet landelijk gedragen.

er zijn gelukkig nog gemeenten die het probleem wel begrijpen en de bordjes zelfs beschikbaar stellen.

mensen die voor of tegen zijn moeten dit voor zichzelf weten, het ligt aan de brandweerman om zich op de weg te gedragen, met of zonder bordje, en heeft niets met het wel voeren van een dergelijk bordje te maken, het zijn de medeweggebruikers die er door hun oncorrect gedrag voor gezorgd hebben dat deze bordjes er zijn gekomen.
de overige weggebruikers kunnen niet omgaan met voorrangsgedrag, schrikken van blauwe lampen en sirenes en zouden zij zich normaal gedragen en anticiperen op het weggedrag van wie dan ook zou het een stuk beter gaan en zijn dit soort tekenen helemaal niet nodig.

overigens een onverlicht bordje mag wel, alleen het feit dat het roodlicht naar voren uit zou stralen staat in de wegenverkeers wet, de aanduiding niet, dus als ik een rood ''verlicht''bordje met de tekst gegroet zou voeren, dan mag dit ook niet.

een ambulance met een roodverlicht bordje met spoed aan de voorkant mag ook niet.
Nemo me impune lacessit

Gast

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2006, 23:27:54
...... KNIP.... mensen die voor of tegen zijn moeten dit voor zichzelf weten, het ligt aan de brandweerman om zich op de weg te gedragen, met of zonder bordje, en heeft niets met het wel voeren van een dergelijk bordje te maken, het zijn de medeweggebruikers die er door hun oncorrect gedrag voor gezorgd hebben dat deze bordjes er zijn gekomen.
de overige weggebruikers kunnen niet omgaan met voorrangsgedrag, schrikken van blauwe lampen en sirenes en zouden zij zich normaal gedragen en anticiperen op het weggedrag van wie dan ook zou het een stuk beter gaan en zijn dit soort tekenen helemaal niet nodig.........

Het gaat toch om de bordjes die gebruikt worden door brandweermannen die op weg naar de kazerne zich als reguliere weggebruikers dienen te gedragen? Wat is het verband dan tussen invoering van die bordjes en oncorrect gedrag van mede-weggebruikers?
Dat mensen niet om kunnen gaan met voorrangsgedrag, schrikken van blauwe lampen en sirene lijkt me niet verband houdend met de invoering van die bordjes voor privé-voertuigen.

Kun je dit uitleggen?

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2006, 01:29:56
het gaat mij te ver om opnieuw de discussie aan te gaan er is hier al heel veel over geschreven, zie ook de ander aangehaalde topics.

de politie utrecht gaat er bijvoorbaat vanuit dat brandweermensen dit bordje gaan gebruiken om regels te overtreden en als ''gekken'' naar de kazerne gaan rijden, zoals hier ook zo vaak wordt aangehaald.

ik vindt dit geheel ten onrechte, ik ga er nog steeds vanuit dat een brandweerman naar eer en geweten zich gedragende als normaal weggebruiker zich zo snel mogelijk naar de kazerne begeeft en geen overtredingen bewust gaat maken, echter sommige politie agenten denken hier anders over, een en ander natuurlijk versterkt door de bewust door pers en televisie aangehaalde situaties waar het wel eens wat ruwer gaat.
ik kan je gerust stellen een politie agent (lees alstublieft niet alle) buiten dienst rijdt ook wel als een dwaas zonder reden, of doet dingen die absoluut niet mogen zoals mensen achter in een gesloten bestelbus meenemen (geen stoel, geen gordel) en nog veel andere zaken.

het bordje kan ook begrip vragen van de medeweggebruiker om inderdaad iemand voor te laten gaan, volgende keer staat mischien jouw huis in de brand of ligt je moeder onder een vrachtauto, dan wil je ook dat ze haast maken.
als ik achteropkomen een blauw zwaailicht zie aankomen ga ik de eerste gelegenheid aan de kant of zelfs de berm in, uiteraard rekening houden met mijn eigen veiligheid en die van overige weggebruikers.
het bordje kan ook een door de politie inmiddels opgezette afzetting even open maken (het bekende voordeel van de twijfel) allemaal vanuitgaan dat de bestuurder ter goeder trouw is.
helaas zullen er ook mensen zijn die daar gebruik of zelfs misbruik van maken, maar dat hou je toch.

en wat die blauwe lichten en sirene betreft, veel mensen beginnen eigen rechter te worden en bepalen zelf wel of ze al dan niet opzij gaan, of hebben een mening dat iets niet mag, gun een ieder het voordeel van de twijfel, geef voorrang en anticipeer wat sneller.

het verband tussen lijkt mij duidelijk uit gelegd zelfs als jij van rechts komt krijg je niet altijd voorrang, het kon net(niet).
Nemo me impune lacessit

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2006, 17:33:44
Mag ik de heren agenten erop wijzen dat ook hun stopbord op de politievoertuigen niet in de wet geregeld is en derhalve illegaal op het voertuig gemonteerd is  :-X ;) ;)

Uit het rapport Voorrangssignalen tegen het licht gehouden (min. VenW): 'Ook het zogenaamde stopbordje van de politie is in de wegenverkeerswetgeving niet geregeld.'

groet, Michel

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2006, 17:40:47
Ook het zogenaamde stopbordje van de politie is in de wegenverkeerswetgeving niet geregeld.'

groet, Michel

Toch zou ik maar stoppen als ik het voor je neus zie oplichten.

Ambulances in Utrecht rijden nu ook met WITTE flitslichten.
Knipperende koplampen (groot-licht, verblindend) is ook iets waarvan het mij niet zal verbazen als het nergens beschreven staat.