Rugnummers voor ME'ers??

Auteur Topic: Rugnummers voor ME'ers??  (gelezen 6127 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 16 maart 2006, 23:33:46
http://www.ombudsman.nl/nieuws/persberichten/2006/20060316_ME.asp

persbericht

Den Haag, 16 maart 2006
ME-ers niet voldoende controleerbaar

De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, vindt dat het gedrag van individuele leden van de Mobiele Eenheid (ME) op dit moment onvoldoende controleerbaar is. Hij vraagt de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de regels voor het identificeren van ME-ers te herzien. Dit naar aanleiding van een klacht van een voetbalsupporter die bij een voetbalwedstrijd door een ME-er flink met een wapenstok is geslagen.

Legitimeren heeft tot doel om politieoptreden te kunnen controleren en verantwoorden. Individuele ME-ers zijn nu wel verplicht zich te legitimeren, maar doen dit in praktijk niet omdat de omstandigheden dit niet toelaten. De herkenbaarheid van de groep, sectie of het peloton zou volgens de minister voldoende moeten zijn om bij een klacht de identiteit van het betreffende lid van de Mobiele Eenheid te achterhalen.
Meer duidelijkheid gewenst

In werkelijkheid is het achterhalen van de identiteit van een individuele ME-er echter niet altijd mogelijk. De huidige praktijk leidt tot onduidelijkheid en daarmee tot klachten. De Nationale ombudsman pleit dan ook voor meer duidelijkheid en vraagt de minister om te bekijken hoe de controleerbaarheid van ME-ers kan worden gewaarborgd, zodanig dat de veiligheid van de medewerkers niet in het geding komt.

De Nationale ombudsman heeft oog voor de bijzondere omstandigheden waarin ME-ers hun werk doen: de ME wordt vaak geconfronteerd met agressie en excessief geweld. In verband met de veiligheid van individuele ME-ers is duidelijke identificeerbaarheid niet altijd verantwoord. In het belang van de verantwoording van het politieoptreden moet de identiteit van individuele leden van de Mobiele Eenheid echter wel te achterhalen zijn.
Klacht
De Nationale ombudsman vraagt aandacht voor de identificeerbaarheid van ME-ers naar aanleiding van twee klachten over een ME-optreden tijdens een voetbalwedstrijd. Eén voetbalsupporter klaagde over het geweldgebruik door de ME. Een andere supporter werd legitimatie geweigerd nadat hij herhaaldelijk door een ME-er met een wapenstok was geslagen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

    * Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sandra Loois, 070 - 356 36 41 of Marjan Sieben, 070 - 356 36 43.
    * De rapporten (2006/080 en 2006/090) en de brief aan de minister kunt u via deze website raadplegen of opvragen bij de afdeling Communicatie, 070 - 3 56 36 79.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2006, 00:15:39
http://www.telegraaf.nl/binnenland/35359661/Remkes:_ME_ers_niet_herkenbaar_maken.html

Remkes: ME'ers niet herkenbaar maken
DEN HAAG - Minister Remkes van Binnenlandse Zaken is niet van plan om ME'ers herkenbaar te maken. Hij vindt dat de veiligheid van de ME'ers voorop moet staan. De Nationale Ombudsman deed donderdag het voorstel om ME'ers herkenbaar te maken.

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01363/Mobiele_eenheid_jp_1363181g.jpg
ANP
Foto: ANP

De ombudsman, A. Brenninkmeijer, deed het voorstel naar aanleiding van een klacht van een voetbalsupporter die bij een voetbalwedstrijd door een ME'er met een wapenstok was geslagen. Hij vroeg de politieman zich te identificeren, maar die weigerde dat.

De ombudsman heeft begrip voor de bijzondere omstandigheden waaronder ME'ers werken. Zij worden vaak geconfronteerd met agressie en geweld. In verband met hun veiligheid is duidelijke identificeerbaarheid niet altijd verantwoord, meent de ombudsman.

Hij vindt wel dat het belangrijk is dat achteraf de identiteit van de individuele ME'er te achterhalen is, zodat verantwoording over het politieoptreden mogelijk is. Hij vraagt de minister te kijken hoe ME'ers te controleren zijn, zonder hun veiligheid in gevaar te brengen.

Remkes is echter niet van plan om zijn standpunt te herzien, aldus zijn woordvoerder. Als een ME'er zich misdraagt, is het volgens hem nu ook mogelijk te achterhalen wie die persoon was en kan hij op zijn gedrag worden aangesproken.

Dit bevestigt woordvoerder C. den Bakker van de Raad van Hoofdcommissarissen. Hij zegt in een reactie dat ME'ers op zich wel herkenbaar zijn. Aan de hand van het teken op hun helm is te achterhalen van welk korps de agent is en tot welk peloton ME en sectie hij behoort. „Maar het advies van het Ombudsman nemen we serieus. We willen er best naar kijken of de identificatie beter kan.”


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 07:11:28
Leuk inderdaad...herkenbaarheid als ME-er... "Allemaal op nummer 15!!!" ::)    "Nummer 11 heeft me zo hard geslagen dat ik niet eens meer wist waarom ik met bakstenen op em stond te gooien" ::) ... Nee dank u... denk dat je dan weinig mensen overhoudt die in een ME-peloton willen.... bakstenen koppen is namelijk al niet zo prettig ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


MICK

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 09:47:37
Zoals de me structuur hier in nederland in elkaar steekt is er van uit de leiding al een behoorlijke controle op de me'ers. Tuurlijk is bij een opstreden niet alles in de gaten te houden maar kom op zeg. Hier word inprincipe 3 maal gevorderd voordat er een carge uitgevoort word en wie dan nog klappen krijgt het zei zo. Wie niet horen wil moet dan maar voelen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 16:32:36
Volgens mij moet je het bij de bron aanpakken.

In Amerika is het zo dat in bepaalde situaties de noodsituatie wordt afgekondigd, dat hebben we hier ook. Bepaalde rechten van burgers vervallen dan en de nationale garde krijg meer bevoegdheden.
Eenzelfde constructie lijkt me hier toepasbaar. In een bepaald risicogebied (bijv. rondom een stadion) zou je een bepaalde afkondiging kunnen doen, waarbij de plicht tot identificeren voor ordetroepen (ME, BE, andere defensieeenheden) vervalt. Dan zit je niet meer met het probleem en staat de ME'er dus in zijn recht.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michelle1983

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2006, 00:30:16
Je doelt denk ik op de "state of emergency". Die kennen we in Nederland ook. We hebben namelijk de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag en de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden (en daarbij hoort ook vervolgens de Oorlogswet). Wordt die noodtoestand afgekondigd, dan blijft de identificatiebepaling echter wel geldend. Schiet dus niet op.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2006, 00:48:26
ID moet volgens ambstinstructie... alleen indien mogelijk... in de linie is het niet mogelijk om je te legitimeren.... dan moet je namelijk of je wapenstok of je schild wegleggen... gevaarlijk dus onmogelijk... Ik snap niet wat die ombudsman wil? politieagenten met verwondingen omdat ze naar hun portemonnee aan het zoeken zijn tijdens een charge??? ::)  :-\ :-X
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2006, 01:02:12
ID moet volgens ambstinstructie... alleen indien mogelijk... in de linie is het niet mogelijk om je te legitimeren.... dan moet je namelijk of je wapenstok of je schild wegleggen... gevaarlijk dus onmogelijk... Ik snap niet wat die ombudsman wil? politieagenten met verwondingen omdat ze naar hun portemonnee aan het zoeken zijn tijdens een charge??? ::)  :-\ :-X

Maar zou het inderdaad geen optie zijn om een 'nummer' op je overall te bevestigen. Natuurlijk niet te groot zodat het van een afstand leesbaar is. Als iemand dan 'onterecht' (?) klappen gehad heeft kan hij dit nummer doorgeven. ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2006, 01:07:31
Maar zou het inderdaad geen optie zijn om een 'nummer' op je overall te bevestigen. Natuurlijk niet te groot zodat het van een afstand leesbaar is. Als iemand dan 'onterecht' (?) klappen gehad heeft kan hij dit nummer doorgeven. ???
Iedereen krijgt onterecht klappen in ME-verband ::) en als je gewoon telt vanaf rechts(voor de kijkers)  kun je altijd de persoon terugvinden, iedereen heeft namelijk een vaste plaats in de linie :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2006, 01:11:12
Iedereen krijgt onterecht klappen in ME-verband ::) en als je gewoon telt vanaf rechts(voor de kijkers)  kun je altijd de persoon terugvinden, iedereen heeft namelijk een vaste plaats in de linie :)

Ga jij maar tellen....  ;D ;D ;D ;D

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01363/Mobiele_eenheid_jp_1363181g.jpg