Nieuwe richtlijnen reanimatie

Auteur Topic: Nieuwe richtlijnen reanimatie  (gelezen 9443 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bommie

  • Gast
Gepost op: 17 maart 2006, 00:05:38
Opnieuw naar school voor reanimatiediploma

 
Amsterdam - Op 20 maart 2006 zullen tijdens een congres in de RAI in Amsterdam de nieuwe richtlijnen voor reanimatie worden gepresenteerd. Het zijn de handelingen die moeten worden uitgevoerd door mensen met een reanimatie-diploma en professionele hulpverleners. Mensen met een reanimatiediploma, moeten zich laten herscholen om de nieuwe handelingen te leren.

Veel onderdelen van de reanimatie zijn in de nieuwe richtlijnen herzien en vaak vereenvoudigd. Zo moest men aan de pols voelen of het hart nog klopte. Was dit niet het geval, kon men aanvangen met de reanimatie. In de nieuwe richtlijn hoeft men niet meer de pols te voelen. Als er is vastgesteld dat het slachtoffer buiten bewustzijn is en niet normaal ademt, moet er gestart worden met de reanimatie.

Vanaf 1 augustus 2006 zal er les worden gegeven in het
‘nieuwe’ reanimeren

Heeft dat wel zin of niet???
het gaat over de laatste 2 regels




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2006, 08:09:16
Opnieuw naar school voor reanimatiediploma
 
Amsterdam - Op 20 maart 2006 zullen tijdens een congres in de RAI in Amsterdam de nieuwe richtlijnen voor reanimatie worden gepresenteerd. Het zijn de handelingen die moeten worden uitgevoerd door mensen met een reanimatie-diploma en professionele hulpverleners. Mensen met een reanimatiediploma, moeten zich laten herscholen om de nieuwe handelingen te leren.

Veel onderdelen van de reanimatie zijn in de nieuwe richtlijnen herzien en vaak vereenvoudigd. Zo moest men aan de pols voelen of het hart nog klopte. Was dit niet het geval, kon men aanvangen met de reanimatie. In de nieuwe richtlijn hoeft men niet meer de pols te voelen. Als er is vastgesteld dat het slachtoffer buiten bewustzijn is en niet normaal ademt, moet er gestart worden met de reanimatie.

Vanaf 1 augustus 2006 zal er les worden gegeven in het ‘nieuwe’ reanimeren

Heeft dat wel zin of niet???
het gaat over de laatste 2 regels

Hoi Bommie, ik begrijp je vraag niet helemaal.
wat zou wel of geen zin moeten hebben ?

Een niet normale ademhaling op zich is natuurlijk geen reden om een reanimatie te starten, ook al is het slachtoffer bewusteloos.
Wel wanneer hetgaat om een afwezige of ernstig tekorst schietende ademhaling.
Voorbeeld: iemand die snel en diep ademt, heeft een niet normale ademhaling maar gaan we niet reanimeren.

Maar misschien bedoel je iets anders ? (het lesgeven vanaf 1 augustus)

Kijk voor de achtergronden van de nieuwe internationale richtliijnen ook eens op de sites van de europese reanimatieraad (erc) en de ILCOR, je vindt daar een behoorlijke goede onderbouwing (in het engels).
Verder kun je op het forum ook al het een en ander over dit onderwerp vinden

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Bommie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 10:44:17
Hoi Jacques

Je heb mijn vraag toch goed begrepen, het ging over de laatste 2 regels,
over of het wel zin heeft om een reanimatie te starten als het slachtoffer nog ademt.
Dat is wel een van de nieuwe richtlijnen wat eventueel zal gaan veranderen.
Naar mijn inziens heeft dat reanimeren als het slachtoffer nog ademhaling heeft geen zin.
Of zie ik dat verkeerd? ik denk dat zolang een slachtoffer nog ademt het enigzins niet nodig is te reanimeren.

Groetjes, Marco


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 10:45:45
Dat denk ik ook.
Maandag weten we meer. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 11:10:18
Hoi Jacques

Je heb mijn vraag toch goed begrepen, het ging over de laatste 2 regels,
over of het wel zin heeft om een reanimatie te starten als het slachtoffer nog ademt.
Dat is wel een van de nieuwe richtlijnen wat eventueel zal gaan veranderen.
Naar mijn inziens heeft dat reanimeren als het slachtoffer nog ademhaling heeft geen zin.
Of zie ik dat verkeerd? ik denk dat zolang een slachtoffer nog ademt het enigzins niet nodig is te reanimeren.
Groetjes, Marco


In zijn algemeenheid zal bij een efficiente ademhaling niet beademd hoeven te worden, is de ademhaling dat niet (meer) dan zul je mee moeten helpen omdat anders een adem-en hardstilstand waarschijnlijk het gevolg zal zijn.
Een slachtoffer wat bijvoorbeeld nog 2 of 3 x per minuut adem haalt zal bedademd moeten worden
(redenerend vanuit common sense en niet vanuit een protocol)


Het ERC zegt hierover:
In the first few minutes after cardiac arrest, a victim may be barely breathing, or taking infrequent noisy gasps.
DO NOT CONFUSE THIS WITH NORMAL BREATHING
If you have any doubt whether breathing is normal, act as if it is not normal
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kader5701

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2006, 13:50:49
weer zo'n typisch voorbeeld van voor de muziek uit lopen, de nieuwe regels zijn nog niet gepubliceerd en we weten er al van alles over te vertellen. houdt je voorlopig nog allemaal gewoon bij de de oude regels, maar doe het dan wél goed! dus niet de pols voelen, maar de halsslagader. waarschijnlijk/mogelijk komt er in het nieuwe protocol iets te staan over tekenen van leven. ook in het huidige protocol wijkt de nrr met de circulatiecontrole af van de erc, dus er valt nog niets van te zeggen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2006, 14:17:38
weer zo'n typisch voorbeeld van voor de muziek uit lopen, de nieuwe regels zijn nog niet gepubliceerd en we weten er al van alles over te vertellen. houdt je voorlopig nog allemaal gewoon bij de de oude regels, maar doe het dan wél goed! dus niet de pols voelen, maar de halsslagader. waarschijnlijk/mogelijk komt er in het nieuwe protocol iets te staan over tekenen van leven. ook in het huidige protocol wijkt de nrr met de circulatiecontrole af van de erc, dus er valt nog niets van te zeggen.

We leven in een wereld waar de muziek van alle kanten komt, en dat horen de cursisten ook.
Je loopt niet voor de muziek uit, als je de officiële publicaties citeert. AHA, ERC zelfs het OK heeft al een flink stuk van het doek opgelicht.

Er wordt niet alleen "reanimatie" gemeld maar ook gestart als een bewusteloos slachtoffer zonder spontane ademhaling aangetroffen wordt.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2006, 20:01:09
en vandaag geweest. inderdaad indien geen efficiente ademhaling beginnen met reanimatie. welke ehbo-er herkent gaspen?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2006, 22:12:32
weer zo'n typisch voorbeeld van voor de muziek uit lopen, de nieuwe regels zijn nog niet gepubliceerd en we weten er al van alles over te vertellen. houdt je voorlopig nog allemaal gewoon bij de de oude regels, maar doe het dan wél goed! dus niet de pols voelen, maar de halsslagader. waarschijnlijk/mogelijk komt er in het nieuwe protocol iets te staan over tekenen van leven. ook in het huidige protocol wijkt de nrr met de circulatiecontrole af van de erc, dus er valt nog niets van te zeggen.

Het forum is mede bedoeld om allerlei gezichtspunten en opvattingen op het gebied van reanimatie te bespreken, het is geen boekbespreking van het oranje kruis boekje xxe druk.
Het OK boekje is er 1 van velen met een mening/opvatting/richtlijn op het gebied van reanimatie.
Waarom zouden we niet verder mogen kijken als onze (oranje) neus lang is ?
Wat beter is voor de patient, is dat ook als het niet in het OK boekje staat.... ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2006, 08:00:11
Ik heb de richtlijnen overigens nog niet kunnen vinden op de site van de Nederlandse Reanimatie Raad (reanimatieraad.nl). Of heb ik niet goed gekeken? Misschien dat ze pas daags na het congres van gisteren op de site gezet worden?