De menig van het forumpanel over ILS was duidelijk.
Overigens vraag ik mij af wat een intermediate opgeleide hulpverlener meer doet bij een reanimatie dan een BLS opgeleidt persoon (behalve de extra zuurstof dan).
En waar blijft dan het principe van "keep it simple"?
Belangrijkste aspect is dat alle hulpverleners op één lijn komen te zitten. Dat de protocollen vereenvoudigd zijn is toe te juichen, hierdoor worden ze beter toepasbaar voor de lekenhulpverlener en georganiseerde hulpverleners..
Laten we nu maar hopen dat de outcome voor de patient ook verbeterd.
Het forum panel, heeft geen uitspraak gedaan over Immediate Life Support,
Heer Koster heeft achteraf uitgelegd, dat ILS, in verband met de tijd nog niet is volledig uitgewerkt
In het kader van de ERC-Pilot in Engeland zouden zijn de ILS trainingen maatwerk voor diverse doelgroepen.
Reddingdiensten, Reddingsbrigades, Afdelingsverpleegkundigen, evenementenorganisaties. etc..
Wat betreft de BLS/AEDrichtlijn naar ILS/AED richtlijn, Blijft de ILS-richtlijn eigenlijk exact het zelfde, alleen kan er bij de ILS richtlijn hulpmiddelen.
De grens tussen BLS-Advanced en ILS is soms wat vaag, en nog niet erg helder.
BLS Passantenhulpverlening maakt gebruik van ERC/NRR BLS/AED Richtlijn
BLS-Georganiseerde hulpverlening maakt gebruik van ERC/NRR BLS/AED Richtlijn
- Toevoegingen aan vaardigheden Mondmasker en bij voorbeeld CPR-Ezy
BLS-Advanced maakt volledige gebruik van BLS richtlijn, extra vaardigheden kunnen zijn met betrekking tot reanimatie zouden zijn :
- Zuurstof eerste hulp (nu reeds gecertificeerd door DAN Europe en ERC erkend)
- Advanced Zuurstof eerste hulp, MTV en Ballonbeademing (nu reeds gecertificeerd door DAN Europe en ERC erkend)
- Inbrengen van Mayotube , Geen algemeen erkende externe certificering bekend, competentie gericht opleiden ?
- Suction van uitsluitende de mond en keelholte. Geen algemeen erkende externe certificering bekend ?
ILS maakt volledige gebruik van BLS richtlijn, extra vaardigheden kunnen zijn met betrekking tot reanimatie zouden zijn :
- Zuurstof eerste hulp (nu reeds gecertificeerd door DAN Europe en ERC erkend)
- Advanced Zuurstof eerste hulp, MTV en Ballonbeademing (nu reeds gecertificeerd door DAN Europe en ERC erkend)
- Inbrengen van Mayotube , Geen algemeen erkende externe certificering bekend, competentie gericht opleiden ?
- Suction van uitsluitende de mond en keelholte. Geen algemeen erkende externe certificering bekend ?
Mijn verwachting is dat de richtlijn is all deze gevallen gelijk zal zijn en blijven, dat er per niveau extra competenties aan toegevoegd kan worden.
Joh, maar dat je me niet hebt aangeschoten tijdens de sessie, want je zat blijkbaar ook in de zaal..