COPD

Auteur Topic: COPD  (gelezen 2537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mayke

• Gast
Gepost op: 22 april 2006, 20:23:49
Hoi,

Ik heb een vraag namelijk, als een patient met COPD een staturatie heeft van 100% wat wil dit dan zeggen over de toestand van de patient. Is dit "te hoog" voor een COPD-patient?????

Mc DuLu

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2006, 22:44:43
Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is een chronische en langzaam progressieve longaandoening waarbij het debiet van de luchtwegen geleidelijk vermindert en het het transport van de lucht naar de longen moeilijker wordt.

COPD staat voor twee longaandoeningen: chronische bronchitis en emfyseem. Bij COPD is er chronische bronchitis of emfyseem, of beide samen. Chronische bronchitis treedt meestal in de beginfase van COPD op, emfyseem komt voor bij ernstiger vormen van COPD.

Ik vrees dat je bij COPD patiënten niet snel een O2 sat van 100 % gaat vinden, tenzij in een hospitaalomgeving met zuurstofondersteuning en in dit geval is dat goed.

In de Kritische Hulpverlening heb ik nog nooit een COPD patiënt aangetroffen met een perfecte Saturatie ( dus 100% ) die varieërt meestal rond de 90% gepaard gaande met Chronische hoest, fluimen (expectoraties) en een gevoel van kortademigheid (dyspnoe), vooral bij inspanning.

Grtz,

Mc DuLu

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2006, 03:51:27
Je zal niet snel zo een hoge saturatie terug vinden bij een COPD patient. Er zijn er die ingesteld zijn op saturaties lager dan 90% en het daar goed op doen.

Ingeval er een saturatie van 100% is zal er in de regel met zuurstof gewerkt zijn.
Eigenlijk zou je iets meer informatie moeten geven voor een duidelijk antwoord. Van welke aandoening is er sprake: chronische bronchitis, emfyseem, astma? In welk stadium bevind de betrokkene zich (stabiel/ exercebatie), is er zuurstoftherapie toegepast?

Zoals McDuLu al schreef zijn er twee hoofdvormen te onderscheiden. Dat is mede bepalend om te kunnen inschatten of de hoge saturatie wel of niet goed is.
VSAZ ambulancezorg