ik vrees dat de discussie afdwaalt van wat ik werkelijk bedoelde ter tafel te brengen, nl. dat het ehbo-onderwijs is verschoven van het verlenen van eerste hulp naar reanimeren (wat Ik in elk geval nog nooit heb hoeven doen) overigens vindt ik één reanimatie-les per seizoen te weinig om de skil op peil te houden. verder worden we door het OK op het moment ook nog eens doodgegooit met allerlei nieuwe items als PBLS, wandelletsels, EH bij sportletsels en wat dies meer zij. in de opleiding ben je avonden lang bezig met de reanimatie en komt er daarna nog een beetje uitwendige bloedingen, botbreuken en kneuzingen.(kijk het boekje er maar op na!)
Ik ben het wel met je eens dat het ehbo onderwijs uitgekleed is / wordt, maar aan de andere kant klaag je haast waneer er nieuwe modules bijkomen als wandelletsel en sportletsels, die kan ik niet helemaal rijmen.
Ik ben ook van mening dat het jammer is dat er veel achtergrond info uit de lestof verdwenen is.
Je zegt er wordt veel tijd (en lesstof) aan reanimatie (+abc) besteed en minder aan de rest:
1. reanimatie plus het stabiliseren van de ABC functies is gewoon veel belangrijker dan de rest.
Weet je die rest niet te behandelen dan is er niets aan de hand, je kunt gerust wachten op iemand die het wel weet of kan.
2. Niets maar, dan ook niets houdt je tegen om meer aandacht aan die rest te besteden, een heel seizoen bestaat uit misschien wel 20 potentiele lesavonden, dat er daarvan nog geen 10 gebruikt worden is niet iets wat je het Oranje Kruis moet kwalijk nemen, maar meer je eigen afdeling en vereniging.
En ook verdieping op de lesstof, door de eigen instructuer of door gastsprekers is iets wat je niet alleen kunt regelen maar misschien ook wel moet regelen on de interesse bij een hoop mensen er in te houden.
Na 20 jaar het Oranje Kruis boekje van voor naar achter en van achter naar voren behandelt te hebben, hebben de meesten het wel gezien. beschouw het Ornje kruis boekje als basis en niet meer als dat, breidt uit war nodig of waar interesse bestaat.