Ik denk dat je Ankh Drenth, en heer Koster niet goed begrepen hebt,
In kernboodschap was dat iets beter was niets.. 30 compressies en 2 beademen in het juiste tempo, is alleen effectiever, want je maakt de overlevingskans groter..
Alleen voor de certificering zijn er eisen waar aan je moet voldoen. Dat wil niet zeggen dat iemand die er maar 25 haalt, dan praat over een mislukte reanimatie..
Misschien dat je de "doder dan dood-discussie" nog kan herrineren. Dat blijft overeind staan..
Echter het OK 24e druk is een passantenhulpverleningsboekje, net als de Medic First Aid training. En daarop mag je natuurlijk meer leren..
Afgezien het feit dat ik het niet heb over de discussie tijdens de sessie, maar een discussie over die stelling in de wandelgangen, zie je een klein futtiliteitje over het hoofd.
De betreffende hulpverlener wordt niet competent verklaard omdat de norm niet gehaald heeft en zijn diploma wordt dan ook niet meer verlengd.
De kans is erg groot dat de betreffende hulpverlener geen hulp meer verleend omdat hij ten onrechte van mening is dat hij dat niet meer mag.
De collega die met het eh diploma nog in zijn zak heeft maar tijdens een reanimatie de 30 massages niet meer haalt, zal voor zijn gevoel gefaald hebben.
De collega instructeur die letterlijk zei "waar ik gisteren nog hamerde op het belang van een goede circulatiecontrole en een juiste plaatsbepaling, moet ik nou dezelfde cursisten gaan uitleggen dat dit nu als niet relevant terzijde is geschoven. hoe krijg ik dat in godsnaam uitgelegd." krijgt de wisseling van de kunstjes niet uitgelegd, omdat hij ook niet heeft geleerd heeft het doel centraal te stellen en niet de handelingen.
De uitleg is in mijn ogen simpel "We voeren handelingen uit om een doel zo goed mogelijk te bereiken. Zo gauw we met elkaar vinden dat er een betere manier is om dat doel beter/sneller/veiliger te bereiken, dan nemen we die manier met zijn allen over".
Variaties, binnen grenzen, in technieken zijn in mijn ogen geen enkel probleem, zolang de methodiek en het doel maar voor iedereen hetzelfde is. En dan nog zie je verschillen omdat het nooit zwart/wit is.