EHBOers kunnen geen eerste hulp meer verlenen

Auteur Topic: EHBOers kunnen geen eerste hulp meer verlenen  (gelezen 8855 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2006, 15:28:49
toch blijf ik van mening dat de behandeling van een eenvoudig letsel als een blaar, bloedneus of splinter in de basisstof hoort en niet in aparte modules, nu moeten de verse EHBO-ers bijna gaan zitten wachten tot de toestand van het slo zo ver verslechterd is dat ze wel weten wat ze moeten doen. (erg overdreven gesteld natuurlijk)

Dat is heel simpel op te lossen met drie lesavonden module kleine ongevallen.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2006, 19:57:44
toch kan ik die cursist wel volgen. als ik zie in mijn werk hoevaak wij worden geroepen naar zaken bijvoorbeeld sportvelden waar een ehbo-er staat van ja hij viel en ik heb maar 112 gebeld dan denk ik waarvoor heb je ehbo. bel een ambu als het nodig is maar gebruik je ehbo en je gezond verstand. je bent opgeleid en kan dus ook bedenken dat zo iemand met iemands eigen vervoer naar een seh gebracht kan worden. het gemak waarmee tegenwoordig een "schaarse" ambu wordt besteld is soms echt stuitend. natuurlijk geld dit niet alleen voor u ehbo-ers maar ook voor huisartsen.

ik hoop dan ook van harte dat voor dit soort ritten de noclaim gekort wordt. misschien dat dat een drempel vormt want dat is het enige waar mensen tegenwoordig nog gevoelig voor zijn geloof ik


kader5701

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2006, 15:02:08
ik ben zeker niet op zoek naar uitleg over hoe ik les moet geven, ik probeer een discussie op gang te brengen over de stof in het algemeen, de basisstof in het byzonder en over de manier waarop het ok meent deze (in stapels commercieel aantrekkelijke boekjes) aan te bieden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2006, 17:19:01
Gert,

Het oranje kruis boekje is een passantenhulpverleningsboekje geworden, en geen georganiseerde eerste hulpverleningsboekje,

Ik denk dat het voor de lesboekje schrijvers en beleidsmakers belangrijk te realiseren is dat eerste hulpverleners geen eenheidsworst zijn, maar dat er voor diverse soorten eerste hulpverleners, verschillende stof aangeboden moet worden.

een "overblijf" moeder op een school heeft een andere kennis van eerste hulp nodig, dan de outdoor-instructeur die met groepen de gaat klimmen.
Mijn inziens is de basis een passantenhulpverleningsboekje en kan daarop uitgebreid worden, voor bijvoorbeeld evenementenhulpverlening, Bedrijfshulpverlening (hogere vorm dan de huidige levensreddende handelingen), reddingsbrigades etc...

Daarmee dienst eerste hulp onderwijs zich te onderscheiden naar passantenhulpverlening, en georganiseerde vormen van eerste hulp. En dat kan weer op heel veel verschillende niveau's..


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2006, 20:13:32
Gert,

Het oranje kruis boekje is een passantenhulpverleningsboekje geworden, en geen georganiseerde eerste hulpverleningsboekje,

Ik denk dat het voor de lesboekje schrijvers en beleidsmakers belangrijk te realiseren is dat eerste hulpverleners geen eenheidsworst zijn, maar dat er voor diverse soorten eerste hulpverleners, verschillende stof aangeboden moet worden.

een "overblijf" moeder op een school heeft een andere kennis van eerste hulp nodig, dan de outdoor-instructeur die met groepen de gaat klimmen.
Mijn inziens is de basis een passantenhulpverleningsboekje en kan daarop uitgebreid worden, voor bijvoorbeeld evenementenhulpverlening, Bedrijfshulpverlening (hogere vorm dan de huidige levensreddende handelingen), reddingsbrigades etc...

Daarmee dienst eerste hulp onderwijs zich te onderscheiden naar passantenhulpverlening, en georganiseerde vormen van eerste hulp. En dat kan weer op heel veel verschillende niveau's..


als dat zo is gaan ze hun doel voorbij en verlagen ze dus duidelijk de kwaliteit. immers ook het "gewone" ehbo is een basis. en de basis moet goed en gedegen zijn als je dat verder uitkleed verlaag je het nivo dus nog verder. laat de basis goed zijn en met helder verstand en inzicht in de rest van de keten zodat de ehbo-er een doordachte weg in gang kan zetten en daarbij de juiste keuzes maakt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2006, 20:31:57
als dat zo is gaan ze hun doel voorbij en verlagen ze dus duidelijk de kwaliteit. immers ook het "gewone" ehbo is een basis. en de basis moet goed en gedegen zijn als je dat verder uitkleed verlaag je het nivo dus nog verder. laat de basis goed zijn en met helder verstand en inzicht in de rest van de keten zodat de ehbo-er een doordachte weg in gang kan zetten en daarbij de juiste keuzes maakt.
Pratend over de 24ste druk, vind ik dat in technische zin een goede basis, vanwaar uit de kunde en kennis verder uitgebouwd worden.
Wat vaak vergeten wordt is dat het boekje een didactisch hulpmiddel is. De stof wordt gepresenteerd in een didactische volgorde.
Als je in de praktijk EH gaat verlenen dan kun je niet de volgorde van het boekje aanhouden, want doven van brandende kleding (bladzijde 120) gaat echt voor het vrijmaken van de ademweg.

Het boekje hanteert strikte regels die gevolgd moeten worden. In de praktijk pas je de regels met gezond boerenverstand toe, waarbij je terugvalt op de basisregels als je het niet meer weet.

Wat ik mis is het omgaan met s.o.'ers en hulpverleners en wat het met je doet.

Ik was in de RAI getuige van een discussie of dat je iemand die fysiek geen 30 maar max 25 massages kan geven geen diploma mag geven, hij voldoet immers niet aan de eisen.
En wat als een van de medecursisten, dit vonnis gehoord hebbend, na een "mislukte" reanimatie zichzelf een trauma aanpraat omdat hij het op het moment supreme het ook niet klaar kreeg 30 massages te geven.

Let wel ook ik worstel met dit probleem en ik heb net zo min een pasklare oplossing.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2006, 21:26:08
Pratend over de 24ste druk, vind ik dat in technische zin een goede basis, vanwaar uit de kunde en kennis verder uitgebouwd worden.
Wat vaak vergeten wordt is dat het boekje een didactisch hulpmiddel is. De stof wordt gepresenteerd in een didactische volgorde.
Als je in de praktijk EH gaat verlenen dan kun je niet de volgorde van het boekje aanhouden, want doven van brandende kleding (bladzijde 120) gaat echt voor het vrijmaken van de ademweg.

Het boekje hanteert strikte regels die gevolgd moeten worden. In de praktijk pas je de regels met gezond boerenverstand toe, waarbij je terugvalt op de basisregels als je het niet meer weet.

Wat ik mis is het omgaan met s.o.'ers en hulpverleners en wat het met je doet.

Ik was in de RAI getuige van een discussie of dat je iemand die fysiek geen 30 maar max 25 massages kan geven geen diploma mag geven, hij voldoet immers niet aan de eisen.
En wat als een van de medecursisten, dit vonnis gehoord hebbend, na een "mislukte" reanimatie zichzelf een trauma aanpraat omdat hij het op het moment supreme het ook niet klaar kreeg 30 massages te geven.

Let wel ook ik worstel met dit probleem en ik heb net zo min een pasklare oplossing.

Ik denk dat je Ankh Drenth, en heer Koster niet goed begrepen hebt,
In kernboodschap was dat iets beter was niets.. 30 compressies en 2 beademen in het juiste tempo, is alleen effectiever, want je maakt de overlevingskans groter..
Alleen voor de certificering zijn er eisen waar aan je moet voldoen. Dat wil niet zeggen dat iemand die er maar 25 haalt, dan praat over een mislukte reanimatie..
Misschien dat je de "doder dan dood-discussie" nog kan herrineren. Dat blijft overeind staan..

Echter het OK 24e druk is een passantenhulpverleningsboekje, net als de Medic First Aid training.  En daarop mag je natuurlijk meer leren..


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2006, 22:54:59
exact dat nivo van vragen was voor mij de aanleiding maar op tijd te vertrekken. als je in een zaal vol met 1700 mensen dat soort vragen gaat stellen. en opmerkingen over de instelling van een demo defibrilator waarvan je weet dat die nog niet kan zijn afgesteld op de nieuwe richtlijnen dan heb je het niet begrepen en wordt je alleen maar irritant voor normaal denkende mensen. maar daarover gaat het hier niet.

ehbo verlenen is meer dan 112 bellen en bls. en dat daarvoor mensen een lans beginnen te breken is meer dan terecht. net zoals er steeds meer motorambulances en sololances komen om al dat soort ritten af te vangen en die mensen ter plekke te helpen danwel met eigen vervoer naar de seh te helpen. en die keuzes, ik heb het al eerder vermeld, die moet je eigenlijk een ehbo-er aanleren. een goed ehbo-er heeft een goed stel hersennen en krijgt handvatten aangereikt waarmee hij eerste hulp kan opstarten en een koers kan uitzetten over het vervolgtraject.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2006, 23:08:03
Ik denk dat je Ankh Drenth, en heer Koster niet goed begrepen hebt,
In kernboodschap was dat iets beter was niets.. 30 compressies en 2 beademen in het juiste tempo, is alleen effectiever, want je maakt de overlevingskans groter..
Alleen voor de certificering zijn er eisen waar aan je moet voldoen. Dat wil niet zeggen dat iemand die er maar 25 haalt, dan praat over een mislukte reanimatie..
Misschien dat je de "doder dan dood-discussie" nog kan herrineren. Dat blijft overeind staan..

Echter het OK 24e druk is een passantenhulpverleningsboekje, net als de Medic First Aid training.  En daarop mag je natuurlijk meer leren..

Afgezien het feit dat ik het niet heb over de discussie tijdens de sessie, maar een discussie over die stelling in de wandelgangen, zie je een klein futtiliteitje over het hoofd.

De betreffende hulpverlener wordt niet competent verklaard omdat de norm niet gehaald heeft en zijn diploma wordt dan ook niet meer verlengd.
De kans is erg groot dat de betreffende hulpverlener geen hulp meer verleend omdat hij ten onrechte van mening is dat hij dat niet meer mag.
De collega die met het eh diploma nog in zijn zak heeft maar tijdens een reanimatie de 30 massages niet meer haalt, zal voor zijn gevoel gefaald hebben.

De collega instructeur die letterlijk zei "waar ik gisteren nog hamerde op het belang van een goede circulatiecontrole en een juiste plaatsbepaling, moet ik nou dezelfde cursisten gaan uitleggen dat dit nu als niet relevant terzijde is geschoven. hoe krijg ik dat in godsnaam uitgelegd." krijgt de wisseling van de kunstjes niet uitgelegd, omdat hij ook niet heeft geleerd heeft het doel centraal te stellen en niet de handelingen.

De uitleg is in mijn ogen simpel  "We voeren handelingen uit om een doel zo goed mogelijk te bereiken. Zo gauw we met elkaar vinden dat er een betere manier is om dat doel beter/sneller/veiliger te bereiken, dan nemen we die manier met zijn allen over".
Variaties, binnen grenzen, in technieken zijn in mijn ogen geen enkel probleem, zolang de methodiek en het doel maar voor iedereen hetzelfde is. En dan nog zie je verschillen omdat het nooit zwart/wit is.  


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2006, 08:09:15
"waar ik gisteren nog hamerde op het belang van een goede circulatiecontrole en een juiste plaatsbepaling, moet ik nou dezelfde cursisten gaan uitleggen dat dit nu als niet relevant terzijde is geschoven. hoe krijg ik dat in godsnaam uitgelegd."

Cursisten zijn niet dom, waarom zouden zij niet kunen begrijpen wat de kaderinstructeurs en andere hulpverleners wel begrijpenn ?
De ERC en met name de ILCOR geeft een hele goede onderbouwing voor de gekozen strategie, voor mij is het zo evident dat ik bij een daadwerkelijke reanimatie voor augustus al zal overstappen op bijvoorbeeld de 30:2 verhouding.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat de cursisten dit niet zullen kunnen begrijpen.
(mits je voldoende tijd aan de onderbouwing besteed, deel het desnoods na je les uit als verdiepingsstof)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources