EHBOers kunnen geen eerste hulp meer verlenen

Auteur Topic: EHBOers kunnen geen eerste hulp meer verlenen  (gelezen 8857 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2006, 12:23:43
toch blijf ik van mening dat de behandeling van een eenvoudig letsel als een blaar, bloedneus of splinter in de basisstof hoort en niet in aparte modules, nu moeten de verse EHBO-ers bijna gaan zitten wachten tot de toestand van het slo zo ver verslechterd is dat ze wel weten wat ze moeten doen. (erg overdreven gesteld natuurlijk)
Ik begrijp niet goed waarom een eerste hulpverlener moet wachten totdat de toestand eerst verslechterd eer hij mag ingrijpen.
Is de essentie van de hulpverlening niet het ABC principe?

En van een splinter die wat langer blijft zitten of een blaar die niet direct wordt doorgeprikt wordt je echt niet slechter. Het is hoogstens ongemakkelijk.

Ik ben het met Jacques eens dat het OK boekje een basis is. In herhalingslessen kan de verdieping plaats vinden. Of in aparte modules.Is in principe niets fout mee.
De basis moet echter wel toereikend zijn om in het algemeen de juiste hulp te kunnen verlenen. Het voorbeeld van de voetballer (zie verder) kom ik ook regelmatig tegen.

EHBO onderwijs is niet tot reanimatie onderwijs verworden. Er is gekozen voor een ABC benadering. Dat daar extra aandacht aan wordt besteed is begrijpelijk: als de vitale functies niet goed gewaarborgd worden, dan hoef je geen splinter meer te verwijderen. Aan de andere kant is het niet zo best als je een splinter verwijderd terwijl de patiënt niet meer ademt.
Ik breng het wat gechargeerd, maar het hangt van de instructeur af hoe zijn cursist reageert. Als je als instructeur de les begint met het idee van uitgeklede EHBO, zal dat gevoel overgenomen worden door de cursist.
Belangrijker is de cursist juist te motiveren in de dingen die hij moet doen en uitzicht te geven op leuke uitstapjes in een vervolgles. En hem vooral te wijzen op het bet belang van het ABC en waarom er voor gekozen is om op deze manier te werken. Met het kweken van begrip bereik je veel meer en een tevreden EHBO-er.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2006, 18:21:17
Ik vertel ze ook dat ik tijdens de les corrigeer omdat ik een hoger nivo wil bereiken.
Alles wat ze op straat doen is perfect, omdat ik er van overtuigd ben dat, als ze op dat moment beter konden, het ook beter gedaan zouden hebben.
En als je om wat voor reden je tot niets in staat bent, dan is dat niet hun schuld, maar de schuld van de situatie waarin ze ongevraagd terecht zijn gekomen.

Natuurlijk is er op een later tijdstip het moment om samen te kijken hoe ze iets in de toekomst beter kunnen oplossen.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2006, 13:54:38
Ik deel de zorgen met de lage kwaliteit van de basis EHBO-diploma tegenwoordig.
Er zou een EHBO+ diploma moeten komen. Hierbij kan je onderscheid maken tussen de gewone basic EHBO-er, en de echt goeie EHBOer. Bij grote bedrijven en evenementen en zo kan je zorgen dat er op iedere 5 EHBO-ers één EHBO+-er is.


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #23 Gepost op: 27 maart 2006, 14:29:10
Ik weet niet hoe het in Nederland allemaal geregeld is.
Van hier te lezen weet ik dat je verschillende onderverdelingen hebt zoals BHV, SIGMA en EHBO met blijkbaar elk hun eigen taken en cursussen.
Het enige dat je niet uit het oog mag verliezen is dat je eerst leert stappen om in een later stadium te leren lopen.
Al te vaak ( en dat is soms in België ook een probleem) vergeet men de basis te veel.
Voor zover ik alles hier kan volgen is het idd belangrijker dat je als EHBO-er een degelijke basis moet hebben.
Met die basis kan je ervoor zorgen dat een patiënt de nodige eerste zorgen krijgt, in afwachting op eventuele hoger opgeleide collega's.

Om in cpr termen te blijven
Hoe beter de BLS is uitgevoerd hoe meer kans een ALS-ploeg daarna op succes heeft.

Ik ben het er wel mee eens dat EHBO  veeeeeeeel meer is dan CPR en dat een goed aangelegde zwachtel of een juist benaderde brandwonde zeker zo belangrijk is.
Deze situaties zal je ook veel meer tegen komen.

Kortom eerst de basis, en zorgen dat deze ook up-to-date gehouden word, en dan kan men beetje per beetje "groeien"

Een belangrijk gegeven vind ik ook respect voor elkaars vaardigheden. In België heb je jammer genoeg ook Spoedverpleegkundigen die neerkijken op ambulanciers en ambulanciers die neerkijken op EHBO-ers

Ons doel is toch op ieder niveau om onze patiënten te helpen en de beste manier is door wederzijds respect en te beseffen dat we veel van elkaar kunnen leren.

greetz


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2006, 15:45:10
Ik deel de zorgen met de lage kwaliteit van de basis EHBO-diploma tegenwoordig.
Er zou een EHBO+ diploma moeten komen. Hierbij kan je onderscheid maken tussen de gewone basic EHBO-er, en de echt goeie EHBOer. Bij grote bedrijven en evenementen en zo kan je zorgen dat er op iedere 5 EHBO-ers één EHBO+-er is.

Dat is nu precies waar ik me hard voor maak.. De wereld tussen Reanimatie, Eerste Hulp en Ambulance hulpverlening is veel groter..

Hoe je het niveau ook noemt,  Het is altijd de bedoeling dat de ambulance hulpverlening het van je overneemt. Ik kom diverse termen tegen en er zitten wat nuance verschillen in.. Kwestie van definitie.
BLS advanced (reanimatie wereld, en terminologie Inspectie voor gezondheidszorg), Eerste Hulp Advanced, First Responder niveau, Immediate Life Support (CPR-wereldje), Intermediate Trauma Life Support (Trauma wereldje)..
Net zo goed dat First Responder in de opleidingswereld, iets anders betekend dat VWS-terminologie. Of dat Bedrijfshulpverlener in de opleidingswereld misschien wel wat anders is dan de functie bedrijfshulpverlener in een biochemisch labaratorium..

Kortom Kwestie van definitie.

Ik denk dat er genoeg eerste hulpverleners zijn, die goede eerste hulp kunnen leveren, die ook durven om meer te leren dat het oranje boekje.. En ook het Oranje Kruis erkend de behoefte echter ze komen er niet aan toe.. Dus komen er andere opleiders die dat gat invullen..
Naast mijn eigen toko, doet dat Meduca, First Responder.NL, DAN Europe, Medic First Aid, Wilderness First Responder, Rescue3, Ik vind daar niets mis mee..

Echter praat je nog steeds over competentie's van personen, of persoonscertificeringen.. Kunnen we Eerste hulp organisaties organisaties ook al certificeren ?


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2006, 01:31:54
Hoe je het ook noemt, er moet wel een goede samenwerking zijn en de handelswijzen moeten op elkaar afgestemt zijn. dat wil zeggen: gericht op de ambulancerichtlijnen.

Helaas is er in EHBO Nederland op dit moment een versnippering gaande.En dan bedoel ik niet de EHBO-verenigingen, maar particuliere initiatieven die eigen richtlijnen opzetten, of richtlijnen aanhalen van (buitenlandse) organisaties. Hierdoor wordt er meer langs elkaar heen gewerkt dan met elkaar.

Het is uiteindelijk de patient die daar de dupe van wordt, terwijl juist de intentie er is om de patient er beter van te laten worden.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2006, 10:29:19
Het probleem is dat veel mensen nog steeds denken dat het OK boekje het eindstation is in plaats van de basis.

Ik vind het belangrijk dat EH instructeurs uit het EH wereldje komen omdat ze dichter bij de EHV's staan. Wel zou ik meer inbreng willen zien van de proffesionele hulpverlening in de bijscholing van de EH instructeurs. Om o.a. die reden heb ik mij aangesloten bij de SIGMA.
Veel wat er ik daar heb geleerd, vertaal ik naar de EH en probeer op die manier beide werelden zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2006, 10:32:07
Het probleem is dat veel mensen nog steeds denken dat het OK boekje het eindstation is in plaats van de basis.

Ik vind het belangrijk dat EH instructeurs uit het EH wereldje komen omdat ze dichter bij de EHV's staan. Wel zou ik meer inbreng willen zien van de proffesionele hulpverlening in de bijscholing van de EH instructeurs. Om o.a. die reden heb ik mij aangesloten bij de SIGMA.
Veel wat er ik daar heb geleerd, vertaal ik naar de EH en probeer op die manier beide werelden zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.
 

En dat is de juiste instelling!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 31 maart 2006, 18:43:55
En dat is de juiste instelling!
Vind ik ook  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2006, 19:11:03
Hoe je het ook noemt, er moet wel een goede samenwerking zijn en de handelswijzen moeten op elkaar afgestemt zijn. dat wil zeggen: gericht op de ambulancerichtlijnen.

Helaas is er in EHBO Nederland op dit moment een versnippering gaande.En dan bedoel ik niet de EHBO-verenigingen, maar particuliere initiatieven die eigen richtlijnen opzetten, of richtlijnen aanhalen van (buitenlandse) organisaties. Hierdoor wordt er meer langs elkaar heen gewerkt dan met elkaar.

Het is uiteindelijk de patient die daar de dupe van wordt, terwijl juist de intentie er is om de patient er beter van te laten worden.

Kan je dat enigzins onderbouwen..  Want ik zit er met me neus boven op, en ik kan je verzekeren dat is echt niet zo..
Ik krijg sterk de indruk dat je ergens de klok hoort luiden, en niet weet waar de klepel hangt..  Ik bestrijd dat de patient er de dupe van wordt, vaak word de patient er juist beter aan.. Sommige professionele hulpverleners hebben alleen oogkleppen op, en praten over organisaties inplaats met de die organisaties..   :(
Dus onderbouw je verhaal maar eens met feiten en echte voorbeelden in plaats veel zaken te sugereren..