Ik deel de zorgen met de lage kwaliteit van de basis EHBO-diploma tegenwoordig.
Er zou een EHBO+ diploma moeten komen. Hierbij kan je onderscheid maken tussen de gewone basic EHBO-er, en de echt goeie EHBOer. Bij grote bedrijven en evenementen en zo kan je zorgen dat er op iedere 5 EHBO-ers één EHBO+-er is.
Dat is nu precies waar ik me hard voor maak.. De wereld tussen Reanimatie, Eerste Hulp en Ambulance hulpverlening is veel groter..
Hoe je het niveau ook noemt, Het is altijd de bedoeling dat de ambulance hulpverlening het van je overneemt. Ik kom diverse termen tegen en er zitten wat nuance verschillen in.. Kwestie van definitie.
BLS advanced (reanimatie wereld, en terminologie Inspectie voor gezondheidszorg), Eerste Hulp Advanced, First Responder niveau, Immediate Life Support (CPR-wereldje), Intermediate Trauma Life Support (Trauma wereldje)..
Net zo goed dat First Responder in de opleidingswereld, iets anders betekend dat VWS-terminologie. Of dat Bedrijfshulpverlener in de opleidingswereld misschien wel wat anders is dan de functie bedrijfshulpverlener in een biochemisch labaratorium..
Kortom Kwestie van definitie.
Ik denk dat er genoeg eerste hulpverleners zijn, die goede eerste hulp kunnen leveren, die ook durven om meer te leren dat het oranje boekje.. En ook het Oranje Kruis erkend de behoefte echter ze komen er niet aan toe.. Dus komen er andere opleiders die dat gat invullen..
Naast mijn eigen toko, doet dat Meduca, First Responder.NL, DAN Europe, Medic First Aid, Wilderness First Responder, Rescue3, Ik vind daar niets mis mee..
Echter praat je nog steeds over competentie's van personen, of persoonscertificeringen.. Kunnen we Eerste hulp organisaties organisaties ook al certificeren ?