Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)

Auteur Topic: Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)  (gelezen 231200 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Ook voor dat laatste niet meer. Althans, dat is de afspraak O0

Dan kan ik (als barnevelder) misschien beter niets zeggen.  :P e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Oke, dan heb ik het vast verkeerd gezien. Bij de close-up foto lijkt het alsof er witte plastic covers zit op de plaats van het blauw!


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Wellicht een naïve vraag, maar waarom zit er überhaupt een blauwe balk op deze wagen? Ben ook hier op dit forum toch al een aantal wagens tegengekomen van gemeentelijke diensten met een blauwe balk. Is dat 'politie spelen' of had het ook nog écht nut?  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Wellicht een naïve vraag, maar waarom zit er überhaupt een blauwe balk op deze wagen? Ben ook hier op dit forum toch al een aantal wagens tegengekomen van gemeentelijke diensten met een blauwe balk. Is dat 'politie spelen' of had het ook nog écht nut?  ::)

Er zijn nog wat van die gemeentelijke diensten die echt uit het begin tijd van de gemeentelijke handhaving kwamen. Veelal vielen zij toen onder de gemeente, echter hadden zij vergaande samenwerking met de Politie. Ook deden zij bijvoorbeeld wegafsluitingen bij incidenten, waren zij bevoegd tot het geven van stoptekens én werkten zij via de politiemeldkamer. Je kunt dan het bekende zinnetje krijgen dat zij een opdracht vervullen met toestemming van de politiemeldkamer.

Voor handhaving buiten de openbare weg zie je ook regelmatig OGS terug komen. Veelal gebruikt door boswachters welke het OGS gebruiken op de paden in de bossen (om bijvoorbeeld ambulance, politie of brandweerpersoneel naar een incident te brengen) en om zo ruimte te creeëren tijdens de drukke dagen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Er zijn nog wat van die gemeentelijke diensten die echt uit het begin tijd van de gemeentelijke handhaving kwamen. Veelal vielen zij toen onder de gemeente, echter hadden zij vergaande samenwerking met de Politie. Ook deden zij bijvoorbeeld wegafsluitingen bij incidenten, waren zij bevoegd tot het geven van stoptekens én werkten zij via de politiemeldkamer. Je kunt dan het bekende zinnetje krijgen dat zij een opdracht vervullen met toestemming van de politiemeldkamer.

Voor handhaving buiten de openbare weg zie je ook regelmatig OGS terug komen. Veelal gebruikt door boswachters welke het OGS gebruiken op de paden in de bossen (om bijvoorbeeld ambulance, politie of brandweerpersoneel naar een incident te brengen) en om zo ruimte te creeëren tijdens de drukke dagen.

OK, dat verklaart het een en ander. Eigenlijk deden zij toen al wat wij nu beginnen te doen. Klinkt logisch. Neem ik aan dat dat blauw er op korte termijn vanaf gaat dan wel afgekoppeld wordt. Wat betreft de boswachters; op eigen terrein mag ik voeren wat ik wil, toch? Al rijd ik in een C.H.P. cruiser met alle toeters en bellen. Zodra zo'n wagen op de openbare weg komt -op kenteken staat- mag het allemaal niet aangesloten zijn laat staan gebruikt worden. klopt toch?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
OK, dat verklaart het een en ander. Eigenlijk deden zij toen al wat wij nu beginnen te doen. Klinkt logisch. Neem ik aan dat dat blauw er op korte termijn vanaf gaat dan wel afgekoppeld wordt. Wat betreft de boswachters; op eigen terrein mag ik voeren wat ik wil, toch? Al rijd ik in een C.H.P. cruiser met alle toeters en bellen. Zodra zo'n wagen op de openbare weg komt -op kenteken staat- mag het allemaal niet aangesloten zijn laat staan gebruikt worden. klopt toch?

Tsja, de vraag is en blijft natuurlijk hoe dat nou precies geregeld gaat worden. De boswachters van het Amsterdamse bos rijden bijvoorbeeld met blauwe lichtbalken rond, dat hele bos is ''openbare'' weg, met uitzondering van bepaalde gedeelten. Net zoals dat er in Drenthe en langs de westkust enkele jachtopzieners/boswachters/terreinbeheerders hier en daar wat blauwe lampjes hebben weggewerkt.

Naast dat het ketenpartners zijn van alle hulpdiensten kun je moeilijk gaan verwachten dat ze al het blauw verwijderen alvorens ze de openbare weg op gaan....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Tsja, de vraag is en blijft natuurlijk hoe dat nou precies geregeld gaat worden. De boswachters van het Amsterdamse bos rijden bijvoorbeeld met blauwe lichtbalken rond, dat hele bos is ''openbare'' weg, met uitzondering van bepaalde gedeelten. Net zoals dat er in Drenthe en langs de westkust enkele jachtopzieners/boswachters/terreinbeheerders hier en daar wat blauwe lampjes hebben weggewerkt.

Naast dat het ketenpartners zijn van alle hulpdiensten kun je moeilijk gaan verwachten dat ze al het blauw verwijderen alvorens ze de openbare weg op gaan....

Naar mijn weten is het gehele bos (dat eigendom van de gemeente Amsterdam is, maar in de gemeente Amstelveen ligt) eigen terrein. Echter iedereen is welkom en staat dus voor iedereen open. Dat maakt het bos geen openbare weg maar een voor een het openbare verkeer openstaande weg. Klein maar cruciaal verschil.

Hoe het met OGS geregeld is weet ik niet, maar aangezien de WVW van toepassing is mag ik er toch wel van uit gaan dat dit juridisch geregeld is. De reden trouwens dat de boswachterij aldaar OGS heeft en mag voeren is dat zij primair verantwoordelijk zijn voor handhaving in het bos volgens afspraken met de politie AA.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Naar mijn weten is het gehele bos (dat eigendom van de gemeente Amsterdam is, maar in de gemeente Amstelveen ligt) eigen terrein. Echter iedereen is welkom en staat dus voor iedereen open. Dat maakt het bos geen openbare weg maar een voor een het openbare verkeer openstaande weg. Klein maar cruciaal verschil.

Hoe het met OGS geregeld is weet ik niet, maar aangezien de WVW van toepassing is mag ik er toch wel van uit gaan dat dit juridisch geregeld is. De reden trouwens dat de boswachterij aldaar OGS heeft en mag voeren is dat zij primair verantwoordelijk zijn voor handhaving in het bos volgens afspraken met de politie AA.

Ik snap hem, ze rijden echter ook ''gewoon'' op de (doorgaande) wegen, de Bosrandweg en de Amstelveense/Amsterdamseweg....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Ik snap hem, ze rijden echter ook ''gewoon'' op de (doorgaande) wegen, de Bosrandweg en de Amstelveense/Amsterdamseweg....

Aangezien het om een een organisatie gaat dat valt onder een grote gemeente ga ik er ook een beetje vanuit dat het wel snor zit. Ik mag het in ieder geval hopen.
Ik zelfs een dagje met ze meegeweest en ik had nou niet het idee dat ze daar zomaar wat doen.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Interessant..... Ik heb toch eens gespart met een collega -jachtopzichter- die onlangs eenzelfde discussie hebben gehad en het schijnt toch redelijk eenvoudig te zijn. Zodra een voertuig op kenteken staat (en dus ook buiten een eigen terren gebruikt wordt op de openbare weg -hoe dan ook-) moet deze oa. gewoon aan het voertuigregelement voldoen. Tenzij dit voertuig onderdeel uitmaakt van een dienst die genoemd is als een een hulpverleningsdienst in de Regeling optische en geluidssignalen 2009. Zo niet dan is blauw met toeters en bellen verboden om aangesloten te hebben op je voertuig laat staan te gebruiken.

In het algemeen ga ik er sowiezo niet vanuit dat het wat dit betreft snor zit bij organisaties, wellicht een beetje sceptisch na ervaring bij verschillende overheden.. Vaak is één oog koning, maar dat oog heeft soms last van staar. Wil overigens niet zeggen dat het hier het geval is. Er kan natuurlijk ergens een speciale ontheffing zijn. Een aantal buitenlandse -militaire- diensten hebben die ook.