Zijn er dan ook voorwaarde aan het voertuig, zoals biza of iets anders? VROS of OS, zullen meestal hun blauw blauw aanzetten, mocht je dan nog niet vertrouwen kunnen ze nog een bordje/legitimatie door raam laten zien. Neem aan dat toezicht geen onopvallende wagens heeft(?), maar moet ik ze wel kunnen herkennen, of moet ik voor iedere(en) (gek) met een stopmatrix stoppen? (Niet beledigend bedoeld)
Nee, de uitmonstering van het voertuig heeft er in principe niets mee te maken.
Het gaat erom dat degene die het stopteken geeft de bevoegdheden heeft om dit te doen. Dat kun je vooraf niet weten, pas als diegene zich legitimeert.* In uniform geldt dat op verzoek de legitimatie wordt getoond (mits de situatie het toelaat), in burger geldt dat dit zonder verzoek gebeurt.
(VR)OS zet doorgaans geen blauw aan bij een stopteken.
Toezicht kan ook prima in onopvallende voertuigen rijden.
Ja, in principe moet je gewoon stoppen bij een stopteken, omdat je dus van tevoren niet weet of het legitiem is. Wel kan ik me voorstellen dat je in een situatie die je niet vertrouwt eerst even belt met de politie...
De 'vormeis' voor een stopteken dmv een matrix is dat de letters rood moeten zijn. Toevoegingen zoals
POLITIE,
DOUANE of wat dan ook zijn in principe niet noodzakelijk. Wel makkelijk natuurlijk, want dan weet je met wie je van doen hebt.
*nog even ter illustratie dat uitmonstering niet ter zake doet:
In een (herkenbaar) politievoertuig kan iemand rijden die geen opsporingsambtenaar is (garagerit bijvoorbeeld, burgermedewerker) en die dus ook geen stopteken mag geven. Evengoed kan in een burgervoertuig een opsporingsambtenaar zitten die dus wel een stopteken mag geven. Pas bij het tonen van de legitimatie weet je het dus zeker.