http://www.ad.nl/amsterdam/stad/article229250.eceSchot verwondt leerling
Door MAAIKE RUEPERT
AMSTERDAM - School schorst schutter, maar de ouders van het slachtoffer willen dat hij definitief wordt verwijderd.
De IVKO school in Amsterdam. FOTO: GOOGLE
Een 16-jarige leerling heeft dinsdag op zijn school in Amsterdam met een replica machinegeweer geschoten op de 16-jarige Tony van der Bosch. Een plastic kogel kwam in Tony’s wang terecht. De schooldirectie, die van een ‘vervelend incident’ spreekt, heeft de dader voor drie dagen geschorst. Tony en zijn ouders eisen echter dat de dader van school wordt gestuurd.
In een boek wijst Tony aan hoe het wapen, dat de schoolgenoot vorige week tijdens een schoolreisje in Italië had gekocht, er uit zag: als een M14, een heus machinegeweer. ,,Ik dacht eerst dat het echt was.’’
Tony was aan het einde van de middag samen met een klasgenootje muziekinstrumenten aan het opruimen op het IVKO, een Montessori-school in Amsterdam-Zuid, toen een schoolgenoot verscheen en van ongeveer twee meter afstand een wapen op hem richtte. ,,Hij schoot in mijn been,’’ vertelt Tony. ,,Daarna liep hij achteruit laadde opnieuw en schoot gericht op mijn gezicht. Ik kon nog net mijn hoofd omdraaien.’’
De kogel raakte Tony’s wang, op enkele centimeters onder zijn oog. Ontdaan en bloedend kwam Tony thuis. Zijn ouders namen hem mee naar de eerste hulp en vervolgens naar de politie om aangifte te doen.
Volgens schooldirecteur Dick de Groot is verwijdering van de schutter niet aan de orde. ,,Er is onder de kinderen op school een spelletje geweest met een plastic pistool,’’ zegt hij. ,,Daarbij is een leerling geraakt. Dat de ouders boos zijn, kan ik me voorstellen. Wij begrijpen het ook niet. De dader is een van onze beste en meest behulpzame leerlingen. Het was voor hem een geintje.’’
Onacceptabel, vinden Tony’s ouders. Tony: ,,Ik ben bang om naar school te gaan als hij er is. Waarom schoot hij op mij en niet op die andere jongen?’’