Gewondenverzorger bij de brandweer.

Auteur Topic: Gewondenverzorger bij de brandweer.  (gelezen 26306 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2006, 14:14:32
Ja de brandweer is een veelzijdig vak maar voor sommige blijkbaar niet.
Klopt als een bus,we zijn ontzettend veelzijdig.Ik denk dat je alleen erg eenzijdig bezig bent als je je eigen alleen maar bezig houdt met in hokjes denken.En geen gebruik maakt van capaciteiten van mensen die in een vrijwilligerskorps zitten.Vergeet niet dat je gebruikmakend van de capaciteit van je mensen,je ook nog eens een nog hoger kwaliteit hulpverlening kan neerzetten.

Gast48368

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2006, 09:04:05
Klopt als een bus,we zijn ontzettend veelzijdig.Ik denk dat je alleen erg eenzijdig bezig bent als je je eigen alleen maar bezig houdt met in hokjes denken.En geen gebruik maakt van capaciteiten van mensen die in een vrijwilligerskorps zitten.Vergeet niet dat je gebruikmakend van de capaciteit van je mensen,je ook nog eens een nog hoger kwaliteit hulpverlening kan neerzetten.

Een hogere kwaliteit hulpverlening maak je alleen door ALLE brandwachten op hetzelfde niveau te laten functioneren.......waarom is er anders de leidraad oefenen, en wordt het oefenen alleen maar uitgebreider en op een hoger niveau gezet> juist, om de mensen op een hoger niveau te laten functioneren.

Een brandwacht behoort, net als bijv. leren autorijden, van alle markten(zeer) thuis te zijn. Autorijden leer je ook pas wanneer je het in de praktijk toepast met de jaren.

Als je iemand niet in kunt zetten, omdat ie bijv. zich niet thuis voelt op een dak, moet ie dat maar eens vaker oefenen.........

Zoals Brandweervrouw al 8 jaar te werk gaat, vind ik leuk en aardig, maar dan beschouw ik haar niet als all-round brandwacht.
Van alleen knippen tijdens een oefening wordt je geen ervaren brandwacht. Al hoe leuk je die taak van nr.4 ook vindt.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2006, 12:00:04
Mooi gesproken ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2006, 19:45:43

Een hogere kwaliteit hulpverlening maak je alleen door ALLE brandwachten op hetzelfde niveau te laten functioneren.......waarom is er anders de leidraad oefenen, en wordt het oefenen alleen maar uitgebreider en op een hoger niveau gezet> juist, om de mensen op een hoger niveau te laten functioneren.

Een brandwacht behoort, net als bijv. leren autorijden, van alle markten(zeer) thuis te zijn. Autorijden leer je ook pas wanneer je het in de praktijk toepast met de jaren.

Als je iemand niet in kunt zetten, omdat ie bijv. zich niet thuis voelt op een dak, moet ie dat maar eens vaker oefenen.........

Zoals Brandweervrouw al 8 jaar te werk gaat, vind ik leuk en aardig, maar dan beschouw ik haar niet als all-round brandwacht.
Van alleen knippen tijdens een oefening wordt je geen ervaren brandwacht. Al hoe leuk je die taak van nr.4 ook vindt.

Als het goed is ligt het niveau van de brandwachten overal even hoog,aangezien we inderdaad tegenwoordig evenveel moeten oefenen.Maar wat nu als je tijdens een ongeval een gewondeverzorger in kan zetten,die als normaal werk ook nog eens verpleegkundige is op een SEH.Je zal het toch niet kunnen ontkennen dat dan de eerste hulp voor het slachtoffer vanaf minuut 1 perfect is geregeld.Een aantal gaan er hier  direct er vanuit dat de brandwachten altijd hetzelfde doen tijdens de uitruk,maar dat is helemaal niet waar.Ook hier wordt met grote regelmaat gewisseld.Ik ben al eens nr1 geweest,maar ook al eens nr4 tijdens een ongeval

Gast48368

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:50:01
Ja, maar daar ging deze discussie even niet over.......het ging erom dat er een brandwacht was die al 8 jaar alleen maar nr 4 is bij ongevallen......... ;)

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2006, 18:56:10
Citaat van: firefamke link=t.opic=12314.msg426825#msg426825 date=1156801801
Ja, maar daar ging deze discussie even niet over.......het ging erom dat er een brandwacht was die al 8 jaar alleen maar nr 4 is bij ongevallen......... ;)

En daar is niks mis mee,jeleert overal van,en toch weet ik zeker dat ik ook wel nummer 1,2 of 3 kan spelen hoor......

Maar wat lees ik op je website>
Zow, gisteravond weer een lekkere oefening gehad, niet moeilijk, denk je (!) maar je bent voor je het weet al weer heel wat vergeten............zoals...........HOE zet je een ladder op.......nouw......volgens mij had ik dat voor het laatst gedaan met mijn examen zo'n 8 jaar terug, whaaahaaaa! Dus......t blijkt toch wel handig dat je 'm opzet met de wieltjes naar BOVEN, ipv de wieltjes onderaan, dat glijdt zo lekker weg, he, als je de ladder op gaat, whoehahaha!

Nou ben jij zelf ook niet ALLROUND als jij alleen maar tijdens een examen 8  jaar geleden een ladder hebt opgezet.

En ik ben trouwens geen brandwacht maar hoofdbrandwacht............... ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2006, 19:30:13
Er is niets mis mee als je gebruikt maakt van iemands kwaliteiten als het er op aan komt. Maar als iedereen altijd maar zijn eigen "leuke" dingen doet komen we niet ver. Als ik 1 ben dan knip ik zelf en  niet nummer 4 omdat ik simpelweg zelf de taken die horen bij dat nummer uit wil voeren. Als dat niet gebeurt dan staat dus altijd dezelfde persoon aan de schaar want er lopen bij ons in elke ploeg wel een aantal monteurs rond.............

Buitendat, we hebben het nog over ongevallen steeds, is 9 van de 10 keer de ambulancedienst er al of bijna al en neemt die de medische taak over en berust de taak van de brandweer op het ondersteunen van de ggd. Ik denk dat het ook voor de andere collega's goed is om die taak dan uit te voeren net zo goed dat het beter is om zelf ook eens een ander nummer te spelen.........praktijervaring is toch de beste leerschool maar op deze manier loop je alles wat buiten het voertuig gebeurt aan je neus voorbij ;)

<off-topic>
Het zoeken in iemands web-log en dan hier onder de noemer van het niet kunnen uitvoeren van bepaalde handelingen neerzetten staat los van wat we hier bespreken lijkt mij. Buitendat zijn dat soort berichten onder de noemer "lees het met een knipoog bedoeld ;)"

Oefenen is wat anders als iets in de praktijk uitvoeren.............. :-X

Shave........een andere HBT ;D

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2006, 20:11:07
Er is niets mis mee als je gebruikt maakt van iemands kwaliteiten als het er op aan komt. Maar als iedereen altijd maar zijn eigen "leuke" dingen doet komen we niet ver.

het is nog altijd de bevelvoerder,tenminste bij ons ,die tijdens de uitruk achteromkijkt en de indeling maakt ,en de bevelen geeft die is nummer 1 etc, en daarbij is het gewoon zo,dat die mij altijd 1 maken,door mijn ervaring van ehbo,ambulance etc.
ik zit heus wel eens op een ander nummer ,maar ja.......................en wat de ggd betreft,ik zit in de auto bij een s.o. en praat hier mee,de ggd blijft buiten het voertuig,ik geef aan als er veranderingen zijn,en hun nemen hierop actie,bijvoorbeeld aansluiten van infuus etc...

en ik zat echt niet te zoeken in andermans weblog ,ik ben er al wel eens meer geweest en heb toen ook wat in haar gastenboek geschreven,,wordt alleen niet graag afgezeken,dat is namelijk nooit moeilijk...........................niet allround brandwacht,nou ja. >:(
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 29 augustus 2006, 20:41:19

het is nog altijd de bevelvoerder,tenminste bij ons ,die tijdens de uitruk achteromkijkt en de indeling maakt ,en de bevelen geeft die is nummer 1 etc, en daarbij is het gewoon zo,dat die mij altijd 1 maken,door mijn ervaring van ehbo,ambulance etc.
ik zit heus wel eens op een ander nummer ,maar ja.......................en wat de ggd betreft,ik zit in de auto bij een s.o. en praat hier mee,de ggd blijft buiten het voertuig,ik geef aan als er veranderingen zijn,en hun nemen hierop actie,bijvoorbeeld aansluiten van infuus etc...

Blijf ik het toch apart vinden. Misschien verwoord je je verkeerd maar ik kan me niet voorstellen dat de ggd buiten het voertuig staat en jij doorgeeft wat ze moeten doen. Ik was toch echt altijd in de veronderstelling dat de brandweer de ggd assisteert en niet andersom ;) Maar goed dat is misschien bij jullie in de regio anders, ik weet het niet.

Ondanks dat vind ik het belangrijk, en of dat nu aan jou gedrevenheid ligt, of aan de keuze van jullie bevelvoerder dat een bepaalde roulatie in uitruknummers goed is voor zowel de motivatie als voor de ervaring, wat nog veel belangrijker is. Zoals al eerder is geschreven kan iemand best heel goed zijn in het slangenrollen dus moet je die ook maar altijd de slangen laten rollen??

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, en ik heb liever brand als een ongeval, maar dat wil niet zeggen dat ik dan altijd maar als nummer 1 f 2 naar binnen moet gaan, zo werkt het bij ons (gelukkig of helaas ;) niet)

Gast48368

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 29 augustus 2006, 21:41:23
En daar is niks mis mee,jeleert overal van,en toch weet ik zeker dat ik ook wel nummer 1,2 of 3 kan spelen hoor......

Maar wat lees ik op je website>
Zow, gisteravond weer een lekkere oefening gehad, niet moeilijk, denk je (!) maar je bent voor je het weet al weer heel wat vergeten............zoals...........HOE zet je een ladder op.......nouw......volgens mij had ik dat voor het laatst gedaan met mijn examen zo'n 8 jaar terug, whaaahaaaa! Dus......t blijkt toch wel handig dat je 'm opzet met de wieltjes naar BOVEN, ipv de wieltjes onderaan, dat glijdt zo lekker weg, he, als je de ladder op gaat, whoehahaha!

Nou ben jij zelf ook niet ALLROUND als jij alleen maar tijdens een examen 8  jaar geleden een ladder hebt opgezet.

En ik ben trouwens geen brandwacht maar hoofdbrandwacht............... ;)

Van een hoofdbrandwacht verwacht ik toch enig respect. Vooral voor mijn priveleven, wat jij hierbij open en bloot op het forum zet, zonder mijn toestemming. Dit betreur ik zeer. Wel laat ik het staan, zodat een andere lezer e.e.a. nog kan volgen.

Jij ziet het als een persoonlijke aanval wat ik heb geschreven. Dat mag. Maar je had ook eerst even een PM kunnen sturen om uitleg te vragen. Wat ik schreef is mijn mening in het algemeen. Ookal zou je collega zo te werk gaan, zou ik er nog zo over denken.

Over afwijkende meningen kun je discusseren, en niet iemand publiekelijk moedwillig in de zeik zetten via een privesite  :-X

Anneke

moderator